/  / PREZENTACJA | Toyota Corolla 1.3 Dual VVT-i (99 KM) Life

PREZENTACJA | Toyota Corolla 1.3 Dual VVT-i (99 KM) Life

Toyota Corolla 2013
© IBRM Samar
Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013Toyota Corolla 2013

Zaletami tego modelu Toyoty była zawsze solidność i niezawodność. Teraz Corolla, w jedenastym wcieleniu, oferuje obszerniejszą kabinę, oszczędniejsze silniki i niższy poziom hałasu w kabinie.

Pierwsza Corolla wyjechała na drogi w 1966 roku. Obecnie jest najlepiej rozpoznawalną Toyotą i w ogóle japońskim pojazdem. Toyota Corolla to klasyk wśród kompaktowych aut, przez 47 lat na wszystkich rynkach sprzedano łącznie 40 mln sztuk tego modelu. Tym samym auto wyprzedziło w światowym rankingu sprzedaży Volkswagena Golf i Beetle.
Obecnie sprzedawana jest jedenasta generacja japońskiego bestsellera (typoszereg E160). Pojazd debiutował na początku 2013 roku. Do polskich salonów trafił latem tego roku.
Choć hatchback Toyoty w 2007 roku przyjął nazwę Auris to dla sedana utrzymano nazwę Corolla. I dobrze, z dobrych nazw się nie rezygnuje. Corolla zawsze była uważana za samochód dość prosty konstrukcyjnie, bez technicznych i designerskich „fajerwerków”, ale za to solidny i wysoce niezawodny. W najnowszej, jedenastej generacji największe zmiany to obszerniejsza kabina oraz bardziej odważna stylizacja. Ten rodzinny kompakt przyjął linię designerską z innych nowych modeli firmy. Linię, której ścieżki przetarł Auris drugiej generacji, z niego pochodzą też silniki i większość podzespołów.

Gdzie jest produkowany?
Miejscem produkcji Corolli są fabryki zlokalizowane  na prawie wszystkich kontynentach. Globalny model Toyoty do Polski przyjeżdża z zakładów produkcyjnych w Turcji (Stambuł).

Segment i konkurenci
Toyota Corolla reprezentuje segment C. W grupie popularnych (masowych) marek kompaktowe sedany oferuje u nas kilkunastu producentów. Japońskie auto rywalizuje z takimi pojazdami jak Chevrolet Cruze, Ford Focus, Honda Civic, Mazda 3, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Renault Fluence, Skoda Octavia, Subaru Impreza i VW Jetta.

Kto kupuje prezentowany model?
Toyota Corolla (X generacji) w zeszłym roku w Polsce została sprzedana w liczbie 1.299 sztuk (742 auta trafiły do firm, 557 do klientów indywidualnych). W tym roku do końca listopada Toyota sprzedała 1.059 sztuk X i XI generacji Corolli (520 nabyły firmy, 539 osoby prywatne). Biorąc pod uwagę, że w Europie zainteresowanie na kompaktowe sedany jest niewielkie, wyniki sprzedaży w kraju są dobre.

Podstawowe informacje
Toyota Corolla to kompaktowy, 5-miejscowy sedan. W Europie nazwa Corolla została zachowana tylko dla tej odmiany nadwoziowej, a hatchback od sześciu lat nosi imię Auris. Japoński bestseller według producenta ma pełnić rolę eleganckiego sedana nawiązującego pod względem stylizacji do modelu Camry - dużego, rodzinnego auta klasy wyższej, nieoferowanego w Europie.
Nowa kompaktowa Toyota zyskała bardziej odważną i dynamiczną stylizację. Wygląd jedenastej Corolli można określić jako połączenie linii dotychczasowego modelu z pomysłami zaczerpniętymi z Corolli Furia Concept. Charakterystyczna bryła nadwozia została zachowana, a pas przedni odpowiada temu z najnowszych modeli japońskiego producenta. Kombinacja prostych linii i wyważonych proporcji nadaje karoserii współczesny i cieszący oko wygląd. Z kolei boczne przetłoczenia oraz nieco zaokrąglona maska nadają nadwoziu pewnej elegancji.
Dzięki poprawionej aerodynamice (współczynnik oporu powietrza Cx= 0,27) udało się nieznacznie obniżyć poziom zużycia paliwa oraz hałas w kabinie. W stosunku do poprzednika nadwozie jest sztywniejsze,  z niżej położonym środkiem ciężkości zapowiada to lepsze prowadzenie. Pozycja za kierownicą została obniżona, a układ kierowniczy ma reagować szybciej.
Wnętrze niewiele różni się od tego w Aurisie II,  deska rozdzielcza i większość elementów w kabinie zostały żywcem przejęte z niego.
Toyoty mają trafiać w gusta i potrzeby „przeciętnego Kowalskiego”,celują w klienta o mniejszych wymaganiach i z chudszym portfelem. Dlatego też w Corolli właściwie nie znajdziemy innowacyjnej techniki czy nadzwyczaj wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. W testach specjaliści podkreślają, że Corolla XI została zaprojektowana oszczędnie. W mediach  krytykowano jakość niektórych elementów w kabinie oraz wykończenie bagażnika. Chwalony jest natomiast komfort resorowania zawieszenia (z przodu McPherson, z tyłu tańsza w produkcji belka skrętna) oraz niezłe wyciszenie kabiny.
Mimo kilku wpadek jakościowych (akcje serwisowe w ostatnich latach objęły na świecie miliony Toyot) japoński producent w naszym kraju cieszy się dobrą renomą. Toyoty – podobnie jak Fordy, Ople, Skody i Volkswageny – są poszukiwane na rynku wtórnym. Oznacza to dla ich właścicieli łatwiejszą odsprzedaż i mniejszą utratę wartości. To duży atut, szczególnie, że dziś sprzedaż używanego samochodu w Polsce nie jest łatwa.
W rankingach niezawodności od lat królują niemieckie i japońskie marki. Wśród tych drugich wysoką pozycję notuje Toyota. W ostatnich 3-4 latach Japończycy powrócili do czołówki w statystykach niezawodności. W najnowszym rankingu TUV 2014 (niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego) modele Toyoty piętnastokrotnie znalazły się w pierwszych dziesiątkach najbardziej niezawodnych aut. Najlepszy wśród Toyot okazał się hybrydowy Prius, który zajął pierwsze miejsce w rankingu w grupie aut 4- i 5-letnich oraz 6- i 7-letnich. Toyota Corolla zajęła ósme miejsce (auta 8- i 9-letnie) oraz czwartą pozycję (samochody 10- i 11-letnie).
Corolla ma opinię auta poprawnego, ale nudnego. Poza coupe GT86 Japończycy nie oferują samochodów budzących emocje. Kompaktowy sedan wydaje się być skierowany do statecznego i raczej starszego klienta.
Toyota Corolla oferowana jest zaledwie z trzema silnikami (spektrum mocy od 90 do 132 KM) i w czterech wersjach wyposażeniowych (Life, Active, Premium, Prestige). Poziom wyposażenia standardowego jest przyzwoity, jednak możliwości doposażenia Corolli wypadają na tle konkurencji zdecydowanie słabo.

Wymiary, masy i objętości
Corolla jest o 80 mm dłuższa, o 15 mm szersza i o 5 mm niższa od poprzedniczki. Takie wymiary (4.620 x 1.775 x 1.465 mm) pozwoliły wygospodarować sporo miejsca dla pasażerów. Różnicę poczują zwłaszcza pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie, gdzie jest więcej miejsca na nogi. Nad głowami z tyłu nadal jest tylko przeciętnie. Sedan ma teraz 2,7-metrowy rozstaw osi (większy o 100 mm niż w poprzedniej generacji). To jedna z najwyższych wartości w tym segmencie, nawet wyjątkowo duża Octavia ma nieznacznie krótszy rozstaw osi (o 14 mm).
W opisywanej wersji masa własna samochodu to 1.245 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 490 kg.
Większa długość całkowita pozwoliła wyraźnie powiększyć bagażnik. Jego pojemność wynosi teraz 452 litry (dla porównania: Ford Focus – 475; Mazda 3 - 350; Skoda Octavia – 590 mm), co jest przeciętną wartością wśród kompaktowych sedanów. Na szczęście obniżono nieco krawędź załadunku.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Corolli wypada korzystnie. Standardowo Corolla posiada kilka powszechnie stosowanych systemów bezpieczeństwa (ABS, EBD, BA, TRC, VSC) oraz pięć poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kolanowa kierowcy), a także nadokienne kurtyny powietrzne. Jest też seryjny system monitorowania ciśnienia w oponach.
Toyota Corolla w crashtestach organizacji Euro NCAP zakończyła testy wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (94%), natomiast w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano zaledwie 66%.

Napęd
W Corolli wybór jednostek napędowych jest skromny. W dodatku oferowane są tylko silniki o niedużej pojemności, generujące niewielką moc. Z jednej strony takie podejście powinno spodobać się klientom oczekującym niższych kosztów eksploatacji, z drugiej jednak dynamika obu słabszych odmian nieco rozczarowuje. O mocniejszych wariantach kompaktowych Corolli firma na razie nic nie wspomina.
W Corolli zastosowano silniki czterocylindrowe o mocy od 90 do 132 KM. Benzynowe mają 16-zaworowe głowice i wtrysk wielopunktowy, natomiast w turbodieslu z wtryskiem bezpośrednim w technice common-rail zastosowano po dwa zawory na cylinder.
Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowych przekładni manualnych lub automatycznej skrzyni bezstopniowej CVT Multidrive S (dostępna opcjonalnie i tylko z najmocniejszym silnikiem), ta druga jest nowością w tym modelu.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy tylko wersje z manualnymi skrzyniami.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.3 o mocy 73 kW/ 99 KM i momencie równym 128 Nm. Bazowa odmiana Corolli nie zachwyca osiągami. Auto można rozpędzić do 180 km/h, a setka pojawia się na prędkościomierzu po 12,6 s. Z tym silnikiem sedan w cyklu mieszanym zużywa 5,6 l benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 129 g/km).
1.6 o mocy 97 kW/ 132 KM i momencie równym 160 Nm. W najmocniejszym wariancie osiągi są już niezłe. Pojazd można rozpędzić do 200 km/h, a sprint do setki zabiera 10 s. Corolla potrzebuje 6 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 139 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Toyoty Corolli prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 66 kW/ 90 KM i momencie równym 205 Nm. Jedyny w ofercie turbodiesel 1.4 D-4D pozwala na rozpędzenie auta do 180 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,5 s. Oszczędny diesel zużywa średnio 4,1 l ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 106 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Toyoty Corolli prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana Toyota Corolla 1.3 Dual VVT-i zużywa w cyklu mieszanym 5,6 l benzyny na 100 km; w mieście 7,2; na trasie 4,7. Emisja CO2 w wysokości 129 g/km stawia pojazd w klasie emisji C.

Koszty
Wersje z dieslem (ceny zaczynają się od 75.000 PLN) są dość drogie, a podstawowy silnik 1.3 wydaje się być za słaby do tej wielkości samochodu. Najlepszym wyborem jest Corolla napędzana silnikiem 1.6 (ceny od 69.400 PLN). Prezentowana bazowa odmiana 1.3 Dual VVT-i Life kosztuje 62.900 PLN.
Skromny wybór silników i nieduże możliwości doposażenia auta raczej nie przyciągną do salonów Toyoty wymagających klientów. Dlatego nowej Corolli może być trudno nawiązać konkurencję z nowoczesnym Volkswagenem Jetta (ceny od 68.490 PLN) czy liderem pod względem sprzedaży - Skodą Octavia (kosztuje od 59.500 PLN).


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane