/  / Sierpień 2015 - polskie realia, czyli 300 tys. aut po 8 tys. zł

IMPORT | Sierpień 2015 - polskie realia, czyli 300 tys. aut po 8 tys. zł

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

W tym roku Polacy importowali do kraju 529 894 samochody osobowe, o 7,6% i więcej niż w ubiegłym roku. W samym sierpniu import wyniósł 64 809 sztuk, o 4,6% więcej w porównaniu do sierpnia 2014 roku. Każdy miesiąc był lepszy niż przed rokiem.

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku sprowadzimy do Polski około 800 000 aut, co będzie czwartym największym wynikiem w historii i najlepszym rezultatem od 2008 roku, w którym Polacy sprowadzili do kraju rekordowe 1 062 609 aut. Jak widać, import ma się dobrze, ale pełny obraz sytuacji pokazują dopiero dane dotyczące wieku i wartości importowanych pojazdów. A te, jak wszyscy wiedzą, w większości są stare i tanie. Samochody osobowe w wieku powyżej 10 lat stanowią już 56% tegorocznego importu - to dokładnie 296 825 sztuk.  Średnia wartość auta z tego przedziału wiekowego wynosi zaledwie 8 069 złotych (dane na koniec lipca). Oczywiście, w celu zapłacenia niższej akcyzy, wartości pojazdów są często zaniżane, ale nie zmienia to faktu, że większość aut kosztuje około 1/3 wartości najtańszego nowego modelu oferowanego na polskim rynku, Dacii Logan za 29 900 zł.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 73 373 szt., +2,7%,
2. Opel – 62 476 szt., +11,2%,
3. Audi – 48 463 szt., +9,6%,
4. Ford – 38 392 szt., +3,6%,
5. Renault – 36 553 szt., -1,8%,
6. BMW – 33 633 szt., +18,8%,
7. Peugeot – 24 320 szt., +6,8%,
8. Citroen – 22 672 szt., +7,2%,
9. Toyota – 21 544 szt., +8,8%,
10. Mercedes – 19 450 szt., +13,2%,
11. SEAT – 19 294 szt., -0,1%,
12. Mazda – 16 133 szt., -3,0%,
13. Skoda – 13 664 szt., +7,6%,
14. Fiat – 12 889 szt., +4,5%,
15. Honda – 11 166 szt., +15,7%,
16. Volvo – 9 957 szt., +7,8%,
17. Nissan – 9 731 szt., +12,7%,
18. Hyundai – 9 400 szt., +28,3%,
19. Kia – 7 747 szt., +26,2%,
20. Suzuki – 6 874 szt., +8,6%.
W porównaniu do zestawienia na koniec lipca, w rankingu TOP20 marek nie zaszła żadna zmiana. Po siedmiu miesiącach, tylko dwie marki odnotowywały spadek importu - Renault i Mazda. W ostatnim miesiącu dołączył do nich SEAT. W dalszym ciągu największe wzrosty importu należą do marek koreańskich – Hyundaia (+28,3%) oraz Kii (+26,2).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 22 155 szt., +6,4%,
2. Volkswagen Golf – 21 903 szt., +1,0%,
3. Volkswagen Passat – 21 343 szt., +1,8%,
4. Opel Astra – 19 021 szt., +12,8%,
5. BMW 3 – 15 761 szt., +15,1%,
6. Renault Scenic – 11 179 szt., -6,7%,
7. Focus Focus – 10 833 szt., -0,8%,
8. Opel Zafira – 10 713 szt., +11,8%,
9. Audi A3 – 10 402 szt., +8,8%,
10. Audi A6 – 10 292 szt., +13,4%,
11. BMW 5 – 9 921 szt., +22,7%,
12. Opel Corsa – 9 547 szt., +8,5%,
13. Volkswagen Polo – 9 457 szt., 0%,
14. Opel Vectra – 8 695 szt., +1,5%,
15. Ford Mondeo – 8 294 szt., -5,1%,
16. Renault Megane – 7 494 szt., +1,2%,
17. Skoda Octavia – 6 976 szt., +3,9%,
18. Opel Meriva – 6 837 szt., +20,6%,
19. Ford Fiesta – 6 419 szt., +11,1%,
20. Volkswagen Touran – 6 059 szt., +4,6%.
W zestawieniu TOP20 modeli, do których należy aż 44% rynku, w ciągu ostatniego miesiąca nie zaszły żadne zmiany. Dominacja modeli niemieckich jest przytłaczająca. W czołówce są tylko dwa modele francuskie - Renault Scenic i Renault Megane - i ani jednego modelu japońskiego. Największy wzrost należy do BMW 5 (+22,7%), natomiast spadek do Renault Scenic (-6,7%). Ciekawostka, import Volkswagena Polo jest w tym roku identyczny jak w 2014 i wynosi dokładnie 9 457 sztuk.

Ranking TOP15 krajów pochodzenia marek* najczęściej rejestrowanych używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Niemcy – 238 997 szt., +9,2%,
2. Francja – 83 551 szt., +3,0%,
3. Japonia – 74 803 szt., +7,8%,
4. USA – 45 684 szt., +6,0%,
5. Hiszpania – 19 300 szt., -0,1%,
6. Włochy – 18 062 szt., +2,6%,
7. Korea Południowe – 17 856 szt., +26,6%,
8. Czechy – 13 665 szt., +7,6%,
9. Szwecja – 11 821 szt., +7,7%,
10. Wielka Brytania – 4 196 szt., +0,2%,
11. Rumunia – 1 460 szt., +57,6%,
12. Polska - 300 szt., +56,2%,
13. Rosja - 92 szt., +17,9%,
14. Chiny - 29 szt., +123,0%,
15. Indie - 12 szt., +50%,
Marki niemieckie stanowią aż 45% importu. Tylko do marek hiszpańskich należy minimalny spadek importu w wysokości -0,1%.

Ranking województw, w których najczęściej rejestrowano używane samochody osobowe sprowadzone do Polski w 2015 roku:
1. Wielkopolskie – 67 708 szt., +5,8%,
2. Mazowieckie – 61 799 szt., +10,5%,
3. Śląskie – 52 953 szt., +6,3%,
4. Małopolskie – 45 091 szt., +10,5%,
5. Dolnośląskie – 42 298 szt., +7,4%,
6. Łódzkie – 33 202 szt., +10,1%,
7. Lubelskie – 30 196 szt., +7,7%,
8. Podkarpackie – 30 180 szt., +10,3%,
9. Kujawsko-pomorskie – 29 389 szt., +7,6%,
10. Pomorskie – 28 797 szt., +4,4%,
11. Zachodniopomorskie – 22 453 szt., +6,2%,
12. Świętokrzyskie – 19 953 szt., +6,3%,
13. Lubuskie – 19 772 szt., +5,7%,
14. Warmińsko-mazurskie – 18 018 szt., +5,9%,
15. Podlaskie – 15 432 szt., +8,6%,
16. Opolskie – 12 654 szt., +1,4%.
W przeciwieństwie do rynku pierwotnego, na którym karty rozdaje województwo Mazowieckie, najwięcej rejestracji aut z importu odnotowano w województwie Wielkopolskim. W każdym regionie tegoroczny wynik jest lepszy niż w roku ubiegłym.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 50 397 szt.,
2. 2004 – 48 673 szt.,
3. 2006 – 48 109 szt.,
4. 2003 – 42 749 szt.,
5. 2007 – 41 616 szt.,
6. 2002 – 38 381 szt.,
7. 2008 – 34 981 szt.,
8. 2001 – 30 802 szt.,
9. 2009 – 27 293 szt.,
10. 2000 – 27 127 szt.,
11. 2011 – 25 383 szt.,
12. 2010 – 24 131 szt.,
13. 1999 – 22 980 szt.,
14. 1998 – 15 483 szt.,
15. 2012 – 15 132 szt.,
16. 2013 – 8 634 szt.,
17. 1997 – 7 556 szt.,
18. 2014 – 7 253 szt.,
19. 1996 – 4 107 szt.,
20. 1995 – 2 641 szt.
Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu nie zaszła żadna zmiana w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Statystycznie, średni rok produkcji dla samochodu z importu wynosi 11 lat.

Import samochodów osobowych z silnikami benzynowymi wynosi 54,1%. Silniki benzynowe przeważają w grupie starszych aut - średni rok produkcji 2003, dla wysokoprężnych średni rok produkcji to 2006.

W lipcu tego roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 14 901 zł, natomiast średnia wartość po siedmiu miesiącach wynosi 15 170 zł. Wysokość średniej zapłaconej w siódmym miesiącu roku akcyzy wyniosła 786 zł, natomiast średnia wartość akcyzy po siedmiu miesiącach to 804 zł. Dane za sierpień są jeszcze niedostępne.

* pod uwagę wzięty został kraj pochodzenia marki, bez względu na to kto jest jej obecnym właścicielem.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane