/  / Range Rover z nowym silnikiem benzynowym V6 3.0 Supercharged

Range Rover z nowym silnikiem benzynowym V6 3.0 Supercharged

Land Rover|
null
© Land Rover
null

Gama silnikowa modelu Range Rover nowej generacji powiększa się o benzynową jednostkę LR-V6 z doładowaniem mechanicznym. Ta trzylitrowa, widlasta jednostka napędowa rozwija moc do maksymalnie 340 KM przy 6500 o/m.

Charakterystyka pracy silnika z doładowaniem mechanicznym pasuje do nowego Range Rovera, przekazując moc w sposób płynny i jednostajny. Wysoki moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie obrotów.

Trzylitrowa doładowana mechanicznie jednostka połączona z szybką, harmonijnie pracującą 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, pozwala na bezproblemowe i dynamiczne podróżowanie: według danych fabrycznych sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 7,4 sekundy.

Silnik V6 Supercharged wykorzystuje inteligentny system Land Rovera Stop/Start, pomagając znacząco zmniejszyć zużycie paliwa. Nowa jednostka LR-V6 pozwoliła na zmniejszenie emisji CO2 do 254g/km, co stanowi spadek o 15% w porównaniu do wolnossącej jednostki LR-V8 o pojemności 5,0 litra.

Jednostka LR-V6 została tak zaprojektowana, by wspierać legendarne możliwości Range Rovera, włączając ekstremalne przechyły nadwozia do 45 stopni, brodzenie do głębokości 900 mm czy holowanie przyczepy o masie 3500 kg.

Trzylitrowa jednostka LR-V6 Supercharged została opracowana przez inżynierów Land Rovera, bazując na wielokrotnie nagradzanym silniku 5-litrowym silniku LR-V8, który był szeroko stosowany w Range Roverze ostatniej generacji i na niektórych rynkach jest dostępny również w całkowicie nowym modelu.

Jednostka 3.0 V6 wykorzystuje wiele kluczowych technologii znanych z silnika V8. Bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu czy aluminiowy blok to tylko kilka z nich. Nowoczesny silnik oferuje porównywalny poziom elastyczności i kultury pracy z jednostką V8, jednak za sprawą wykorzystanej sprężarki mechanicznej zapewnia lepsze rozwijanie mocy i niższe zużycie paliwa.

Trzylitrowy silnik LR-V6 został zaprojektowany tak, by generować wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów. Wartość 450 Nm dostępna jest w przedziale 3000 a 5000 obr/min. Jednostka generuje moc maksymalną 340 KM przy 6500 obr/min.

Nowy 24-zaworowy silnik został zbudowany w oparciu o lekki blok ze stopów aluminium, a podpory wału korbowego zostały podwójnie (krzyżowo) zamocowane, zwiększając sztywność układu i tym samym lepszą kulturę pracy.

Głowice wykonane w technologii czterozaworowej zostały wykonane z recyklingowego aluminium.

Zaworami steruje system DIVCT (Dual Independent Variable Cam Timing), który jest aktywowany przez moment obrotowy powstały w wyniku ruchu zaworów ssących oraz wydechowych. System zmiennych faz rozrządu pracuje w całym przedziale obrotów w zakresie do 150 stopni na sekundę, aby zoptymalizować wartości mocy, momentu obrotowego oraz niskiego zużycia paliwa.

Natychmiastowy i ciągły sposób rozwijania mocy możliwy jest dzięki wykorzystaniu bezpośredniego wtrysku paliwa (SGDI), który precyzyjnie dozuje dawkę paliwa i wtryskuje bezpośrednio do komór spalania pod ciśnieniem 150 bar.

Paliwo jest wtryskiwane kilkukrotnie podczas każdego cyklu spalania, stwarzając jednolitą mieszankę paliwowo-powietrzną dla wydajnego i czystego procesu spalania.

Dla dalszej optymalizacji procesu spalania jednostka LR-V6 Supercharged wykorzystuje świece zapłonowe, skierowane pod odpowiednim kątem w kierunku wtryskiwacza i komory spalania. Stopień sprężania został zwiększony z 9,5:1 (w silniku V8 Supercharged) do 10,5:1, zmniejszając zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji.

Kluczem do wysokiej wydajności i mocy maksymalnej jest najnowszej generacji podwójna sprężarka mechaniczna Vortex typu Roots. Chłodzony cieczą intercooler obniża temperaturę powietrza w układzie dolotowym, zwiększając skuteczność całego systemu.

Nowością w silniku 3.0 V6 Supercharged jest elektroniczne sterowanie ciśnieniem doładowania, zwiększając sprawność układu nawet do 20%.

Opracowując silnik 3.0 V6 Supercharged, inżynierowie wykorzystali innowacyjny system ciężarków wyrównoważających, zapewniając tym samym kulturę pracy silnika na poziomie jednostki 8-cylindrowej.

Ponadto, aby zapewnić bezpieczną głębokość brodzenia samochodu do 900 milimetrów, wszystkie paski napędowe, alternator, kompresor klimatyzacji, a także pompa wspomagania i rozrusznik zostały zabezpieczone przed działaniem wody.

Trzylitrowa jednostka została połączona z 8-biegową, automatyczną skrzynią ZF 8HP70 o tak dobranych przełożeniach, aby w pełni wykorzystać potencjał silnika i umożliwiać niskie zużycie paliwa i emisję spalin na najniższym poziomie.

Wydajność zespołu napędowego wspiera inteligentny system Land Rovera Stop/Start, wyposażony w podwójny rozrusznik elektromagnetyczny, która obniża zużycie paliwa w cyklu mieszanym (EU) nawet do 7%.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane