/  / Rejestracje samochodów osobowych w czerwcu 2011

Rejestracje samochodów osobowych w czerwcu 2011

Centralna Ewidencja Pojazdów|
null
© Samar
nullnullnullnullnullnull

Ze wstępnych danych wygenerowanych z systemu CEP wynika, że w czerwcu zarejestrowano 24 776 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową, w tym około 240 minibusów, które zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestrowane są jako samochody osobowe.

SAMOCHODY NOWE

Ze wstępnych danych wygenerowanych z systemu CEP wynika, że w czerwcu zarejestrowano 24 776 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową, w tym około 240 minibusów, które zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestrowane są jako samochody osobowe. Wynik ten jest o 8,30% gorszy (-2 243 sztuki) w porównaniu do rezultatu zanotowanego w czerwcu ubiegłego roku, co niewątpliwie jest przyczynkiem do pogłębienia poziomu spadku wyników skumulowanych. W stosunku do maja uzyskany rezultat jest wyższy o 11,57% (+2 570 sztuk).

Niestety, wzrost ten nie daje jednak podstaw do żadnego optymizmu, wprost przeciwnie. Po pierwsze: jest on zgodny z trendami obserwowanymi w poprzednich latach, a po drugie: jego poziom jest niższy niż obserwowany w roku 2010 (16,99%), w roku 2009 (12,54%), a także w roku 2008 (13,04%), co stanowi swoiste potwierdzenie obserwowanego od początku roku trendu spadkowego.

Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych aut osobowych i osobowych z homologacją ciężarową osiągnęła poziom 137 671 samochodów, o 5,70% (-8 322 sztuki) niższy w porównaniu do wyniku uzyskanego w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Spadek zanotowany na koniec pierwszego półrocza nie dziwi. Ze względu na zmiany w przepisach wprowadzone z początkiem tego roku był przewidywany. To co może ewentualnie dziwić to zachowanie jednej z grup klientów, nieco odmienne od oczekiwanego. Wbrew wcześniejszym prognozom klienci indywidualni ograniczają zakupy nowych aut. Część z nich w zamian decyduje się na zakup samochodu używanego. Potwierdza to analiza popytu na kredyty samochodowe powstała w oparciu o zapytania zgłaszane przez użytkowników porównywarki finansowej Comperia.pl. Eksperci przeanalizowali trendy na podstawie 195 tys. zapytań o kredyt samochodowy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zaobserwowano zmianę preferencji. Od lipca 2010 roku do marca 2011 roku ponad połowa zapytań dotyczyła kredytów na zakup nowego samochodu. Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast kredyty na zakup auta używanego. Jednak w ostatnim czasie nastąpiło całkowite odwrócenie trendu. Aktualnie około 80 proc. zapytań dotyczy ofert kredytowych na zakup samochodów używanych. Skąd ta zmiana? Ograniczone możliwości finansowe Polaków stanowią niewątpliwie istotną przeszkodę w rozwoju rynku. W ostatnim okresie znacząco wzrosły ceny paliw, rosną koszty utrzymania, a także koszty obsługi zaciągniętych kredytów, które w wielu gospodarstwach domowych w znaczący sposób obciążają budżety domowe. Kolejnym czynnikiem, równie ważnym jest niepewna sytuacja gospodarcza. Niepokojące informacje napływające z mediów dotyczące polskiej i europejskiej gospodarki mogą stanowić istotny argument na rzecz zmiany preferencji (z nowego na używane) lub wręcz odłożeniu zakupu na lepsze czasy.

Odrębną kwestią są obowiązujące przepisy. Wadliwie skonstruowany system podatkowy, brak skuteczności w egzekwowaniu obowiązujących przepisów dotyczących kontroli technicznej, w znaczący sposób wpływa na strukturę rynku w ostatnich latach, skutecznie ograniczając możliwości rozwojowe rynku samochodów nowych. Problematyka ta od wielu lat poruszana jest przez specjalistów z branży, niestety bez sukcesu. Decydenci, bez względu na opcje, mają własną wizję w tej materii, która w większości przypadków ogranicza się do takiego kreowania przepisów, które mają prowadzić do zwiększenia dochodów budżetowych. Należy jednak zaznaczyć, że w obecnej chwili te zagadnienia nie odgrywają tak istotnej roli. O bieżących trendach decydują czynniki opisane we wcześniejszym akapicie.  

Rynek klienta instytucjonalnego rozwija się zgodnie z przygotowaną prognozą. Tegoroczne zakupy przedsiębiorców są mniejsze niż w roku ubiegłym. Zmieniła się także struktura w tej części rynku. O ile w roku ubiegłym sprzedaż napędzały samochody „z kratką” kupowane przez małe i średnie firmy oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, o tyle obecnie wzrastają flotowe zakupy samochodów osobowych, dokonywane przez duże firmy. Wymiana parku flotowego zakupionego w latach 2008 – 2009 postępuje. Liczba „czystych” aut osobowych kupionych przez firmy wzrosła na koniec maja (wynik skumulowany za 5 miesięcy) o niemal 70%. Nie wydaje się jednak, by obserwowane wzrosty w tej części rynku zrekompensowały straty wynikające z praktycznej eliminacji z oferty „kratek”, których liczba w statystykach rejestracyjnych drastycznie się zmniejszyła. Powód jest prosty i wielokrotnie opisywany – ograniczenie możliwości pełnego odliczenia podatku VAT od ceny zakupu tego typu auta.

Obecnie rejestrowane auta z „kratką” to wciąż efekt sprzedaży realizowanej jeszcze pod koniec ubiegłego roku. W sumie liczba aut z „kratką” zarejestrowanych w czerwcu, która wyniosła zaledwie 145 sztuk była co prawda o 13,28% większa niż w maju tego roku, ale stanowiła jedynie 2,02% liczby tego typu aut zarejestrowanych w czerwcu ubiegłego roku.

Od początku roku do końca czerwca zarejestrowano tylko        1 905 samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Wynik ten jest o ponad 94% gorszy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wśród dostawców samochodów z „kratką” liderem rejestracji od początku roku był Volkswagen (284 sztuki; -83,63% r/r). Drugie miejsce zajęła Skoda (268 sztuk; -96,01%). Renault uplasowało się na 3. pozycji (234 sztuki; -86,47%), a Citroen - na 4. (180 sztuk; -90,94%). Pierwszą piątkę zamyka Toyota (146 sztuk; -93,59%).

W gronie piętnastu najpopularniejszych marek pięć (Renault, Nissan, Hyundai, Chevrolet oraz Suzuki) wykazało wzrost tegorocznej sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym żadna z nich nie znajduje się w pierwszej piątce na liście rankingowej.

Kolejność na liście marek najpopularniejszych wśród polskich klientów nie uległa większej zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Skumulowana sprzedaż czeskiego producenta w 2011 roku, w wysokości 16 331 sztuk, jest o 3,96% mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,84%.

Na pozycji wice lidera znalazł się Opel. Niemiecki producent sprzedał i zarejestrował od początku roku 11 403 sztuki – o 0,35% więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W konsekwencji udział Opla w rynku sięgnął poziomu 8,27%.
Na trzecim miejscu był Ford. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła 10 666 sztuk (-6,96%). Udział Forda w rynku to 7,74%.
Czwarte miejsce należy do Toyoty, która zarejestrowała
10 031 sztuk, o 14,23% mniej niż przed rokiem. Udział japońskiego producenta w polskim rynku wyniósł 7,28%.
Sklasyfikowany na 5. pozycji Fiat znalazł w 2011 roku 9 533 klientów, o 21,79% mniej niż w 2010 roku.  Udział Fiata w rynku to 6,91%.

Jak będzie rozwijał się rynek w dalszej części tego roku oraz w roku przyszłym? Wszystko wskazuje na to, że prognozowany spadek na poziomie 5 – 10% nie tylko zostanie osiągnięty, ale wręcz może zostać przekroczony.

Trudno dziś jednak wyrokować co będzie się działo w następnym roku. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Finansów zgodnie z założeniami mają przecież obowiązywać właśnie do końca 2012 roku. Czy później znowu wróci możliwość zakupu aut z pełnym odliczeniem VAT? Jeżeli tak, po raz kolejny będziemy mieli ograniczenia w sprzedaży, tym razem spowodowane oczekiwaniem na lepszą ofertę. Nie wiemy, czy tak się stanie, można jednak przypuszczać, że MF zrobi wszystko, aby „kratka” nie  wróciła. Dopóki jednak nie ogłosi tego oficjalnie, pozostanie niepewność i wstrzymywanie się z podjęciem decyzji, a to oczywiście może skutkować niższym poziomem sprzedaży.

Dodatkowo utrzymujące się niepokoje w krajach Afryki północnej i na Bliskim Wschodzie, a także w niektórych krajach Unii, brak istotnych reform w kraju wpływać będą negatywnie na polską gospodarkę, a co za tym idzie na rynek motoryzacyjny.
Aktualny potencjał polskiego rynku szacowany jest na poziomie do 500 tysięcy nowych rejestrowanych aut rocznie. Ze względu na częste zmiany w przepisach, populizm i brak wizji rozwoju rynku, potencjał ten jest sztucznie ograniczany. Na zbliżenie się liczby rejestrowanych aut w ciągu roku do potencjału potrzeba będzie paru lat. Szkoda, gdyż są to lata stracone.
O tym, czy tak się stanie decydować będzie sytuacja w kraju oraz kursy walut wpływające nie tylko na cenę końcową dla klienta, ale także na atrakcyjność polskiej oferty lub jej brak dla klientów zagranicznych. Pewien element niepewności wprowadza także polityka, stąd też prognoza ta będzie musiała być weryfikowana na bieżąco.

IMPORTOWANE SAMOCHODY UŻYWANE

Rynek importowanych aut używanych wzrósł w porównaniu do maja 2011 roku i jednocześnie zmniejszył się w stosunku do czerwca 2010 roku. W czerwcu br. zarejestrowano 60 582 samochody osobowe, tj. o 4,44% więcej niż w maju i o 8,48% mniej niż w czerwcu 2010 roku.

Od początku roku zarejestrowano już 327 876 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 7,85% mniej(-27 915 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Przy utrzymaniu obecnego tempa importu do końca roku Polacy powinni sprowadzić około 700 tys. samochodów używanych, podobnie jak w ubiegłym roku.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku powyżej 10 lat, które stanowią 47,56% wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku od 4 do 10 lat stanowiły 43,80% importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 8,64% importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 55 335 aut tej marki, o 13,81% mniej niż w analogicznym okresie 2010. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 38 287 sztuk, co oznacza spadek o 12,59%. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, Peugeot, SEAT, BMW i Toyota.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane