/  / Samochody używane | Pierwsze rejestracje w styczniu 2015 roku

Samochody używane | Pierwsze rejestracje w styczniu 2015 roku

CEPiK|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnull

W styczniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 55 290 samochodów osobowych pochodzących z importu, o 7,85% więcej niż w styczniu 2014 roku. To największy wynik na początek roku od 7 lat. Dominują stare pojazdy - średni wiek sprowadzonego auta wynosi 11 lat, a cena - ok. 15 000 złotych.

Import w 2014 roku, czyli czym naprawdę jeżdżą Polacy

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 - 5202 szt.,
2. 2004 - 5087 szt.,
3. 2006 - 4873 szt.,
4. 2003 - 4607 szt.,
5. 2007 - 4179 szt.,
6. 2002 - 4135 szt.,
7. 2001 - 3522 szt.,
8. 2008 - 3442 szt.,
9. 2000 - 3023 szt.,
10. 1999 - 2893 szt.,
11. 2009 - 2726 szt.,
12. 2010 - 2440 szt.,
13. 2011 - 2389 szt.,
14. 1998 - 1695 szt.,
15. 2012 - 1268 szt.,
16. 1997 - 1008 szt.,
17. 2013 - 890 szt.,
18. 2014 - 527 szt.,
19. 1996 - 482 szt.,
20. 1995 - 316 szt.

W styczniu zarejestrowano najwięcej  samochodów z rocznika 2005, ale średni wiek sprowadzonego w tym miesiącu samochodu wynosi 11 lat. W czołowej 10-tce najpopularniejszych roczników aż  siedmiokrotnie liderem jest Volkswagen; w trzech pozostałych - Opel (2005, 2004 i 2007). Wśród samochodów najmłodszych, wyprodukowanych w latach 2013 i 2014, liderem jest BMW, a spośród najstarszych z analizowanej grupy (roczniki 1996 i 1997) - Audi.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen - 8047 szt., +5,4%,
2. Opel - 6174 szt., +9,6%,
3. Audi - 5031 szt., +7,7%,
4. Renault - 3981 szt., -0,5%,
5. Ford - 3965 szt., +2,4%,
6. BMW - 3381 szt., +15,7%,
7. Peugeot - 2420 szt., +6,7%,
8. Citroen - 2320 szt., +8,7%,
9. Toyota - 2155 szt., +9,2%,
10. SEAT - 2019 szt., +3,1%,
11. Mercedes - 1993 szt., +8,7%,
12. Mazda - 1728 szt., bz.,
13. Fiat - 1418 szt., +6,4%,
14. Skoda - 1393 szt., +11,2%,
15. Honda - 1106 szt., +17,7%,
16. Volvo - 1051 szt., +1,8%,
17. Nissan - 962 szt., +13,7%,
18. Hyundai - 962 szt., +30,1%,
19. Kia - 827 szt., +20,9%,
20. Suzuki - 794 szt., +17,2%,

W rankingu TOP20 mniejszy poziom importu niż przed rokiem dotyczy tylko jednej marki - Renault.

Samochody niemieckich marek podwyższają statystykę wiekową. W przypadku Volkswagena, Audi i Mercedesa średni rok produkcji sprowadzonego auta to 2003, podczas gdy dla marek koreańskich – Hyundai i Kia – 2007, a dla francuskich koncernu PSA –  Peugeot i Citroen - 2006 rok. Najmłodsze statystycznie samochody sprowadzone do Polski w styczniu 2015 roku w liczbie przekraczającej 100 sztuk należą do marki Dacia (185 sztuk, 2010 rok), a najstarsze - Daihatsu (105 sztuk, 2002 rok).

W przypadku marek niszowych najmłodsze samochody reprezentują klasę premium - Tesla (1 sztuka, 2014 rok), Maserati (2 sztuki, 2012 rok) oraz Infiniti (14 sztuk, 2011 rok). Na drugim końcu listy rankingowej znajduje się legendarny Willys z rocznika 1942 (1 sztuka).

Ceny aut a zarobki w UE

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen Golf – 2435 szt., +7,2%,
2. Volkswagen Passat - 2324 szt., +0,9%,
3. Audi A4 - 2298 szt., +10,6%,
4. Opel Astra - 1851 szt., +14,6%,
5. BMW 3 - 1564 szt., +14,4%,
6. Renault Scenic - 1188 szt., -11,6%,
7. Audi A6 - 1119 szt., +11,4%,
8. Ford Focus - 1119 szt., -1,4%,
9. Audi A3 - 1048 szt., bz.,
10. Volkswagen Polo - 1047 szt., -2,0%,
11. BMW 5 - 1044 szt., +20,2%,
12. Opel Corsa - 996 szt., +8,2%,
13. Opel Zafira - 989 szt., +7,0%,
14. Ford Mondeo - 905 szt., -0,8%,
15. Opel Vectra - 901 szt., -3,2%,
16. Renault Megane - 793 szt., +0,2%,
17. Skoda Octavia - 712 szt., +5,1%,
18. Volkswagen Touran - 670 szt., +7,7%,
19. Opel Meriva - 662 szt., +15,9%,
20. Ford Fiesta - 660 szt., +6,2%.

Dominacja modeli niemieckich marek nie podlega dyskusji. Przyjmując, że Skoda bazująca na rozwiązaniach Volkswagena jest sklasyfikowana jako marka niemiecka, w czołowej 20-tce rynku, która stanowi 44% tegorocznego importu, tylko 4 modele nie reprezentują niemieckich producentów – Renault Scenic, Ford Focus, Renault Megane i Ford Fiesta.

Podobnie jak w przypadku marek, modele niemieckich samochodów są starsze od innych. W grupie TOP20 najpopularniejszych modeli najstarszym jest BMW 3 (średni rok produkcji 2003). O rok młodsze są: Volkswagen Golf, Audi A3, Audi A4, Volkswagen Polo, Opel Vectra i Volkswagen Passat. W grupie najmłodszych - ze średnim rokiem produkcji 2006 - są Ford Fiesta oraz Volkswagen Touran. Wśród modeli, których sprowadzono w bieżącym roku więcej niż 100 sztuk, najmłodszy jest Peugeot 508 z rocznika 2011, natomiast najstarsza - Mazda 323 ze średnim rokiem produkcji 2000. Warto zwrócić uwagę na kategorię wiekową "20+". Najpopularniejszym modelem w wieku powyżej 20 lat jest Audi 80 ze średnim rokiem produkcji 1993. W styczniu sprowadzono 70 takich aut.

TOP50 - ranking najczęściej importowanych silników w 2014 roku

Polacy nieco częściej wybierają samochody z silnikami benzynowymi (52%) niż z wysokoprężnymi (48%). Co ciekawe, silniki benzynowe przeważają w grupie starszych aut - średni rok produkcji 2004, dla wysokoprężnych średni rok produkcji to 2006.

W 2014 roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 15 335 zł, przy czym w samym grudniu było to 16 283 zł (najwyższa kwota w 2014 roku); średnia zapłacona akcyza wyniosła 790 zł, natomiast w grudniu było to już 870 zł.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane