/  / Skoda Octavia FL: dla firmy i dla rodziny, nad morze i w góry

PREZENTACJA | Skoda Octavia FL: dla firmy i dla rodziny, nad morze i w góry

Skoda Octavia (2017-)
© IBRM Samar
Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-) Skoda Octavia (2017-)

W marcu w autosalonach zadebiutowała odświeżona wersja Skody Octavii. Czy po face liftingu, ulubiony model polskich firm ma szansę na powtórzenie sukcesu poprzedniczek?

Octavia to model z bardzo bogatą tradycją. Pierwsza Skoda Octavia pojawiła się na rynku w 1959 roku, jako następca Skody 440 Spartak i była produkowana jako hatchback przez 5 lat, zaś jako kombi przez lat 12. Współczesna Octavia została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Paryżu w roku 1996 i był to pierwszy model Skody, który powstał w pełni na podstawie technologii ówczesnego nowego właściciela, grupy Volkswagen. Model ten zaliczany jest do klasy niższej średniej, czyli do segmentu C. Druga generacja tego auta została zaprezentowana pod koniec 2003 roku, a w sprzedaży pojawiła się w roku kolejnym. Octavia stanowiła aż 41 proc. całej sprzedaży marki w latach 1996-2012. Trzecia generacja zadebiutowała na polskim rynku na początku 2013 roku i została zbudowana na płycie podłogowej MQB. Model ten produkowany jest w czeskim zakładzie w Mlada Boleslav. W 2017 r. w ofercie pojawiła się opisywana na przez nas Octavia III po faceliftingu. Skoda Octavia jest najlepiej sprzedającym się modelem czeskiego producenta. W ciągu 20 lat, od kiedy w 1996 roku auto trafiło na rynek, model ten sprzedał się na całym świecie w liczbie ponad pięciu milionów egzemplarzy. W Polsce pierwsza wersja Skody Octavii, produkowana w latach 1996-2010, sprzedała się w liczbie około 71 tysięcy sztuk. Octavia II generacji (2004-2013) może pochwalić się jeszcze lepszym wynikiem - około 86 tys. sztuk. Trzecia, produkowana od 2012 roku zanotowała, jak na razie, sprzedaż przekraczającą 75 tysięcy egzemplarzy.



Kompaktowy model czeskiego producenta był w 2016 roku najchętniej wybieranym samochodem na polskim rynku. Od stycznia do grudnia zarejestrowano w naszym kraju 16 966 egzemplarzy, a model z Mlada Boleslav miał aż 4,08 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych. Octavia była też najchętniej wybieranym modelem przez firmy, a to głównie one odpowiadają za wzrost sprzedaży na polskim rynku. Także ten rok zaczął się dobrze dla Octavii. Na koniec I kwartału 2017 roku samochód zajął drugie miejsce (za Skodą Fabią) w rankingu najczęściej rejestrowanych w Polsce modeli aut osobowych. W ciągu trzech miesięcy tego roku Polacy kupili i zarejestrowali 4 871 sztuk.  Octavia była na koniec marca najczęściej wybieranym w Polsce modelem przez firmy (3 859 sztuk).

Za sukcesami modelu kryje się sprawdzona technologia Volkswagena oraz fakt, że czeskie auto nadal jest nieco tańsze od „większego brata”. Do tego dochodzi szczególna dbałość importera o utrzymanie wysokiej wartości rezydualnej pojazdu. Na niej właśnie Skoda buduje jedną ze swych głównych przewag konkurencyjnych. Podkreślić należy także skuteczną politykę reklamową, w tym obecność w mediach społecznościowych. Nie można nie wspomnieć o wsparciu sprzedaży za pomocą produktów finansowych takich jak kredyty czy leasing z wysoką wartością wykupu. Wszystko to sprawia, że także model po face liftingu ma szanse na powtórzenie sukcesu poprzedniczek. Tym bardziej, że producent, pozostawiając najlepsze cechy dotychczasowej wersji, wprowadził kilka ciekawych zmian.

W zmodernizowanej Octavii najbardziej rzuca się w oczy układ podwójnych reflektorów, który niejednemu miłośnikowi motoryzacji dość jednoznacznie kojarzy się ze stylistyką Mercedesa Klasy E poprzedniej generacji. Czy to rozwiązanie w Octavii znajdzie zwolenników? Na pewno wzbudza kontrowersje. Dyskusja trwa i pewnie będzie trzeba chwile poczekać, aby się zakończyła i wszyscy zaakceptowali to rozwiązanie. Wedle życzenia można do samochodu zamówić pełne światła ledowe z funkcją adaptacji AFS. Bardziej wyeksponowano też samo logo producenta. Codzienną eksploatację Octavii ułatwić ma m.in. kluczyk z pamięcią preferowanych ustawień dla kilku różnych użytkowników, podgrzewana kierownica, składane stoliczki w oparciach przednich foteli oraz wyjmowana latarka, którą znaleźć można w bagażniku wersji kombi.


W ramach odświeżenia trzeciej generacji Octavii, ulepszona została oferta dotycząca pokładowych systemów multimedialnych oraz możliwości przyłączeniowych. Pojawiły się nowe rozwiązania, których zadaniem jest wspieranie i ułatwianie pracy kierowcy, na przykład asystent przydatny podczas manewrowania z przyczepą, udoskonalony system parkowania oraz awaryjne hamowanie z funkcją wykrywania pieszego. Jak przekonuje producent, przestrzeń dostępna w zmienionej Octavii pozostaje jedną z największych w swojej klasie. Zarówno limuzyna, jak i kombi, oferują 1 782 milimetrów przestrzeni wewnętrznej oraz 73 mm miejsca na nogi z tyłu. Pojemność bagażnika wynosi odpowiednio 590 i 610 litrów. Ze złożonymi oparciami foteli tylnych odpowiednio do 1 580 i 1 740 litrów. W porównaniu z wersją sprzed faceliftingu wartości te nie uległy zmianie. Opcjonalnie występuje też elektryczna pokrywa bagażnika, dostępna dla wersji kombi.

Octavię FL (rocznik modelowy 2018) wzięła na początku 2017 roku pod lupę firma Info-Ekspert, znany wydawca katalogów i programów komputerowych, służących do profesjonalnej wyceny oraz szacowania wartości rezydualnych pojazdów samochodowych. Zgodnie z przypuszczeniami, prognozowana niska utrata wartości stawia ten model w czołówce segmentu. Najwyższe wartości rezydualne dotyczą silników 1.4 TSI 150 KM i 1.6 TDI, zarówno w odmianie 90 – i 115-konnej. Po trzech latach i przebiegu 90 tys. kilometrów (zakładany przebieg 30 tys.  km/rok), wartość rezydualna wersji benzynowej w podstawowej wersji Active – wycenionej na 77 180 zł - będzie wynosić 57,4 proc. Najwyższą wartość uzyska podstawowy wariant 90-konnego Diesla (Active za 79 190 zł), wynoszącą 59,8 proc. O 0,2 proc. niższą wartość zachowa wersja 115-konna. Niezależnie od wersji wyposażenia, wartości rezydualne dla wymienionych jednostek nie spadają poniżej 57,4 proc.

Według Info-Eksperta, najmniej korzystnie w zestawieniu prezentuje się wariant 1.0 116 KM w wersji Style z przekładnią DSG, kosztujący 90 780 zł. Po 3 latach i przebiegu 90 tys. kilometrów, jego wartość stanowić będzie zaledwie 51,9 proc. wartości początkowej. Niezależnie od wersji wyposażenia, 1.0 TSI to najsłabiej trzymająca cenę wersja w ofercie Octavii. Cieszący się bardzo dużą popularnością Diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM, w zależności od wersji, zachowa od 55,6 do 59,5 proc. wartości początkowej.

Ceny katalogowe Skody Octavii FL zaczynają się od 65 670 złotych. Tyle w promocji (stan na 31 marca 2017 roku) kosztuje pięciodrzwiowy hatchback Active 2018, z silnikiem o pojemności 1,2 litra (85 KM) TSI, z manualną 5-stopniową skrzynią biegów. Najdroższe (137 870 zł) jest kombi wersja RS 4X4 2018 rok, z dwulitrowym silnikiem (184 KM) TDI, z automatyczną , sześciostopniową skrzynią biegową DSG.  Octavia występuje w czterech wersjach wyposażenia i dostępna jest z gamą napędową, na którą składa się 18 wariantów z silnikami TSI i TDI, fabryczną instalacją CNG, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG i napędem 4x4. Octavia tradycyjnie już występuje w dwóch wersjach nadwozia: liftback oraz kombi. Dopłata do drugiego z tych wariantów jest różna zależnie od wersji wyposażenia i napędu. Jak informował importer, w standardzie Octavia FL ma zapewniony pakiet przeglądów na pierwsze cztery lata lub na 60 tys. km przebiegu. W skład pakietu wchodzą wszystkie obowiązkowe w tym okresie przeglądy wraz z robocizną, oryginalnymi częściami i materiałami eksploatacyjnymi.

Warto zwrócić uwagę na specjalne wersje Octavii III generacji po face-liftingu, w tym na topową pochodną modelu czyli Octavię RS, występującą w  odmianach limuzyna i kombi. Każda z nich dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik 2.0 TDI generuje moc 184 KM,  maksymalny moment obrotowym wynosi 380 Nm, dostępny od 1750 obr./min. To przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji skrzyni DSG, wariant RS 2.0 TDI dostępny jest z wyborem napędu na oś przednią lub wszystkie cztery koła. Z kolei silnik 2.0 TSI  generuje 230 KM, a  moment obrotowy wynosi 350 Nm, który jest dostępny w zakresie 1500 do 4600 obr./min. Napędzana na przednią oś Octavia RS osiąga 100 km/h w 6,7 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Na marcowych targach motoryzacyjnych w Genewie producent pokazał także najmocniejsza wersję z silnikiem o mocy 245 KM. Kompaktowy samochód rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 6,6 sekundy (kombi 6,7 s) i osiąga prędkość maksymalną do 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Właściwości jezdne odmłodzonego RS-a buduje obniżone o 15 mm i utwardzone zawieszenie, rozstaw tylnych kół poszerzony o 30 mm wobec poprzednika i sportowy układ hamulcowy z zaciskami pokrytymi czerwonym lakierem. Standardowo auto oferowane jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali. Warto też zwrócić uwagę na adaptacyjne zawieszenie, które pozwala wybrać pomiędzy normalnym, a sportowym trybem  jazdy. Moc silnika jest przenoszona na tylne koła dzięki złożonemu systemowi kontroli trakcji ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+. Octavia RS dostępna jest w polskich salonach w cenie zaczynającej się od 119 840 zł.


Do rodziny Skody Octavii III generacji po face-liftingu dołączył także odmłodzony Scout, najbardziej wszechstronna z wersji, wyposażona w wiele nowych rozwiązań i elementów wyposażenia. Model zadebiutował z trzema wariantami napędowymi i  napędem na cztery koła z elektronicznie sterowanym, hydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. Z prześwitem zwiększonym o 30 mm wobec Octavii kombi, kompaktowy model bez problemu odnajduje się poza asfaltowymi drogami. Auto świetnie radzi sobie na podjazdach i zjazdach oraz przy ciągnięciu przyczep tak, że chwilami możemy zapomnieć, że nie jest to terenówka. W trudniejszych warunkach kluczowego znaczenia nabierają kąty natarcia i zejścia, powiększone do 16,6 stopni z przodu i 14,5 stopni z tyłu. Tak przednia, jak i tylna oś odmłodzonego Scouta wyposażone są standardowo w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDL). Funkcja ta umożliwia płynne i gładkie ruszanie na różnych nawierzchniach, zachowując przyczepność wszystkich kół. O bezpieczniejszą i łatwiejszą jazdę po stromych zboczach zadbają specjalne systemy, których zadaniem jest kontrolowanie prędkości podczas zjazdów ze stromizn z użyciem hamulców. Pakiet na bezdroża w Scoucie jest częścią standardowego wyposażenia i w jego skład wchodzą między innymi plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych. Wedle uznania z dostępnej gamy silnikowej można wybrać do Scouta benzynowe 1.8 TSI/180 KM lub diesla 2.0 TDI o mocy 150 albo 184 koni mechanicznych. Nową propozycją jest możliwość zestawienia słabszej jednostki wysokoprężnej z 7-stopniową skrzynią DSG. Ceny nowego Scouta 4X4 2018 zaczynają się od 121 100 zł.

Dla miłośników odrobiny luksusu Skoda wprowadziła do oferty wersję Laurin & Klement wyróżniającą się wzorami obręczy kół ze stopów lekkich w rozmiarze 18 cali. W kabinie zastosowano połączenie Alcantary i skórzanej tapicerki z listwami dekoracyjnymi pokrytymi czarnym lakierem fortepianowym. Czarną tapicerką skórzaną ozdobiono także wybrane elementy kabiny, z którymi dłonie kierowcy mają częsty kontakt. Aby rozwiać ewentualne wątpliwości innych, że oto ulicą sunie najbardziej luksusowa wersja w gamie Octavii, nie zapomniano też o dyskretnych oznaczeniach Laurin & Klement, jakie wypatrzeć można na nadkolach czy progach drzwi. Ceny tej wersji zaczynają się od 111 900 złotych.

Na polskim rynku nie brak konkurentów dla przebojowej „Czeszki”. Lista jest długa: Citroen C4, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai Elantra oraz i30, Seat Leon, Kia Cee'd, Volkswagen Golf i Jetta, Fiat Tipo, Mazda 3, Peugeot 308, Opel Astra, a także Toyota Auris czy Renault Megane. Jak na razie jednak, żadne z tych aut nie było w stanie zagrozić pozycji Octavii, a głównym konkurentem dla niej jest siostrzana Skoda Fabia. Wszystko wskazuje na to, że rywale będą mieli jeszcze twardszy orzech do zgryzienia po wprowadzeniu na rynek Octavii FL.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane