/  / Seat Toledo - zmiennym jest

TEST | Seat Toledo - zmiennym jest

Seat Toledo FR Line 2016
© IBRM Samar
Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016Seat Toledo FR Line 2016

W przypadku Seata Toledo jak ulał pasuje powiedzenie, iż historia kołem się toczy. No, powiedzmy prawie jak ulał. Auto, które pierwotnie było liftbackiem, w drugiej generacji stało się klasycznym sedanem, tak aby w trzecim wcieleniu przepoczwarzyć się w coś na kształt vana. Obecnie hiszpański kompakt wrócił do punktu wyjścia. Czy jednak aby na pewno jest kompaktem?

Jeśli VW Golf może być symbolem powolnej ewolucji, tak na sztandarach rewolucyjnych mógłby się znaleźć wizerunek Seata Toledo. Każda bowiem jego generacja zdawała się kompletnie zrywać z wizerunkiem poprzednika. Nie inaczej jest z obecną. Jest co prawda liftbackiem, czyli wydłużonym hatchbackiem, bądź jak kto woli, sedanem z podnoszoną wraz klapą bagażnika, tylną szybą, ale zmienił się diametralnie dawca genów dla hiszpańskiego auta.

Od samego początku Toledo stanowiło hiszpańską odmianę Golfa, czy też jego wersji trójbryłowych – Jetty i Bory. Także w 2004 roku, gdy z kompaktowego sedana, zmieniło się w jednobryłowy pojazd rodzinny, bądź taksówkarski. Niemniej jednak zawsze prezentowało oryginalny styl i trudno było je pomylić z autami konkurencji. W 2012 roku to się jednak zmieniło. Gdyby premiera auta odbywała się w roku bieżącym, można by domniemywać, iż jego wygląd jest pokłosiem dieselgate i konieczności oszczędzania pieniędzy przez koncern VW.


Toledo jest bliźniaczo podobny do Skody Rapid. Różni się od niej równie mało, jak Skoda Citigo od Seata Mii. Ma inny kształt reflektorów i lamp tylnych, inne są niektóre kanty karoserii i poszczególne detale. Co do zasady jest to jednak ta sama konstrukcja – także stylistycznie. Oparty na VW Polo, aucie o numer mniejszym od Golfa, jest pojazdem segmentu B, aspirującym do bycia kompaktem. Mierząc 1706 mm szerokości, czylio ponad 60 mm mniej niż jedno z węższych aut w segmencie, Toyota Auris, oraz 4482 mm długości, prezentuje proporcje bliskie proporcjom cygara. Ewentualnie można go porównać do Citroena C-Elysse lub Peugeota 301.

Na myśl cisną się także analogie do pojazdów zza naszej wschodniej granicy, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z Toledo w tańszych wersjach wyposażenia. W przypadku testowanej odmiany, nazwanej „FR line” sytuacja wygląda jednak dużo lepiej, a to dzięki elementom stylistycznym właściwym tej specyfikacji. Nadwozie zdobi dynamiczny bodykit, 17 – calowe felgi z lekkich stopów w kolorze grafitowym, a także wydatnie poprawiające nie tylko jazdę po zmroku, ale i wygląd auta za dnia, reflektory przednie w technologii LED.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Seat Toledo
Toyota Corolla
Citroen C-Elysee
Wersja   FR-line Premium More Life
Cena bazowa wersji [PLN] 82 700 79 400   51 490
Długość [mm] 4 482 4 620 4 427
Szerokość [mm] 1 706 1 775 1 748
Wysokość [mm] 1 461 1 465 1 466
Rozstaw osi [mm] 2 602 2 700 2 652
Bagażnik min/max [litry] 550 / 1490 452 / b.d. 506 / b.d
Masa własna/DMC [kg] 1151 / 1686 1205 / 1775 1165 / 1559
Rozmiar kół/opon 215 / 40 R17 205 / 55 R16 185 / 65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Toledo raczej nie walczy o tytuł najpiękniejszego samochodu świata, ale jego stonowany wygląd nie razi oczu osób nieprzesadnie wrażliwych. Jednak nie dla wywoływania ochów i achów to auto powstało. Ma być przede wszystkim praktyczne. Zastosowanie wydłużonej płyty stosunkowo małego Polo, pozwoliło na zaoferowanie pojazdu tańszego od konkurencji z segmentu C, oferującego jednak podobną przestrzeń we wnętrzu.

Faktycznie, po zajęciu miejsca w środku nie można narzekać na ciasnotę. Przestrzeni jest wystarczająco dużo zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie siedzeń. Jedynym mankamentem może okazać się nieco wąska kanapa. Zauważymy go jednak tylko wówczas, gdy zasiądą na niej 3 osoby. Miejsca na nogi zaś ani z przodu, ani z tyłu nie powinno zabraknąć. Prawdziwą jaskinią jest z kolei bagażnik. W standardowej konfiguracji mieści 550 litrów, zaś po złożeniu kanapy niemal 1500. Czy ktoś jeszcze kwestionuje praktyczność Seata Toledo?

Sam wygląd wnętrza został niemal w stosunku 1:1 przeniesiony ze Skody Rapid. To chyba właśnie w tę stronę przebiegała transplantacja. Taki wniosek można wysnuć oglądając deski rozdzielcze większych modeli czeskiego producenta, które formą do złudzenia przypominają tę w „hiszpanie”. Plastiki użyte w środku są twarde, za to dobrze spasowane, miłe dla oka i w dotyku. Wnętrze jest na tyle solidne, że nie skrzypi i nie stuka w czasie jazdy. W testowanej wersji zamontowano skórzaną, grubą kierownicę ze spłaszczonym spodem i czerwonym szwem. Ten ostatni element znajdziemy także na mieszku skrzyni biegów oraz mocno wyprofilowanych i wygodnych, sportowych fotelach z alkantary. Wszystko zgodnie ze specyfikacją FR-line, czyli linią, która nawiązuję stylistyką do usportowionych modeli FR.


Naszego Seata napędzał 125-konny silnik TSI, jego moc przenoszona była na koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej, automatycznej skrzyni DSG. Walory silników TSI, czyli wyposażonych w bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie znane są nie od dziś. Mimo niewielkiej  pojemności  1.4l, auto żywo reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia w dowolnym momencie. Rozpędzenie do setki trwa 9 sekund, zaś prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Dynamicznego rozpędzania, ani spokojnej jazdy nie zakłóca przy tym praca automatu. DSG działa aksamitnie i niemal niezauważalnie.

Mimo, iż zawieszenie Toledo jest rodem z segmentu B, a zatem prostsze niż bardziej wyrafinowane konstrukcje większych i mocniejszych kompaktów, to prowadzeniu hiszpańskiego auta nie można niczego zarzucić. Koła pewnie przylegają do nawierzchni, zapewniając kontrolę nad obranym torem jazdy. Jeżdżąc Toledo zgodnie z jego przeznaczeniem, nikt nie będzie narzekał na nieprzewidywalne zachowanie auta. Precyzję prowadzenia i zachowanie w zakrętach poprawiają wydatnie opony o niskim profilu.

Co do komfortu zapewnianego przez zawieszenie, to obecności nierówności na drodze nie da się nie zauważyć, jednak nie są odczuwalne na tyle, aby powodować dolegliwości bólowe. Przy większych prędkościach w kabinie może nie jest cicho jak w bibliotece, ale hałas nie męczy i można swobodnie rozmawiać.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

SEAT Toledo
Toyota Corolla  
Citroen C-Elysee
Wersja   FR-line Premium More Life
Cena bazowa wersji [PLN] 82 700 79 400 51 490
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy, wtrysk wielopunktowy, R4, 16V Benzynowy, wtrysk wielopunktowy, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1 395 1 598 1 587
Moc [KM/obr./min] 125 / 5000 132 / 6400 115 / 6050
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200 / 1400-4000 160 / 4400 150 / 4000
Skrzynia biegów 7 - biegowa, dwusprzęgłowa automatyczna 6 - biegowa, bezstopniowa automatyczna 6 - biegowa, automatyczna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 208 190 188
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,0 11,1 10,8
Spalanie miasto [l/100km] 6,1 7,3 10,0
Spalanie trasa [l/100km] 4,1 4,6 5,6
Spalanie średnie [l/100km] 4,8 5,6 7,3

Mimo, iż Seat Toledo obecnej generacji nie stanowi symbolu wyrafinowania, zaś swoim wyglądem nie przyciąga tysięcy spojrzeń, to jednak pod wieloma względami mógłby stanowić dla konkurencji wzór. Są nimi jakość wykonania, przestronność wnętrza, walory praktyczne, czy doskonałe układy napędowe, z których grupa VW słynie.

Toledo, podobnie jak jego siostra spod znaku Skody – Rapid, stanowią doskonała ofertę dla osób szukających praktycznego pojazdu za stosunkowo niewielkie pieniądze. Oczywiście pod warunkiem, iż wybierać będziemy spośród nieco słabiej wyposażonych, niż testowana wersji, z mniejszymi silnikami. W odmianie 1.4 TSI z DSG i wersji wyposażenia FR line, Toledo kosztuje bez rabatów 82.700 złotych, a to jest już teren Leona, Octavii, Golfa i innych poważnych graczy.

Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane