/  / Renault Megane GT – hot-hatch po francusku

TEST | Renault Megane GT – hot-hatch po francusku

Renault Megane GT 2015
© IBRM Samar
Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015Renault Megane GT 2015

Do salonów wjeżdża Renault Megane IV. Mieliśmy okazję sprawdzić, co oferuje w wersji GT.

Renault Megane IV jest szersze, dłuższe i niższe od poprzednika, nie nawiązuje także do niego wyglądem. Jeśli już szukać podobieństw stylistycznych, to bliżej mu do większego o jeden rozmiar, również niedawno debiutującego, modelu Talisman. Technicznie spokrewnione jest m.in. z Nissanem Pulsarem, powstało bowiem na platformie CMF opracowanej przez Renault wspólnie z japońskim producentem. Dzięki jej modułowej konstrukcji można tworzyć pojazdy różnych klas, podobnie jak ma to miejsce w przypadku płyty MQB Volkswagena. Na CMF bazują ponadto takie modele, jak Renault Kadjar, Nissan Qashqai, czy Renault Espace.

Mimo pokrewieństwa, kompaktowego Nissana i Renault trudno pomylić. Choć zasadniczy kształt nadwozia i rozmieszczenie poszczególnych jego elementów jest podobny, to oba pojazdy różnią się stylem. Do naszej redakcji trafiła najmocniejsza, 205-konna, wersja benzynowa o nazwie GT.



W kwestii kształtów nadwozia, nie starano się na nowo wymyślać koła. Klasyczny, pięciodrzwiowy hatchback pozbawiony ekscentrycznych kształtów. Tyle widać po ciemku, gdy Megane ma zgaszone światła. Po ich włączeniu oczom obserwatora ukazują się okalające reflektory przednie, linie świateł LED do jazdy dziennej.

Tylne, szerokie lampy, niemal stykają się pośrodku klapy bagażnika. Po włączeniu, podświetla się ich dolna część, która nocą wygląda jak neonowa nitka. Za dnia dostrzec można więcej detali zdobiących nadwozie i decydujących o jego wyjątkowości. Są zatem 18-calowe felgi aluminiowe z logo GT, dwie chromowane końcówki wydechu oraz plakietka Renault Sport za przednim nadkolem. Srebrne obudowy lusterek stanowią nawiązanie kolorystyczne do takich elementów nadwozia jak przednie wloty powietrza, czy tylny dyfuzor. Prostotę kształtów nadwozia urozmaicają ponadto przetłoczenie w bocznej jego części oraz zaakcentowane nieco mocniej tylne nadkola. Pas przedni nazwać można stadium pośrednim pomiędzy tym w mniejszych modelach Renault, jak Clio czy Captur, a większym Talismanem.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Renault Megane
Ford Focus
VW Golf
Wersja   GT ST GTI
Cena bazowej wersji  29 090 EUR* 116 000 PLN 122 830 PLN
Długość [mm] 4359 4362 4268
Szerokość [mm] 1814 1823 1790
Wysokość [mm] 1447 1469 1442
Rozstaw osi [mm] 2669 2648 2631
Bagażnik min/max [litry] 384/1247 363/1148 380/1270
Masa własna/DMC [kg] 1392/1924 1430/2025 1295/1840
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył Belka skrętna Wielowahaczowe Wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/40 R18 235/40 R18 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
*cena w Niemczech

Do zajęcia miejsca w środku zapraszają sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, pokryte tkaniną o wyrazistej fakturze plecionki. Pierwsze wrażenie jakie robi kokpit Megane GT jest bardzo dobre. Kierowcę otaczają wysokiej jakości materiały, ozdobione tu i ówdzie niebieskimi akcentami oraz listwami oświetlenia ambientowego. Pozycja za sportową kierownicą, grubą, wyprofilowaną i lekko spłaszczoną u dołu, jest komfortowa. Za nią, w wersji GT umieszczono aluminiowe łopatki do obsługi manualnego trybu 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Zegary wyświetlane są na kolorowym ekranie i można zmieniać ich styl w zależności od indywidualnych upodobań. Wraz ze zmianą charakterystyki pojazdu (sport, comfort, normal, personal, eco) zmienia się także kolor ich podświetlenia.

Niemal wszelkie parametry pojazdu kontroluje się za pomocą potężnego ekranu wielofunkcyjnego na konsoli centralnej. Tuż pod nim umieszczone zostały pokrętła i guziki klimatyzacji. Analogiczne rozwiązanie zastosowano w Talismanie. Z początku można się czuć nieco zagubionym w gąszczu opcji wyświetlacza, lecz po zapoznaniu się z jego możliwościami okazuje się funkcjonalny. Obsługę ułatwia dotykowy ekran. Za kierownicą Megane przestrzeni nie powinno zabraknąć nikomu. Podobnie siedzącemu z przodu pasażerowi. W drugim rzędzie, niestety, sytuacja się zmienia. O ile nad głową i na wysokości ramion ilość miejsca jest wystarczająca, to brakuje przestrzeni na nogi. Taki stan rzeczy może dziwić, bowiem w spokrewnionym z Megane Nissanem Pulsarem jest jej w bród. Być może jest to wina o 31 mm krótszego rozstawu osi we „francuzie”, może powody są inne, w każdym razie na tym polu Renault nie ma czym się chwalić.



Ale zostawmy drugi rząd siedzeń. Akurat w tej wersji walory transportowe nie są najważniejsze. Tym, co intryguje najbardziej są osiągi, zapewniane przez turbodoładowany, 205-konny silnik benzynowy o pojemności 1616 cm3. Dzięki niemu, Megane przyspiesza do setki w 7.1 s. a elektroniczne zegary wyświetlać mogą wartość nawet 233 km/h. Przy wkręcaniu silnika na wysokie obroty do kabiny dociera jego dźwięk, nie jest jednak drażniący i przyjemnie pobudza spragnione przeciążeń zmysły. Jeśli zaś postanowimy nie męczyć zbytnio jednostki napędowej, odwdzięczy się nam bardzo cichą pracą. Paradoksalnie, to właśnie panująca we wnętrzu cisza jest tym, na co zwraca się w nowym Megane dużą uwagę. Dobra izolacja akustyczna wnętrza współgra z wysokiej jakości materiałami, pozytywnie wpływając na odbiór nowego Renault, jako auta solidnego. W osiągnięciu maksymalnego przyspieszenia pomaga system launch control.

Bardzo dobre wrażenie robi także układ kierowniczy. Jest bezpośredni i precyzyjny, a nadwozie posłusznie podąża za wydawanymi przezeń poleceniami. Niebagatelny wpływ na prowadzenie ma układ 4 control. Nie oznacza on jednak napędu na obie osie, a 4 koła skrętne. Przy niskich prędkościach koła przedniej i tylnej osi ustawiają się w przeciwnych kierunkach, sprawiając, iż pojazd jest zwrotniejszy i zwinniejszy. Gdy jedziemy szybko, koła obu osi skręcają się w tę samą stronę, poprawiając stabilność auta.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Renault Megane
Ford Focus
VW Golf
Wersja   GT ST GTI
Cena bazowej wersji  29 090 EUR* 102 100 PLN 102 900 PLN
Budowa silnika/paliwo Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V Benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1616 1999 1984
Moc [KM/obr./min] 205/6000 250/5500 220/4500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 280/2400 345/1600-5000 350/1500-4400
Skrzynia biegów 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 233 248 244
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,1 6,5 6,5
Spalanie miasto [l/100km] 7,8 8,8 8,1
Spalanie trasa [l/100km] 4,9 5,7 5,3
Spalanie średnie [l/100km] 6,0 6,8 6,4
*cena w Niemczech

Renault Megane GT jest kompaktem dającym kierowcy i pasażerowi wiele przyjemności. W komfortowych warunkach mogą się cieszyć jazdą dobrze wykonanym, przestronnym samochodem, który w pełni zasługuje na miano hot-hatcha. Image auta wielozadaniowego psuje brak wystarczającej przestrzeni na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Jeśli jednak nie planujecie wozić za plecami pasażerów, bądź mieszczą się oni w dziecięcych fotelikach, to Megane IV jest autem godnym uwagi.

Polskie ceny Megane najnowszej generacji nie są jeszcze znane. Cena w Niemczech to 29.090 Euro.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane