/  / Rezultat bliski marzeń

RYNEK | Rezultat bliski marzeń

null
nullnullnullnullnull

Mimo drobnych zawirowań, sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce nadal rośnie. Prognoza mówi o 485 tysiącach rejestracji na koniec grudnia, a w przypadku samych aut osobowych - o 420 tysiącach sztuk.

Wrzesień był osiemnastym z rzędu miesiącem wzrostu sprzedaży aut osobowych oraz dostawczych w porównaniu z takim samym miesiącem poprzedniego roku.  Pod względem liczby rejestracji miniony miesiąc był najlepszym wrześniem ostatniej dekady. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w miesiącu tym zarejestrowano w Polsce 37 385 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t. To wynik o 16,76 proc. większy niż przed rokiem oraz o 10,82 proc. lepszy, gdy zestawimy go z sierpniem 2016 roku. W ciągu trzech kwartałów na rynek trafiły 347 342 pojazdy, o 17,66 proc. więcej niż w okresie od stycznia do września roku 2015. Zgodnie z oczekiwaniami, we wrześniu nastąpiło wyhamowanie popytu na samochody dostawcze, których sprzedaż miesiąc wcześniej napędzała wchodząca w życie nowa norma emisji spalin Euro VI (klienci chcieli uprzedzić  oczekiwany wzrost cen samochodów). Teraz odbiło się to nieco na rynku. We wrześniu 2016 roku zarejestrowano w Polsce 4 721 samochodów dostawczych. To wynik o 12,61 proc. mniejszy niż w sierpniu i o 0,78  proc. słabszy w porównaniu z wrześniem 2015 roku. W ciągu trzech kwartałów 2016 roku zarejestrowano w naszym kraju 44 318 takich pojazdów, o 20,23 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Rynek nowych samochodów osobowych, którego nie objęła wrześniowa zmiana norm emisji spalania, zachowywał się odmiennie. W miesiącu tym Polacy kupili i zarejestrowali 32 664 auta. To wynik o 15,29  proc. większy niż w sierpniu tego roku oraz o 19,82 proc. lepszy niż we wrześniu 2015 roku. Od stycznia do września 2016 r. w naszym kraju zarejestrowano 303 024 nowe samochody osobowe, o 17,29 proc. (44 673 sztuki) więcej w porównaniu z takim samym okresem roku minionego. W danych tych uwzględniony został reeksport - w ciągu trzech kwartałów tego roku szacowany jest on na 31 066 aut.
Polski rynek nowych samochodów osobowych już niemal tradycyjnie wzrost zawdzięcza głównie klientom instytucjonalnym. We wrześniu firmy zarejestrowały 23 192 auta, o 18,51 proc. więcej niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Ich udział w strukturze rynku we wrześniu wynosił 71,0 proc. Był to wynik najwyższy w tym roku oraz od września roku ubiegłego (71,8 proc.). W ciągu trzech kwartałów przedsiębiorcy zarejestrowali łącznie 203 607 aut, o 22,74 proc. więcej niż przed rokiem. Udział w rynku klientów instytucjonalnych wyniósł na koniec września 67,19 proc. W tym samym czasie klienci indywidualni zarejestrowali  99 417 samochodów, tylko o 7,52 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku minionego. Ich udział w rynku wyniósł na koniec trzeciego kwartału tego roku 32,81 proc.

W pierwszej trójce najpopularniejszych marek aut osobowych na pozycji lidera była we wrześniu Skoda. Czeska marka zarejestrowała w Polsce 4 187 nowych aut, o 31,54 proc. więcej w porównaniu z wrześniem roku minionego. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen, który zarejestrował 3 450 samochodów, o 31,53 proc. więcej niż przed rokiem. Trzecia pozycja przypadła w udziale Toyocie. We wrześniu tego roku Polacy kupili i zarejestrowali 2 891 aut tej marki, o 12,53 proc. więcej. Tuż za podium znalazł się Opel. Wynik kolejnej w zestawieniu niemieckiej marki to 2 591 sztuk, o 27,70 proc. więcej (r/r).

W rankingu liczonym narastająco, na koniec września na pierwszym miejscu znalazła się Skoda z 38 075 zarejestrowanymi autami (+16,39 proc.). Na drugiej pozycji był Volkswagen, który po wielu miesiącach pościgu zastąpił na tym miejscu Toyotę. Producent z Wolfsburga na koniec III kwartału 2016 r. znalazł chętnych na 30 421 samochodów (+24,6 proc. r/r). Marce nie zaszkodziło nawet, zapowiadane już w połowie września przez Stowarzyszenie Stop VW, złożenie pozwu przeciwko niemieckiemu koncernowi w związku z tzw. aferą Volkswagena (dieselgate).  „Brązowa” tym razem Toyota znalazła chętnych na 29 888 sztuk (plus 16,39 proc. r/r) . Kolejne miejsca w rankingu TOP10 rejestracji aut osobowych na koniec września 2016 r. zajęły: Opel, Ford, Renault, KIA, Dacia, Hyundai i Nissan. Największy wzrost liczby rejestracji w ciągu trzech kwartałów tego roku w TOP10 należał do rumuńsko-francuskiej Dacii (12 832 sztuki, plus 35 proc.). Spośród najlepszej dziesiątki, wynik słabszy niż w takim samym okresie roku poprzedniego (10 241 sztuk, minus 4,76 proc.) nadal ma tylko, zajmujący 10. pozycję, Nissan. By być jednak sprawiedliwym, trzeba dodać, że  w samym wrześniu marka zajęła ósme miejsce w rankingu aut osobowych, a sprzedaż w stosunku do sierpnia tego roku była wyższa o 102,66 proc.

Miejsca na podium wyglądają nieco inaczej, gdy wziąć po uwagę popularność marek wśród klientów indywidualnych. W tym zestawieniu liderem został Opel, który strącił na drugą pozycję Toyotę. Trzecie miejsce w tym zestawieniu przypadło w udziale Skodzie.  Z kolei firmy najczęściej wybierały Skody, Volkswageny i Toyoty. W rankingu najpopularniejszych modeli aut osobowych na koniec września nadal prowadzi Skoda Octavia, przed Skodą Fabią, Oplem Astrą, Volkswagenem Golfem i Toyotą Yaris.

W dobrej kondycji jest rynek samochodów premium. We wrześniu klienci kupili i zarejestrowali 4 640 samochodów z wyższej półki, o 23,08 proc. więcej niż w sierpniu tego roku oraz o 34,92 proc. więcej w zestawieniu z wrześniem roku 2015. W ciągu trzech kwartałów w Polsce zarejestrowano 36 242 nowe samochody klasy premium, o 32 proc. więcej w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W segmencie tym na koniec września na pierwszym miejscu było BMW (8 803 auta). Nie dość, że producent aut z biało-niebieską szachownicą ma masce przewodzi stawce segmentu premium, to firma ta zajęła 11. pozycję w całym zestawieniu rejestracji nowych samochodów osobowych.  W samym wrześniu BMW było na dziesiątym miejscu zestawienia najpopularniejszych aut osobowych, wyprzedzając o cztery auta (!)...popularną Dacię.

Wiceliderem wśród samochodów z wyższej półki był na koniec września Mercedes (7 908 sztuk – liczba ta nie obejmuje osobowych wersji vanów: Citan, Vito, V, Marco Polo oraz Sprinter), przed Audi (7 571), oraz Volvo (5 645). Piąta pozycja przypadła w udziale Lexusowi. Należąca do Toyoty marka, od stycznia do września zarejestrowała 2 737 samochodów, aż o 59,13 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Nadal największą dynamiką wzrostu w TOP10 może pochwalić się Jaguar.  Do końca września tego roku klienci zarejestrowali w Polsce, co prawda tylko 423 auta, ale wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł aż 153,29 proc.

Prognozy dla rynku nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce na koniec tego roku są bardzo dobre. Według IBRM Samar, liczba rejestracji tych pojazdów powinna zwiększyć się z 408,3 tysięcy w roku minionym do 485 tysięcy w roku 2016. Liczba rejestracji samych aut osobowych ma wzrosnąć z 352, 5 tys. w roku ubiegłym do 420 tys. sztuk na koniec grudnia tego roku.  


Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane