/  / Skoda Octavia Scout – do teatru i na działkę

PREZENATCJA | Skoda Octavia Scout – do teatru i na działkę

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Ponad rok od wprowadzenia do sprzedaży Skody Octavii trzeciej generacji do nabywców trafia jej uterenowiona wersja o nazwie Scout. Właściwie jest to powrót na rynek tej wszędobylskiej odmiany Octavii. Scout w swej drugiej odsłonie, znów powalczy o serca i portfele miłośników aut z napędem na cztery koła.

Podobnie, jak Octavia Scout poprzedniej generacji, tak i nowy Scout został zbudowany na bazie Octavii Combi. W stosunku do normalnego kombi,  Scouta odróżnić można po zmienionym zderzaku przednim i tylnym ze wstawkami z czarnego tworzywa sztucznego wraz z dodatkowymi srebrnymi elementami u dołu zderzaków. Z boku rzucają się w oczy czarne nakładki na progi oraz na nadkola. „Offroadowy look” uzupełniają szerokie, czarne listwy drzwiowe oraz srebrzyste obudowy lusterek zewnętrznych. Całość uzupełnia potężniejsza sylwetka osiągnięta poprzez podniesienie zawieszenia.

W porównaniu do bazowej wersji kombi, Scout jest dłuższy o 26 mm (4 685 mm) oraz wyższy o 70 mm (1 533 mm). Ma też powiększony do 171 mm (o 31mm) prześwit. Należy jednak pamiętać, że różnica w prześwicie może zmaleć o 15 mm, jeżeli w podstawowej wersji kombi zamówimy pakiet na bezdroża, który u Scouta występuje w standardzie. Oprócz podniesionego zawieszenia o zmienionej charakterystyce, obejmuje on także dodatkowe osłony podwozia, skrzyni biegów, przewodów hamulcowych i paliwowych. Dodatkowo, dzięki zwiększonemu do 16,7 stopni kątowi natarcia i do 13,8 stopni kątowi zejścia, czeski skaut poradzi sobie lepiej po opuszczeniu drogi asfaltowej. Pozostałe drobne różnice w wymiarach podane zostały  w tabeli.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia Combi
Wersja   Scout Elegance 4x4 Elegance
Długość [mm] 4 685 4 659 4 659
Szerokość [mm] 1 814 1 814 1 814
Wysokość [mm] 1 533 1 463 (1 478 - pakiet na bezdroża) 1 463 (1 478 - pakiet na bezdroża)
Prześwit [mm] 171 139 (154 - pakiet na bezdroża) 140 (155 - pakiet na bezdroża)
Rozstaw osi [mm] 2 679 2 680 2 686
Rozstaw kół przód/tył [litry] 1 543 / 1 512 1 543 / 1 512 1 543 / 1 514
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 451 / 2 096 1 380 / 2 018 1 272 / 1 917
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne wielowahaczowe wielowahaczowe belka skrętna
Rozmiar kół/opon 225/50 R17 225/45 R17 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe

Trzy silniki, jeden napęd
Do napędu Scouta mogą służyć  trzy silniki: jeden benzynowy 1,8 TSI o mocy 180 KM oraz dwa diesle: 2,0 TDI 150 KM oraz 2,0 TDI 184 KM. Najsłabszy silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną, zaś pozostałe (mocniejsze) występują tylko w konfiguracji z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów DSG. Słabszy silnik diesla ma podniesioną o 20 Nm wartość maksymalnego momentu obrotowego (z 320 na 340 Nm) w porównaniu z silnikami służącymi do napędu innych wersji Octavii.  Wszystkie trzy silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6.

Octavia Scout dostępna jest wyłącznie z napędem na cztery koła. W układzie napędowym zastosowano sprzęgło  Haldex-5. Rozdział momentu napędowego na przednie i tylne koła zależy od sytuacji na drodze. Sterownik na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy tylnej osi. Regulacja przekazywanego przez sprzęgło momentu obrotowego na tylną oś odbywa się przez zmianę ciśnienia płytek sprzęgła mokrego. Sterownik analizuje prędkości obrotowe kół i kąt skrętu kierownicy. Dodatkowo zastosowanie seryjnie elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS powoduje, że nawet w trudnym terenie moment napędowy przekazywany jest na wszystkie koła, zapobiegając ewentualnemu zatrzymaniu, lub poślizgowi któregoś z kół. W przednim zawieszeniu Scouta zastosowano tradycyjną kolumnę MacPhersona. Z tyłu, w przeciwieństwie do podstawowych wersji Octavii, zastosowanie znalazła wielowahaczowa oś tylna.

Nowy Scout może być wykorzystywany do ciągnięcia przyczep nawet o masie do 2 000 kg, co jest wynikiem o 25% lepszym w porównaniu do auta poprzedniej generacji.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia Combi
Wersja   Scout Elegance 4x4 Elegance
Cena bazowej wersji [PLN] 112 550 (111 550 po rabacie) 105 600 (103 600 po rabacie) 96 950 (94 950 po rabacie)
Budowa silnika/paliwo Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1 968 1 968 1 968
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 110(150) / 3500-4000 110(150) / 3500-4000 110(150) / 3500-4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 340 / 1750-3000 320 / 1750-300 320 / 1750-3000
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna
Koła napędzane 4 x 4 4 x 4 przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 9,1 8,7 8,6
Prędkość maksymalna [km/h] 207 213 216
Spalanie miasto [l/100km] 6,1 5,9 5,6
Spalanie trasa [l/100km] 4,6 4,3 4,1
Spalanie średnie [l/100km] 5,1 4,9 4,6
Emisja CO2 [g/km] 129 124 120


Scout jak Elegance
Octavia Scout oferuje nabywcy dosyć bogate wyposażenie, odpowiadające mniej więcej poziomowi wersji Elegance. Dlatego w standardzie znajdziemy m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną Climatronic, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy spryskiwacze reflektorów. Jedynie elementy systemu audio odbiegają poziomem od reszty wyposażenia. Scout w standardzie wyposażony jest w radio Swing, choć można się było spodziewać, że tak jak w wersji Elegance, będzie to radio Bolero (dostępne za dopłatą 600 PLN).

Skoda Scout aktualnie nie ma konkurenta na rynku. Podobne, nieliczne samochody uterenowione powstałe na bazie aut osobowych, takie jak Volkswagen Passat Alltrack, Opel Insignia Country Tourer, czy hybrydowy Peugeot 508 RXH należą do wyższego segmentu. Pierwszy konkurent w postaci Seata Leona X-Perience pojawi się dopiero na zbliżającym się październikowym moto-salonie w  Paryżu.

Scout – najlepszy wybór?
Skoda Octavia Scout jest dużym, pojemnym kombi o podwyższonych właściwościach trakcyjnych, tak na asfalcie jak i w lekkim  terenie. Może posłużyć do wakacyjnego wypadu z przyczepą kempingową, lub też do pracy dla osób, które muszą dojechać do miejsc nie zawsze znajdujących w pobliżu głównych dróg. Najtańszy Scout (2,0 TDI 150 KM) kosztuje obecnie 112 550 PLN. Po uwzględnieniu upustu w wysokości  1 000 PLN (mniejszego o połowę niż dla innych wersji Octavii) cena spada do 111 550 PLN.

Dla osób, które nie potrzebują tak charakterystycznego, rzucającego się w oczy auta, może dobrym rozwiązaniem będzie Skoda Octavia kombi z napędem 4x4 i z pakietem na bezdroża. Godząc się na trochę gorsze właściwości terenowe (mniejszy prześwit) zapłacimy, uwzględniając aktualny upust, o 7 300 PLN mniej. Dodatkowo można dokupić w promocyjnej cenie pakiet wyposażenia, który  na razie nie jest dostępny w przypadku Scouta.

Zalety:
- duży pojemny samochód
- bogate wyposażenie
- możliwość ciągnięcia ciężkiej przyczepy
- lepsze właściwości terenowe niż wersja standardowo

Wady:
- wyższa cena


Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane