/  / Rekord za rekordem

Rekord za rekordem

IBRM Samar |
null
nullnullnullnull

Taki był sierpień tego roku. Najlepszy ósmy miesiąc od 15 lat. Miesiąc z największym udziałem firm w rejestracjach osobówek. Prognozy na koniec roku są optymistyczne. Rynek będzie na plusie, choć... z pewnością rekord liczby rejestracji nowych aut nie padnie.

W sierpniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 23 215 samochodów osobowych, o 15,71 proc. (+3 152 sztuki) więcej niż rok wcześniej, ale zarazem o 20,71 proc. (-6 065 sztuk) mniej niż w lipcu tego roku. Przed miesiącem napisaliśmy, że to był najlepszy lipiec od 15 lat, teraz mamy najlepszy sierpień od 2000 roku, kiedy zarejestrowano w Polsce 27 231 nowych osobówek.  Na sierpniowy spadek w stosunku do lipca wpływ tradycyjnie już miały wakacyjne urlopy, niesprzyjające podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. Generalnie sierpień jest w ostatnich latach miesiącem z najmniejszą liczbą rejestracji w roku.

Sierpniowy spadek (m/m) liczby zarejestrowanych aut był jednak na tyle nieduży, że nie odbił się na dynamice sprzedaży liczonej narastająco od początku roku. Po ośmiu miesiącach tego roku nadal mamy wzrost liczby rejestracji. Od stycznia do sierpnia zarejestrowano w Polsce 229 129 samochodów osobowych, o 4,19 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego (+9 205 szt.). W grupie tej znajdują się samochody wysłane po rejestracji za granicę. To już trzeci miesiąc, gdy rynek jest większy w zestawieniu z takim samym okresem poprzedniego roku. Nie dość tego, dynamika liczby rejestracji ponownie wzrosła. Na koniec I półrocza rynek rósł zaledwie 1,48 proc., na koniec lipca było to 3,03 proc.

Według analityków Instytutu Samar, wyższa sprzedaż w kolejnych miesiącach (r/r) to z jednej strony efekt niskiej bazy - spadku liczby rejestracji, który wiązał się z zamknięciem z końcem marca 2014 roku tzw. „okienka derogacyjnego”. W rezultacie sprzedaż w połowie ubiegłego roku była mniejsza. Z drugiej strony można zauważyć dużą aktywność klientów instytucjonalnych. W sierpniu padł rekord pod względem udziału firm w strukturze zakupów nowych aut w kraju i wyniósł 69,5 proc. Oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 16 123 auta. Firmy nadal stanowią więc siłę napędową rejestracji. Według analiz firmy Samar, zwykle zwiększają one zakupy w czwartym kwartale, dlatego można założyć, że kolejny rekord oraz poziom 70 proc. udziału firm w rynku mogą być osiągnięte jeszcze w tym roku.

Na koniec ósmego miesiąca nie nastąpiły żadne zmiany w pierwszej dziesiątce graczy. Liderem pozostała Skoda, a za nią uplasowały się: Toyota, Volkswagen, Opel, Ford, KIA, Renault, Hyundai, Nissan i Dacia. Z tego grona jedynie trzy firmy - Skoda, Ford i Dacia - zanotowały niewielkie spadki liczby rejestracji w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Spore roszady obserwujemy natomiast w zestawieniu najpopularniejszych modeli samochodów osobowych. Lipcowego sukcesu nie powtórzył w sierpniu Volkswagen Golf. W ósmym miesiącu roku na pierwsze miejsce wróciła bowiem Skoda Octavia. Polacy kupili i zarejestrowali 958 sztuk tego modelu. Sporym zaskoczeniem może być natomiast druga pozycja Renault Clio (tylko o osiem sztuk mniej od czeskiej marki). Tak dobry wynik francuskie auto zawdzięcza w znacznym stopniu dużym kontraktom podpisanym z firmami z sektora CFM (m.in. Masterlease i Alphabet). Trzecia pozycja w sierpniu w tym gronie przypadła w udziale Toyocie Auris. Japońska marka znalazła chętnych na 793 auta. Już wcześniej w pierwszej trójce pojawiały się Toyoty, ale przeważnie bywał to Yaris. W zestawieniu liczonym od początku roku, liderem pozostaje Octavia przed Fabią i Golfem.

Rosnący udział klienta instytucjonalnego przekłada się także na wzrost rejestracji marek premium. W sierpniu polscy menadżerowie – spośród których rekrutuje się dominująca grupa klientów aut z tego segmentu - kupiła o ponad 40 proc. więcej sztuk w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W ciągu ośmiu miesięcy na rynek trafiło 24,1 tys. aut premium o 14,58 proc. więcej niż w okresie styczeń -sierpień 2014 r. Wśród marek premium pozycję lidera nadal dzierży BMW. Do końca sierpnia producent z Monachium zarejestrował 5 915 nowych aut, o 12,41 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji w segmencie aut z wyższej półki znalazł się Mercedes. W ciągu ośmiu miesięcy Polacy zarejestrowali 5 116 aut tej marki, o 18,21 proc. więcej (r/r). Na trzecim miejscu znalazło się Audi (5 015 aut, plus 10,15 proc.). Na czwartej pozycji sierpień zakończyło Volvo z 4 133 zarejestrowanymi autami. Było to więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego o 8,53 proc.

Dobre wyniki kolejnego z rzędu miesiąca pozwalają bez obawy zakładać, że ten rok rynek nowych osobówek w Polsce zakończy na plusie. Ile konkretnie nowych samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową, zostanie zarejestrowanych w naszym kraju w 2015 roku? Według prognoz IBRM Samar, wynik ten na koniec roku będzie oscylował wokół 340 tysięcy sztuk, wobec 325,6 tys. aut zarejestrowanych w roku ubiegłym.

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane