/  / PREZENTACJA | Seat Leon

PREZENTACJA | Seat Leon

SEAT Leon 2013
© IBRM Samar
SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013SEAT Leon 2013

Seat Leon to nowoczesna technika koncernu Volkswagen w hiszpańskim “opakowaniu”. Obecna trzecia generacja podnosi w klasie poprzeczkę w kwestii jakości wykonania. Pojazd jest teraz lżejszy nawet o 90 kg, a silniki mogą spalać do 22% mniej paliwa. Leon III to także większa kabina pasażerska, mimo mniejszych gabarytów zewnętrznych.

Pierwsza generacja Leona (typoszereg 1M) wyjechała na drogi w 1999 roku. Design nakreślony przez Giorgetto Giugiaro z Italdesign oraz sprawdzone rozwiązania techniczne Volkswagena sprawiły, że pojazd przebojem wszedł do najliczniej obsadzonego segmentu aut. Poprzednik, mało znany model Ronda, nie miał tyle szczęścia. Dopiero przejęcie Seata przez Niemców tchnęło w samochody hiszpańskiego producenta nową jakość.
Obecnie w salonach sprzedawana jest trzecia generacja kompaktowego modelu (oznaczona kodem fabrycznym 5F). Samochód debiutował w 2012 roku w Paryżu i w sprzedaży jest już drugi rok, choć do salonów w Polsce trafił z rocznym opóźnieniem.
Trzecia generacja Leona korzysta z nowej płyty głównej MQB (znanej m.in. z Golfa VII i Octavii III). Modularna platforma pozwala na budowę wielu modeli różniących się nie tylko długością nadwozia, ale też rozstawem osi.
Za design atrakcyjnego nadwozia Leona odpowiedzialny jest Jorge Diez.

Gdzie jest produkowany?
Jeden z najważniejszych modeli hiszpańskiego producenta, którego od 1999 roku sprzedano w liczbie ponad miliona sztuk, wyjeżdża z zakładów w Martorell w Hiszpanii.

Segment i konkurenci
Seat Leon reprezentuje klasę aut kompaktowych (segment C). Do jego najważniejszych rywali zalicza się Citroeny C4 i DS4, Forda Focus, Hondę Civic, Lancię Delta, Mazdę 3 oraz Opla Astra. Konkurencję wewnątrz koncernu stanowią Skoda Octavia i Volkswagen Golf.

Kto kupuje prezentowany model?
Leon w Polsce cieszy się umiarkowanym powodzeniem. W 2012 roku wszystkie warianty kompaktowego Seata sprzedały się w liczbie 514 sztuk (291 trafiło do firm, osoby prywatne kupiły 223 auta). Od początku 2013 roku do końca listopada 2013 firmy nabyły 126 sztuk miejskiego Seata, a klienci indywidualni 100 (łącznie sprzedano w Polsce 226 aut).

Podstawowe informacje
Seat Leon to kompaktowe auto oferowane w trzech wariantach nadwoziowych. Leon występuje jako 5-drzwiowy i 3-drzwiowy hatchback (ten drugi w nazwie ma dwie litery „SC”) oraz rodzinne kombi oznaczone symbolem ST. W prezentacji przedstawiamy odmianę 5-drzwiową.
Stylizacja nadwozia Leona hatchback jest atrakcyjna, to jedno z najciekawszych designersko aut w segmencie. Samochód został narysowany zdecydowanie ostrzej od poprzednich generacji. Jego stylizacja doskonale wpisuje się we wzornictwo najnowszych modeli producenta. Pod tym względem Leon nawiązuje do koncepcyjnego pojazdu IBE. To, czym wyróżnia się w obecny Leon to reflektory wykonane całkowicie w technice LED (standardowe w droższych wersjach), pierwsze takie w tej klasie aut. Designerzy zrezygnowali z klamek, w drugiej generacji schowanych przy ramkach okien. To dlatego, że Leona po raz pierwszy można zamówić w wersji trzydrzwiowej. Co ciekawe, odmiana SC ma krótszy rozstaw osi, inaczej poprowadzoną linię dachu i okien oraz mocniej pochyloną tylną szybę.
Leon jest teraz nieco mniejszy, a mimo to oferuje więcej miejsca w kabinie i obszerniejszy bagażnik. Kabina pasażerska przypomina nieco tę z Audi A3, tak pod względem designerskim jak i jakościowym.
Seat, gdy został wcielony do niemieckiego koncernu w 1990 roku otrzymał nową jakość. Od momentu gdy jest marką Audi Brand Group hiszpańskie pojazdy zostały bardziej „dopieszczone” technicznie i otrzymały lepsze materiały wykończeniowe. Dobrym przykładem jest właśnie Leon, który należy obecnie do najlepiej wykonanych aut wśród kompaktów popularnych marek. Wielu dziennikarzy mających okazję testować obecną generację auta podkreśla, iż jakość użytych materiałów i precyzja wykonania to absolutnie „najwyższa półka” w omawianym segmencie. Tym samym Leon  nieznacznie przewyższa samego Golfa, dotychczasowego lidera segmentu C pod względem jakości wykonania.
W testach branżowych Leon punktuje nie tylko za wysoką jakość, ale też w kategorii „przyjemność prowadzenia” (dobre właściwości jezdne, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce). Leon nie ustępuje pod względem prowadzenia swoim poprzednikom mimo, iż teraz posiada w tylnym zawieszeniu belkę skrętną (zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w wersji usportowionej FR). Kolejną zaletą hiszpańskiego auta jest duży wybór wydajnych silników z rodzin TSI i TDI.
Prezentowany 5-drzwiowy Leon sprzedawany jest w kilkunastu wariantach napędu i w czterech wersjach wyposażeniowych (Entry, Reference, Style i FR). Opisywane auto jest nieźle wyposażone w relacji do ceny. Możliwości jego doposażenia – na tle samochodów  segmentu C – wypadają korzystnie.

Wymiary, masy i objętości
Leon jest krótszy od poprzednika o ok. 5 cm, ale otrzymał większy rozstaw osi o niecałe 6 cm. Wymiary zewnętrzne (4.370 x 1.975 x 1.459 mm) oraz wydłużony rozstaw osi do 2.636 mm pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie w stosunku do drugiej generacji.
Seat został poddany kuracji odchudzającej, teraz może ważyć nawet o 90 kg mniej niż poprzednik.
Bagażnik oferuje 380 litrów pojemności (blisko 40 więcej niż w drugiej generacji). Składając oparcie kanapy uzyskamy dodatkowe litry, łącznie będzie ich 1150.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Leonie wypada korzystnie. Od najtańszej wersji Entry klient otrzymuje pięć poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne oraz kolanową kierowcy) i nadokienne kurtyny powietrzne. W standardzie znajdziemy także ABS, ASR, ESC, system automatycznego hamowania po kolizji (nowość w tym modelu) oraz układ kontroli ciśnienia powietrza w kołach. Elektroniczna „szpera” XDS oraz asystent podjazdu Hill Hold Control dostępne są od wersji Style (w Reference za niewielką dopłatą).
Niezależna organizacja europejska Euro NCAP przyznała Seatowi pięć  gwiazdek (najwyższa nota) w crash-testach. Bezpieczeństwo kompaktowego Seata w szczegółowej punktacji oceniono na 91% (ochrona dorosłych pasażerów) oraz na 71% (w kategorii „safety assist” oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego).
Koncern VW otrzymał od Euro NCAP nagrodę za zastosowanie – m.in. w Seacie Leon – dwóch rozwiązań służących poprawie bezpieczeństwa: Multi Collission Brake System oraz Lane Assist.

Napęd
Seat oferuje Leona w kilkunastu wariantach napędu, rzadko który producent zapewnia tak szeroki wybór. Dostępne są jednostki benzynowe turbodoładowane TSI (wtrysk bezpośredni; z wyjątkiem 1.8 posiadającego wtrysk wielopunktowy i bezpośredni) oraz turbodiesle (z wtryskiem bezpośrednim typu common-rail). Wszystkie silniki mają cztery cylindry w rzędzie, szesnaście zaworów i turbosprężarkę. W celu obniżenia zużycia paliwa we wszystkich jednostkach – z wyjątkiem bazowego „benzynowca” i diesla – zastosowano układ start-stop (z wybranymi jednostkami jest opcjonalny). Zmodernizowane jednostki mogą być nawet o 22% oszczędniejsze niż u poprzednika.
W ofercie znajdziemy głównie małolitrażowe silniki benzynowe (1.2, 1.4 i 1.8 TSI) oraz większe i jeszcze bardziej oszczędne diesle (1.6 i 2.0 TDI). Spektrum mocy jednostek napędowych wynosi od 86 do 184 KM. Kierowcy oczekujący sportowych osiągów muszą poczekać na specjalny wariant Cupra.
Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem manualnych (5- lub 6-biegowych) lub automatycznych, dwusprzęgłowych 6- i 7-stopniowych przekładni DSG.
W poniższym zestawieniu znajdują się podstawowe wersje z manualnymi skrzyniami biegów i - gdzie jest to możliwe – bez układu start-stop.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 63 kW/ 86 KM i momencie równym 160 Nm. Bazowa wersja z silnikiem 1.2 TSI zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 119 g/km). Hiszpański kompakt osiąga maksymalnie 178 km/h, a setkę uzyskuje w 11,9 s.
1.2 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 175 Nm. Z mocniejszym wariantem silnika 1.2 TS auto spala w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km). Przy identycznym poziomie zużycia paliwa poprawiły się osiągi. Setkę pojazd uzyskuje w 10,2 s co jest znakomitym wynikiem jak na tak niedużą pojemność skokową. Prędkość maksymalna równa jest 191 km/h.
1.4 o mocy 90 kW/ 122 KM i momencie równym 200 Nm. Odmiana z silnikiem 1.4 TSI zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 120 g/km). Kompakt osiąga maksymalnie 202 km/h, a setkę uzyskuje w 9,3 s.
1.4 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 250 Nm. Mocniejszy wariant silnika 1.4 TSI zapewnia wyjątkowo dobre osiągi i nadal niedużo spala. Leon zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km). Setkę Seat załatwia w 8,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 211 km/h.
1.8 o mocy 132 kW/ 180 KM i momencie równym 250 Nm. Leon z najmocniejszym „benzynowcem” zużywa w cyklu mieszanym 5,9 l/100 km  (emisja CO2 wynosi 137 g/km). Hiszpański kompakt osiąga maksymalnie 226 km/h, a setkę uzyskuje w zaledwie 7,5 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu SEATA Leona prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 66 kW/ 90 KM i momencie równym 230 Nm. Turbodiesel zapewnia dobre osiągi i jak niemal każdy diesel jest oszczędny. Z jednostką 1.6 TDI Leon zużywa średnio 4,1 l/100 km ON (emisja CO2 wynosi 108 g/km). Maksymalna prędkość to 178 km/h, a setkę auto uzyskuje w 12,6 s.
1.6 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 250 Nm. Mocniejszy wariant jednostki 1.6 TDI zapewnia lepsze osiągi (setka w 10,7 s oraz prędkość maksymalna równa 192 km/h) i zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,1 l/100 km ON (emisja CO2 wynosi 108 g/km).
2.0 o mocy 110 kW/ 150 KM i momencie równym 320 Nm. Największy diesel to połączenie dobrych osiągów z niewielkim apetytem na paliwo. Z jednostką 2.0 TDI, Seat Leon zużywa średnio tylko 4,4 l/100 km (emisja CO2 wynosi 116 g/km). Maksymalna prędkość wynosi 215 km/h, a od 0 do 100 km/h pojazd rozpędza się w zaledwie 8,4 s.
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie równym 380 Nm. Największy i najmocniejszy diesel napędza wersję FR, to wersja odpowiadająca Golfowi GTD. Hiszpański kompakt z tą jednostką zużywa średnio zaledwie 4,2 l/100 km ON (emisja CO2 wynosi 109 g/km). Maksymalna prędkość wynosi 228 km/h, a od 0 do 100 km/h hatchback rozpędza się w zaledwie 7,5 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu SEATA Leona prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Bazowy 5-drzwiowy Leon 1.2 TSI (86 KM) Entry zużywa w cyklu mieszanym 5,2 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 6,5; na trasie 4,4 litra. Emisja CO2 w wysokości 119 g/km stawia go w klasie emisyjnej B.

Koszty
Seat Leon to krótko mówiąc wysoka jakość w rozsądnej cenie. Niemiecka technika i hiszpańska stylizacja zostały korzystnie wycenione, Leon jest tańszy od Golfa o kilka-kilkanaście procent.
Za najtańszego Leona 1.2 TSI (86 KM) w nadwoziu hatchback (5d) i wersji Entry trzeba zapłacić 52.900 zł. Najdroższa odmiana 2.0 TDI (184 KM) DSG FR kosztuje 108.600 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane