/  / SEAT Ibiza Cupra

PIERWSZA JAZDA | SEAT Ibiza Cupra

Seat Ibiza Cupra 2015
© IBRM Samar
Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015Seat Ibiza Cupra 2015SEAT Ibiza CupraSEAT Ibiza CupraSEAT Ibiza Cupra

SEAT stworzył Ibizę Cuprę w 1996 roku. Odtąd auto stało się jednym z najbardziej rozpoznawanych modeli hiszpańskiego producenta, przyprawiającym o szybsze bicie serca każdego entuzjastę motoryzacji. Obecnie do produkcji wchodzi kolejna generacja Cupry.

Sercem  auta, od którego w przeważającej mierze zależy charakter modelu, jest silnik. Do napędu Cupry służyć będzie turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 l (poprzednio 1,4 l) osiągający moc maksymalną 192 KM (więcej o 12 KM) w przedziale od 4 300 do 6 200 obr./min. W porównaniu do swojego poprzednika, silnik nowej Cupry charakteryzuje się wzrostem maksymalnego momentu obrotowego o 70 Nm z 250 na 320 Nm. Moment ten osiągany jest w szerokim przedziale prędkości obrotowej od 1 450 do 4 200 obr./min. Samochód przyspiesza o 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy oraz może osiągnąć prędkość maksymalną 235 km/h. Dostępny jest tylko z 6-biegową, manualną skrzynią biegów.

Podczas projektowania silnika, szczególną uwagę poświęcono procesowi spalania. Oprócz bezpośredniego wtrysku paliwa FSI, w silniku 1,8 TSI zastosowano dodatkowo wielopunktowy wtrysk paliwa MPI, który wtryskuje paliwo na końcu kolektora ssącego, gdzie intensywnie ulega ono wymieszaniu z powietrzem. System wtrysku bezpośredniego i pośredniego pracują naprzemiennie. Wtrysk pośredni jest wykorzystywany w przypadku częściowego obciążenia silnika. Umożliwia on zmniejszenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji cząstek stałych. Wtrysk bezpośredni działa podczas uruchamiania silnika oraz przy pełnym obciążeniu silnika. Ciśnienie panujące w układzie wtrysku FSI zostało zwiększone ze 150 do 200 bar. W zależności od obciążenia paliwo może być wtryskiwane do cylindrów od 2 do 3 razy na cykl.

Ale nie są to jedyne zmiany, które przeprowadzono w silniku Cupry. Przeprojektowano układ chłodzenia. Przepływ czynnika chłodzącego jest teraz regulowany przez dwa zawory obrotowe umieszczone w jednym module, napędzane elektrycznie poprzez przekładnie ślimakową. Umożliwia to precyzyjniejsze sterowanie temperaturą oraz odgrywa ważną rolę w doprowadzeniu oleju silnikowego do temperatury pracy, tak szybko jak to jest możliwe po uruchomieniu zimnego silnika. Dzięki sterowanym zaworom możliwa jest regulacja temperaturą płynu chłodzącego w przedziale od 85 do 107 °C. tak, aby osiągnąć kompromis pomiędzy minimalnym tarciem wewnętrznym, a sprawnością termodynamiczną. Inną modyfikacją silnika jest  zintegrowanie głowicy z kolektorem wydechowym, dzięki czemu udało się obniżyć temperaturę gazów wydechowych, co skutkuje zmniejszeniem zużycia paliwa. W aucie zastosowano również elektrycznie sterowany zawór upustowy turbosprężarki, co umożliwia szybkie i precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania.



Ibiza Cupra tradycyjnie dostępna jest tylko w wersji trzydrzwiowej. W stosunku do innych wersji wyposażeniowych, z zewnątrz Cuprę wyróżnia zmieniony i poszerzony zderzak tylny, z szerokim matowo-czarnym dyfuzorem, z centralnie umieszczoną podwójną rurą wydechową umieszczoną w trapezoidalnym otworze, otoczonym chromowaną listwą. Na wlocie do chłodnicy oraz na pokrywie bagażnika umieszczono logo modelu. Sportowy charakter samochodu podkreślają 17 calowe felgi ze stopów metali lekkich „Barcino” z oponami o rozmiarze 215/40 R 17, przednie reflektory bi-ksenonowe ze światłami doświetlającymi zakręty i mieszczącymi diodowe światła do jazdy dziennej, tylne światła z lampami diodowymi, przyciemniane tylne szyby oraz obudowy lusterek lakierowane na czarno. Jeśli ktoś będzie chciał się jeszcze bardziej wyróżnić, to dodatkowo może zamówić zaciski hamulcowe lakierowane na czerwono (784 zł) oraz felgi polakierowane na czarno (414 zł).
 
Nabywca otrzymuje w standardzie tempomat, system wykrywania zmęczenia, multikolizyjny system hamowania, asystent podjazdu, Media System Colour z 5-calowym ekranem dotykowym, czy automatyczną klimatyzację. W podstawowym wyposażeniu jest także SEAT Drive Profile. Za pomocą przycisku umieszczonego na konsoli centralnej, kierowca ma możliwość zmiany charakterystyki zawieszenia pomiędzy komfortowym, a sportowym.

We wnętrzu Cupry, w odróżnieniu od cywilnej wersji Ibizy, umieszczono  sportowe fotele, obite charakterystyczną czarną tapicerką z jasnoszarymi wstawkami. Czarna jest też podsufitka. Za dopłatą, tapicerka może być  wykonana z Alcantary (1 863 zł).  Na wielofunkcyjnej kierownicy zapożyczonej z modelu Leon umieszczona logo Cupry. Takie same logo widnieje na gałce dźwigni zmiany biegów.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

SEAT Ibiza Cupra MY2016 (nowa wersja)
SEAT Ibiza Cupra MY2015 (poprzednia wersja)
Wersja   1,8 TSI 1,4 TSI
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy, turbodoładowany
Pojemność silnika [cm3] 1 798 1 390
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 141 (192) / 4 300 - 6 200 132 (180) / 6 200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 320 / 1 450 - 4 200 250 / 2 000 - 4 500
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna DSG
Koła napędzane przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 6,7 6,9
Prędkość maksymalna [km/h] 235 228
Spalanie średnie [l/100km] 6,0 5,9
Emisja CO2 [g/km] 139 139
Norma emisji spalin Euro 6 Euro 5

Testowaliśmy Cuprę na drogach słonecznej Katalonii, szczególnie na zamkniętym górskim odcinku, gdzie w pełni można było przekonać się o zaletach modelu. Na krętej trasie świetnie sprawdzał się system XDS – elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego – umożliwiając pełne przekazania momentu napędowego na koła bez zbędnego poślizgu. Nie zawiodły nas także wzmocnione hamulce, które mimo gwałtownych wielokrotnych hamowań, nie dopuściły do pojawienia się zjawiska fadingu. Ustawienie charakterystyki zawieszenia, za pomocą  przycisku SEAT Drive Profile w pozycję sport spowodowało, że podczas jazdy nadwozie nie przechylało się nadmiernie. Sprawdziły się także fotele, które  dzięki dobremu wyprofilowaniu świetnie  trzymały podczas pokonywania zakrętów.

Jazda Cuprą przyniosła wiele niezapomnianych doznań i ekscytującego wzrostu poziomu adrenaliny. Można tylko żałować, że takich sposobności, aby przetestować samochód w ekstremalnych warunkach nie jest zbyt wiele i właściciel Cupry, ograniczony przepisami ruchu drogowego, częściej będzie miał możliwość  sprawdzenia  jej w normalnych warunkach drogowych. A przy takiej jeździe Cupra także wychodzi zwycięsko. Podczas spokojnej jazdy nie ma się odczucia, że samochód męczy się, czekając tylko, aby „wystrzelić” do przodu. Podróż nie odbiega od jazdy innym wersjami silnikowymi. Może też przynieść względnie niskie zużycie paliwa wynoszące 6,0 l w cyklu mieszanym. Zawieszenie ustawione w pozycji komfort świetnie tłumi wszystkie nierówności drogi.

Konstruktorom udało się zrealizować założenia, jakie postawili sobie przy projektowaniu, aby nowa Ibiza Cupra była połączeniem sportowego samochodu z komfortowym autem. Koszt zakupu auta na polskim rynku wynosi 78 100 zł. Biorąc pod uwagę bardzo bogate wyposażenie w standardzie jest to dobra cena. Za konkurencyjnego Volkswagena Polo należy zapłacić co najmniej 76 090 zł, a za Forda Fiestę ST 75 400 zł.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane