/  / Seat Ibiza Style 1.0 110KM – Caramba!

TEST | Seat Ibiza Style 1.0 110KM – Caramba!

Seat Ibiza 2016
© IBRM Samar
Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016Seat Ibiza 2016

Jak powiedzieć „Volkswagen Polo” po hiszpańsku? Seat Ibiza.

To oczywiście żart. Jednak, jak często ma to miejsce, tkwi w nim odrobina prawdy. Oba pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, wykorzystują te same części, skrzynie biegów i silniki. Mimo więc, iż miejsca produkcji obu aut dzielą tysiące kilometrów, są bliskimi krewnymi.

Gdy pod koniec lat 80-tych VW przejmował Seata, miał on pełnić w koncernie VAG rolę marki o sportowym charakterze. Dzisiaj jest równie sportowy jak Skoda. Seaty mają przyciągać tych, którzy cenią sobie technologię Volkswagena, ale design pojazdów z Wolfsburga ich nie przekonuje, a Skoda kojarzy się marką dla emerytów i Favoritką. To prawda, modele Mii, Alhambra i Toledo mają swoje, niemal identyczne odpowiedniki w dwóch pozostałych, popularnych markach koncernu Volkswagena. Jednak Ibiza i Leon zdążyły wyrobić sobie dobrą reputację, a ich kształty są oryginalne i nie sposób pomylić ich z koncernowymi krewnymi.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Seat Ibiza  
Hyundai i20
Opel Corsa
Wersja   Style Classic Plus Enjoy
Cena bazowa wersji [PLN] 55 800 59 800   57 450
Długość [mm] 4 061 4 035 4 021
Szerokość [mm] 1 693 1 734 1 736
Wysokość [mm] 1 445 1 474 1 479
Rozstaw osi [mm] 2 469 2 570 2 510
Bagażnik min/max [litry] 292/930 326/1 042 265/1 090
Masa własna/DMC [kg] 1 034/1 600 1 070/1 640 1 124/1 665
Rozmiar kół/opon 185/60 R15 185/65 R15 185/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Ibiza obecnej generacji produkowana jest od 2008 roku. Dzięki dwóm faceliftingom, z których ostatni przeprowadzony był niecały rok temu, wciąż wygląda świeżo. Nadwozie sprawia wrażenie drobniejszego niż w przypadku Polo. Boki zdobią przetłoczenia podobne do tych, jakie znaleźć można w nieprodukowanych już Altei, Toledo oraz Leonie poprzedniej generacji. Przednie światła nawiązują wyglądem do obecnych modeli marki, podobnie jak atrapa chłodnicy. Mimo, iż wygląda na drobną, Ibiza jest jednym z dłuższych aut w segmencie, mając 4061 mm, czyli o niemal 30mm więcej niż Hyundai i20 oraz 70mm więcej niż Skoda Fabia. Przy znacznej długości, mały Seat jest też dość wąski, mierzy bowiem 1693 mm.


Niewielką szerokość nadwozia można, niestety, odczuć we wnętrzu. To pierwsza refleksja nasuwająca się po zajęciu miejsca w Ibizie. Być może osoby poszukujące sportowych doznań nie będą zawiedzione brakiem przestrzeni, lecz ceniący sobie uniwersalność lepiej poczują się w Fabii, i20 oraz Polo. Sam wygląd deski rozdzielczej nie budzi zastrzeżeń. Jest przejrzysta i ergonomiczna. Charakterystyczne dla Seata, okrągłe zegary z białym podświetleniem i czerwonymi akcentami prezentują ponadczasowy styl. Pomiędzy nimi umieszczono prostokątny, duży i czytelny wyświetlacz komputera pokładowego. Do wykończenia góry deski rozdzielczej użyto miękkiego tworzywa. Reszta plastików jest twarda, lecz o przyjemnej w dotyku fakturze. Brakuje większych kieszeni w drzwiach, które mogłyby pomieścić choćby litrową butelkę. Bagażnik o pojemności 290 litrów nie jest rekordzistą w klasie, ale też nie należy do małych. Dzięki regularnym kształtom, przestrzeń bagażowa jest łatwa do wykorzystania.



Testowany przez nas egzemplarz otrzymał bordowo fioletowe zdobienia na obudowie lusterek, części atrapy chłodnicy, na fotelach, obramowaniach nawiewów i elementach kierownicy. Auto wyposażono także w 16- calowe alufelgi z akcentami w tym samym kolorze. Na taką „koloroterapię” dla Ibizy w wersji Style wydać trzeba dodatkowo około 5 tysięcy złotych. W wyposażeniu nie znajdziemy podgrzewania kierownicy, czy wszystkich szyb sterowanych elektrycznie, czyli cech charakterystycznych dla aut azjatyckich. Jednak tym, co wiele osób przywita z zadowoleniem są elementy, których nie da się ująć w cenniku, czyli precyzja spasowania elementów i odczuwalne w czasie jazdy, solidne wykończenie wnętrza.


Silniki Volkswagena z rodziny TSI słyną z wysokiej kultury pracy i doskonałych osiągów. Jednak jak je zapewnić w jednostce o trzech cylindrach? Okazuje się, że można. Silnik o pojemności niespełna litra „ciągnie” od najniższych obrotów i z łatwością wkręca się na wysokie. Dźwięk jaki przy tym wydaje określić można jako lekko zachrypnięty, lecz w żadnym razie nie dokuczliwy. Oprócz wrażeń akustycznych, małe TSI zapewnia też świetne osiągi. Dość wspomnieć, iż w tej wersji silnikowej Ibiza przyspiesza do setki tylko o 0.1 s. gorzej od czterocylindrowego 1.2. Mały Seat, dysponujący mocą 110 KM potrzebuje na to jedynie 9.2 s. To mniej niż 115-konna Corsa, czy 120-konne i20.  Litrowy silnik zadowala się też niewielkimi ilościami paliwa. Producent podaje, iż średnio powinien spalić 4.3 l/100 km, czyli o niemal litr mniej niż TSI o tej samej mocy, lecz o 200 cm3 większej pojemności. W czasie, gdy użytkowaliśmy Ibizę, przeważnie w mieście, spalanie wyniosło około 7 l/100 km. Zaznaczyć jednak należy, iż dawaliśmy się autu wykazać, nieraz wykorzystując pełnię możliwości jednostki napędowej. Aż chce się zacytować powiedzenie szpiega z krainy deszczowców: caramba! Ten silnik naprawdę dobrze wyszedł Volkswagenowi.

Układ kierowniczy Ibizy precyzyjnie odwzorowuje ruchy kierownicą. Zawieszenie jest komfortowe, jednak nadwozie nie buja się na nierównościach i nie wychyla przesadnie w zakrętach. W połączeniu z dynamicznym silnikiem i lekko pracującą skrzynią biegów o sześciu przełożeniach,  stanowi zachętę do dynamicznej jazdy. Warta podkreślenia jest cisza panująca we wnętrzu. Swobodnie rozmawiać można nawet przy prędkości 120 km/h, co nie jest tak oczywiste w autach segmentu B. In minus zaliczyć należy kamerę cofania pozbawioną czujników odległości. Nie dość, że w czasie opadów deszczu, czy śniegu staje się kompletnie bezużyteczna, to jej obecność sugeruje wyposażenie auta w czujniki. No cóż, można się nadziać!

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Seat Ibiza
Hyundai i20
Opel Corsa
Wersja   Style Classic Plus Enjoy
Cena bazowa wersji [PLN] 55 800 59 800 57 450
Budowa silnika/paliwo Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R3 12V Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R3 12V Beznynowy, turbo, wtrysk bezpośredni, R3 12V
Pojemność silnika [cm3] 999 998 999
Moc [KM/obr./min] 110/5 000 120/6 000 115/6 000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200/2000-3500 172/1500-4000 170/1800-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 197 190 195
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,2 10,2 10,3
Spalanie miasto [l/100km] 5,2 6,0 6,1
Spalanie trasa [l/100km] 3,8 4,1 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 4,3 4,8 5,0

Ibiza jest na rynku już od ośmiu lat, to sporo. Widać to zwłaszcza w przypadku funkcjonalności kabiny. Najnowsze konstrukcje, jak Skoda Fabia, czy Hyundai i20 oferują bardziej przestronne wnętrza w mniejszych nadwoziach. Biorąc jednak pod uwagę jakość wykonania, precyzję układu kierowniczego, silnik i skrzynię oraz wygląd auta, Ibiza plasuje się w czubie peletonu segmentu małych pojazdów.

Aby stać się właścicielem auta wyglądającego jak to na zdjęciach, należy liczyć się z wydatkiem około 70 tysięcy złotych. Jeśli jednak nie zależy Wam na dużych felgach z lekkich stopów, kolorowym wykończeniu detali, czy kamerze cofania, to Ibiza w wersji wyposażenia Style ze 110 konnym silnikiem eco TSI jest do kupienia od 55.800 złotych. To wciąż spora kwota, jak za niewielki pojazd, który w standardzie nie ma nawet kurtyn powietrznych, lecz na tle konkurencji z silnikami o zbliżonych parametrach i tak wypada nieźle.

Autor: Mikołaj Jakimowicz
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane