/  / Seat Leon X-Perience – więcej, ale drożej

TEST | Seat Leon X-Perience – więcej, ale drożej

Seat Leon X-Perience 2015
© IBRM Samar
Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015Seat Leon X-Perience 2015

SEAT Leon X-Perience to nie tylko trik marketingowy. Wersja z napędem na cztery koła naprawdę dużo potrafi i daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa w każdych warunkach. Samochód wygląda zadziornie, a szansa spotkania drugiego takiego egzemplarza na ulicy jest bardzo mała. Opcja dla młodych, dynamicznych, ale raczej nie Polaków.

Z zewnątrz od standardowej wersji kombi odróżniają Leona X-Perience czarne plastikowe nakładki nadkoli oraz chromowane pod zderzakami. Samochód ma też prześwit wyższy o 15 mm. W połączeniu z opcjonalnymi 18-calowymi felgami, prezentuje się bojowo i obiecuje dobrą zabawę. Oznaczenie XP na dole kierownicy oraz 4Drive na lewarku zmiany biegów przypominają kierowcy że ma do czynienia z uterenowioną wersją Leona. Ciekawym gadżetem, choć niekoniecznie przydatnym, jest funkcja Off-Road, po włączeniu której ekran informuje o skręcie przednich kół, wysokości nad poziomem morza oraz o wskazaniach kompasu. Generalnie kabina i deska rozdzielcza Leona sprawiają pozytywne wrażenie. Materiały są wysokiej jakości, a miejsce pracy kierowcy już przy pierwszym kontakcie nie wymaga zastanawiania się, co, gdzie i jak. W czasie dłuższego obcowania z autem ujawnia się jednak kilka niedociągnięć. Niezrozumiałe jest umiejscowienie gniazdka 12V przed podłokietnikiem. Osoby korzystające np. z nawigacji w telefonie, muszą ciągnąć kabel przez konsolę środkową. Pewną niedogodnością jest też niefortunne umieszczenie gniazda USB, które nie dość że znajduje się w zamykanym schowku przed pasażerem, to jeszcze po jego prawej stronie. Żeby zmienić "palucha" z muzyką, albo podpiąć telefon, trzeba skorzystać z pomocy pasażera albo zatrzymać się na poboczu. Swoją drogą, dwa telefony różnych firm nie chciały się skomunikować za pomocą funkcji Mirror Link.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

SEAT Leon
Volkswagen Golf
Skoda Octavia
Wersja   X-Perience Alltrack Scout
Cena bazowa wersji [PLN]* 120 200 116 590 114 350

Długość [mm] 4543 4578 4685
Szerokość [mm] 1816 1799 1814
Wysokość [mm] 1478 1515 1531
Rozstaw osi [mm] 2630 2630 2679
Bagażnik min/max [litry] 587/1470 605/1620 610/1740
Masa własna/DMC [kg] 1416/2050 1453/2010 1451/2096
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/45 R17 225/45 R17 225/50 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Dużo miejsca, ale dla czterech
Wnętrze jest przestronne, ale oferuje wygodę podróżowania tylko dla czterech osób, ponieważ szeroki i wysoki tunel środkowy zabiera miejsce na nogi potencjalnemu "środkowemu" pasażerowi tylnej kanapy. Na duży plus zasługuje natomiast widoczność. Wąskie przednie słupki oraz lekko cofnięte lusterka nie dość, że prezentują  się nowocześnie, to zapewniają kierowcy duży obszar widzenia na zakrętach. Widoczność do tyłu również jest bez zarzutu. Dokupując pakiet czujników parkowania z optyczną wizualizacją (koszt 2 352 zł), nawet świeżo upieczony kierowca poradzi sobie z manewrowaniem tym mierzącym ponad 4,5 metra autem. Samochód ma bagażnik o poj. 587 litrów, półkę umożliwiającą stworzenie płaskiej podłogi po złożeniu tylnej kanapy oraz dojazdowe koło zapasowe.


2.0 TDI - klasyka
Pod maską testowego egzemplarza znalazł się dobrze znany Diesel o poj. 2 litrów i mocy 150 KM. To jedna z najbardziej popularnych jednostek w grupie VW i jedna z wizytówek koncernu. Przez lata dopracowywany motor, choroby wieku dziecięcego dawno ma już za sobą. Mocny silnik dysponuje dużym momentem obrotowym 340 Nm, dostępnym od 1 750 do 3 000 obr/min. Takie parametry zapewniają Leonowi ważącemu 1 416 kg doskonałą elastyczność. Tzw. "Eko-porada" proponuje włączenie 6-go biegu już przy 70 km/h, w momencie kiedy na 5-tym biegu jest zaledwie 1 500 obr/min. Przy prędkości 110 km/h, na obrotomierzu pojawia się wartość 2 000 obr/min i jest to prędkość z jaką podróżuje się najbardziej komfortowo. Jest cicho, a "pod butem" wystarczający moment pozwalający na pewne wyprzedzania. Producent podaje zużycie na trasie na poziomie 4,3 l/100 km i jest to o dziwo realna wartość dla oszczędnych. Częste wyprzedzanie, kilka korków na drodze i spalanie rośnie nawet o 2 litry. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Jej praca jest wzorowa. Szybkie przełączanie biegów zapewnia uzyskanie 100 km/h w czasie 8,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 208 km/h.


Technology to enjoy
Zawieszenie Leona X-Perience jest jednym z jego największych atutów. Na szosie daje poczucie bezpieczeństwa i nawet w wersji z 18-calowymi kołami zapewnia komfort resorowania. Samochód bardzo dobrze trzyma się drogi, a ESC ma niewiele pracy. Swoją wyższość nad wieloma innymi autami pokazuje na nieutwardzonych drogach. Dołączany napęd na 4 koła (Haldex 5 generacji, w silniku 2.0 TDI jako standard) pozwala kierowcy na bezpieczną zabawę na drogach szutrowych. Z pewnością dla fanów Audi, do pełni szczęścia zabraknie stałego napędu na 4 koła. Choć system Haldex działa bardzo szybko, to jednak nie daje takich możliwości jak Torsen. Jazda  na bezdrożach ujawnia dwie wady pojazdu. Nie ma jednego przycisku do wyłączenia systemu ESC, a żeby przełączyć go na tryb Sport, trzeba przebić się przez menu na kolorowym wyświetlaczu. Brakuje również oddzielnego przycisku do spryskiwaczy reflektorów. Co prawda reflektory są przemywane co któryś raz podczas mycia szyby przedniej, jednak kierowca nigdy nie ma pewności czy zostały spłukane.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

SEAT Leon
Volkswagen Golf
Skoda Octavia
Wersja   X-Perience Alltrack Scout
Cena bazowa wersji [PLN]* 120 200 116 590 114 350

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1968 1968 1968
Moc [KM/obr./min] 150/3500 150/3500 150/3500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 340/1750-3000 250/1750-3000 240/1750-3000
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 8,7 8,9 9,1
Prędkość maksymalna [km/h] 208 214 207
Spalanie miasto [l/100km] 5,7 5,8
5,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,3
4,2 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 4,8 4,8
4,8
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Wyposażenie
Niezależnie od silnika, w Leonie X-Perience montowane są światła LED, którymi model zaskoczył konkurencję debiutując w 2013 roku. Seryjne są także 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefowa klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka (składane), tempomat oraz komputer pokładowy z 5-calowym dotykowym ekranem i zestawem Bluetooth. Jednym słowem dobry standard, ale bez ekstrawagancji jak za bardzo wysoką cenę bazowej wersji 2.0 TDI 150 KM, wynoszącą aż 120 200 zł. A dodatki kosztują. Testowy egzemplarz wyceniany wg. cennika kosztuje blisko 150 000 zł! Skórzana tapicerka z pakietem zimowym (podgrzewane fotele i spryskiwacze reflektorów) to koszt 7 625 zł, zestaw Navi System Plus z ekranem 6,5', dyskiem twardym 10GB, mapami Europy i miejscami na dwie karty SD 7 028 zł, lakier metalik 2 698 zł, a pięknie wystylizowane alufelgi 1 828 zł. Do tego klika pakietów (np. wspomnianych czujników cofania), kilka przydatnych elementów i wychodzi naprawdę pokaźna suma. Co ciekawe, cennik jest tak skonstruowany, że aby mieć przekładnię automatyczną DSG z Dieslem, trzeba wybrać wariant o mocy 184 KM. Dopłata do takiej konfiguracji to kolejne 14 900 zł.

Podsumowanie
Leona X-Perience można polecić każdemu… czyli komu? Potencjalny nabywca tego pojazdu, poza tym że musi dobrze zarabiać, powinien mieć bardzo sprecyzowane oczekiwania. Z jakiegoś powodu potrzebuje kompaktowe auto z dużym bagażnikiem, mocnym silnikiem, napędem na cztery koła i podniesionym prześwitem, ale nie chce kupować typowego SUV-a, ani Volkswagena czy Skody, lub większego auta konkurencji. W takiej sytuacji jedynym wyborem jest SEAT. Jeżeli transakcja zakupu dojdzie do skutku, kierowca na pewno będzie z niego zadowolony. To samochód uniwersalny, dający ogromną frajdę z jazdy w każdych warunkach, a 4-letnia gwarancja trochę zrekompensuje mu wyższą cenę auta w porównaniu do bezpośredniej konkurencji z grupy VW.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane