/  / Renault Megane R.S. 275 Trophy - zastrzyk endorfin

TEST | Renault Megane R.S. 275 Trophy - zastrzyk endorfin

Renault Megan RS Trophy 2015
© IBRM Samar
Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015Renault Megan RS Trophy 2015

Zbawienne właściwości promieni słonecznych, czekolady czy wysiłku fizycznego są ogólnie znane: dodają energii, wyzwalają endorfiny, wpływają na poprawę samopoczucia. Podobnie oddziałują sportowe auta, czego najlepszym przykładem jest Renault Megane R.S. 275 Trophy, które z ludzkim organizmem wyczynia cuda.

Limitowana seria i tylko 10 egzemplarzy w Polsce sprawiają, że auto jest niezwykle rzadkim okazem na drodze. Atletyczna sylwetka wzbudza ogromne zainteresowanie nie tylko u kierowców. Wściekle żółta barwa nadwozia z dodatkami w postaci szachownicy po bokach, wszechobecnymi emblematami R.S. i poszerzanymi nadkolami nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z prawdziwym sportowcem. Z przodu uwagę zwraca wyraziste, wygięte skrzydło na wzór tych użytych w bolidach F1, natomiast z tyłu wzrok przykuwa dyfuzor z centralnie umieszczonym tytanowym wydechem od Akrapoviča. Całość uzupełniają lakierowane na czarno, 19-calowe aluminiowe felgi R.S. oraz czerwone zaciski Brembo. Wszystkie te zabiegi niezwykle podkreślają wojowniczy charakter RS-ki i to bez żadnych przerysowań.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Renault Megane 3d
Volkswagen Golf 3d
SEAT Leon 3d  
Opel Astra 3d
Wersja   R.S. 275 Trophy R Cupra 280 OPC

Długość [mm] 4299 4276 4236 4466
Szerokość [mm] 1848 1790 1810 1840
Wysokość [mm] 1435 1436 1423 1489
Rozstaw osi [mm] 2640 2630 2596 2695
Bagażnik min [litry] 344 343 380 380
Masa własna/DMC [kg] 1380/1830 1401/1960 1300/1870 1550/2045
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Co nas czeka w środku?
Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu drzwi to kubełkowe fotele Recaro obszyte skórzaną tapicerką oraz Alcantarą, która pojawia się również na kierownicy, dźwigni hamulca ręcznego oraz u podstaw lewarka zmiany biegów. Szkoda, że tego rodzaju wykończenia zabrakło na desce rozdzielczej, co nadałoby wnętrzu jeszcze więcej sportowego klimatu. Brakuje też „szelek”, które  idealnie pasowałyby do rasowej stylistyki panującej na zewnątrz. Zamiast tego są czerwone pasy bezpieczeństwa. Jednak finalna forma i tak sprawia pozytywne wrażenie. Jak to w Renault, wszystko solidnie spasowane i przyjemne w dotyku.

Układ deski rozdzielczej został zapożyczony ze zwykłej „Meganki” z dodatkiem sportowych akcentów. Wszystko wydaje się intuicyjnie rozmieszczone i dość łatwe w obsłudze, oprócz systemu  multimedialnego, którego trzeba się po prostu nauczyć. Za duży plus należy uznać umiejscowienie ekranu od nawigacji i audio, który został delikatnie osadzony w desce rozdzielczej, wręcz na podszybiu. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest on stale w zasięgu wzroku, a kierowca nie musi odrywać oczu od drogi, by sprawdzić co akurat jest wyświetlane na ekranie.

W sprawie przestronności wnętrza zdania są podzielone, tak naprawdę wszystko zależy od punktu siedzenia. W pierwszym rzędzie miejsca jest całkiem sporo, choć kubły mocno ograniczające ruchy mogą mieć wpływ na zgoła inną ocenę. Jednak to tylko złudzenie. Gorzej jest z tyłu, gdzie miejsca jest niewiele, w dodatku dostęp jest utrudniony i wymaga dość ekwilibrystycznych zdolności, by zająć miejsce. Zresztą kto chciałby tam siedzieć? Z przodu jest zdecydowanie ciekawiej.

Dla niektórych mankamentem może też okazać się skromny bagażnik (344 l) z wysokim progiem i małym otworem. Konkurencja w postaci Leona Cupry oraz Astry OPC wypada pod tym względem trochę lepiej (+36 l). Jednak czy w 3-drzwiowym hot-hatchu przeznaczonym bardziej do zabawy na torze niż do użytku codziennego bagażnik jest aż tak ważnym punktem? W aucie tego typu należy w wyższym stopniu docenić właściwości jezdne niż praktyczne rozwiązania.

Szybko…
Jednak Megane R.S. 275 Trophy to nie tylko wygląd. Najwięcej dzieje się pod maską. Znajdziemy tam dwulitrową, turbodoładowaną jednostkę TCe z czterema cylindrami, współpracującą z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Całość jest w stanie wygenerować 273 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 3 000 do 5 000 obr./min. Pozwala to na sprint od 0 do 100 km/h w 6 sekund i osiągnięcie maksymalnej prędkości 255 km/h. Choć nie stanowi to najlepszego wyniku na tle konkurencji w postaci Golfa R (300 KM), Leona Cupry 280 (280 KM) czy Astry OPC (280 KM), mimo silnika o podobnej pojemności, to i tak imponuje osiągami. W ich analizowaniu na pewno pomocna będzie wbudowana w system multimedialny aplikacja R.S. Monitor, która m.in. za pomocą wykresów przekaże wszystkie aktualne dane nt. wykorzystania mocy czy momentu obrotowego.



Twardo i głośno...
Megane R.S. 275 Trophy ma nie tylko być szybkie, ale musi również zapewniać właściwości jezdne na odpowiednio wysokim poziomie. W tym celu zastosowano coś czego konkurencja nie oferuje. Gwintowane zawieszenie Road&Track firmy Öhlins z regulacją twardości, które wraz z oponami w rozmiarze 235/35 R19 zapewnia rewelacyjną trakcję. Auto wręcz klei się do asfaltu. Szczególnie po odpowiednim rozgrzaniu wyczynowych opon Michelin Pilot Sport Cup 2. Co prawda o komforcie podróżowania można zapomnieć, jednak coś kosztem czegoś. Od czasu do czasu chyba warto wybrać to „coś”, a to drugie zostawić sobie na co dzień. Zwłaszcza jak ma się ku temu odpowiednie zaplecze.

Taki zestaw sprawia, że Megane R.S. 275 Trophy idealnie pokonuje nawet najciaśniejsze łuki, zachęcając do łamania kolejnych barier. Oliwy do ognia dolewa tytanowy układ wydechowy, który w wyższych wartościach obrotowych przy każdym odpuszczeniu gazu czy redukcji biegu soczyście strzela z rury pozostawiając za sobą basowy pogłos.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Renault Megane 3d
Volkswagen Golf 3d
SEAT Leon 3d
Opel Astra 3d
Wersja   R.S. 275 Trophy R Cupra 280 OPC
Cena bazowa wersji [PLN] 106 550 151 290 115 400 128 600

Silnik 2.0 TCe 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 Turbo
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V Benzynowy, turbodoładowany, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1998 1984 1984 1998
Moc [KM (kW)/obr./min] 273 (201)/ 5500 300 (221)/ 5500 280 (206)/ 5600 280 (206)/ 5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 360/ 3000-5000 380/ 1800-5500 350/ 1700-5600 400/ 2500-4500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód 4x4 przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 255 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,0 5,1 5,8 6,0
Spalanie miasto [l/100km] 9,8 9,4 8,7 10,2
Spalanie trasa [l/100km] 6,2 5,9 5,5 6,5
Spalanie średnie [l/100km] 7,5 7,1 6,6 7,8

Wyjątkowo…
Auto jest na wskroś wyjątkowe, również pod względem ceny. Megane R.S. 275 Trophy bez dodatków nie wydaje się być drogie (106 550 PLN). W tej cenie otrzymamy odrobinę więcej komfortu ze względu na brak kilku dodatków w postaci wspomnianego gwintowanego zawieszenia, 19” alufelg i wyczynowych gum od Michelin. W porównaniu z w/w konkurencją cena wydaje się być dość atrakcyjna. Można ją jednak bardzo łatwo podnieść do 166 840 PLN. Tyle bowiem wart jest testowy egzemplarz.

Podsumowanie
Duża moc, świetne prowadzenie i agresywny wygląd sprawiają, że Renault Megane R.S. 275 Trophy jest samochodem, w którym można przeżyć wspaniałe chwile. Każde wciśnięcie pedału gazu, każda zmiana biegu, każdy pokonywany zakręt jest niesamowitym przeżyciem dla kierowcy. Trzeba przyznać, że inżynierowie z Renault Sport, dozbrajając kompaktowego hatchbacka w technologie znane z motor sportu, wykonali świetną pracę. Dzięki takim projektom świat motoryzacji zyskuje na wartości.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane