/  / Seat Ibiza Cupra - Pełnokrwisty Hot hatch

PREZENTACJA | Seat Ibiza Cupra - Pełnokrwisty Hot hatch

IBRM Samar (Jakub Kurkowski)|
Seat Ibiza Cupra 2013
© IBRM Samar
Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013

Debiutujący w 1976 roku Volkswagen Golf GTI zapoczątkował nową podgrupę samochodów - Hot hatch. Są one rozwinięciem seryjnych, rodzinnych hatchbacków, które miały sportowe osiągi. Choć od tej chwili minęło prawie 40 lat, to zadanie stawiane dla tej grupy samochodów jest nadal takie samo. Mają łączyć w sobie cechy rodzinnego hatchbacka ze sportowymi osiągami. Te sprzeczne na pierwszy rzut oka właściwości postarał się połączyć Seat, wypuszczając na rynek trzecią już generację Ibizy Cupry.

Seat Ibiza Cupra zewnętrznie wyróżnia się paroma detalami, które nadają mu drapieżny wygląd. Samochód posiada inny zderzak przedni oraz tylny, a szyku dodają 17 calowe felgi. Wrażenie trochę psują wloty i wyloty powietrza. Gdy bliżej się im przyjrzymy,  okazują się …atrapami.

Pod maską pracuje znany ze stajni Volkswagena silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM. Już samo spojrzenie na przebieg momentu obrotowego i mocy pozwala docenić zalety podwójnego doładowania. Zastosowanie kompresora i turbosprężarki powoduje, że silnik już od najmniejszych obrotów zapewnia odpowiednie osiągi. Poczuć to można podczas wyprzedzania, gdy silnik reaguje błyskawicznie i ochoczo przyspiesza w szerokim zakresie obrotów. Podwójnie doładowany silnik żwawo rwie do przodu, a wykorzystany do granic swoich możliwości potrafi rozpędzić Ibizę do pierwszych 100km/h w ciągu 6,9 sekundy od momentu startu. Wszystko to dzieje się przy akompaniamencie świstu turbiny i basowym pomruku wydechu podczas zmiany biegów. Choć samochód posiada rozbudowane ESP, które działa znakomicie, to przy pełniejszym wykorzystaniu brakuje czasami popularnej, mechanicznej „szpery”.  Równie pozytywnie co silnik zaskakują hamulce. Duże czerwone zaciski Brembo ukryte za 17-calową felgą, nie tylko rasowo wyglądają, ale też skutecznie wyhamowują B-klasowego atletę. Jeżeli chodzi o zawieszenie, choć zostało ono obniżone i utwardzone, to inżynierom Seata udało się osiągnąć kompromis pomiędzy komfortem, a bardzo dobrym prowadzeniem.


PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Seat Ibiza
Peugeot 208
Renault Clio
Wersja   Cupra GTI R.S.
Cena bazowej wersji [PLN] 78 900
83 800
89 900
Długość [mm] 4055 3965 4062
Szerokość [mm] 1693 1829 1731
Wysokość [mm] 1420 1460 1445
Rozstaw osi [mm] 2469 2538 2589
Bagażnik min/max [litry] 236/882
285
300
Masa własna/DMC [kg] 1184/1259 1235/1650 1204
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 215/40/R17 205/45/R17 185/65/R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowetarczowe wentylowane/tarczowe



Zastosowanie doładowania sprawia, że silnik traktowany delikatnie potrafi odwdzięczyć się na stacji benzynowej. Spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 8 litrów na 100 km, lecz wartość ta bez problemu przekroczy ponad 10 litrów przy pełniejszym wykorzystaniu możliwości silnika. W trasie znacznie spada i osiągnięcie wyniku oscylującego wokół 6 litrów nie stanowi najmniejszego problemu. Koszty tankowania podnosi konieczność używania 98-oktanowej benzyny. Wszelkie parametry związane z trasą i spalaniem wyświetlane są na małym wyświetlaczu, umieszczonym nad konsolą środkową. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że sam wyświetlacz można wyjąć, a korzystanie z niego jest bardzo łatwe i intuicyjne.



Wersja Cupra dostępna jest jedynie w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG. Dzięki temu zmiany biegów można dokonywać za pośrednictwem łopatek przy kierownicy. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje, że do dyspozycji mamy tylko pedał hamulca i gazu, dzięki czemu podczas jazdy po torze można stosować technikę wykorzystywaną w rajdowym świecie, a mianowicie hamowanie lewą nogą. Jeżeli jesteśmy już przy hamowaniu, to warto nadmienić, że seryjny układ ABS pozwala na bardzo mocne i agresywne wytracanie prędkości.

Wnętrze samochodu jest podobne do pozostałych odmian. Fotele wizualnie niewiele różnią się od tych montowanych w uboższych wersjach, lecz zapewniają lepsze podparcie boczne. Kierownica posiada skórzane obszycie z czerwonym logiem Seata, a pedały w Cuprze zostały wykonane z metalu. Trochę za mało, by poczuć namiastkę sportowego samochodu. Kolejnym mankamentem jest mała ilość miejsca na tylnych siedzeniach. Mocno ścięty dach powoduje, że osoby o wzroście przekraczającym 190 centymetrów będą miały powody do narzekania. Jakość detali i wykończenia wnętrza jest dobra. Zastosowane plastiki choć są twarde w dotyku, to do ich wykonania nie można mieć zastrzeżeń.



DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Ibiza
Peugeot 208
Renault Clio
Wersja   Cupra GTI R.S.
Cena bazowej wersji [PLN] 78 900 83 800
89 900
Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V Turbo Benz. R4 16V Turbo Benz. R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1390 1598
1618
Moc [KM/obr./min] 180/6000 200/5800 200/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240/1750 275/1750 240/1750
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna 6-biegowa manualna 6-biegowa automatyczna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,9 6,8 6,7
Prędkość maksymalna [km/h] 228 230 230
Spalanie miasto [l/100km] 8,1 8,2
8,1
Spalanie trasa [l/100km] 5,1
4,7 5,1
Spalanie średnie [l/100km] 5,9
5,9
6,3


SEAT w 2012 roku zdecydował się na przeprowadzenie drobnego faceliftingu Ibizy. Największe zmiany zaszły z przodu samochodu, za sprawą nowego zderzaka, reflektorów oraz maski. Te same elementy (oczywiście oprócz maski) zostały zmienione w tylnej części nadwozia. W ramach liftingu poszerzono paletę dostępnych kolorów oraz wzorów aluminiowych felg. Wnętrze otrzymało nowe materiały wykończeniowe, przeprojektowano również wygląd zegarów i panelu klimatyzacji.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego plasuje się na przyzwoitym poziomie. Oprócz poduszek: czołowej i bocznych, znajdziemy również poduszki kurtynowe, system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, system rozdziału siły hamowania EBV, kurtyny powietrzne, system stabilizacji toru jazdy ESP, system wspomagania nagłego hamowania BAS oraz system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach.

Ibiza Cupra okazuje się produktem pełnowartościowym, lecz jego walory doceni wąska grupa osób. To ci,  którzy będą w stanie zapłacić prawie 80 tys. zł za sportowe doznania. Ibiza Cupra jest na tyle wszechstronna, że może służyć jako samochód rodzinny choć ilość miejsca powoduje, że więcej niż dwójkę dzieci nie będziemy w stanie przewieźć w komfortowych warunkach. W weekend zaś, gdy żona nie będzie widziała, poszalejemy  na torze.


PLUSY:
- bardzo dobre osiągi, przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo,
- bardzo dobre właściwości jezdne.


MINUSY:
- mała ilość miejsca z tyłu,
- zbyt mała ilość detali wskazujących, że mamy do czynienia ze sportową odmianą.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane