/  / PREZENTACJA | Seat Alhambra 1.4 TSI (150 KM) Reference

PREZENTACJA | Seat Alhambra 1.4 TSI (150 KM) Reference

SEAT Alhambra 2013
© IBRM Samar
SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013SEAT Alhambra 2013

Hiszpański van to ciekawa propozycja dla firm, również dla większych rodzin. Co ważne, sprawdzona technika i wysoka jakość wykonania rodem z Volkswagena oferowane są tutaj za nieco mniejsze pieniądze.

Seat Alhambra jest na rynku od 1996 roku, kiedy to pojawiła się pierwsza jego generacja (typoszereg 7M), opracowana wspólnie przez Volkswagena i Forda. Obecna generacja – oznaczona symbolem 7N - oferowana jest od 2010 roku. Van jest projektem własnym koncernu Volkswagen i bazuje na płycie podłogowej A5 oraz wielu podzespołach Passata.
Seat Alhambra otrzymał sporo nagród, przykładowo brytyjski „What Car?” przyznał mu trzykrotnie pod rząd tytuł „Najlepszy MPV Roku” (w latach 2011-2013).

Gdzie jest produkowany?
Duży van Seata opuszcza zakłady w Palmeli w Portugalii.

Segment i konkurenci
Prezentowany Seat reprezentuje klasę pojazdów wielofunkcyjnych (MPV). Duży van rywalizuje na polskim rynku m.in. z Fiatem Freemont, Fordami Galaxy i S-MAX, Lancią Voyager oraz Renault Espace. Bliźniaczym dla Alhambry modelem jest Volkswagen Sharan.

Kto kupuje prezentowany model?
Alhambra sprzedaje się w kraju całkiem przyzwoicie, choć nie tak dobrze jak Sharan, jak na auto tego segmentu („boom” na tego typu samochody w Europie już minął). W zeszłym roku w Polsce nabywców znalazły 223 Alhambry (165 trafiło do firm, 58 do osób prywatnych). W tym roku, do końca listopada sprzedano 116 vanów (firmy zakupiły 84, klienci indywidualni 32).

Podstawowe informacje
Seat Alhambra to przestronny pojazd wielofunkcyjny mogący przewieźć do siedmiu pasażerów. Jest największym vanem oferowanym przez Seata.
Design Seata Alhambra niewiele odbiega od tego w bliźniaczym modelu. Oba auta są bardzo do siebie podobne do tego stopnia, że nierzadko trudno je rozróżnić w ruchu ulicznym. Największa zmiana w stosunku do bliźniaczego Volkswagena to odmieniony pas przedni. Alhambra, tak jak Sharan i jak ich główni rywale - Ford Galaxy i Renault Espace – prezentuje się doskonale. Stylizację nadwozia charakteryzują czyste, poziome linie nadające jej świeży wygląd. Zadaniem doskonale zrealizowanym przez designerów było stworzenie wyważonych proporcji, które stanowiłyby idealną podstawę, aby minimalną liczbą linii wprowadzić do nadwozia maksymalne napięcie. Pojazd otrzymał ponadczasowy design, który nie straci na atrakcyjności jeszcze przez lata. Hiszpański van jest obecnie jednym z najbardziej aerodynamicznych w klasie, współczynnik oporu powietrza Cw wynosi poniżej 0,3.
W kabinie jeszcze trudniej jest doszukać się różnic między vanem Seata i Volkswagena. Alhambra to samochód idealny dla osób, które w aucie spędzają wiele czasu. To doskonały pojazd na długie biznesowe podróże czy rodzinne urlopowe wyjazdy. W podstawowej konfiguracji van oferuje pięć miejsc siedzących (2:3:0), można jednak zażyczyć sobie trzeci rząd siedzeń (wysuwane z podłogi bagażnika). Co ważne, fotele w drugim rzędzie są niezależne i każdy z nich można osobno przesuwać bądź złożyć. Liczne schowki i kieszenie znajdziemy w drzwiach, w konsoli dachowej, pod przednimi fotelami i przed siedzeniami drugiego rzędu, a nawet w bagażniku.
Wsiadanie do środka ułatwiają opcjonalne elektrycznie odsuwane drzwi boczne z tyłu. Tylna klapa za dopłatą również może być otwierana zdalnie.
Statyczna i dynamiczna sztywność nadwozia na skręcanie wyznacza nowe standardy w tym segmencie aut, udało się przy tym zmniejszyć masę samochodu. Ze względu na poprawione właściwości zderzeniowe i podwyższone wymagania dotyczące sztywności, zwiększoną długość samochodu oraz wbudowanie obu rozsuwanych drzwi, ciężar struktury nadwozia musiałby teoretycznie zwiększyć się do ok. 450 kg. W rzeczywistości, dzięki nowoczesnym materiałom masa struktury nadwozia zmniejszyła się o kilkanaście procent. Dzięki sztywnej karoserii van spełnia wysokie wymagania w dziedzinie akustyki i drgań. Fakt ten wynika z nowatorskiego rozwiązania węzłów i punktów przenoszenia sił. Będąca do dyspozycji przestrzeń została optymalnie wykorzystana przez złożoną z trzech skorup strukturę nadwozia, a cała przestrzeń kabiny pasażerskiej jest obudowana zoptymalizowanymi komputerowo profilami. W efekcie samochód zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa, lepsze własności jezdne oraz wysoki komfort akustyczny.
Opcjonalny panoramiczny dach może być nawet trzy razy większy od klasycznych okien dachowych. Przednia część dzielonego na dwa odcinki dachu sięga do słupków B i może być elektrycznie podnoszona oraz całkowicie rozsunięta. Ponadto dach posiada elektrycznie zasuwaną roletę przeciwsłoneczną.
W testach branżowych Alhambra chwalona jest za wysoką ergonomię, łatwą intuicyjną obsługę, niski poziom hałasu w kabinie, solidny montaż i dobre materiały wykończeniowe. Jakość wykonania nie odbiega od tej w Sharanie, Alhambra jest jednym z najlepiej wykonanych minivanów na rynku europejskim.
Seat Alhambra oferowany jest w dwóch wersjach wyposażeniowych: Reference i Style. Pojazd napędzany może być jednym z trzech silników (spektrum mocy od 140 do 200 KM). Wyposażenie standardowe wypada korzystnie, już w standardzie otrzymamy np. trójstrefową klimatyzację automatyczną. Lista dodatków jest szeroka, tak więc niemal każdy powinien „skroić” wyposażenie pod własne potrzeby.

Wymiary, masy i objętości
Alhambra urosła w stosunku do poprzedniczki, najwięcej zyskała na długość (+ 22 cm) i szerokość (+9 cm). Wymiary auta (4.854 x 1.904 x 1.740 mm) pozwoliły wygospodarować dużo miejsca dla piątki pasażerów, natomiast trzeci rząd jest pomyślany o osobach co najwyżej średniego wzrostu (miejsca nad głowami jest tu sporo, gorzej z przestrzenią na nogi).
W opisywanej wersji samochód waży 1.648 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 642 kg.
Bagażnik oferuje w zależności od zastosowanej konfiguracji foteli od 267 do 2.297 litrów (wersja 7-miesjcowa) oraz od 809 do 2.430 litrów (wariant z 5 miejscami siedzącymi). Wszystkie fotele (z wyjątkiem kierowcy) składają się w ten sposób, że uzyskujemy niemal idealnie płaską podłogę w przestrzeni bagażowej.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Sharanie wypada korzystnie. Od najtańszej wersji (Reference) w aucie montowanych jest siedem poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne, dwie nadokienne oraz kolanowa kierowcy). W standardzie są też najważniejsze systemy: ABS, ASR, MSR, EBD i ESC.
W aucie zastosowano hamulce tarczowe (z przodu wentylowane o średnicy 314 mm, z tyłu pełne o średnicy 282 mm).
Alhambra crashtesty organizacji Euro NCAP zakończyła wynikiem pięciu gwiazdek (maksymalna nota). Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (96%), w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano 71%.

Napęd
W przypadku Alhambry klient ma do wyboru jeden z trzech silników. W ofercie znajdziemy dwie jednostki benzynowe (1.4 i 2.0 TSI) oraz jednego turbodiesla 2.0 TDI (w dwóch wariantach mocy). Gama silników nie różni się więcej od tej w Sharanie.  Wszystkie jednostki napędowe posiadają cztery cylindry, bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie.
Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem manualnych lub automatycznych, dwusprzęgłowych przekładni DSG. Każda z nich ma sześć przełożeń. Z silnikiem 2.0 TDI/ 140 KM można zażyczyć sobie napęd 4Drive (na obie osie).
Ze wszystkimi silnikami (z wyjątkiem 2.0 TSI) standardowo montowany jest układ start-stop, pozwalający nieznacznie zmniejszyć zużycie paliwa, szczególnie w ruchu miejskim.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy wersje z manualną skrzynią z wyjątkiem wersji 2.0 TSI, która standardowo oferowana jest z preselekcyjną przekładnią DSG.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.4 o mocy 110 kW/ 150 KM i momencie równym 240 Nm. Hiszpański van z podstawowym silnikiem benzynowym 1.4 TSI osiąga maksymalnie 197 km/h, a setkę „robi” w 10,7 sekundy. Z tym silnikiem Seat średnio spala 7,2 l benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 167 g/km).
2.0 o mocy 147 kW/ 200 KM i momencie równym 280 Nm. Z dwulitrową, dwustukonną jednostką i seryjną skrzynią DSG pojazd można rozpędzić do 218 km/h, a sprint do setki zabiera 8,3 sekundy. Auto potrzebuje średnio 8,4 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 196 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Seata Alhambry prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 320 Nm. Dwulitrowy silnik wysokoprężny oferuje dobre osiągi i charakteryzuje się niskim apetytem na paliwo. Turbodiesel zużywa tylko 5,5 l/100 km ON i emituje 143 g/km CO2. Rodzinnego vana można rozpędzić do 194 km/h, a przyspieszenie do setki wynosi 10,9 s.
2.0 o mocy 130 kW/ 177 KM i momencie równym 380 Nm. Mocniejszy wariant jednostki 2.0 TDI oferuje lepsze osiągi i jest wyjątkowo oszczędny w relacji do osiągów. Pojazd zużywa tylko 5,8 l/100 km ON i emituje 152 g/km CO2. Alhambra osiąga maksymalnie 208 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,3 sekundy.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Seata Alhambry prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany Seat Alhambra zużywa w cyklu mieszanym 7,2 litra benzyny na 100 km, w mieście 9,2, a na trasie 6,1. Emisja CO2 w wysokości 167 g/km plasuje auto w klasie emisji E.

Koszty
W cenniku Seata szczególnie interesująca jest odmiana 2.0 TDI/ 140 KM z napędem 4Drive (od 130.700 zł). Cennik zamyka topowy wariant Style z silnikiem 2.0 TDI/ 177 KM i skrzynią DSG kosztujący 138.600 zł.
Prezentowana najtańsza Alhambra 1.4 TSI Reference kosztuje 97.100 zł. VW Sharan z tym silnikiem i zbliżonym wyposażeniem jest droższy o ok. 10 tys. zł. Niższa cena Alhambry wynika głównie z faktu, iż marka Volkswagen przez lata wyrobiła sobie lepszą renomę. Komu nie zależy na wizerunku producenta, ten będzie mógł cieszyć się posiadaniem niemal identycznego auta za mniejsze pieniądze.

Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane