/  / PREZENTACJA | Kia Optima Hybrid

PREZENTACJA | Kia Optima Hybrid

KIA Optima Hybrid 2013
© IBRM Samar
KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013KIA Optima Hybrid 2013

Ma znacznie mniejszy bagażnik, ale za to jest szybsza i oszczędniejsza od odmian benzynowej i wysokoprężnej. Kia Optima Hybrid na razie nie ma żadnych bezpośrednich konkurentów. Czy to oznacza, że hybrydowe auto w tym segmencie nie ma sensu?

Kia Optima to limuzyna klasy średniej, której trzecia generacja zadebiutowała w 2010 roku. Dwie poprzednie generacje modelu w Europie dostępne były pod nazwą Magentis. Pierwszą z nich produkowano przez pięć lat - do roku 2005. Przez następne pięć lat w ofercie Kii znajdowała się druga generacja modelu. Zupełnie nowa polityka marki i związana z nią potrzeba zmiany wizerunku sprawiły, że trzecia Kia Magentis stała się autem z wyższej niż dotychczas półki. Wymusiło to modyfikację nazewnictwa modelu. Tak oto Magentis stał się w Europie Optimą. Obecnie pod tą nazwą auto sprzedawane w większości krajów.
Kia Optima jest wyrazem ambicji koreańskiego producenta, dowodem na dynamiczne zmiany zachodzące w całym koncernie. Samochód został zaprojektowany przez Petera Schreyera (człowieka odpowiedzialnego m.in. za Audi TT pierwszej generacji) we współpracy z biurami projektowymi z Frankfurtu oraz Kalifornii. Podczas europejskiego debiutu na salonie samochodowym w Paryżu Schreyer opisał swoje dzieło tymi słowami: „Nowa Optima uosabia ducha nieskrępowanej, atletycznej i wizualnej, sportowej energii”. Ten entuzjastyczny opis może i jest przesadzony, ale faktem jest, że po rozpoczęciu sprzedaży samochodu w Korei jego sprzedaż (10 tys. egzemplarzy w dwa miesiące) zapewniła Kii tytuł bestsellera na rodzimym rynku. Po raz pierwszy w historii. Do niedawna kojarzona raczej z budżetowymi autami z Korei Kia nagle stała się marką, której auta mogą bez kompleksów konkurować z samochodami europejskimi, a nawet odbierać klientów bratniemu Hyundaiowi.
Pierwsze egzemplarze obecnie sprzedawanej generacji Kii Optimy trafiły do polskich salonów na początku stycznia 2012 roku. Po roku ofertę poszerzyła wersja hybrydowa – zwiastun kolejnych zmian w ofercie Kii.

Gdzie jest produkowana?
Kia Optima Hybrid dostępna na rynku europejskim produkowana była w koreańskiej fabryce w Hwasung. Na tę chwilę hybrydowa odmiana Optimy jest niedostępna ze względu na face-lifting modelu, który miał miejsce w 2013 r.

Segment i konkurenci
Kia Optima jest limuzyną klasy średniej, czyli autem segmentu D. Jej głównymi rywalami są m.in.: Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo, Mazda 6, Hyundai i40, Citroen C5 i Toyota Avensis. Bezpośrednia konkurencja odmiany Hybrid właściwie nie istnieje. Trudno zestawić ją np. z hybrydowym Lexusem IS z klasy premium czy Peugeotem 508 RXH, będącym de facto crossoverem. Są to auta celujące w innego klienta.

Kto kupuje prezentowany model?
Optima to najrzadziej wybierana w Polsce Kia. W tym roku zarejestrowano 243 egzemplarze tego modelu. 167 rejestracji dokonały firmy, a 76 klienci indywidualni. To nieporównywalnie mniej od konkurentów. Wyniki w ujęciu ogólnoeuropejskim wcale nie są lepsze. Optimy zabrakło na październikowej liście 150 najpopularniejszych samochodów na Starym Kontynencie. Auto ma tu jeszcze sporo do zrobienia, choć w Korei Południowej cieszy się wciąż dużym zainteresowaniem (7. miejsce w listopadzie).
Statystyki sprzedaży nie wyszczególniają wersji hybrydowych od tradycyjnych.

Podstawowe informacje
Dostępna w Europejskich salonach Kia Optima Hybrid produkowana jest w Korei. To zwiastun nowych technologii, które pojawią się także w innych modelach w okresie najbliższej dekady. Europejska, dwulitrowa odmiana powstała na bazie wersji Optima Hybrid 2.4, oferowanej w Ameryce Północnej, Kanadzie i Korei. Zespół hybrydowy Optimy Hybrid 2.0 generuje moc 190 KM, co pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w 9,4 s i osiągać prędkość maksymalną równą 192 km/h. Jak podaje producent, auto zużywa średnio 5,4 l benzyny na 100 km.
Silnik benzynowy współpracuje - za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego - z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie silnika spalinowego, umożliwiając kilkukilometrową jazdę przy wykorzystaniu wyłącznie jednostki elektrycznej.
Jak to wszystko działa? Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta napędu elektrycznego. Wraz ze wzrostem prędkości, hybrydowy generator uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu samochodu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący baterię akumulatorów litowo-polimerowych. W przypadku zatrzymania samochodu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony, co ma ograniczać zużycie paliwa.
W Optimie Hybrid zastosowano aerodynamiczne zderzaki i progi, lekkie obręcze kół o specjalnym wzorze, spojler klapy bagażnika oraz nową osłonę chłodnicy z aktywną przesłoną, zamykającą się wraz ze wzrostem prędkości. Rozwiązania te pozwoliły obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd z 0,29 do 0,26. Wszystko po to, by możliwie jak najbardziej obniżyć zużycie paliwa. A to w porównaniu z 1.7-litrowym dieslem spadło o 10 procent w cyklu mieszanym i 28 procent w cyklu miejskim. Dodatkowo dzięki silnikowi elektrycznemu Optima Hybrid o ponad sekundę szybciej osiąga „setkę” niż jej benzynowa odmiana o mocy 165 KM. W porównaniu z dieslem różnica ta jest jeszcze większa.

Wymiary, masy i objętości
Kia Optima Hybrid mierzy 4 845 mm długości, 1 830 mm szerokości i 1 455 mm wysokości. Rozstaw osi równy jest 2 795 mm. Samochód waży 1 587 kg przy masie dopuszczalnej 2 050 kg. Kufer hybrydowej Optimy pomieści 381 l bagażu. To znacznie mniej niż w przypadku egzemplarzy niewyposażonych w silnik elektryczny, których bagażniki mają pojemność 505 l.

Bezpieczeństwo
Lista wyposażenia w tym zakresie jest bardzo długa. Kia Optima Hybrid była standardowo wyposażona m.in. w: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system ABS+EBD+ESS, system ESC+TCS, system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), system podpowiedzi ruchu kierownicy (VSM), aktywne zagłówki foteli przednich, światła mijania z czujnikiem zmierzchu, lampy ksenonowe z systemem samopoziomowania oraz czujniki parkowania z tyłu.
Organizacja Euro NCAP nie przeprowadzała testów zderzeniowych Kii Optimy i Kii Optimy Hybrid.

Napęd
Do napędu Kii Optimy Hybrid służą dwa silniki – dwulitrowy, czterocylindrowy, benzynowy o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 180 Nm oraz elektryczny o mocy 40 KM. Łączna moc hybrydy wynosi 190 KM i osiągana jest przy 6000 obr./min. Napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach.

Grupa emisyjna
Optima Hybrid zużywa w cyklu mieszanym 5,4 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 125 g/km. Stawia to hybrydową Kię w klasie emisji C.

Koszty
Według oficjalnego cennika obowiązującego do 6 października 2013 r. za najtańszą Kię Optimę Hybrid w wersji wyposażenia M trzeba było zapłacić 114 900 zł. Kolejnymi i zarazem wyżej klasyfikowanymi wersjami wyposażenia były: L oraz XL, których minimalny koszt zakupu wyceniono odpowiednio na 125 900 PLN oraz 130 900 PLN. Jako, że hybrydowa Optima nie ma bezpośrednich konkurentów, warto ją porównać z klasycznymi odmianami obecnymi w ofercie.

Piotr Kozłowski
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane