/  / Rośnie wykrywalność pojazdów bez OC

Rośnie wykrywalność pojazdów bez OC

UFG|
null
null

Prawie 50 proc. pojazdów bez polisy OC zostało zidentyfikowanych w 2015 r. – bez kontroli drogowej – a dzięki sprawdzeniu danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Największy wzrost wykrywalności przypadków braku OC nastąpił w województwach: pomorskim, małopolskim i lubelskim.

W 2015 roku Fundusz zarejestrował 85 tysięcy spraw dotyczących nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów. - Dzięki bazie Ośrodka Informacji UFG, zawierającej dane o wszystkich polisach komunikacyjnych,  zidentyfikujemy pojazd bez OC, nawet gdy stoi w garażu i nie wyjeżdża na drogę – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu i przypomina, że każdy zarejestrowany pojazd musi mieć aktualne OC.

Z wstępnego podsumowania minionego roku wynika, że na konto UFG – z kar za brak obowiązkowej polisy - właściciele pojazdów wpłacili około 55 mln złotych - czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie Fundusz zarejestrował ponad 85 tysięcy spraw o brak komunikacyjnego OC (wzrost 14 proc. r/r), a kary nałożone zostały w blisko 80 proc. przypadków. Najbardziej dynamiczny wzrost nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów był w województwach: pomorskim (o ok. 40 proc.), małopolskim (o ok. 40 proc.) i lubelskim (o ok. 35 proc.). Z kolei pod względem największego odsetka wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów przodują, tak jak w poprzednich latach, województwa: lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie. Oznacza to, że ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w tych regionach największe.  - Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą karę za jej brak. Szczególnie, że jak pokazują nasze statystyki, wykrycie nieubezpieczonych staje się coraz szybsze. Wspomagają nas w tym -automatyczne i zaawansowane technologicznie - systemy informatyczne  – podkreśla Hubert Stoklas.

W 2016 roku sankcje za brak ubezpieczenia OC są jeszcze wyższe niż w minionym roku. Wysokość kar uzależniona jest bowiem od poziomu płacy minimalnej w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest odpowiednio niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni  - wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Okres bez ochrony ubezpieczeniowej
Gradacja opłaty
Rodzaj pojazdu mechanicznego
Samochody osobowe
Samochody ciężarowe (1)
Pojazdy pozostałe
2015
2016
2015
2016
2015
2016
powyżej 14 dni
100%
3 500
3 700
5 250
5 550
580
620
od 3 do 14 dni
50%
1 750
1 850
2 630
2 780
290
310
poniżej 3 dni
20%
700
740
1 050
1 110
120
120
(1) również ciągniki samochodowe i autobusy

Z  ostatnich szacunków UFG wynika, że  odsetek pojazdów poruszających się po polskich drogach bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wykazuje tendencję malejącą i oscyluje wokół 0,7 proc. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu - i kierowcę - przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza pojazdu.  

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane