/  / Silnik 2.0 TDI w wyścigu zbrojeń

Silnik 2.0 TDI w wyścigu zbrojeń

null
© Volkswagen
null

120 koni mocy na litr pojemności? I to w silniku Diesla? Tyle oferuje jednostka bi-turbo 2.0 TDI, montowana w nowym Passacie. Koncern Volkswagena zamierza pójść jednak jeszcze dalej.

W gamie modelu Volkswagen Passat B8 oferowana jest paleta jednostek napędowych o mocy od 120 do nawet 240 KM. Aż 240 koni mechanicznych mocy – przy 4000 obr./min. – konstruktorom Volkswagena udało się wycisnąć z zupełnie nowego czterocylindrowca 2.0 TDI, który wykorzystujące podwójne turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

Aby uzyskać moc jednostkową rzędu 120 KM na litr pojemności, opracowano kompaktowy moduł bi-turbo z wysokociśnieniową i niskociśnieniową turbosprężarką. Moduł umożliwia uzyskanie ciśnienia doładowania nawet 3,8 bara.

Skrzynia korbowa z obudową cylindrów, wał korbowy, korbowody i tłoki zostały dostosowane do maksymalnego ciśnienia spalania 200 barów. Po raz pierwszy zastosowano nową, przystosowaną do dużych obciążeń głowicę cylindrów. Kolejną nowością jest układ wtryskowy z piezowtryskiwaczami, który umożliwia uzyskanie ciśnienia wtrysku do 2500 barów.

Aby jeszcze bardziej poprawić komfort przy niskich prędkościach obrotowych, zastosowano nowe koło dwumasowe. Umożliwiło ono dalsze obniżenie prędkości obrotowej, przy której następuje zmiana biegu, a tym samym obniżenie poziomu prędkości obrotowych.

Z najmocniejszym dieslem TDI pod maską,  Passat Limousine rozwija prędkość maksymalną 240 km/h – w przypadku Varianta jest to 238 km/h. Ze względu na wysoki moment obrotowy, wynoszący 500 Nm (1750 do 2500 obr./min), 240-konny Passat wyposażony jest seryjnie w napęd na wszystkie koła 4Motion oraz 7-biegową DSG.

Według oficjalnych danych fabrycznych, średnie zużycie paliwa dla wersji 2.0 TDI 240 KM wynosi od 5,3 l/100 km (Limousine) oraz 5,4 l/100 km (Variant).

2.0 TDI o mocy aż 272 koni oraz skrzynia DSG 10-biegowa
Według informacji pochodzących z prasy niemieckiej, w dalszej perspektywie Volkswagen ma w planach wprowadzenie na rynek jeszcze mocniejszej jednostki 2.0 TDI – rozwijającej nawet do 272 koni mechanicznych, czyli aż 136 KM na litr pojemności; natomiast maksymalny moment obrotowy to również 500 Nm.

Kolejna nowość ze stajni Volkswagena to dwusprzęgłowa skrzynia DSG oferująca 10 przełożeń – z oznaczeniem DQ511. Urządzenie jest w stanie przekazywać moment obrotowy o wartości do 550 Nm. Co ciekawe, w porównaniu z 7-biegowym DSG nowa skrzynia 10-biegowa waży tylko 5 kg więcej. I gabarytowo wcale nie zajmuje w samochodzie więcej miejsca.

10-biegowy DSG ma być gotowy do wejścia na rynek za 2 lub 3 lata – można spodziewać się, że w pierwszej kolejności trafi jako element wyposażenia dla limuzyny Volkswagen Phaeton.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane