/  / Prosto do celu

Prosto do celu

IBRM Samar |
null
nullnullnullnull

Bardzo dobre wyniki listopadowej sprzedaży nowych aut osobowych nie pozostawiają wątpliwości. Ten rok polski rynek zakończy na plusie, a liderem ponownie zostanie Skoda. Ostra walka o drugie i trzecie miejsce rozegra się natomiast między Toyotą a Volkswagenem.

W listopadzie 2015 roku zarejestrowano w Polsce 30 147 nowych samochodów osobowych, o 4,22 proc. więcej niż w październiku tego roku oraz o 23,65 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. To najlepszy wynik pod względem miesięcznej liczby rejestracji samochodów osobowych od 5 lat. Ostatnio więcej aut (31 199 sztuk) zarejestrowano w Polsce w październiku 2010 roku.  Dobry wynik listopada (r/r) wpłynął pozytywnie na dynamikę sprzedaży aut liczoną narastająco od początku roku. Do końca listopada zarejestrowano w naszym kraju 315 327 nowych samochodów osobowych, o 6,33 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego. To już szósty miesiąc, gdy rynek jest większy w zestawieniu z takim samym okresem poprzedniego roku. Na koniec października wzrost wynosił 4,78 proc., pod koniec września był nieco większy - rynek rósł wtedy o 5,24 proc. Dla porównania na koniec sierpnia liczba rejestracji rosła rok do roku o 4,19 proc., a na koniec lipca wzrost wynosił 3,03 proc.
 
Dobra passa importerów i dealerów nie pozostawia już żadnej wątpliwości, że rynek nowych aut osobowych w Polsce zakończy ten rok na plusie. Według prognoz IBRM Samar będzie to 343 tysięcy sztuk, wobec 325,6 tys. aut zarejestrowanych w roku ubiegłym. Jak podkreślają eksperci, branży sprzyjają nowe przepisy dotyczące odliczeń podatkowych, które wpłynęły na zwiększenie zakupów samochodów przez firmy (w listopadzie ich udział w rynku wyniósł 67,1 proc.) - Największe korzyści dzięki nowym przepisom odnieśli klienci, którzy kupili w leasingu pojazdy o cenie netto powyżej 120 tys. zł. Zmiana spowodowała znaczny wzrost zainteresowania autami z tzw. wyższej półki oraz z segmentu premium.  Drugi czynnik mający wpływ na polski rynek to reeksport, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro – przypomina Jakub Poręcki, dyrektor rynku samochodów osobowych Raiffeisen-Leasing Polska.
Na dobry wynik w listopadzie składają się również wyprzedaże modeli z kończącego się roku oferowane przez sprzedawców. Dodatkowo, od kilku miesięcy utrzymuje się wysoki udział rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów.

Na koniec listopada sytuacja w gronie 10. najpopularniejszych marek pozostawała bez większych zmian w porównaniu z poprzednim miesiącem. Liderem zestawienia była Skoda, która wyprzedziła: Toyotę, Volkswagena, Opla oraz Forda. Na miejsce szóste wskoczyło Renault spychając na siódmą pozycję markę KIA. Dalej już było tak samo jak na koniec października: Hyundai, Nissan i Dacia. Z tego grona jedynie dwie firmy - Skoda i Dacia - zanotowały po 11. miesiącach niewielkie spadki liczby rejestracji w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Nadal nie widać, by tzw. afera Volkswagena zaszkodziła marce na polskim rynku. W listopadzie Volkswagen zarejestrował o ponad 40,5 proc. więcej aut niż w takim samym miesiącu 2014 roku; choć w stosunku do października tego roku wzrost wyniósł zaledwie 1,45 proc. W listopadzie duży wzrost (r/r) zanotowała, także wchodząca w skład grupy VW, Skoda (blisko 35 proc.). Nie wszystkim markom ze stajni koncernu z Wolfsburga wiodło się jednakowo dobrze w listopadzie. Seat w 11. miesiącu zanotował ponad 14,5 proc. spadku w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
 
W gronie najpopularniejszych modeli na I miejscu pozostaje Skoda Octavia. Do końca listopada Polacy kupili i zarejestrowali w naszym kraju 12 755 sztuk tego modelu. To wynik o 0,82 proc. mniejszy niż przed rokiem, ale nadal trudno wiązać ten fakt z tzw. dieselgate. Tym bardziej, że wicelider zestawienia, Skoda Fabia zarejestrowała 10 970 aut i może pochwalić się wzrostem o 21,3 proc.). Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen Golf. Polacy kupili i zarejestrowali 10 276 sztuk tego modelu, o 25,41 proc. więcej niż w takim samym okresie 2014 roku.

Jak wspomnieliśmy, rosnący udział firm w rynku nowych aut osobowych, przełożył się na wzrost liczby rejestracji marek premium. W listopadzie polscy menadżerowie, spośród których rekrutuje się dominująca grupa klientów aut z wyższej półki, kupili o blisko 41 proc. więcej (r/r) samochodów z tego segmentu.  W ciągu jedenastu miesięcy na rynek trafiło 34 785 takich aut, o 20,03 proc. więcej niż w okresie styczeń – listopad 2014 r.Wśród marek premium pozycję lidera utrzymało BMW. Do końca listopada producent z Monachium zarejestrował w naszym kraju 8 458 nowych aut, o 18,78 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji był Mercedes. Polacy kupili i zarejestrowali 7 400 samochodów tej marki, o 22,54 proc. więcej (r/r) . Na trzecim miejscu znalazło się Audi (7 042 sztuki, plus 14,65 proc.). Na czwartym miejscu po jedenastym miesiącu uplasowało się Volvo z 6 223 zarejestrowanymi autami. Było to wynik lepszy w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego o 17,22 proc. Impetu nie traci także zajmujący piątą pozycję w zestawieniu Lexus. Japońska marka znalazła w ciągu jedenastu miesięcy tego roku chętnych na 2 195 samochodów. To wynik o 54,25 proc. większy w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Zarazem, to najlepsza dynamika wzrostu w gronie 10. najpopularniejszych marek w segmencie premium.    


Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane