/  / Renault Megane

PIERWSZA JAZDA | Renault Megane

Renault Megane 2015
© IBRM Samar
Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015Renault Megane 2015

Czwarta generacja Renault Megane zadebiutuje na polskim rynku w marcu 2016 roku. My jednak już teraz mieliśmy okazję przetestować go na portugalskich drogach i bezdrożach.

Na początek jednak, jak zawsze, trochę historii. Pierwsza generacja tego kompaktowego francuza zadebiutowała na rynku w 1995 roku. Mija więc dokładnie 20 lat odkąd w słowniku motoryzacji zagościła nazwa Megane. Auto jednak wciąż korzystało z płyty podłogowej oraz wielu rozwiązań technicznych, takich jak zawieszenie, skrzynia biegów czy silniki ze swojego poprzednika, czyli modelu 19. Większą rewolucją, zarówno stylistyczną jak i techniczną, było pojawienie się w 2002 roku drugiej generacji. Przyniosło to od razu znaczący wzrost sprzedaży, a także tytuł „Europejski Samochód Roku 2003”. Trzecie wcielenie kompaktu znad Sekwany, zaprezentowane zostało na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku i nadal pozostaje w ofercie. Powoli jednak zbliża się moment w którym będzie ono musiało ustąpić miejsca debiutującej w przyszłym roku 4 generacji auta. Do tej pory, na całym świecie, nabywców znalazło ok. 6,5 miliona egzemplarzy Renault Megane. Liczba ta na pewno znacząco wzrośnie bowiem najnowsze wcielenie auta ma wszelkie atuty by stać się hitem sprzedaży.

Według badań przeprowadzonych przez Renault, osoby kupujące kompakty kierują się przede wszystkim atrakcyjnym wyglądem auta. Dlatego też francuscy inżynierowie poświęcili temu zagadnieniu bardzo dużo uwagi, a efekt ich pracy może się podobać. Zarówno wersja podstawowa jak i debiutująca w tym samym czasie sportowa odmiana GT, prezentują się bardzo dynamicznie i nowocześnie. Przednie światła wykonane w technologii LED mają kształt przedłużonej litery C i zachodzą aż do zderzaka, co podkreśla wyrazisty charakter auta. Bardzo duże logo, szeroki grill oraz liczne ozdobne chromowane elementy, upodabniają go do większego brata - Talismana. Podobieństw zresztą jest więcej, bowiem nowe Renault Megane zostało zbudowane na modułowej platformie CMF C/D (Common Module Family), tej samej na której powstał również nowy Scenic oraz wspomniany wcześniej Talisman. Na dynamiczny wygląd auta wpływają także duże, wyraźnie zarysowane nadkola oraz o 25 mm obniżona wysokość i o 21 mm krótszy zwis tylny, w stosunku do poprzednika.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
Model
Renault Megane III
Renault Megane IV  
Renault Megane IV GT  
Silnik   Diesel 1.5 Diesel 1.5 Benzyna 1.6
Długość [mm] 4295 4359 4359
Szerokość [mm] 1808 1814 1814
Wysokość [mm] 1471 1447 1447
Rozstaw osi [mm] 2641 2669 2669
Bagażnik min./max. [litry] 372/1162 384/- 384/-
Masa własna/DMC [kg] 1290/1779 1318/1890 1392/1924
Pojemność silnika [cm3] 1461 1598 1616
Moc [KM/(obr./min)] 110/4000 130/4000 205/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/(obr./min)] 260/1750 320/1750 280/2400
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 7-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa
Napęd przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 190 198 233
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,1 10,0 7,1
Spalanie miasto [l/100km] 3,9 4,7 7,8
Spalanie trasa [l/100km] 3,4 3,6 4,9
Spalanie średnie [l/100km] 3,6 4,0 6,0

Również wewnątrz mamy wrażenie jakbyśmy obcowali z autem klasy średniej a nie kompaktem. Centrum kontroli stanowi pionowo ustawiony 8,7 calowy ekran dotykowy. Za jego pomocą sterujemy klimatyzacją, systemem audio, a także służy on za nawigację. Dzięki technologii MULTI-SENSE spersonalizować można tryb jazdy poprzez zmianę charakterystyki pracy silnika, pedału przyspieszenia, układu kierowniczego oraz czasów zmiany biegów w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC. Jeśli ktoś nie chce tego robić ręcznie, może wybrać jeden z predefiniowanych trybów (Neutral, Confort, Sport, Eco). Indywidualnie można też dobrać kolor i natężenie oświetlenia ambiente. Do wyboru mamy 5 barw: beżową, czerwoną, fioletową, niebieską i zieloną. W miejscu tradycyjnego prędkościomierza znajduje się 7 calowy ekran TFT. Zarówno jego wygląd jak i wyświetlane parametry również można zmienić, wybierając jeden z kilku przygotowanych szablonów. Wnętrze sportowej wersji GT wyróżniają niebieskie przeszycia kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Tego samego koloru są wstawki na desce rozdzielczej, a także duże logo GT na kierownicy.

W wersji „cywilnej” przednie fotele są podgrzewane. Ten kierowcy może zostać dodatkowo wyposażony w funkcję masażu. Kolejnym elementem, zarezerwowanym niegdyś dla modeli wyższych klas, jest kolorowy wyświetlacz Head-Up, na którym mamy informację o aktualnej prędkości, wskazówki z nawigacji, czy informacje o obowiązujących ograniczeniach prędkości. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to również niczego nie zabrakło. Do dyspozycji są między innymi systemy: monitorowania martwego pola, kontroli pasa ruchu, ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków. Dostępny jest także aktywny tempomat oraz system wspomagania nagłego hamowania. Dla tych którzy mają problemy z parkowaniem przewidziano układ wspomagania parkowania Easy Park Assist. Ułatwia on znalezienie miejsca postojowego dzięki pomiarowi wolnej przestrzeni za pomocą czujników, a następnie przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym podczas manewru parkowania.

BENZYNOWE JEDNOSTKI NAPĘDOWE
Silnik
Benzyna 1.2
Benzyna 1.6
Benzyna 1.2
Benzyna 1.6
Pojemność silnika [cm3] 1198 1598 1198 1616
Moc [KM] 100 115 130 205
Maksymalny moment obr. [Nm] 175 156 205 280
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 5-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 7-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa
Napęd przód przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 179 191 197
233
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 12,3 12,2 10,6 7,1
Spalanie miasto [l/100km] 7,0 - 6,8 7,8
Spalanie trasa [l/100km] 4,4 - 4,5 4,9
Spalanie średnie [l/100km] 5,4 - 5,3 6,0

Po raz pierwszy w segmencie aut kompaktowych, lecz tylko w wersji GT, dostępny jest system 4 kół skrętnych 4CONTROL. Zapewnia on znacznie większą stabilność przy wyższej prędkości oraz dużą zwrotność przy małych prędkościach i podczas manewrowania.  Jadąc poniżej 80 km/h w trybie Sport i poniżej 60 km/h w pozostałych, tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. Dzięki temu auto zachowuje się jakby miało mniejszy rozstaw osi. Powyżej tych prędkości koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co przednie zwiększając tym samym stabilność pojazdu.

A jak to wszystko sprawdzało się w praktyce? Do dyspozycji mieliśmy zarówno odmianę GT, jak i 130 konnego Diesla. Na pierwszy ogień poszła ta druga wersja, wyposażona w 6 biegową skrzynię manualną. Pozycja za kierownicą była bardzo wygodna, a siedzenia zapewniały zarówno wystarczający komfort, jak i dobre trzymanie na zakrętach. O ile miejsca z przodu nie brakowało zarówno na nogi, głowę jak i ramiona, to wysocy pasażerowie tylnych siedzeń mogliby mieć już problemy z niedostatkiem miejsca. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10 sekund, natomiast prędkość maksymalna osiąga wartość 198 km/h. Według danych producenta średnie spalanie powinno wynosić 4 litry na 100 kilometrów w trybie mieszanym. Nasz wynik to 5,8 litra na 100 km w trakcie 170 kilometrowej trasy, która obejmowała zarówno odcinki autostradowe, miejskie, jak i górzyste wąskie drogi. Co warte podkreślenia, auto jest bardzo dobrze wyciszone, a użyte wewnątrz materiały są miękkie i miłe w dotyku.


WYSOKOPRĘŻNE JEDNOSTKI NAPĘDOWE
Silnik
Diesel 1.5
Diesel 1.5
Diesel 1.5
Diesel 1.6
Pojemność silnika [cm3] 1461 1461 1461 1598
Moc [KM] 90 110 110 130
Maksymalny moment obr. [Nm] 220 260 250 320
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa 6-biegowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 174 188 187
198
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,4 11,2 12,3 10,0
Spalanie miasto [l/100km] 3,9 3,6 4,0 4,7
Spalanie trasa [l/100km] 3,4 3,2 3,5 3,6
Spalanie średnie [l/100km] 3,6 3,3 3,7 4,0

W przypadku wersji GT zastosowano twardsze i lepiej trzymające fotele. Obawialiśmy się czy w dłuższej trasie nie ucierpi na tym komfort podróżowania, ale na szczęście nic takiego nie miało miejsca. 120 kilometrów po drogach lokalnych i autostradach nie nadwyrężyło w żadnym stopniu naszych pleców. Kierownica jest nieco grubsza i wykonana z innych materiałów niż w normalnej wersji Megane, co zapewnia pewniejszy chwyt w trakcie dynamicznej jazdy. Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów EDC zmienia przełożenia wystarczająco szybko by nie mieć problemu z wyprzedzaniem, czy włączaniem się do ruchu. Jeśli natomiast chcemy dynamicznie ruszyć spod świateł, można skorzystać z trybu Launch Control. Specjalny układ elektroniczny gwarantuje wówczas najszybsze możliwe ruszenie z miejsca (7,1 sekundy od 0 do 100 km/h). Prędkość maksymalna wersji GT to 233 km/h, a średnie spalanie według producenta powinno wynieść 6 litrów w trybie mieszanym. Jednak jadąc cały czas w trybie Sport bez problemu można otrzymać wynik ponad dwukrotnie wyższy. Napęd przenoszony jest tylko na przednie koła, lecz wspomniany wcześniej system 4CONTROL zapewnia wystarczająco dużą stabilność podczas jazdy w szybkich, ostrych zakrętach.  

Pojemność bagażnika, niezależnie od wersji, wynosi 384 litrów (norma VDA). Nie jest to dużo i raczej 4-osobowa rodzina mogła by mieć kłopoty z zapakowaniem się na dwutygodniowe wakacje. Dla nich przeznaczona będzie raczej odmiana kombi, która pojawić ma się w drugiej połowie przyszłego roku. Ze względu na mały popyt, producent nie przewiduje wprowadzenia do oferty 3-drzwiowej wersji coupe. W 2017 roku natomiast gotowa ma być wersja hybrydowa w której silnik elektryczny współpracował będzie z jednostką Diesla. W momencie debiutu dostępne będą do wyboru 4 benzyniaki i 3 motory wysokoprężne. W przypadku tych pierwszych moc może wynosić od 100 do 205 KM, natomiast dla jednostek wolnossących są to wartości od 90 do 130 KM. W późniejszym terminie do oferty ma również trafić Diesel o mocy 165 KM. Nie są jeszcze znane ceny na polskim rynku, ale we Francji dealerzy przyjmują już zamówienia na auta w cenie od 18 200 euro w przypadku silników benzynowych i 22 100 euro dla jednostek wysokoprężnych.    
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane