/  / SEAT Leon ST Cupra – Dr. Jekyll & Mr. Hyde

TEST | SEAT Leon ST Cupra – Dr. Jekyll & Mr. Hyde

Seat Leon Cupra ST 2015
© IBRM Samar
Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015Seat Leon Cupra ST 2015

Seat Leon Cupra to najbardziej sportowy model z gamy hiszpańskiego producenta. Natomiast wersja ST, czyli kombi, to z pewnością najpraktyczniejszy rodzaj nadwozia. Co zatem wyszło z takiego połączenia?

Zanim odpowiemy na to pytanie, krótka lekcja z historii. Pierwszy Leon pojawił się na rynku w 1999 roku, a jego konstrukcja oparta była w dużym stopniu na 4 generacji Golfa. Od samego początku kreowany był on na bardziej sportowy, a zarazem tańszy wariant swojego brata ze znaczkiem Volkswagena. Również w 1999 roku zadebiutowała na rynku wersja Cupra z benzynowym silnikiem turbo o pojemności 1,8 litra i mocy 180 KM. 3 lata później do sprzedaży weszła wersja Cupra R z jednostką napędową o takiej samej pojemności, ale o mocy 210 KM. Druga generacja kompaktowego Seata zadebiutowała w 2005 roku, ale na sportową odmianę trzeba było poczekać jeszcze rok. Tym razem do zapewnienia odpowiednio dobrych osiągów wytypowany został 2 litrowy silnik benzynowy TFSI o mocy 241 KM. Po kolejnych 3 latach do sprzedaży trafiła wersja Cupra R, z mocą zwiększoną do 265 KM, a w międzyczasie klienci mogli też zamawiać auta z limitowanych serii Copa lub Cupra 310 (odpowiednio 286KM i 310 KM).

Najnowsza, 3 generacja Seata Leona zaprezentowana została w 2012 roku w trakcie międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu. Auto powstało na uniwersalnej płycie podłogowej koncernu Volkswagena – MQB, na której zbudowane zostały również takie pojazdy jak Volkswagen Golf VII, Skoda Octavia III, czy najnowsze Audi A3. Rok później na targach we Frankfurcie, pokazana została wersja ST – pierwszy w historii Leon z nadwoziem typu kombi, a na początku 2014 zadebiutowała wersja sportowa Cupra. Po kolejnym roku hiszpański producent zaprezentował połączenie obu tych pojazdów, czyli Leona ST w wersji Cupra. I właśnie to auto mieliśmy przyjemność testować.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

SEAT Leon ST
Ford Focus kombi
Skoda Octavia Combi
Wersja   Cupra 280 DSG
ST RS 230 DSG
Cena bazowa wersji [PLN] 128 100
119 000
132 950
Długość [mm] 4 535 4 563 4 685
Szerokość [mm] 1 816 1 823 1 814
Wysokość [mm] 1 451 1 486 1 452
Rozstaw osi [mm] 2 620 2 648 2 686
Bagażnik min/max [litry] 587/1 470 490/1 516
610/1 740
Masa własna/DMC [kg] 1 391/1 950 1 386/2 025 1 412/b.d.
Rozmiar kół/opon 235/35 R19 235/40 R18 225/35 R19

Samochód w kolorze białym wyglądał bardzo atrakcyjnie, lecz na pierwszy rzut oka trudno było się domyślić, że mamy do czynienia ze sportową odmianą Leona. Informowały o tym tylko małe znaczki z przodu i z tyłu pojazdu oraz czerwone zaciski hamulców. Jeżeli ktoś chciałby jednak bardziej wyróżnić się z tłumu, może zamówić Cuprę w szarym kolorze z pomalowanymi na pomarańczowo felgami, lusterkami i atrapą chłodnicy. Nam stonowana stylistyka testowanego egzemplarza bardzo przypadła do gustu. Również wnętrze Seata nie sprawiło zawodu. Deska rozdzielcza o dwutonowej kolorystyce jest bardzo elegancka, a zegary czytelne. Wszystkie przyciski i dźwignie są tam, gdzie się ich oczekuje.Obsługę dodatkowo ułatwia 6,5-calowy ekran dotykowy, który może również służyć za nawigację. Użyte we wnętrzu materiały wykonane są z wysokiej jakości plastików, dzięki czemu są miłe w dotyku i nie ma mowy o żadnym skrzypieniu czy innych denerwujących dźwiękach. Nie można również narzekać na brak miejsca zarówno z przodu jak i na tylnych siedzeniach. Nawet osoby o wzroście powyżej 180 cm będą miały wystarczająco dużą przestrzeń zarówno na nogi jak i na głowę. Pojemność bagażnika wynosi 587 litrów i pozwoli bez problemu pomieścić bagaże na rodzinne wakacje.  Sportowy charakter w środku auta podkreślają natomiast aluminiowe progi i pedały oraz obszyta perforowaną skórą, spłaszczona u dołu kierownica. Charakter wnętrzu nadają diody LED umieszczone w panelach drzwi. W zależności od wyboru trybu jazdy mogą one świecić na czerwono – tryb Sport oraz Cupra, lub na biało w przypadku opcji Comfort. Skórzane, sportowe fotele były wystarczająco komfortowe nawet podczas dłuższej trasy, a przy tym zapewniały bardzo dobre trzymanie przy pokonywaniu ostrych zakrętów.

Sercem sportowego Leona jest 2-litrowa jednostka benzynowa z podwójnym wtryskiem, dostępna w dwóch wariantach mocy – 265 KM lub 280 KM. W obu wersjach maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i dostępny jest w bardzo szerokim zakresie (od 1700 do 5600 obr./min). Do wyboru są również dwie skrzynie biegów – manualna 6-biegowa i automat DSG. Daje to w sumie 4 konfiguracje, z których najtańsza kosztuje 114 700 zł (265 KM z przekładnią manualną). Mocniejsza wersja jest o 5 300 zł droższa, natomiast dopłata do skrzyni DSG wynosi w obu przypadkach 8 100 złotych. Według zapewnień producenta jednostka 2.0 TSI oferuje pionierskie rozwiązania w wielu aspektach technologii. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni, który uzupełnia bezpośredni wtrysk paliwa FSI przy częściowym obciążeniu. Redukuje to zużycie paliwa i emisję szkodliwych cząsteczek. Wtrysk FSI, który pracuje przy ciśnieniu do 200 bar, uruchamia się przy starcie silnika i przy wyższych obciążeniach. Kolektor wylotowy jest zintegrowany z głowicą cylindra, a wokół niego przepływa substancja chłodząca - to rozwiązanie, które pozwala obniżyć temperaturę spalin i przyspieszyć rozgrzanie samochodu po uruchomieniu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

SEAT Leon ST
Ford Focus kombi
Skoda Octavia Combi
Wersja   Cupra 280 DSG ST RS 230 DSG
Cena bazowa wersji [PLN] 128 100
119 000
132 950
Budowa silnika/paliwo Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1 984
1 999
1 984
Moc [KM/obr./min] 280/5600  250/5500 230/4700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350/1700-5600 345/1600-5000 350/1500-4600
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia automatyczna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 250 248 245
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,0 6,5 7,0
Spalanie miasto [l/100km] 8,4 8,8 8,1
Spalanie trasa [l/100km] 5,7 5,7 5,4
Spalanie średnie [l/100km] 6,6 6,8 6,4

Do testów otrzymaliśmy wersję 280-konną sprzężoną z automatyczną skrzynią biegów DSG. Trzeba przyznać, że takie połączenie idealnie sprawdza się zarówno w ruchu miejskim jak i na trasie. Kiedy jedziemy po mieście i co chwila stajemy w korku, nie musimy bez przerwy machać dźwignią zmiany biegów, a adaptacyjny tempomat sam zatrzymuje pojazd i rusza jeśli postój nie jest zbyt długi. Jest to naprawdę bardzo wygodne rozwiązanie i trudno jest przesiąść się do samochodu pozbawionego tej funkcji. Również na trasie auto sprawdzało się rewelacyjnie. Ogromna moc w połączeniu z szybką pracą skrzyni DSG, pozwalała na bezproblemowe wyprzedzanie innych uczestników ruchu. Zastosowany tu układ Cupra Drive Profil pozwala na wybór pomiędzy trzema trybami pracy - Comfort, Sport oraz Cupra. I tu właśnie tkwi sekret uniwersalności tego pojazdu. Kiedy jedziemy spokojnie korzystając z trybu Comfort, nic nie wskazuje na to że mamy do czynienia ze sportowym autem. Spalanie osiąga wartość około 7,5 litra na 100 km, zawieszenie sprawnie wybiera wszelkie nierówności, a do wewnątrz nie dostają się żadne hałasy silnika. Słowem zwykłe, rodzinne kombi, którym możemy zawieźć dzieci do szkoły i spokojnie zapakować nawet bardzo duże zakupy.

Kiedy jednak włączymy tryb Sport lub Cupra, auto niczym Mr. Hyde pokazuje swoje drugie oblicze. Podświetlenie wnętrza przyjmuje ostry, czerwony kolor, a auto zaczyna znacznie szybciej reagować na polecenia kierowcy. Skrzynia DSG trzyma odpowiednio wysokie obroty, tak aby nigdy nie zabrakło nam mocy i momentu obrotowego. Cupra, pomimo napędu na przednią oś, jedzie jakby była przyklejona do asfaltu. Wciśnięcie gazu do podłogi w czasie wychodzenia z zakrętu nie powoduje żadnych nieprzewidzianych reakcji, a pojazd żwawo przyspiesza jadąc w wybranym przez nas kierunku. Trzeba przyznać, że nowa blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu spełnia odpowiednio swoje zadanie i nie czuć wcale braku napędu na 4 koła. 280 KM zapewnia sprint  od 0 do 100 km/h w 6 sekund, a ograniczona elektronicznie maksymalna prędkość wynosi 250 km/h. Jak na rodzinne kombi są to osiągi znacznie więcej niż wystarczające. Pochwalić należy również dostępny opcjonalnie 4-tłokowy system hamulcowy Brembo z przednimi perforowanymi tarczami o wymiarach 370 x 32 mm, który pozwalał na zatrzymanie auta niemal w miejscu.    

Jedyną łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest dość wysoka cena, która dla wersji testowej wynosiła 161 840 złotych. W pewnym stopniu rekompensuje ją długa lista wyposażenia jaką posiadał nasz egzemplarz. Warto tu wymienić chociażby adaptacyjne zawieszenie DCC, skórzane fotele sportowe z pełną elektryczną regulacją, system nawigacji z mapami Europy i 6,5 calowym ekranem dotykowym, czy 10-głośnikowy system nagłośnienia z subwooferem. Ponadto pamiętać należy, że w tej cenie otrzymujemy też 587 litrów bagażnika i wystarczającą przestrzeń dla 5 pasażerów, a oferowane osiągi zawstydzą niejeden typowo sportowy samochód. Tak naprawdę dostajemy więc dwa auta. Jedno do spokojnej jazdy po mieście i drugie, w którym możemy wybrać się na tor i poczuć się jak kierowca wyścigowy.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane