/  / Skoda Octavia RS 230 – Rodzinny hot hatch

TEST | Skoda Octavia RS 230 – Rodzinny hot hatch

Skoda Octavia RS 2016
© IBRM Samar
Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016Skoda Octavia RS 2016

Młodsi kierowcy, gdy szukają usportowionego kompaktu, preferują na ogół Focusa ST, Golfa GTI czy Seata Leona Cupra. Gdy jednak rodzina powiększa się i czasem trzeba przewieźć kilka nadprogramowych przedmiotów w bagażniku, marzenie o „hot hatchu” pryska. I tu z pomocą przychodzi Skoda.

Octavia już od pierwszej generacji, tej z 1996 roku, jest oferowana w usportowionej wersji RS. Pierwszy taki pojazd, ze 180-konnym silnikiem 1.8T, wyjechał  na drogi w 2001 roku. Pod koniec 2015 roku w ofercie obecnej, trzeciej generacji modelu, pojawiła się dodatkowa, topowa odmiana - RS 230. Skoda tradycyjnie oferuje samochody z ponadprzeciętnie przestronną kabiną i dużym bagażnikiem. Testowana Octavia RS 230 łączy typowe dla marki zalety ze świetnymi osiągami i dobrym prowadzeniem. Najdroższa Octavia to „GTI dla tatusia”, pozwalające czerpać przyjemność z jazdy, nie rezygnując z dobrych możliwości transportowych i komfortu, także komfortu pasażerów siedzących na tylnej kanapie.

Testowaliśmy najlepszą Octavię RS w ofercie: liftback, ze wzmocnionym do 230 KM silnikiem i z genialną skrzynią DSG. Czesi chwalą się, że to najszybsza Skoda w historii. No tak,  można nią pojechać (np. w Niemczech) z prędkością nawet 250 km/h. Żywy, czerwony lakier, 19-calowe koła z czarnymi obręczami, tylny spojler oraz dwie szerokie końcówki układu wydechowego wyróżniają Octavię RS 230 na ulicy przyciągając wzrok przechodniów, szczególnie tych młodszych.


Wnętrze nie różni się tak bardzo od tego w tańszych wariantach Octavii. Sportowe fotele z mocniejszym trzymaniem bocznym, czerwone przeszycia elementów skórzanych, czarna podsufitka czy użyte w kilku miejscach logo „vRS” to najważniejsze zmiany pozwalające odróżnić RS-a od pozostałych wersji. Zdecydowanie brakuje w kabinie dodatkowych akcentów podkreślających usportowiony charakter auta. Ale nie jest źle, pod względem solidności i jakości użytych materiałów wykończeniowych Octavia to jednak pierwsza liga w tej klasie.

W topowej Octavii znajdziemy pod maską znaną z innych modeli koncernu jednostkę 2.0 TSI. Podobnie jak w Golfie GTI Performance oferuje ona 230 koni mechanicznych oraz 360 Nm momentu obrotowego. Samochód porusza się sprawnie, setkę osiąga w 6,8 sekundy. Wyprzedzanie aut na trasie to czysta przyjemność. Przy tym wszystkim zużycie paliwa (trasa – 6-7 litrów i miasto 10-11) jest nieduże w relacji do osiągów i masy pojazdu. Skrzynia biegów działa doskonale, zmienia biegi szybko, płynnie, bez szarpnięć.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Octavia  
Ford Focus
Opel Astra
Wersja   RS 230 ST2 Dynamic 1.6 turbo
Cena bazowa wersji [PLN] 130 140 116 600   84 900
Długość [mm] 4685 4362 4370
Szerokość [mm] 1814 1823 1871
Wysokość [mm] 1449 1469 1485
Rozstaw osi [mm] 2686 2648 2662
Bagażnik min/max [litry] 590 / 1580 363 / 1148 370 / 1210
Masa własna/DMC [kg] 1390 / b.d. 1362 / 2025 1350 / 1890
Rozmiar kół/opon 225 / 35 R19 235 / 35 R18 225 / 45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe tarczowe wentylowane / tarczowe

Octavia RS 230 to jednak nie tylko dodatkowe 10 KM mocy w stosunku do „zwykłego” RS. Clou programu stanowi – tak jak w GTI Performance - zastosowanie elektronicznie regulowanej blokady mechanizmu różnicowego VAQ dla przedniej osi, która pozwala korzystniej przenieść wysoki moment na koła. W odróżnieniu od pozostałych wersji Octavii (w tym RS), „230-ka” może w krytycznej sytuacji przekazywać napęd wyłącznie na jedno koło. Inna sprawa, że z dobrodziejstwa elektronicznej „szpery” większość użytkowników nie skorzysta w ruchu drogowym, jej zalety docenić można na torze, w szybko pokonywanych ciasnych zakrętach.

W najdroższym wariancie zmodyfikowano układ wydechowy. Projektanci auta dali się nieco ponieść , dzięki czemu podczas zmiany biegów od prędkości obrotowej wału 4000 obr./min. oraz podczas nagłego przyspieszania i redukcji, z tyłu pojazdu usłyszymy „strzelanie” układu wydechowego, niczym w rajdówce. To specjalny system akustyczny, który dostarcza przyjemnych dla ucha dźwięków i przypomina, że wskazówka obrotomierza jest na „czerwonym polu”.


Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość wyboru trybu jazdy. Dla oszczędnych jest tryb „Eco”, stworzony do jazdy, gdy do stacji paliw jest daleko, a benzyny w zbiorniku pozostało niedużo. Przy ustawieniu ekonomicznym, gdy zdejmiemy nogę z gazu, skrzynia DSG przełącza się na bieg jałowy. Rozpędzona Octavia może w taki sposób przebyć wyjątkowo spory dystans (duża masa, niskie opory toczenia kół) – to świetny sposób, by zredukować zużycie paliwa. Tryb „Normal” jest najbardziej odpowiedni do spokojnej jazdy, „Sport” sprzyja dynamicznemu poruszaniu się (ostrzejsza reakcja na gaz i utrzymywanie wyższych obrotów silnika). Ostatni tryb jazdy to „Individual”, w którym pracę napędu można dostosować do własnych preferencji.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Octavia
Ford Focus
Opel Astra
Wersja   RS 230 ST2 Dynamic 1.6 Turbo
Cena bazowa wersji [PLN] 130 140 116 600 84 900
Budowa silnika/paliwo Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1984 1999 1598
Moc [KM/obr./min] 230 / 4700 250 / 5500 205 / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350 / 1500-4600 345 / 2000-4500 300 / 1700-4700
Skrzynia biegów 6-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 249 248 235
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,8 6,5 7,0
Spalanie miasto [l/100km] 8,1 8,8 8,0
Spalanie trasa [l/100km] 5,4 5,7 5,0
Spalanie średnie [l/100km] 6,4 6,8 6,1

Samochód prowadzi się dobrze i ma skuteczne hamulce. Z łatwością „połyka” zakręty i jest  stabilny przy wyższych prędkościach. Obniżone o 15 mm, usztywnione zawieszenie jest więcej niż wystarczająco komfortowe. Mimo usportowionego zawieszenia i opon o niskim profilu, Octavia skutecznie niweluje większość niedoskonałości dróg. Choć w polskich salonach znajdziemy mocniejsze i szybsze auta segmentu C, to RS 230 z pewnością znajdzie  zwolenników. Trzeba powtórzyć raz jeszcze: Octavia należy do największych kompaktów na rynku, a co za tym idzie żaden z bezpośrednich konkurentów nie oferuje tyle przestrzeni w kabinie czy tak dużego bagażnika. Przy tym wszystkim Skodę cechują – jak w przypadku większości aut koncernu Volkswagen – solidność i sprawdzona technika. Nie bez znaczenia jest bogate wyposażenie, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa.

Skoda ma też rozsądnie skalkulowane ceny. Octavię RS 230 w nadwoziu liftback z DSG wyceniono na  130.140 zł.

Autor: Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane