/  / PREZENTACJA | Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI (180 KM)

PREZENTACJA | Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI (180 KM)

Seat Ibiza Cupra 2013
© IBRM Samar
Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013Seat Ibiza Cupra 2013

Seat Ibiza Cupra to prawdziwy hot hatch – szybki, wzbudzający emocje hatchback o sportowym wyglądzie. Stylem przewyższa bliźniacze Polo GTI i Fabię RS. Mimo to w Polsce jest od nich w znacznie gorszej sytuacji. Wszystko przez głośny konflikt interesów, który mocno nadszarpnął wizerunek marki.

Ścieżka, na której obecnie znajduje się Seat, została wytyczona ponad 20 lat temu, czyli zaraz po przejęciu go przez Volkswagena. Niemcom brakowało sportowej marki  dostępnej  dla przeciętnego kierowcy. Na początku lat 90. stał się nią Seat, co bezpośrednio przełożyło się na gamę modelową. Obecną od 1984 roku na rynku Ibizę pierwszej generacji w 1993 roku zastąpiono modelem o oznaczeniu wewnętrznym 6K. To on wykreował wizerunek Ibizy i sprawił, że stała się ona prawdziwym hitem Seata. W 1999 roku auto doczekało się daleko posuniętego faceliftingu. Niektóre źródła błędnie uznają model o oznaczeniu wewnętrznym 6K2 za nową generację Ibizy. Faktem jest jednak to, że w tym samym roku po raz pierwszy do gamy modelu dołączyła wersja Cupra (rok później również Cupra R). Miał to być dowód sportowego rodowodu Seata.
Na nową wersję sportowej Ibizy trzeba było czekać do 2004 roku. Wówczas do salonów wjechała Cupra oparta na trzeciej generacji miejskiego Seata. Zrezygnowano z mocniejszej Cupry R, ale Seat zaskoczył obserwatorów świata motoryzacji wysokoprężną wersją swojego hot hatcha.
W 2008 roku Hiszpanie zaprezentowali czwartą generację Ibizy. W połowie 2009 roku pokazano wersję Cupra. Z oferty wykreślono jej wysokoprężną wersję, ale do gamy dołączono wersję Bocanegra – technicznie identyczną ze standardową Cuprą, ale wizualnie jeszcze bardziej drapieżną. Obecnie dostępny w salonach Seat Ibiza Cupra to wersja poddana faceliftingowi, której premiera odbyła się w 2012 roku w Genewie.

Gdzie jest produkowany?
Najnowsza generacja Seata Ibizy montowana jest w hiszpańskiej fabryce w mieście Martorell.

Segment i konkurenci
Seat Ibiza należy do klasy aut małych, czyli do segmentu B. Jego sportowa wersja Cupra to przedstawiciel najmniejszych hot hatchów – sportowych hatchbacków o relatywnie dużej mocy. Konkurencja w tej klasie jest spora. Ibiza Cupra walczy m.in. z: Fordem Fiestą ST, Oplem Corsą OPC, Peugeotem 208 GTI i Renault Clio RS. Opisywane auto to bliźniacza konstrukcja Skody Fabii RS i Volkswagena Polo GTI.

Kto kupuje prezentowany model?
Sprzedaż nie tylko Ibizy, ale i innych modeli Seata w Polsce mocno ucierpiała na konflikcie między niedawnym wyłącznym importerem aut hiszpańskiej marki Iberią Motor Company SA a obecnym - Volkswagenem. Niemcom ostatecznie udało się przejąć kontrolę nad importem, ale wizerunek marki w naszym kraju mocno ucierpiał.
W okresie styczeń-listopad 2013 Ibiza znalazła w Polsce 546 nabywców, stając się najpopularniejszym modelem Seata w kraju. Próżno szukać jej jednak w pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych aut, którą zamyka Renault Captur z wynikiem 1 433 rejestracji. Na Ibizę decydują się najczęściej klienci indywidualni, którzy zarejestrowali w tym roku 423 egzemplarze (firmy – 123). Wersja Cupra nie jest wyszczególniona w wynikach sprzedażowych.
Znacznie lepiej Seat Ibiza radzi sobie w ujęciu ogólnoeuropejskim. W październiku zajął on 37. miejsce w rankingu najpopularniejszych samochodów na Starym Kontynencie. To jednak wciąż słaby wynik w porównaniu z konkurencją (Renault Clio – miejsce 2.; Ford Fiesta – 3.; Volkswagen Polo – 4.; Peugeot 208 – 6.).

Podstawowe informacje
Seat Ibiza stał się prawdziwym hitem sprzedażowym po przejęciu marki przez Volkswagen AG. W 1993 roku zaprezentowano drugą generację auta – pierwszą opartą na rozwiązaniach i częściach dostarczonych przez niemiecki koncern. Auto zawdzięcza swój sukces sportowej - jak na ówczesne czasy – stylistyce i niewygórowanym cenom. Volkswagen dostał to, czego chciał – niedrogą sportową markę, cieszącą się uznaniem wśród użytkowników. Ibiza była idealna, by skutecznie realizować strategie sprzedażowe i wizerunkowe. Sportowy charakter modelu podkreślały wersje GTI i GTI Cupra Sport, które znajdowały się w ofercie drugiej generacji modelu sprzed liftingu. Po jego przeprowadzeniu w 1999 roku listę wersji Ibizy poszerzyła pierwsza Cupra. Auto dysponowało benzynowym silnikiem 1.8T o mocy 156 KM. Rok później do oferty Seata dołączyła limitowana Cupra R z tym samym silnikiem, ale ze zwiększoną do 180 KM mocą. Obie wersje produkowano do 2002 roku, kiedy to Hiszpanie zaprezentowali trzecią generację modelu. Na Cuprę opartą o najnowszą wówczas Ibizę czekano do 2004 roku. Pod maskę auta powędrował silnik 1.8T o mocy 180 KM. Seat zaskoczył miłośników motoryzacji zaprezentowaną w tym samym roku wersją wysokoprężną. Ibiza Cupra TDI dysponowała 1.9-litrowym silnikiem Diesla o mocy 160 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 330 Nm. Samochód nie został zbyt ciepło przyjęty przez rynek.
Najnowszy Seat Ibiza Cupra zadebiutował w połowie 2009 roku. Pod jego maską odnajdziemy 1.4-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 180 KM. Ta sama jednostka służy do napędzania Skody Fabii RS i Volkswagena Polo GTI. Maksymalna moc silnika osiągana jest przy 6 200 obr./min. O odpowiednią elastyczność dba maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm dostępny w przedziale 2 000-4 500 obr./min. Tymi samymi osiągami może się pochwalić specjalna wersja Cupry – Bocanegra. Auto technicznie się od niej nie różni, ale zmiany wizualne widoczne są już na pierwszy rzut oka. Przedni pas prawie w całości pokrywa czarny lakier (boca negra oznacza czarne usta). W ciemnym wnętrzu znalazły się charakterystyczne logotypy. Wyjątkowo urodziwa odmiana Cupry zniknęła z oferty wraz z nadejściem poliftingowej odmiany sportowej Ibizy, która jest obecnie dostępna w salonach.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary Ibizy Cupry nie różnią się od tych, które charakteryzują standardową odmianę modelu. Auto mierzy 4 055 mm długości, 1 693 mm szerokości i 1 420 mm wysokości. Rozstaw osi jest równy 2 469 mm.
Bagażnik ma pojemność 284 litrów, co stanowi jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.
Auto waży 1 184 kg.

Bezpieczeństwo
Seat Ibiza Cupra standardowo wyposażony jest m.in. w: systemy ABS, ESC + ESR + EBA + XDS, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, sportowe zawieszenie Cupra, sportowy układ hamulcowy, asystenta jazdy po wzniesieniu (system HHC), reflektory biksenonowe z systemem oświetleni adaptacyjnego i światła przeciwmgielne.
Organizacja Euro NCAP w 2011 roku przeprowadziła testy zderzeniowe miejskiego Seata. Ibiza uzyskała w nich komplet pięciu gwiazdek.

Napęd
Seat Ibiza Cupra dostępny jest wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback z silnikiem 1.4 TSI o mocy 180 KM, 7-biegową skrzynią automatyczną DSG i napędem na przednie koła. Samochód przyspiesza do setki w 6,9 s i osiąga maksymalnie 228 km/h. Natura modelu sprawia, że średnia wartość zużycia paliwa podawana przez Seata (5,9 l/100 km) jest wręcz niemożliwa do osiągnięcia, choć przy spokojnej jeździe wynik w granicach 7 litrów jest możliwy do uzyskania.

Podstawowe dane dotyczące jednostki napędowej wykorzystywanej do napędu Seata Ibizy Cupry prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Według Seata Ibiza Cupra zużywa 7,5 l benzyny na 100 km w mieście, a poza nim 5,1 l/100 km. Składa się to na średnią równą 5,9 l/100 km. Odpowiada to emisji CO2 na poziomie 139 g/km, co stawia Ibizę Cuprę w klasie emisji C.

Koszty
Bogato wyposażony Seat Ibiza Cupra w polskich salonach kosztuje 77 700 PLN. Obecnie dilerzy oferują na niego rabat w wysokości ponad 7 tys. PLN, co sprawia, że cena auta spada do 70 600 PLN.

Piotr Kozłowski
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane