/  / Renault Twingo - nieszablonowy maluch

TEST | Renault Twingo - nieszablonowy maluch

Renault Twingo 2014
© IBRM Samar
Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014Renault Twingo 2014

Renault w ostatnich latach kreuje swój wizerunek jako marki nowoczesnej, szukającej nowych rozwiązań i ciekawej stylistyki. Wystarczy spojrzeć na takie modele jak Twizzy, Clio czy ostatnio zaprezentowany Eolab. Tylnonapędowe Twingo jest wzorcowym przykładem tego trendu.

Fani motoryzacji patrzyli z pewnym rozrzewnieniem na pierwszą generację Renault Twingo. Gdyby tylko na przełomie lat 80-tych i 90-tych było w krajowych władzach więcej determinacji i nie zabrakło pieniędzy, możliwe że nadal istniałaby polska marka samochodów osobowych. W 1983 roku zaprezentowano prototyp małego pojazdu o nazwie Beskid. Jak na ówczesne czasy był to samochód znakomicie dopasowany do potrzeb motoryzacyjnych Polaków - posiadał jednobryłowe nadwozie, silnik z przodu  i bardzo niski współczynnik oporu powietrza. Z pewnością byłby to hit, nie tylko w Polsce. Niestety, z jakiegoś powodu uznano, że lepiej kupić  od Fiata licencję na Cinquecento i to właśnie ten model zapełnił nasze ulice. Natomiast Renault, najpewniej nieprzypadkowo od razu po wygaśnięciu licencji na Beskida - w 1993 roku, wprowadził na rynek Twingo pierwszej generacji, łudząco podobne do polskiego prototypu. I był to strzał w dziesiątkę. Najmniejszy model w gamie francuskiego producenta sprzedawał się bardzo dobrze, aż do 2006 roku. W bieżącym roku pokazano kolejną, już trzecią, generację mieszczucha ze znaczkiem – swoją drogą bardzo dużym – w kształcie rombu. Szkoda, że zamiast niego nie ma tam skrótu FSM…

Przy opisywaniu Twingo trudno nie użyć zapożyczenia – designerski. Bo właśnie taki jest ten samochód. Nieprzypadkowo polska kampania Renault powiązana jest z odzieżową marką Bizuu.  Jedną z twarzy reklamowych jest blogerka modowa – Macademian Girl. Liczba użyć i odmian słowa „design” w materiałach prasowych robi wrażenie. Z pewnością Twingo wygląda nieszablonowo, a  szerokie możliwości dobierania dodatków, zarówno na zewnątrz jak i w środku, pozwalają poszaleć tym, którzy chcą maksymalnie dopasować samochód do własnego gustu. Trzy pary kloszy świateł – do jazdy dziennej, mijania z drogowymi oraz przeciwmgłowe – wraz z dużym, charakterystycznym znaczkiem i specyficzną linią boczną sprawiają, że samochód przyciąga uwagę. Twingo mierzy 3,59 metra długości, jest stosunkowo wysokie (1,56 m) i przy tym wąskie – 1,65 m. Tym samym jest o 3 cm dłuższe od trojaczków Volkswagena (Skoda Citigo, VW UP, Seat Mii), ma niemal równą szerokość, ale jest za to prawie 7 cm wyższe. Już same te wymiary mówią, że byłby to idealny kandydat na auto do zaliczania egzaminu na prawo jazdy. Manewrowanie nim, nawet w ciasnych miejscach, jest banalnie proste. O pozostałych powodach - poza niewielkimi wymiarami - za moment.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Renault Twingo
Skoda Citigo
Wersja   Intense Elegance
Cena bazowa wersji [PLN] 41 900
40 690 (39 690*)

Długość [mm] 3 565 3 563
Szerokość [mm] 1 647 1 645
Wysokość [mm] 1 557 1 489
Rozstaw osi [mm] 2 492 2 420
Bagażnik min/max [litry] 219/980 251**/959
Masa własna/DMC [kg] 864/1 359 854/1 290
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół i opon przód/tył 165(185)/65(60) R15 175/65 R14
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe
* w promocji
** bez koła zapasowego

Twingo ma bardzo duży rozstaw osi, wynoszący aż 2,49 m. Jest to bardzo korzystne dla prowadzenia, a także dla przestrzeni wewnątrz auta. Jest to największa wartość w segmencie. Dość powiedzieć, że w Skodzie Citigo jest 2,42 m odstępu między osiami. Jeśli dołożymy do tego silnik położony z tyłu, pod bagażnikiem, okazuje się, że miejsca na nogi dla wszystkich pasażerów jest dostatecznie dużo. Trzy dorosłe osoby, wszystkie co prawda o wzroście poniżej 180 centymetrów, podróżowały bez żadnych uciążliwości nawet na dłuższych trasach. Zapewne osobom trochę wyższym (lub bardziej wybrednym) zaczęłaby przeszkadzać nienaturalnie wysoko położona podłoga. Fotele zostały zamocowane bardzo nisko, odległość od krańca siedziska do podłogi jest bardzo mała. Za to nad głową zarówno z przodu jak i z tyłu jest wystarczająco miejsca by czuć się komfortowo. Jeśli chodzi o szerokość wnętrza, nie ma powodu do narzekań, kierowca i pasażer nie będą dotykać się łokciami, ale do przestronności znanej z wyższych segmentów brakuje wiele. Nie ma co się oszukiwać – w przypadku samochodów tej klasy wybieramy wygodę w poruszaniu się po mieście kosztem przestrzeni użytkowej.

We wnętrzu jest za to kilka dobrze pomyślanych schowków. Przed gałką skrzyni biegów znajduje się ruchome pudełko z półką. Pod nim ulokowane są dwa uchwyty na napoje. Niestety, nie wiadomo co zrobić z pudełkiem, gdy włożymy kubki na swoje miejsca. Co ciekawe, także dla pasażerów z tyłu przewidziano miejsca na napoje. W centralnej części, pomiędzy fotelami, obok czytnika kart i wejścia usb znajduje się jeden uchwyt, a w drzwiach można spokojnie zmieścić półtoralitrową butelkę. Za dopłatą w kwocie 150 zł możemy dokupić także schowek pod tylną kanapą. Interesującym rozwiązaniem jest torba, która mieści się w półce przed pasażerem z przodu. Włożona na miejsce służy jako zamykany schowek, natomiast po wyjęciu można rozciągnąć pasek i założyć ją na ramię. Z pewnością jest wiele sytuacji, gdy taka dodatkowa torba może się przydać.


Efektywne wykorzystanie możliwości silnika utrudnia brak obrotomierza, sam wskaźnik zmiany biegu nie wystarcza. Za to interesująca jest statystyka ecodrivingu. Na centralnym ekranie po jeździe wyświetla się podsumowanie przebytej trasy, czy kierowca przewidywał sytuacje na drodze, czy rozsądnie przyspieszał i w dobrych momentach zmieniał biegi. Nasz wynik to 70/100. Komputer wytknął nam złe momenty zmiany przełożeń, natomiast otrzymaliśmy „maksa” za przewidujący styl jazdy. Może to być ciekawa aplikacja do rywalizacji ze znajomymi. Cały system multimedialny R-Link imponuje liczbą opcji, którą można ustawić – znów na myśl przychodzą samochody z wyższych klas. Sterowanie wymaga chwili przyzwyczajenia, ale jest to dobrze pomyślany interfejs. Mimo, że Twingo jest rozbudowane multimedialnie to podstawowe funkcje obsługuje się analogowo.

Niektórzy oglądający Twingo mówią, że wygląda jak… mops. Mops jest sympatycznym, śmiesznym zwierzakiem. Modelowi Renault „sympatyczności” na pewno odmówić nie można. Zalet ma dużo, dużo więcej, ale czy to wystarczy by przekonać klientów kupujących zwykle samochody innych marek?

Plusy:
- mały promień skrętu,
- ciekawa stylistyka,
- bogate wyposażenie dodatkowe,
- dobre właściwości jezdne,
- świetna widoczność.

Minusy:
- niezbyt dynamiczny silnik,
- słaby dostęp do płynów eksploatacyjnych,
- wysoka podłoga,
- brak obrotomierza.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane