/  / Renault Kadjar - zamiast czekać, zacznij żyć?

TEST | Renault Kadjar - zamiast czekać, zacznij żyć?

Renault Kadjar 2015
© IBRM Samar
Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015Renault Kadjar 2015

Kadjar to nic innego jak Qashqai w przebraniu, czyli francuski brat bliźniak japońskiego bestsellera. Jednak ani wygląd zewnętrzny, ani deska rozdzielcza, nie zdradzają rodzinnych powiązań. W grupie kompaktowych SUV-ów, to jedyny przedstawiciel kraju, w którym żaba jest prawdziwym przysmakiem.

Slogan reklamowy ma czytelny przekaz: "zamiast czekać, zacznij żyć". W ustach Bogusława Lindy, najtwardszego polskiego aktora z lat dziewięćdziesiątych, brzmi wiarygodnie, choć zagadnienie, czy samochód może rozwiązać problemy egzystencji, jest tematem raczej dla psychiatrów. Warto jednak przyjrzeć się bliżej nowemu modelowi, bo poza dobrym wyglądem, oferuje także garść nowinek technicznych, co w połączeniu z korzystnie skalkulowaną ceną, stawia go w gronie najciekawszych propozycji w segmencie.

Gdy pierwszy raz zobaczyłem zdjęcie modelu, pomyślałem, że przecież gdzieś go już widziałem. Oczywiście, profil pojazdu, a szczególnie linia okien, bardzo przypominają Mazdę CX-7.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Renault Kadjar
Hyundai Tucson
Nissan Qashqai
Wersja   Zen Comfort Visia
Cena bazowa wersji [PLN]* 102 900 116 990 100 900

Długość [mm] 4449 4475 4380
Szerokość [mm] 1836 1850 1806
Wysokość [mm] 1607 1645 1595
Rozstaw osi [mm] 2646 2670 2646
Bagażnik min/max [litry] 472/1478 513/1503 401/1598
Masa własna/DMC [kg] 1536/2050 b.d./2250 1518/2030
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 215/60 R17 225/60 R17 215/65 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny dotyczą najtańszych Diesli z napędem 4x4

Samochód korzysta z tej samej płyty podłogowej co Qashqai. Jednak tylko rozstaw osi, mierzący 2 646 mm, jest identyczny. To jedna z wyższych wartości w tym segmencie, szczególnie w porównaniu do starszych aut, takich jak Volkswagen Tiguan (2 604 mm), Kia Sportage (2 640 mm), czy nawet Honda CR-V (2 630 mm). Samochody jednak "szybko rosną", np. debiutujący w tym samym czasie Hyundai Tucson ma rozstaw 2 670 mm. W pozostałych wymiarach Kadjar przerasta Qashqaia, choć minimalnie: jest o 69 mm dłuższy (4 449 mm), o 30 mm szerszy (1 836 mm) i o 23 mm wyższy (1 613 mm), ma też aż o 71 litrów większy bagażnik (475 litry). Qashqai broni się tym, że w standardzie ma dojazdowe koło zapasowe, a Kadjar tylko zestaw naprawczy. Co więcej, na sylwetkę Francuza wpływa także większy o 20 mm prześwit, który mierzy aż 200 mm. Nabywca otrzymuje więc samochód nieznacznie większy od Qashqai, jeden z największych w segmencie.

Wnętrze nie zaskakuje. Osoby, które wcześniej siedziały za kierownicą innego Renault, poczują się w Kadjarze jak w domu. Materiały są miękkie i nie dają powodów do narzekań, a fotele są bardzo wygodne. W testowym modelu zamontowano zestaw mulimedialny R-link 2 z 7-calowym, ekranem dotykowym,  nawigacją satelitarną oraz systemem nagłośnienia Bose z siedmioma głośnikami. Działa sprawnie, pozwala na personalizację ekranu głównego i pokazuje m.in.: jakość powietrza na zewnątrz. System można uzupełniać o dodatkowe aplikacje. Korzystanie z nawigacji byłby jednak wygodniejsze, gdyby ekran został umieszczony wyżej. Tradycjonalistom nie spodobają się cyfrowe zegary. Owszem, kierowca może sobie wybrać jeden z czterech stylów ekranu, a także jeden z pięciu kolorów, ale to trzeba lubić. Klasyczne zegary stosowane chociażby w bliźniaczym Qashqaiu wydają się lepszym rozwiązaniem. Ale cóż, Renault nie byłoby sobą gdyby nie kombinowało.


W bagażniku znalazła się dwuczęściowa półka. Przy górnym położeniu, po złożeniu kanapy powstaje płaska podłoga, umożliwiająca przewiezienie bagaży o długości do 2,5 metra. To zasługa składanego fotela pasażera. W razie potrzeby, Kadjar szybko staje się małym dostawczakiem.

Pod maską testowego egzemplarza pracował nowy silnik Diesla o poj. 1.6 litra i mocy 130 KM. Francuzi słyną z produkcji bardzo dobrych jednostek wysokoprężnych i ten motor to potwierdza. Maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm, dostępny od 1 750 obr/min, pozwala, ważącemu ponad 1.5t Kadjarowi, na osiągniecie prędkości 100 km/h w czasie 10,5 sekundy oraz prędkości maksymalnej 190 km/h, a o wszystko przy średnim spalaniu na poziomie niespełna 5 litrów. Jazda po mieście powoduje oczywiście skok tej wartości, ale wynik w okolicach 6,5-7 litrów należy uznać za bardzo dobry.

Nasz samochód wyposażony był w podnoszący masę (dokładnie o 121 kg), dołączany napęd na cztery koła, umożliwiający zablokowanie obu osi do prędkości 40 km/h oraz większy zbiornik paliwa (65 zamiast 55 litrów). W przypadku wyboru modelu z napędem na przednią oś, wszystkie parametry wypadają jeszcze korzystniej.

Za przeniesienie napędu odpowiada bardzo dobra, 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Niestety nie ma opcji zamówienia automatu (występuje tylko z napędem 2WD i silnikiem 1.6 dCi 110 KM). Taki zestaw doskonale sprawdza się w Renault. Jednostka nie wywołuje nadmiernych drgań karoserii, a przy okazji jest bardzo dobrze wyciszona. Samochód nie ma super osiągów, natomiast komfortowe zawieszenie sprawia, że kierowca bardziej odpoczywa za kierownicą, zamiast myśleć o wyścigu spod świateł.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Renault Kadjar
Hyundai Tucson
Nissan Qashqai
Wersja   Zen Comfort Visia
Cena bazowa wersji [PLN]* 102 900 116 990 100 900

Budowa silnika/paliwo Diesel R4 16V Turbo
Diesel R4 16V Turbo
Diesel R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1598 1995 1598
Moc [KM/obr./min] 130/4000 136/2750 130/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 320/1750 373/1500-2500 320/1750
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,5 10,9 10,5
Prędkość maksymalna [km/h] 190 184 190
Spalanie miasto [l/100km] 5,4 6,0
5,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,4
4,8 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 4,8 5,2
4,9
* podane ceny dotyczą najtańszych Diesli z napędem 4x4

Testowy egzemplarzy to najwyższa wersja Bose, oferowana tylko z Dieslem i napędem 4x4. Bez opcji taki model można kupić za 119 900 zł, natomiast w prezentowanym egzemplarzu znalazły się jeszcze: Pakiet Techno Premium (3 500 zł, choć obecnie w promocji oferowany jest gratis), Pakiet Widoczność (szklany dach + elektrochromatyczne lusterko wsteczne - 2 700 zł), Pakiet Zimowy (podgrzewane fotele przednie + podgrzewana szyba przednia + spryskiwacze reflektorów - 1 600 zł) oraz lakier metalizowany Czerwony Flamme (2 400 zł), które podniosły cenę auta do 130 100 zł. Trzeba jednak przyznać, że wyposażenie takiej odmiany jest więcej niż wystarczające. W standardzie wersji Bose oferowane są wszystkie dostępne w tym modelu elektroniczne systemy bezpieczeństwa, a dopłaty wymagają w zasadzie tylko takie elementy jak skórzana tapicerka (5 300 zł), czy elektrycznie regulowany fotel kierowcy (za 1 500 zł w pakiecie). Dla oszczędnych przewidziano bazową wersję Life z benzynowym silnikiem o poj. 1.2 litra o mocy 130 KM, która wyceniona została na 79 900 zł, o 3 400 zł więcej niż najtańszy Qashqai z tą samą jednostką, ale słabszą mocą 115 KM.

Podsumowanie
Kadjar, jak przystało na francuski samochód, jest komfortowy, dobrze wyciszony i miękko zawieszony. Pozwala czerpać radość z długich podróży, a przy tym daje możliwość zjechania z drogi asfaltowej bez obawy o urwanie miski olejowej. I o to właśnie chodzi, aby czerpać radość z jazdy. Pozostaje pytanie, czy mimo wszystko dopiero dzięki Kadjarowi zaczniemy żyć?

Zalety:
- bogate wyposażenie standardowe,
- komfortowe zawieszenie,
- wysoki prześwit,
- niskie spalanie,
- wyciszenie.

Wady:
- brak koła zapasowego w wersji Bose (w jego miejscu subwoofer),
- cyfrowe zegary wymagające przyzwyczajenia,
- brak mocniejszych silników,
- tylko 2-letnia gwarancja.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane