/  / PREZENTACJA | Opel Adam 1.2 (70 KM)

PREZENTACJA | Opel Adam 1.2 (70 KM)

IBRM Samar|
Opel Adam, Opel Cascada 2013
© IBRM Samar
Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013Opel Adam, Opel Cascada 2013

Mały model Opla jest wzorowany na podobnym lifestylowym Fiacie 500 i większym Citroenie DS3. Miejski Opel oferuje ponadprzeciętną jakość wykonania i najszersze w klasie możliwości personalizacji. Debiutuje w nim kilka nowoczesnych rozwiązań technicznych, dotąd niespotykanych w samochodach najniższego segmentu.

Opel Adam jest pierwszym samochodem tego typu w ofercie niemieckiego producenta. Debiutował na salonie paryskim w 2012 roku, a do produkcji i sprzedaży trafił z początkiem 2013 roku. W Genewie w tym roku pokazano także crossover Opel Adam Rocks, planowany jest również kabriolet. Zapowiadany wcześniej Adam z napędem elektrycznym, ze względu na kryzys gospodarczy, przynajmniej w najbliższym latach nie trafi do produkcji. Większe szanse ma natomiast Adam z napędem hybrydowym.
Ten nietuzinkowy model Opla ma przyciągnąć do marki nową, młodszą klientelę, poprawić wizerunek producenta i oczywiście sprzedaż. W dotkniętej recesją Europie wielu kierowców  przesiada się do mniejszych aut głównie po to, aby obniżyć koszty utrzymania samochodu.
Opel Adam oparty został na płycie podłogowej koncernu GM SCCS, która posłuży też dla kolejnej generacji Corsy. Miał nazywać się Junior lub Allegra, ostatecznie zdecydowano się na nazwę Adam, od imienia założyciela niemieckiej marki, która powstała przed blisko 152 laty (choć produkcja samochodów ruszyła dopiero w 1899 roku).
Niepowtarzalny design Opla Adam jest dziełem Darrena Luke.

Gdzie jest produkowany?
Adam opuszcza zakłady produkcyjne w Eisenach w Niemczech. Opel zainwestował blisko 200 mln Euro w otworzenie linii produkcyjnej w miejscu, gdzie w latach 1956-1991 produkowano Wartburga.

Segment i konkurenci
Opel Adam reprezentuje klasę najmniejszych aut (segment A). Do najbliższych jego konkurentów na naszym rynku należą najmniejsze samochody popularnych marek jak Fiat 500, Ford Ka oraz „trojaczki” z koncernu Volkswagen (Seat Mii, Skoda Citigo  oraz Volkswagen up!). Samochód Opla rywalizuje ponadto z Citroenem C1, Fiatem Panda, Peugeotem 107, Renault Twingo, Smartem Fortwo, Suzuki Alto i Toyotą Aygo.

Kto kupuje prezentowany model?
W tym roku (do końca listopada) Opel Adam sprzedany został w kraju w liczbie 272 sztuk (168 aut odebrały firmy, 104 klienci indywidualni). Zważywszy na to, że samochody najmniejsze nie cieszą się w Polsce dużym powodzeniem i biorąc pod uwagę to, że Adam należy do najdroższych aut w segmencie, wyniki sprzedaży można uznać za przyzwoite.

Podstawowe informacje
Adam Opel to mały, 3-drzwiowy hatchback przewidziany dla czterech pasażerów. Typowo miejski samochód przedstawiany jest na Zachodzie jako auto dla młodzieży. Tam może stanowić ciekawą ofertę dla studentów, w Polsce ze względu na wysoką cenę jest dla nich nieosiągalny.  
Stylizacja modelu Adam prezentuje współczesne wzornictwo. Auto ma dość nietypowe nadwozie z dużą liczbą przetłoczeń. Inaczej niż zwykle umieszczone światła, relatywnie duże koła (w topowej wersji nawet 18-calowe!) i wiele dekoracji nadwozia, to wszystko czyni go niepowtarzalnym. Charakterystyczny „płynący” dach malowany w kontrastowym kolorze jest wyraźnie oddzielony optycznie od reszty nadwozia. Znaczek z nazwą modelu jest umieszczony na tylnym słupku, pod zakończeniem chromowanych listw podokiennych (kiedyś podobnie postąpił Ford w drugiej generacji Scorpio). Po raz pierwszy w segmencie A światła tylne i przednie wykonano całkowicie w technice LED.
Adam Opel wyróżnia się tak na tle innych Opli, jak i w porównaniu ze wszystkimi samochodami segmentu A. Jest niepowtarzalny. Nie musi się wszystkim podobać, ale z pewnością jest bardzo oryginalny, drugiego takiego auta nie ma żadna konkurencyjna marka. To bardzo ważne dla wielu nabywców, którzy często nie chcą nudnych, bardzo zbliżonych do siebie, pojazdów.
Zasiadając do kabiny w oczy rzuca się niebanalny styl kokpitu i wyjątkowo wysoka – jak na ten segment – jakość materiałów wykończeniowych. Podobnie jak we Fiacie 500, spora cześć deski rozdzielczej jest tutaj pomalowana w kolorze nadwozia. Opel Adam przełamuje również powszechnie występujące przekonanie, że auta segmentu A są słabo wyposażone, mało nowoczesne czy czasami wręcz prymitywne. Niemieckie auto miejskie wprowadza do tej klasy kilka innowacyjnych systemów elektronicznych, dotąd zarezerwowanych dla większych pojazdów jak asystent parkowania APA2 (samodzielnie wyszukuje miejsce postojowe, by następnie przejąć kontrolę nad kierowaniem, kierowca jedynie dodaje gazu bądź hamuje), rozbudowany system informacyjno-rozrywkowy (który może łączyć się bezprzewodowo z telefonem, tabletem, odtwarzaczem MP3 i umożliwia korzystanie z aplikacji internetowych oraz nawigacji) czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa (Side Blind Spot Alert czy Pakiet Dobrej Widoczności). Jest też FlexFix, którego próżno szukać w innych autach segmentu A. Z tylnego zderzaka wysuwa się bagażnik przeznaczony na rower o wadze do 30 kg. Możliwe jest też zamontowanie dodatkowego adaptera FlexFix i wtedy można już przewieść dwa rowery (o łącznej wadze do 50 kg). Zintegrowany bagażnik rowerowy - gdy nie jest potrzebny - wsuwany jest niczym szuflada  do zderzaka. Z rzadko stosowanych w tej klasie rozwiązań wyróżnić można jeszcze podgrzewanie foteli i koło kierownicy. Ta ostatnia funkcja kilkanaście lat temu zarezerwowana była dla luksusowych marek. Dziś nie dość, że trafiła do auta producenta masowego, to jeszcze reprezentującego najniższy segment.
Okazuje się, że coraz więcej popularnych marek oferuje specjalne modele, w których na pierwszy plan wychodzą styl, jakość wykończenia oraz możliwości personalizacji. Te często ponadprzeciętnie drogie auta trafiają głównie w gusta indywidualistów, uatrakcyjniając gamę modeli producenta i podnosząc prestiż marki. Opel Adam również należy do tej grupy, czyli popularnych aut o podwyższonych standardach technicznych i jakościowych oraz szerokich możliwościach dostosowania samochodu do swoich wymagań. Obecnie coraz więcej masowych marek decyduje się na wypuszczanie takich atrakcyjnych modeli. Fiat ma stylową „500-kę”, Citroen oferuje ciekawe, lifestylowe modele linii DS utrzymane w stylu „antyretro”. Volkswagen niedawno wypuścił drugą generację nowoczesnej interpretacji legendarnego „Garbusa” oraz posiada model CC, w którym również postawiono na styl i jakość. Niedawno także Ford przedstawił luksusowo wykończony model Vignale (konkurent dla Volkswagena CC), który także idealnie wpisuje się w ten nowy trend.
Adam ma być lekiem na nudę, właśnie dzięki temu że jest oryginalny i ma szerokie możliwości indywidualizacji. U Opla można wybrać jeden z kilkunastu kolorów nadwozia, jeden z trzech kolorów dachu oraz liczne dodatki i wstawki dekoracyjne dla nadwozia i kabiny. Na liście opcji znajdziemy kilkanaście  pakietów stylizacyjnych, obręcze kół w wielu różnych wzorach, rozmiarach, lakierowane w różnych kolorach.
Miejski pojazd oferowany jest w czterech wariantach napędu (spektrum mocy od 70 KM do 100 KM) i w czterech wersjach wyposażeniowych (Adam, Adam Jam, Adam Glam i Adam Slam). Adam to podstawowa, nieco zubożona wersja, ale za to wyraźnie tańsza. Natomiast Jam to wariant trochę lepiej wyposażony, Glam jest bardziej elegancki, a Slam jest lekko usportowiony. Wybór którejś z nich to dopiero początek „zabawy” w dostosowywanie auta pod własnych zachcianek. O niemal nieograniczonych możliwościach personalizacji wspominaliśmy, teraz podajemy coś co najlepiej obrazuje bogactwo wariantów: liczba możliwych konfiguracji wyglądu nadwozia przekracza 61 tys. a kabinę można urządzić na ponad 82 tys. sposobów. Tak więc właściciel Adama może być pewien, że nie spotka na drodze tak samo wyglądającego Opla, jak ten którego posiada.

Wymiary, masy i objętości
Nadwozie Opla Adam ma 3.698 mm długości i rozstaw osi równy 2.311 mm. Adam zapewnia sporo, jak na tę klasę aut, miejsca z przodu. Tylna kanapa nadaje się już tylko dla dzieci lub do przewożenia zakupów, których nie pomieści niewielki kufer.  
Masa własna prezentowanego Opla to 1.086 kg. Ładowność Adama jest przeciętna i wynosi 369 kg.
Liczący 170 litrów bagażnik można powiększyć do 663 litrów przez złożenie kanapy.

Bezpieczeństwo
Mały, miejski pojazd posiada zaskakująco sporo rozwiązań technicznych, które podnoszą poziom bezpieczeństwa. Nad podróżującymi czuwają czołowe i boczne poduszki oraz kurtyny nadokienne. Systemy, jak ABS, TCS (kontrola trakcji), ESP (układ stabilności jazdy) oraz HSA (system ruszania na pochyłościach) nie wymagają dopłaty.
Układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu Side Blind Spot Alert wykorzystujący czujniki boczne do monitorowania sąsiednich pasów ruchu stanowi płatną opcję. Podobnie dopłaty wymaga Pakiet Dobrej Widoczności (czujnik deszczu, światłoczułe lusterko oraz system automatycznego sterowania światłami z czujnikiem oświetlenia). Opcjonalny jest też system monitorowania ciśnienia w oponach.
W testach zderzeniowych Euro NCAP Opel Adam otrzymał cztery gwiazdki (na pięć możliwych). Ochrona dorosłych oceniona została na 87%, zaś w kategorii „safety assist” przyznano 81%.

Napęd
Pod maską Opla Adam mogą znaleźć się jedynie benzynowe jednostki, jedna z nich otrzymała fabryczną instalację gazową LPG. Podstawowy silnik to 70-konna jednostka 1.2 Ecotec. Silnik 1.4 Ecotec występuje w dwóch wariantach mocy (87 i 100 KM) przy czym ze słabszym z dwóch oferowana jest opcjonalna instalacja gazowa. Może być ona gratką dla oszczędnych kierowców tym bardziej, że dla Adama nie przewidziano diesla.
Silniki – szczególnie podstawowy - o małej mocy, jak się można tego spodziewać nie zapewniają rewelacyjnych osiągów, ale są dość oszczędne. Napęd jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem manualnej, 5-biegowej skrzyni.
Niedługo do oferty ma trafić mały, turbodoładowany silnik, który pozwoli uzyskać lepsze osiągi.
W poniższym zestawieniu danych technicznych przedstawiamy osiągi aut bez systemu start/stop (te z układem start/stop są nieznacznie wydajniejsze).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 51 kW/ 70 KM i momencie równym 115 Nm. Podstawowy silnik benzynowy 1.2 zapewnia słabe osiągi. Pojazd maksymalnie rozpędza się do 165 km/h, a setkę uzyskuje w 14,9 sekundy. Z tą jednostką auto zużywa średnio 5,3 l/100 km (emisja CO2 równa jest 124 g/km).
1.4 o mocy 64 kW/ 87 KM i momencie równym 130 Nm. Adam z tym silnikiem w cyklu mieszanym spala 5,5 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 129 g/km). Setkę auto uzyskuje w 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 176 km/h.
1.4 o mocy 64 kW/ 87 KM i momencie równym 130 Nm. Pojazd z instalacją LPG w cyklu mieszanym spala 5,6 litra benzyny na 100 km lub 7 litrów gazu na 100 km (emisja CO2 wynosi odpowiednio 131 i 114 g/km). Setkę uzyskuje w 12,9 s (benzyna) lub 13,2 s (LPG), a prędkość maksymalna wynosi 176km/h.
1.4 o mocy 74 kW/ 100 KM i momencie równym 130 Nm. Opel Adam z najżwawszym silnikiem w cyklu mieszanym spala 5,5 l/100 km benzyny (emisja CO2 wynosi 129 g/km). Setkę auto uzyskuje w 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 185 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Opla Adama prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowany Opel Adam 1.2 zużywa w cyklu mieszanym 5,3 l/100 km benzyny, w mieście 7,1 a na trasie 4,2. Emisja CO2 w wysokości 124 g/km stawia pojazd w klasie emisji C.

Koszty
Samochód dla indywidualistów jest dość drogi jak na tę klasę, ale tutaj postawiono na styl, oryginalność i szerokie możliwości dostosowania pojazdu do własnych preferencji. Adam to nowa jakość w segmencie A, nie należy się więc spodziewać niskich cen.
Za najtańszego, opisywanego Opla Adam 1.2 zapłacimy 42.900 zł.
Najdroższy Opel Adam 1.4 LPG Slam kosztuje 58.800 zł.

Za najbliższego konkurenta Opla Adam uważa się Fiata 500 (z kolei, bardzo zbliżony do nich charakterem Citroen DS3, jest od obu wyraźnie większy i reprezentuje wyższy segment). Fiat 500 jest nieco droższy od Opla i nie jest tak porządnie wykonany. Dla porównania ceny bazowej „500-ki” zaczynają się od 44.250 zł.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane