/  / PREZENTACJA | Volkswagen Touran 2.0 TDI (140 KM) Cross

PREZENTACJA | Volkswagen Touran 2.0 TDI (140 KM) Cross

IBRM Samar|
Volkswagen Touran 2013
© IBRM Samar
Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013Volkswagen Touran 2013

Pakiet stylizacyjny, lepsze wyposażenie i zwiększony o 2 cm prześwit jeszcze nie czynią z Tourana SUV-a, ale zwiększają jego atrakcyjność. CrossTouran to gratka dla osób, które chcą mieć bardziej oryginalny samochód i dla których styl jest ważniejszy niż jego właściwości terenowe.

Volkswagen Touran pierwszej generacji (Typ 1T) produkowany był w latach 2003-2009. Uzupełnił gamę pojazdów wielofunkcyjnych firmy obok Golfa Plus, Sharana i oferowanego w USA/Kanadzie Routana. Bazujący na powiększonej płycie podłogowej z Golfa V spokrewniony był z wieloma kompaktowymi modelami koncernu. W tym modelu debiutował elektromechaniczny układ kierowniczy (wówczas nowość u Volkswagena, jak również w tym segmencie). Touran był pierwszym autem niemieckiego producenta pod maską którego oferowany był silnik 2.0 TDI (zastępujący znaną jednostkę 1.9 TDI). W 2006 roku Touran przeszedł lifting, w tym samym czasie na Bologna Motor Show przedstawiono pierwszego CrossTourana.
Druga, obecna generacja Tourana debiutowała w 2010 roku. W aucie opartym na platformie Golfa VI zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań m.in. innowacyjny system asystujący przy parkowaniu, adaptacyjne zawieszenie czy nowatorski system oświetlenia. Samochód zyskał na urodzie, poprawiono wyraźnie aerodynamikę i do oferty trafiły zmodernizowane silniki (w turbodieslach zastosowano wtrysk common-rail).
Dotychczas wersji Cross doczekały się takie modele jak Up!, Polo, Golf, Touran, a także użytkowy Caddy. Wszystkie zostały przygotowane przez Volkswagen Individual, specjalny dział niemieckiego producenta. CrossTouran  sprzedawany jest wyłącznie z przednim napędem. W stosunku do „zwykłego” vana pojazd odróżnia pakiet stylizacyjny oraz zwiększony prześwit poprzeczny i większe koła.

Gdzie jest produkowany?
Volkswagen Touran produkowany jest w Wolfsburgu w Niemczech.

Segment i konkurenci
Volkswagen Touran reprezentuje klasę aut wielofunkcyjnych (MPV). Do najważniejszych konkurentów – dla wersji „tradycyjnej” - zalicza się Citroena C4 Picasso, Forda C-MAX, Mazdę 5, Opla Zafira Tourer, Peugeota 5008, Renault Scenic oraz Toyotę Verso-C. Jeśli chodzi o podobne dla CrossTourana auta to obecnie w Polsce nie jest oferowany żaden inny uterenowiony van podobnej wielkości. Renault na bazie Scenica I generacji oferowało tego typu pojazd z napędem 4x4, ale obecnie wycofało się z tego pomysłu.

Kto kupuje prezentowany model?
Touran jest jednym z liderów w swoim segmencie w Europie. Podobnie w Polsce cieszy się sporym powodzeniem. W 2012 roku wszystkie warianty Tourana znalazły w kraju 547 nabywców (335 trafiło do firm, osoby prywatne kupiły 212 aut). Od początku tego roku do końca września firmy nabyły 284 auta, a klienci indywidualni 142 (łącznie sprzedano w Polsce 426 sztuk).

Podstawowe informacje
Volkswagen CrossTouran to lekko uterenowiony, 5-drzwiowy van. Touran z przydomkiem Cross ma - ale tylko nieznacznie - przypominać wyglądem kompaktowe SUV-y.
Stylizacja nadwozia Tourana z pakietem Cross jest atrakcyjna. Kompaktowy van, jak wszystkie Volkswageny, pozbawiony jest zbędnych designerskich udziwnień, dzięki czemu jego nadwozie tak szybko nie „starzeje się”. Taki spokojny, ale też ponadczasowy design ma swoich zwolenników.
Wersja Cross zyskała kilka elementów, które znacząco odmieniły wygląd auta. Volkswagen przyciąga wzrok ciekawą linią nadwozia z dość dynamicznym przodem i mocnym tyłem oraz dwuczęściowymi tylnymi światłami. Zmodyfikowane zawieszenie daje mu w porównaniu z klasycznym Touranem o 20 milimetrów wyższy prześwit poprzeczny. Dzięki charakterystycznym elementom zewnętrznym auto można od razu rozpoznać na drodze. Rozszerzone nadkola tworzą jedną całość z podciągniętymi do drzwi progami. Sportowy charakter nadają mu także odmienne zderzaki z przodu i z tyłu oraz karbowane, w czarnym kolorze listwy ochronne na drzwiach. Wszelkie elementy wykonane z tworzyw znacząco odcinają się od reszty karoserii. Taki był zamiar, poza tym plastikowe nakładki chronią nadwozie przed porysowaniem. Obok specyficznych elementów stylistycznych nazwa Cross – podobnie jak GTI czy R oznacza także specjalnie zestawione dla tych modeli pakiety wyposażenia. Oprócz innych 17-calowych obręczy, pakietu stylizacyjnego i zmodyfikowanego zawieszenia CrossTouran dysponuje dobrym wyposażeniem seryjnym. Auto posiada seryjnie relingi dachowe z matowego aluminium, elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby z przodu i z tyłu, komfortowe fotele z przodu z regulacją wysokości i podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, kierownicę obszytą skórą oraz aplikacje skórzane na gałce dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego, a także specjalny deseń tapicerki siedzeń.
Touran jest jednym z najchętniej wybieranych kompaktowych vanów w Europie. Na duże zainteresowanie tym modelem składa się wiele rzeczy. Design, wysoki poziom bezpieczeństwa, ekonomiczne silniki czy wreszcie szeroka gama wersji sprzyjają powodzeniu tego modelu wśród klientów. Nabywcy doceniają też solidne wykonanie, z którego kompaktowy van słynie od początku istnienia. Samochód wykończony jest – na tle rywali – ponadprzeciętnie dobrze. Choć materiały użyte w kabinie nie zawsze są tak dobrej jakości jak w większych i droższych modelach VW (np. Passat, CC) to mimo wszystko poziom wykończenia Tourana robi dobre wrażenie.
CrossTouran posiada zalety typowe dla samochodów z Wolfsburga: oferuje komfortowe i praktyczne wnętrze wyposażone w liczne schowki, półki, kieszenie – łącznie jest ich 40. Tylne fotele można przesuwać, składać lub nawet wymontować. Ich oparcia mają regulację, co jest rzadko praktykowane w tej wielkości vanach.
Choć przedstawiany van nie cieszy się w kraju dużym powodzeniem, to na Zachodzie jest wybierany zdecydowanie częściej. Decydują się na niego klienci, którzy pragną posiadać samochód wyróżniający się na tle innych aut. Wielofunkcyjne auto z pakietem Cross nie tylko lepiej wygląda od tradycyjnych wersji, ale też pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji. I właśnie design, a nie właściwości terenowe są mocną stroną tej wersji Tourana. Jeśli już jesteśmy przy cechach terenowych to nietrudno jest się domyśleć, iż CrossTouran nie jest przygotowany do poruszania się w trudniejszym terenie. Lekko zwiększony prześwit nie czyni z niego SUV-a. Brak napędu 4x4 tym bardziej nie pozwoli pokonać trudnych przeszkód. Touran w wersji Cross jest pomyślany o rekreacji. Najtrudniejszym dla niego wyzwaniem będą więc polne czy leśne drogi. Na weekendowy wypad za miasto własności terenowe powinny wystarczyć. Statystyczny nabywca takiego auta przeważającą część czasu i tak spędza w mieście.
Prezentowany Volkswagen Touran oferowany jest w czterech  wariantach napędu i w jednej wersji wyposażeniowej Cross. Opisywane auto jest nieźle wyposażone. Możliwości doposażenia auta – na tle rywali popularnych (masowych) marek – wypadają dobrze. Oprócz omówionych zmian w wyglądzie auta, dla CrossTourana przewidziano nieco inną paletę dostępnych kolorów karoserii.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary nadwozia Volkswagena Touran (4.397 x 2.081 x 1.674 mm) oraz rozstaw osi równy 2.678 mm pozwoliły wygospodarować sporo miejsca w kabinie dla pięciu pasażerów (w opcji dostępny jest trzeci rząd siedzeń).
Masa własna prezentowanej wersji to 1.504 kg. Ładowność wynosi 686 kg.
Bagażnik oferuje standardowo 695 litrów, składając oparcie kanapy uzyskamy 1.913 litrów pojemności.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w CrossTouranie wypada korzystnie. W standardzie klient otrzymuje systemy: ABS z asystentem hamowania, ASR, EDS, MSR oraz ESP. Pasażerów chronią czołowe poduszki oraz boczne z przodu. Seryjne są także kurtyny powietrzne dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń. Auto wyposażone jest też w system wykrywania zmęczenia kierowcy.
Światła bi-ksenonowe z funkcja doświetlania zakrętów i światłami do jazdy dziennej LED z przodu, a także Dynamic Light Assist (asystent świateł) oraz Lane Assist (asystent utrzymania pasa ruchu) wymagają dopłaty.
Niezależna organizacja Euro NCAP nie przebadała drugiej generacji Tourana.

Napęd
W ofercie Tourana w wersji Cross znajdziemy wybrane silniki o mocy od 105 do 177 KM. Do wyboru są jednostki z rodziny TSI, TDI, a na wybranych rynkach sprzedawana jest wersja EcoFuel (na gaz ziemny).
Napęd niezależnie od wersji silnikowej trafia do przedniej osi.
W poniższym zestawieniu znajdują się podstawowe wersje z manualnymi skrzyniami biegów (6 przełożeń). Za dopłatą (w 177-konnym dieslu jest seryjny) można otrzymać dwusprzęgłowe „automaty” DSG (6- lub 7-stopniowe), które gwarantują szybką i płynną zmianę biegów.

Silnik benzynowy – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 220 Nm. Wersja z tym silnikiem zużywa w cyklu mieszanym 6,8 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 równa jest 159 g/km). Lekko uterenowiony van osiąga maksymalnie 202 km/h, a setkę uzyskuje w 9,5 s.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 250 Nm. Turbodiesel zapewnia niezłe osiągi i jest oszczędny. Z jednostką 1.6 TDI van zużywa w cyklu mieszanym 5,1 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 134 g/km). Maksymalna prędkość sięga 183 km/h, a setkę auto uzyskuje w 12,8 s.
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 320 Nm. Większy turbodiesel zapewnia dobre osiągi przy niedużym spalaniu. Z jednostką 2.0 TDI CrossTouran „konsumuje” średnio 5,3 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 139 g/km). Maksymalna prędkość przekracza 200 km/h, a setkę auto uzyskuje w niecałe 10 s.
2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM i momencie równym 380 Nm. Najmocniejszy turbodiesel (oferowany tylko z DSG) to połączenie dobrych osiągów z niskim „apetytem” na olej napędowy. W tej wersji auto w cyklu mieszanym zużywa 5,7 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 150  g/km). Maksymalna prędkość równa jest 214 km/h, a setkę auto osiąga w czasie 8,8 s.

Grupa emisyjna
Opisywany Touran 2.0 TDI Cross zużywa w cyklu mieszanym 5,3 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 6,5 a na trasie 4,6 litra. Emisja CO2 w wysokości 139 g/km stawia je w klasie emisyjnej C.

Koszty
Ceny odmiany Cross są zbliżone do wersji wyposażeniowej Highline. Najtańszy CrossTouran z silnikiem 1.4 TSI to wydatek na poziomie 92 tys. złotych. Cena najdroższego wariantu (2.0 TDI/ 177 KM DSG) rozpoczyna się od ok. 117 tys. zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane