/  / Rosja bardzo ważna dla ekspansji Renault

Rosja bardzo ważna dla ekspansji Renault

Spółka|
null
© Renault
nullnullnullnullnullnullnullnull

Przekonany co do znacznego potencjału rynku rosyjskiego, koncern Renault uczynił z niego jeden z priorytetów swojej ekspansji na rynkach światowych, czego efekty są widoczne już dzisiaj.

Dzięki regularnemu wprowadzaniu na rynek nowych modeli, inwestycjom mającym na celu zwiększanie zdolności produkcyjnej w obliczu rosnącego popytu oraz aliansowi z firmą AvtoVaz, liderem rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, Renault stało się jednym z czołowych graczy na rynku, aktywnie uczestniczącym w modernizacji tej gałęzi przemysłu. Ambicją Renault jest nie tylko zapewnienie sobie pozycji wzorcowej marki w segmencie B, ale również stworzenie szerokiej gamy modeli dostosowanych do potrzeb lokalnych klientów.
 
Osiągnięcie pozycji liczącego się gracza na rynku o dużym potencjale wzrostowym
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 r. modelu Logan, pierwszego auta produkowano przez Renault Rosja i jednocześnie najlepiej sprzedającego się na tym rynku sedana, oferowana gama wzbogaciła się o szereg innych modeli z bardzo interesującymi wynikami sprzedaży. Będący uzupełnieniem Logana model Sandero już obecnie stanowi 20% sprzedaży, Sandero Stepway okazał się bestsellerem, a Fluence i Megane, wprowadzone na rynek w 2010 r., już teraz znajdują się w pierwszej dziesiątce w swoim segmencie. Obecnie oferta Renault w Rosji obejmuje swym zakresem wszystkie segmenty. Do końca bieżącego roku aż pięć różnych modeli będzie produkowanych w fabryce w Moskwie (Logan, Sandero, Fluence, Megane i Duster), co jest rekordem w przypadku zakładów należących do grupy. Duster trafi na rynek w 2012 r. (w wersji 4x2 i 4x4) i będzie stanowił uzupełnienie dla modelu Koleos na rynku, na którym co czwarte auto jest modelem 4x4. Dzięki temu Renault będzie dysponowało zróżnicowaną gamą aut, której wiodące modele będą produkowane lokalnie.

Dynamicznie rozwijająca się sieć dystrybucji
Sprzedaż aut Renault w Rosji zapewnia dynamicznie rozwijająca się sieć dystrybucji. Pod koniec czerwca 2011 r. Renault dysponowało w tym kraju siecią 130 koncesjonerów w 86 miastach i było obecne we wszystkich miastach liczących powyżej 300 000 mieszkańców. Do 2013 r. przewidziane jest przyłączenie ponad 200 nowych punktów sprzedaży i 260 do roku 2015. Sprawą pierwszoplanową jest jakość kontaktów z klientem, a ankiety dotyczące jakości serwisu dowodzą osiągnięcia bardzo wysokiego wskaźnika zadowolenia klientów.

Od 2006 r. RCI Bank wspiera rozwój sieci poprzez oferty finansowania sprzedaży i usług towarzyszących. Korzystanie z formuły kredytowania zakupów aut bardzo szybko rozwija się na terenie Rosji; w pierwszej połowie 2011 r. liczba transakcji finansowanych przez RCI wzrosła o 52% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2010. Łącznie od 2006 r. 80 000 transakcji sprzedaży aut zostało sfinansowanych przez RCI. Obecnie co czwarte Renault jest sprzedawane z wykorzystaniem programu Renault Credit.

Obecność przemysłowa na miarę naszych planów ilościowych
Głównym wyzwaniem dla producentów samochodów w Rosji jest zapewnienie sobie wystarczającej, dostosowanej do rosnącego popytu zdolności produkcyjnej. Siła aliansu tkwi w możliwości połączenia zdolności produkcyjnych i wygenerowania efektu synergii między trzema partnerami: Renault, Nissanem i AvtoVaz. Dzięki temu alians dysponuje trzema fabrykami o łącznej zdolności produkcyjnej 1,1 mln aut rocznie, która do roku 2016 powinna wzrosnąć do poziomu 1,6 mln egzemplarzy. Renault Rosja (Moskwa) jest pierwszym zakładem produkcyjnym Renault w tym kraju. Poczynione w roku 2010 inwestycje pozwoliły podwoić jego zdolność produkcyjną, która wynosi obecnie 160 000 egzemplarzy rocznie. Fabryka AvtoVaz (Togliatti) dysponuje zdolnością produkcyjną 900 000 egzemplarzy rocznie i 3 głównymi liniami produkcyjnymi, w tym nową linią B0, na której od marca 2012 r. będą produkowane modele wszystkich trzech partnerów aliansu.

Usytuowany w Sankt Petersburgu zakład Nissana produkuje 50 000 egzemplarzy rocznie. Do tego należy dodać docelową zdolność produkcyjną fabryki Izhavto (220 000 egzemplarzy rocznie obecnie i 360 000 do roku 2016), która wpisuje się w plan strategicznego rozwoju grupy.

Partnerska współpraca z liderem rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego
Będący konstruktorem pełnych gam pojazdów AvtoVaz produkuje auta marki Lada stanowiące 40% rosyjskiego parku samochodowego. Ten przemysłowy gigant dostarcza 45% krajowej produkcji aut, posiada 27,3% udziałów w rynku i wytwarza 0,5% rosyjskiego PKB. Z tego tytułu cieszy się on silnym poparciem rządu rosyjskiego, który widzi w nim lokomotywę procesu odnowy rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Partnerstwo to, pierwsze tego rodzaju między trzema różnymi koncernami (Renault, Nissan i AvtoVaz), jest unikalne zarówno pod względem planów produkcyjnych, jak też integracji i lokalizacji. Wszyscy trzej partnerzy pracują wspólnie nad modernizacją aparatu produkcyjnego, zarówno pod względem produktywności jak i jakości. W ramach tych działań na początku bieżącego roku system produkcyjny Alliance Production Way został zastosowany na nowej linii produkcyjnej Lada Kalina i będzie stopniowo rozszerzany na inne linie. Ponadto w 2011 r. zespoły rosyjskich konstruktorów i technologów udały się do innych zakładów Grupy Renault (w szczególności do Francji, Rumunii i Turcji) w celu odbycia tam szkoleń z zakresu inżynierii pojazdowej i mechanicznej oraz produkcji i jakości. Powyższy program szkoleniowy, uruchomiony z inicjatywy rządu rosyjskiego i przez niego finansowany, będzie miał swoje kolejne wydania i jest odzwierciedleniem zdecydowanej mobilizacji państwa rosyjskiego na rzecz modernizacji AvtoVaz.

Działania zmierzające do uzyskania efektu synergii są już daleko zaawansowane w pionie zakupów. W marcu 2010 r. utworzony został nowy, liczący 100 osób wspólny komitet (30 osób ze strony Renault i 70 ze strony AvtoVaz), którego zadaniem jest rozwijanie sieci dostawców i poprawa jakości części, co już obecnie zaowocowało bardzo konkretnymi efektami. Od 2009 r. udział wadliwych części w AvtoVaz uległ trzykrotnemu zmniejszeniu i nadal spada. W celu ułatwienia budowy sieci dostawców na światowym poziomie, Renault Consulting organizuje dla dostawców szkolenia z zakresu narzędzi zapewniania jakości i produktywności. Szkolenia te są finansowane przez Renault, które jest jedynym producentem na terenie Rosji zaangażowanym w tego rodzaju działania. Innym przykładem synergii są dwa współpracujące ze sobą zespoły z Renault i AvtoVaz wspólnie dokonujące wyboru dostawców dla Lada Largus, furgonetki na bazie Logana, która będzie pierwszym modelem jaki zjedzie z nowej linii produkcyjnej B0 w Togliatti. Zespoły korzystają z powyższej okazji w celu optymalizacji efektów ilościowych przy realizacji bieżących projektów w moskiewskiej fabryce.

Zakres możliwych efektów synergii jest bardzo rozległy, w szczególności w branży inżynieryjnej, pracach badawczo-rozwojowych oraz przy wykorzystaniu zaplecza AvtoVaz do przeprowadzania prób.
 
Linia B0 - pierwszy wielkoskalowy projekt zrealizowany w ramach partnerstwa Renault-Nissan z AvtoVaz
Nowa, wspólna dla aut opartych na płycie podłogowej B0 (Logan) linia produkcyjna ma strategiczne znaczenie dla aliansu. Przewidziana do uruchomienia w Togliatti w marcu 2012 r. linia będzie miała zdolność produkcyjną 350 000 egzemplarzy rocznie i umożliwi produkcję 5 różnych modeli Renault, Nissana i Lada na nowoczesnych urządzeniach. I tak na przykład zbudowana została w jej ramach od podstaw nowa lakiernia o przepustowości 60 pojazdów na godzinę. Pierwszym modelem, który zejdzie z tej linii będzie Lada Argus. Projekt zwiększenia zdolności produkcyjnych jest nie tylko wspólną inwestycją wynoszącą 400 mln EUR dla linii B0, ale przede wszystkim ukoronowaniem zainaugurowanej na początku 2010 r. współpracy między obydwiema załogami. W ramach powyższego projektu około stu konstruktorów z Renault odbywa regularne wizyty na trasie Paryż - Togliatti, ale zaangażowany jest też w niego personel różnych narodowości: Japończycy, Rumuni, Niemcy, Słowacy. Wszyscy oni pracują wspólnie nad wszelkimi aspektami produkcji pojazdów: zespół napędowy, układ jezdny, tłoczenie blach, prace blacharskie, prace lakiernicze i montaż, z zastosowaniem Alliance Production Way.

Perspektywy
Proces integracji na szczeblu lokalnym będzie kontynuowany i pogłębiany w miarę opracowywania wspólnych układów jezdnych i zespołów napędowych. Aktualnie tworzone jest oddzielne centrum, w którym produkowane będą podzespoły oraz układy jezdne, jak również silniki i skrzynie biegów przeznaczone wyłącznie do modeli sprzedawanych na rynku lokalnym. Przewidziana jest też realizacja projektów mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładów usytuowanych na dalekim wschodzie Rosji, które będą mogły korzystać z bliskości zakładów w Korei i Japonii. Tym sposobem wykorzystane zostaną wszelkie dostępne środki, które pozwolą Renault Rosja nadal przyczyniać się do sukcesu planu Renault 2016 – Drive the Change.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane