/  / Przyszłość technologii napędowej według Boscha

Przyszłość technologii napędowej według Boscha

Robert Bosch|
null
null

Bosch jest przekonany, że wartości emisji CO2 przewidziane na rok 2020 (95 g/km) są możliwe do osiągnięcia.

"Pracujemy nad innowacyjnymi rozwiązaniami, aby dalej rozwijać technologie napędowe we wszystkich klasach pojazdów. Dalsza redukcja zużycia paliwa jest możliwa, jednak częściowo będzie wymagała zwiększenia kosztów - powiedział Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, podczas zorganizowanego w Wiedniu sympozjum poświęconego technologiom silnikowym (Wiener Motorensymposium 2013).

"Z punktu widzenia spółki Bosch konieczne jest rozważenie dalszego rozwoju układów przeniesienia napędu od strony bilansu kosztów i korzyści".

Bosch pracuje nad rozwiązaniami technicznymi mającymi na celu dalsze obniżenie emisji CO2 oraz ochronę środowiska i surowców dla wszystkich segmentów pojazdów. Już dziś małe samochody wyposażone w nowoczesną technologię spełniają wytyczne w zakresie emisji. Najbardziej zaawansowane samochody Diesla w tym segmencie emitują obecnie zaledwie 81 g CO2 na kilometr. Najbardziej zaawansowany silnik benzynowy osiąga 99 g CO2 na kilometr.

Limity emisji przewidziane na rok 2020 są w przypadku małych samochodów w zasięgu najbliższej przyszłości lub są już rzeczywistością. Dalsza optymalizacja pracy silników może w jeszcze większym stopniu obniżyć wartości emisji floty.

W klasie średniej ważne kryterium stanowi cena. Dlatego także w tym segmencie Bosch pracuje nad stworzeniem bardziej ekologicznych i efektywnych silników, które nadal będą dostępne w akceptowanych przez klientów cenach. Są do tego potrzebne nowe komponenty.

Przykładem mogą być układy umożliwiające odzysk energii hamowania oraz pozwalające w lekkim stopniu zelektryfikować napęd. Tak więc również w klasie średniej realizacja ambitnego celu emisyjnego na rok 2020 jest możliwa pod warunkiem podjęcia pewnych wysiłków: nowoczesne samochody Diesla osiągają dziś poziom emisji 105 g CO2/km, a nowoczesne silniki benzynowe około 115 g CO2/km.

Układy hybrydowe Plug-In nadal podnoszą wartość segmentu premium
Dla wielu producentów samochodów taki trend rozwojowy w przypadku samochodów małych oraz klasy średniej jest korzystny: im oszczędniejsze są najczęściej sprzedawane modele kompaktowe danego producenta, tym lepiej kompensują one emisje klasy SUV.

W klasie premium nie wystarczy już sama optymalizacja technologii silnika spalinowego, aby spełnić zakładane limity emisji. Zmniejszanie oporów powietrza i obniżanie wagi to dodatkowe czynniki pomagające w osiągnięciu celu.

Równolegle Bosch rozwija efektywne układy hybrydowe typu Plug-in, które umożliwiają jazdę z napędem elektrycznym do 60 km. Także te systemy w przypadku samochodów klasy SUV pomogą obniżyć poziom emisji CO2. Jednak konsekwencją takich rozwiązań są zwiększone koszty produkcji pojazdów w tej klasie.

Z drugiej strony układy hybrydowe Plug-in oferują nowe funkcje, które podnoszą wartość segmentu premium. Samochód z napędem hybrydowym porusza się w trybie elektrycznym prawie bezszelestnie, a przy tym ma zasięg konwencjonalnego pojazdu z silnikiem spalinowym. Moment obrotowy, generowany przez dodatkowy napęd elektryczny (efekt Boost), zapewnia jeszcze dynamiczniejszą i przyjemniejszą jazdę.

Poza elektryfikacją układu napędowego Bosch dostrzega jeszcze potencjał wykorzystania we wszystkich klasach pojazdów możliwości, jakie oferuje napęd gazowy CNG. "Już dziś silniki zasilane gazem ziemnym oferują potencjał redukcji CO2 przy stosunkowo niewielkich kosztach dodatkowych instalacji takiego systemu. Komponenty Bosch zajmują tutaj wiodącą pozycję na rynku - mówi Volkmar Denner.

"Jednak warunkiem dalszego upowszechniania się napędów gazowych na rynku jest znacząca rozbudowa infrastruktury. Bosch, jako wiodący na świecie dostawca części i wyposażenia samochodów, oferuje szerokie spektrum układów i komponentów, wnoszących wkład w ochronę surowców i wzrost efektywności energetycznej - dodaje Denner.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane