/  / PREZENTACJA | Mitsubishi Pajero Sport 2.5 (178 KM)

PREZENTACJA | Mitsubishi Pajero Sport 2.5 (178 KM)

IBRM Samar|(2013-12-12 15:31)
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnull

Wbrew nazwie Mitsubishi Pajero Sport nie ma zbyt wiele wspólnego ani z Pajero, ani ze sportem. Jest za to blisko spokrewniony z modelem L200. A to oznacza, że mamy do czynienia z prawdziwą – w dodatku limitowaną - terenówką. Co ciekawe, Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym można to auto kupić.

Kariera pierwszej generacji Pajero Sport zaczęła się w 1996 roku. Auto przetrwało na rynku w niemal niezmienionej formie aż do 2008 roku. Po drodze (w 2000 roku) zafundowano mu tylko jeden facelifting. Przez jedenaście lat zapracowało sobie na renomę samochodu prawdziwie terenowego i niezawodnego. Początkowo Pajero Sport dostępny był wyłącznie z silnikiem benzynowym 3.0 V6 170 KM. W latach dwutysięcznych do gamy dołączyła jednostka wysokoprężna – 2.5 TD 116 KM. Samochód trafił do polskich salonów w roku 2001. W innych krajach dostępny był pod nazwami: Montero Sport, Nativa, G-Wagon i Shogun Sport.
Na drugą generację modelu Mitsubishi nie kazało długo czekać. Zaprezentowano ją w tym samym roku, w którym na zasłużoną emeryturę odeszła jego pierwsza generacja. Do polskich salonów auto trafiło jednak znacznie później, bo na początku 2013 roku. Co ciekawe, Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym Pajero Sport II jest oferowany. Druga generacja modelu to de facto zmodyfikowane Mitsubishi L200 w zabudowanej wersji, limitowane do 150 egzemplarzy.

Gdzie jest produkowany?
Pierwsza generacja Pajero Sport produkowana była początkowo jedynie w Japonii. W późniejszym etapie Mitsubishi rozpoczęło montaż również w Brazylii. Spodziewany wzrost popytu na auta terenowe i SUV-y sprawił, że Mitsubishi dostosowało kolejną fabrykę do produkcji Pajero Sport – od połowy 2013 roku model (drugiej generacji) produkowany jest też w Rosji w zakładach PCMA Rus w Kałudze. Fabryka należy do koncernu PSA (Peugeot–Citroen). Powstają w niej auta osobowe segmentu C, znajdujące się w ofercie francuskich marek, oraz Mitsubishi Outlandery.

Segment i konkurenci
Mitsubishi Pajero Sport należy do segmentu aut terenowo-rekreacyjnych klasy wyższej. Jego bezpośrednimi konkurentami są Nissan Pathfinder i Toyota Land Cruiser, celujące dokładnie w tego samego odbiorcę. Według segmentacji Pajero Sport prowadzi batalię również m.in. z Ssangyongiem Rextonem W, Nissanem Murano i Land Roverem Discovery. Trzeba jednak przyznać, że pomimo przynależności do tej samej klasy, auta te mają na celowniku zdecydowanie innego klienta.

Kto kupuje prezentowany model?
W statystykach sprzedaży Mitsubishi model Pajero Sport nie jest wyszczególniony, dlatego nie można stwierdzić, jaki procent sprzedaży stanowią klienci indywidualni, a jaki flotowi. Nie ma też sensu mówić o sprzedaży europejskiej, bo Polska jest jedynym krajem UE, w którym auto jest oferowane. Wiadomo natomiast, że w salonach Mitsubishi w całym kraju stoją jeszcze 33 egzemplarze Pajero Sport. 19 z nich zostało już zarezerwowanych. Innymi słowy – pozostało ostatnie 14 sztuk. Reasumując: Od końca lutego 2013 roku, kiedy to rozpoczęto sprzedaż Pajero Sport II w Polsce, nabywców znalazło do tej pory 136 egzemplarzy modelu.

Podstawowe informacje
Mitsubishi Pajero Sport wbrew nazwie nie ma prawie nic wspólnego z modelem Pajero. Auto bazuje na L200, choć nie zabrakło w nim kilku modyfikacji. Mitsubishi chciało zachować właściwości terenowe wspomnianego pickupa, dodając autu nieco luksusu i wzbogacając jego kabinę o rozwiązania z aut osobowych – tak, aby Pajero Sport było połączeniem najlepszych cech auta osobowego i terenowego.
Pajero Sport zostało zbudowane w oparciu o nową ramę podłużnicową, której sztywna konstrukcja zapewnia dużą odporność na trudy eksploatacji. Zastosowanie w przedniej strukturze ramy elementów pochłaniających energię uderzenia przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Sztywność zginania i skręcania nowej ramy są odpowiednio o 100 i 50 proc. wyższe od sztywności osiąganej w modelu poprzedniej generacji. Pozwoliło to ograniczyć wibracje przenoszone na nadwozie. Dba o to również zawieszenie. W przedniej osi zastosowano podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorem. Tylne zawieszenie to oś wleczona z drążkiem Panharda i stabilizatorem.
Pajero Sport porusza się na 16- lub 17-calowych kołach z oponami 265/70 R16 lub 265/65 R17, które w połączeniu z wysokimi kątami natarcia i zejścia oraz dużym prześwitem dbają o wydajność podczas jazdy w terenie. Kąt natarcia w Pajero Sport wynosi 36°, kąt zejścia 25° lub 24° (w zależności od wersji) kąt rampowy 23°, natomiast prześwit to 215 mm.
W maju Mitsubishi poszerzyło ofertę Pajero Sport o trzy pakiety specjalne, przygotowane przez firmę Steeler:
- Pakiet Utility - w pakiecie Utility znajduje się przednie orurowanie z poprzeczką, 3-milimetrowa, stalowa osłona silnika o wadze 17,3 kg, 3-milimetrowa, stalowa osłona skrzyni biegów i reduktora ważąca 13,6 kg oraz konsola sufitowa z dodatkowym schowkiem i otworem na radio CB. Cena: 5810 PLN.
- Pakiet Extreme - w zestawie Extreme klienci - oprócz dostępnych w pakiecie Utility stalowych, 3-milimetrowych  osłon silnika, skrzyni biegów i reduktora oraz przedniego orurowania z poprzeczką i konsoli sufitowej z dodatkowym schowkiem i otworem na radio CB - znajdą snorkel oraz Ironman, czyli zestaw sprężyn i amortyzatorów olejowych do podniesienia zawieszenia auta o 5 cm. Cena: 11 066 PLN.
- Pakiet Heavy Duty - w skład najbogatszego pakietu Heavy Duty wchodzą wszystkie elementy zestawu Extreme oraz płyta montażowa do wyciągarki z wyciągarką Superwinch Tiger Shark 9500 o uciągu 4309 kg, z nierdzewnymi rolkami, sterowaniem przewodowym i głównym wyłącznikiem prądu Hebel. Cena: 15 024 PLN.

Wymiary, masy i objętości
Nowe Mitsubishi Pajero Sport jest wyraźnie większe od poprzednika. Długość wynosi 4 695 mm (w porównaniu z 4 620 mm), szerokość – 1 815 mm (1 775 mm), a wysokość – 1 800 mm (1 730 mm). Rozstaw osi urósł o 75 mm do 2 800 mm.
Masa własna samochodu wynosi 2 045 kg.
Mitsubishi Pajero Sport pomieści 714 l bagażu. Pojemność przedziału bagażowego po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1 813 l.

Bezpieczeństwo
Mitsubishi Pajero Sport oferowane jest w Polsce z kompletem 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe), systemem kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC, systemem ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, napędem Super Select 4WD z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa z napinaczami oraz mocowaniami fotelików dziecięcych ISO-FIX.
Organizacja Euro NCAP nie przeprowadziła testów zderzeniowych Pajero Sport. W 2008 roku sprawdzono jednak bezpieczeństwo gwarantowane przez L200, co może być jakimś odzwierciedleniem tego, co oferuje omawiany model. Pickup Mitsubishi został oceniony na 4 gwiazdki.

Napęd
Pod maskę dostępnego w Polsce Pajero Sport trafia tylko jeden silnik – 2.5-litrowy diesel o mocy 178 KM (przy 4 000 obr./min.) i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 400 Nm (w zakresie 2 000-2 850 obr./min.). Klient ma do wyboru dwie skrzynie biegów – manualną lub automatyczną z możliwością ręcznej zmiany biegów. Obie dysponują pięcioma przełożeniami.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Mitsubishi Pajero Sport prezentowane są w Katalogu Modeli.

Każdy egzemplarz Pajero Sport wyposażony jest w napęd na cztery koła Super Select 4WD, oferujący cztery tryby pracy:
- 2H (napęd na dwa koła, bez reduktora) - w trybie tym udało się zminimalizować straty spowodowane tarciem w układzie napędowym poprzez zastosowanie mechanizmu wolnego biegu, który rozłącza przedni wał napędowy, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia zużycia paliwa. Tryb ten najlepiej sprawdzi się podczas jazdy w mieście lub po suchym asfalcie.
- 4H (napęd na cztery koła, bez reduktora) - to standardowy tryb pracy, zapewniający odpowiednią wydajność w wielu sytuacjach drogowych: podczas jazdy w mieście, na autostradzie i drogach pozamiejskich, na nawierzchniach pokrytych śniegiem i lodem, a także luźnych nawierzchniach i w innych warunkach terenowych. Podczas jazdy po utwardzonych drogach w trybie 4H, więcej momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi, co przyczynia się do uzyskania optymalnych właściwości jezdnych. Z kolei na śliskich nawierzchniach, centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym zwiększa moment obrotowy dostarczany do przednich kół, aby poprawić przyczepność i stabilność pojazdu, a także uzyskać lepsze właściwości jezdne.
- 4HLc - w położeniu 4HLc centralny mechanizm różnicowy zostaje zablokowany w trybie jazdy bez reduktora, aby przekazać na nawierzchnię jak największą siłę napędową. Tryb ten zdaje egzamin na drogach pokrytych śniegiem i kopnym piachem oraz na nawierzchniach stawiających duży opór podczas jazdy.
- 4LLc - wybór trybu 4LLc powoduje zablokowanie centralnego mechanizmu różnicowego i włączenie reduktora, co pozwala kierowcy pokonać skaliste lub błotniste tereny, gdzie liczy się dodatkowy moment obrotowy.

Grupa emisyjna
2.5-litrowy silnik Diesla montowany w Pajero Sport zużywa średnio 8,2 l oleju napędowego na 100 km. Zużycie paliwa w mieście wynosi 9,8 l/100 km, a poza miastem – 7,3 l/100 km.

Koszty
Mitsubishi Pajero Sport dostępny jest w Polsce w dwóch wersjach: Intense z manualną, pięciobiegową skrzynią biegów w cenie 137 990 PLN  i Intense Plus z automatyczną przekładnią w cenie 159 990 PLN. Jak to się prezentuje na tle bezpośredniej konkurencji? Najtańszy Pathfinder kosztuje 134 300 PLN, a Land Cruiser – 167 000 PLN.


Piotr Kozłowski

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane