/  / Rynek wyprzedażami nakręcany

Rynek wyprzedażami nakręcany

null
nullnullnullnull

Mimo pojawiających się ostatnio w mediach prognoz, wieszczących spadek zainteresowania Polaków zakupami aut, ten rok rozpoczął się od wzrostów. W styczniu zarejestrowano w naszym kraju 29 654 nowe samochody osobowe. To wynik o 0,29 proc. większy niż w grudniu ub. r. i o 2,40 proc. lepszy od stycznia 2014 r. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wzrosty sprzedaży rynek zawdzięcza głównie tradycyjnemu o tej porze roku, „sezonowi” wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika.

To już 20-ty z rzędu miesiąc, gdy liczba rejestrowanych nowych samochodów osobowych rośnie w zestawieniu z takim samym miesiącem roku poprzedniego. W pierwszym miesiącu tego roku sprzedano więcej aut nie tylko w porównaniu do stycznia 2014 roku, ale także w stosunku do analogicznego miesiąca w latach poprzednich. Był to najlepszy styczeń od 2008 roku, gdy nabywców znalazło 30 851 aut osobowych.

Obecny wzrost sprzedaży, przynajmniej częściowo, szczególnie w przypadku klientów indywidualnych, był związany z tradycyjnie trwającym na przełomie każdego roku, „sezonem” wyprzedaży aut z poprzednika rocznika. - W przypadku klientów instytucjonalnych w grę może wchodzić realizacja wcześniejszych zakupów flotowych. Trzeba bowiem zauważyć, że w związku ze stosunkowo niewielkim popytem na polskim rynku, zapasy posiadane przez importerów i dealerów są obecnie mniejsze niż przed laty, a transport zamówionych samochodów z zagranicy sprawia, że procedura rejestracyjna ulega wydłużeniu – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

Wzrost liczby rejestracji rok do roku jest tym bardziej interesujący, że w ubiegłym roku styczeń był pierwszym miesiącem, w którym - w wyniku opóźnienia procesu legislacyjnego wprowadzenia nowej derogacji VAT - doszło do otwarcia tzw. „okna derogacyjnego”, w wyniku czego nabywcy samochodów osobowych z homologacją ciężarową mieli prawo do pełnego odpisu VAT. - Ubiegłoroczny boom „kratkowy” dotyczył jednak głównie sprzedaży w lutym i marcu, gdy wcześniej zamówione auta były rejestrowane w urzędach komunikacyjnych – dodaje Dariusz Balcerzyk.

W styczniu w Polsce zarejestrowanych zostało 27 615 aut marek popularnych, o 1,98 proc. więcej niż przed rokiem. Nadal o wiele lepszą dynamikę wzrostu prezentuje jednak segment premium. W pierwszym miesiącu roku zarejestrowano w Polsce 2 039 aut z wyższej półki, o 8,52 proc. więcej niż w styczniu roku 2014.Warto dodać, że w obu tych grupach aut, znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.

Pierwszą pozycję w styczniu zajęła Skoda. Wynik 4 518 zarejestrowanych aut jest o 7,88 proc. większy w zestawieniu ze styczniem 2014 r. Tak dobry start wskazuje, że czeska marka ma apetyt na zajęcie w tym roku po raz siódmy z rzędu pierwszego miejsca w rankingu. – Stałe poprawianie wyników i umacnianie pozycji lidera to zasługa ofensywy nowych i odnowionych modeli oraz korzystnych warunków finansowania zakupu. Rok 2015 otwieramy wyprzedażą samochodów z rocznika 2014. Duże nadzieje pokładamy też w sprzedaży najnowszego modelu, Skody Fabii III generacji. Jeszcze w I kwartale, na targach motoryzacyjnych w Genewie, zadebiutuje Skoda Superb. Oprócz tych dwóch premier, Skoda stale aktualizuje ofertę o specjalne wersje wyposażenia /../ Jesteśmy przekonani, iż uda nam sie utrzymać wysoki poziom udziałów w rynku i osiągnąć pozycję lidera po raz siódmy – deklaruje Tomasz Porawski, dyrektor sprzedaży marki Skoda.

W styczniu Skoda zdystansowała rywali, co nie oznacza, że łatwo ustąpią jej pola. Druga w zestawieniu Toyota zarejestrowała w tym miesiącu 3 469 nowych samochodów osobowych, o  10,97 proc. więcej w porównaniu ze styczniem poprzedniego roku. Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen. Polacy kupili i zarejestrowali 2 896 aut tej marki, o 14,87 proc. mniej, gdy wynik ten zestawimy z rezultatem ze stycznia 2014 r. Tuź za plecami VW znalazł się Opel. Marka zarejestrowała tylko o 64 auta mniej od swojego rywala z Wolfsburga. Wynik Opla był przy tym o 35,18 proc. lepszy w stosunku do stycznia 2014 r.

W rankingu za styczeń warto zwrócić uwagę na 11. pozycję Seata, należącego do koncernu Volkswagen. W pierwszym miesiącu roku w Polsce zarejestrowanych zostało 886 aut tej hiszpańskiej marki. To wynik o blisko 72 proc. większy w zestawieniu ze styczniem 2014 r. Dla porównania - przed rokiem Seat zajmował w rankingu najczęściej rejestrowanych aut 17.pozycję, a dwa lata temu - dopiero 25. Choć wtedy był to głównie efekt sporów sądowych między „ustępującym” importerem (Iberia Motor Company), a nowym (Volkswagen Group Polska).

W pierwszej 15-tce rankingu na koniec stycznia pięć marek zanotowało spadki liczby rejestracji. Są to: Volkswagen (2 896 sztuk, minus 14,87 proc), Hyundai (1 136 sztuk, spadek o 24,87 proc.), Peugeot (761 aut, minus 35,73 proc.), Fiat (618, spadek o 20,26 proc..) oraz Citroen (600 sztuk, minus 22,88 proc.).  W zestawieniu TOP15 największą dynamiką wzrostu w styczniu może się pochwalić Seat – wzrost o 71,71 proc.

Najczęściej rejestrowanym samochodem osobowym w naszym kraju w styczniu była Skoda Octavia. Do klientów trafiło 1 430 sztuk tego modelu, o 22,64 proc. więcej niż w styczniu 2014 r. Drugie miejsce w zestawieniu należy do Toyoty Yaris. Jej wynik to 1 085 zarejestrowanych aut, o 64,64 proc, lepszy. Trzecia pozycja na podium przypadła w udziale Oplowi Corsie – 1 079 sztuk, wzrost rok do roku o 35,38 proc.

W segmencie premium liderem (biorąc pod uwagę także 17 sztuk modelu Citan) jest Mercedes. W styczniu Polacy kupili i zarejestrowali 482 samochody tej marki, o 40,52 proc. więcej. Druga pozycja przypadła w udziale Audi. Ta kolejna w zestawieniu niemiecka marka zarejestrowała w styczniu 479 samochodów, o 28,42 proc. więcej niż przed rokiem.  Dopiero na trzeciej pozycji znalazło się BMW, lider zestawienia za 2014 r. W styczniu marka aut z biało-niebieską szachownicą na masce zarejestrowała w Polsce 421 aut, o 15,63 proc. mniej niż rok wcześniej. Producent nie zamierza się jednak poddać w walce o pierwsze miejsce. - W tym roku planujemy wprowadzić do sprzedaży 15 nowych modeli i jesteśmy przekonani, że będziemy się rozwijać z rozpędem, którego nabraliśmy na przestrzeni ostatnich lat – twierdzi Paul de Courtois, dyrektor generalny BMW Group Polska.
Na 2015 rok marka zapowiada wiele nowości, w tym odświeżoną serię 1, a także modele BMW serii 6 Coupe, Cabrio i GranCoupe. Na rynku pojawi się BMW X5 w wersji hybrydowej typu plug-in, a rodzina M zostanie rozszerzona o nowe modele X5M, X6M oraz wersję M serii 6. Ten rok będzie także pierwszym pełnym rokiem sprzedaży modelu BMW X6, którego premiera odbyła się pod koniec 2014 r.  

Stawkę czterech największych graczy w segmencie premium zamyka w styczniu Volvo. Należąca do Chińczyków, szwedzka marka zarejestrowała 334 auta, o trzy (!) sztuki mniej niż przed rokiem.  Poza „wielką czwórką” zwraca uwagę trwająca dobra passa Lexusa. Japońska marka zarejestrowała w styczniu 170 samochodów, o blisko 32 proc. więcej niż przed rokiem.   

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane