/  / RAPORT | Czy bogatsza oferta gwarantuje lepszą sprzedaż?

RAPORT | Czy bogatsza oferta gwarantuje lepszą sprzedaż?

null
null

Producenci dzielą się na tych, którzy już rozszerzyli gamę swoich produktów o wszystko co wymyślił człowiek oraz takich, którzy dopiero się nad tym zastanawiają. Sprawdzamy, czy liczba modeli w ofercie przekłada się na lepszą sprzedaż.

Metodologia:
Policzenie liczby oferowanych modeli nie jest proste w dzisiejszych czasach, biorąc pod uwagę że np. Audi o nazwie A5 może występować zarówno z 5-cio drzwiowym nadwoziem o nazwie Sportback, a także jako 3-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy kabriolet. Pod uwagę wzięliśmy więc liczbę unikalnych nazw modeli oraz liczbę nadwozi z którymi aktualnie występują. Modele typu Passat Alltrack czy Fiat 500L Trekking nie zostały potraktowane jako odrębny model.

Poniżej lista kombinacji marka/model/nadwozie oraz marki które oferują daną liczbę takich konfiguracji:
24 - BMW, Mercedes,
20 - Audi,
17 - Citroen, Renault, Volkswagen,
16 - Opel, Peugeot,
14 - Ford, Toyota,
13 - Nissan,
12 - Kia, Hyundai, Volvo, Chevrolet,
11 - Skoda, Mazda,
10 - Fiat,
9 - Mitsubishi, SEAT,
8 - Land Rover, Subaru, Suzuki,
7 - Aston Martin, Mini,
6 - Dacia, Honda, Jaguar, Lexus, Porsche,
5 - Bentley, Ferrari, Infiniti,
4 - Lancia, Maserati,
3 - Abarth, Jeep, Lotus, Ssangyong,
2 - Alfa Romeo, Smart,
1 - Lada, Caterham.

Najbogatszą ofertą mogą pochwalić się marki premium. W przypadku czołówki zestawienia można stwierdzić, że wielkość oferty znajduje swoje odzwierciedlenie w rankingach sprzedaży. BMW, Mercedes, Audi i Volvo to aktualni liderzy w segmencie Premium i każda z tych marek, podążając za modą, wprowadziła do gamy SUV-a, będącego motorem napędowym każdej z nich. W tym segmencie modele z niszy rynkowych odgrywają jednak ogromną rolę i każdy z producentów stara się wzbogacić ofertę o jakąś nowość, która nie ma bezpośredniego rywala. BMW X6, Mercedes R, czy Volvo V40 Cross Country to najlepsze przykłady. W tym prestiżowym segmencie bez wątpienia wybija się Lexus. Główny azjatycki gracz w najlepszej lidze, jako jedyny nie ma w aktualnej ofercie kombi, żadnego coupe, mniejszego SUV-a, czy nawet silnika Diesla. Jego największym przeciwieństwem jest Mini, marka która z 1 kultowego auta miejskiego zwiększyła gamę do 7 nadwozi. Te dwie marki zacięcie rywalizują ze sobą o 5 miejsce w zestawieniu marek Premium.

W przypadku marek popularnych sytuacja nie jest już taka prosta. Na koniec października czołówka rynku prezentowała się następująco:
1. Skoda - 30 103 sztuki,
2. Volkswagen - 21 602 sztuki,
3. Toyota - 19 207 sztuk,
4. Ford - 15 889 sztuk,
5. Opel - 14 969 sztuk,
6. KIA - 14 781 sztuk,
7. Hyundai - 13 854 sztuki,
8. Renault - 11 606 sztuk,
9. Peugeot - 10 566 sztuk,
10. Nissan - 9 380 sztuk.

Jak widać, Skodzie, wieloletniemu liderowi rynku, nie przeszkadza to, że w ofercie ma zaledwie 11 modeli. W tańszym segmencie rynku marka i cena odgrywają znacznie większą rolę. Atutem czeskiej marki są mocni przedstawiciele w najbardziej wolumenowych segmentach oraz przemyślana strategia, której główną cechą od zawsze była produkcja modeli „o pół numeru większych” od konkurencji. Octavia i Superb od zawsze chwalone były za wyjątkową przestronność. Volkswagen, Opel i Ford to marki, które wraz z rozbudową oferty umacniają się w czołówce zestawienia. Zabieg ten nie udaje się jednak markom francuskim. W dalszym ciągu w Polsce pokutuje niesłuszne przekonanie, że samochody francuskie są kiepskie oraz… pojawiła się mocna konkurencja z Korei, która w ciągu dekady przebojem wdarła się do czołowej 10-tki rynku wypychając Francuzów. Z drugiej strony, jeden świetny model może dać marce sukces. Książkowym przykładem jak położyć konkurencję jest Nissan i model Qashqai, który przez dłuższy czas nie miał bezpośrednich rywali i systematycznie odbierał klientów kupujących wcześniej bardziej powszechne modele.

RAPORT | 10 lat minęło, czyli rynek wczoraj i dziś

A które marki są najbardziej efektywne? Poniżej lista marek wraz  ze średnią liczbą rejestracji przypadającą na jeden model:
1. Skoda - 2 736,6 sztuk,
2. Dacia - 1 505,3 sztuk,
3. Toyota - 1 371,9 sztuk,
4. Volkswagen - 1 270,7 sztuk,
5. Kia - 1 231,75 sztuk,
6. Hyundai - 1 154,5 sztuk,
7. Ford - 1 134,9 sztuk,
8. Honda - 943,7 sztuk,
9. Opel - 935,6 sztuk,
10. Chevrolet - 771,4 sztuk.

Poza oczywistym sukcesem Skody, warto wskazać na Dacię, która konsekwentnie rozbudowuje gamę (obecnie 6 modeli), a także na Hondę (15 miejsce w rankingu sprzedaży), która aktualnie w ofercie również ma 6 modeli (Jazz, Civic hatchback, Civic sedan, Accord sedan, Accord kombi i CR-V).

Wnioski nasuwają się same. W polskich warunkach bardzo dobre modele z segmentu B i C załatwiają problem sprzedaży. Do tych segmentów należy bowiem ponad 52% rynku (124 256 rejestracji w 2013 roku).

Poniżej ranking TOP5 najlepszych duetów z segmentów B i C.
1. Skoda (Fabia, Octavia) - 43 085 sztuk,
2. Toyota (Yaris, Auris/Corolla) - 25 165 sztuk,
3. Opel (Corsa, Astra) - 24 949 sztuk,
4. Ford (Fiesta, Focus) - 21 405,
5. Volkswagen (Polo, Golf) - 17 682 sztuki.

Podsumowanie:
W dzisiejszych czasach rozbudowywanie oferty do nieskończoności nie zawsze poprawia sprzedaż. W ostatnich latach tempo wzrostu danej marki uzależnione było od wprowadzenia na rynek SUV-a, ale jak widać, w sytuacji kiedy mają go już prawie wszyscy, coraz trudniej osiągnąć jest sukces. Choć firma, która najszybciej znajdzie kolejną - i co bardzo ważne, również przydatną -  niszę rynkową, z pewnością może wiele zyskać, to jednak udane połączenie trzech cech: zaufania do marki, jakości i konkurencyjnej ceny jest kluczem do osiągnięcia sukcesu.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane