/  / PREZENTACJA | KIA Carens 1.6 GDI (135 KM) S

PREZENTACJA | KIA Carens 1.6 GDI (135 KM) S

Kia Carens 2013
© IBRM Samar
Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013Kia Carens 2013

Kia Carens jest nieco mniejsza od poprzedniczki, ale oferuje trochę więcej miejsca w kabinie. Kompaktowy, koreański van został dobrze oceniony w testach zderzeniowych i oferowany jest z siedmioletnią gwarancją. Czy to zrekompensuje jego relatywnie wysoką cenę?

KIA Carens jest na rynku od 1999 roku, kiedy to pojawiła się pierwsza jej generacja. Carens (znany także jako Kia Rondo) na rodzimym rynku walczy od lat z podobnymi pojazdami, głównie z Chin. Pierwsze i drugie wcielenie oparte na Kii Sephia toczyło walkę m.in. ze znanym w Polsce koreańskim Daewoo Tacuma. Trzecia generacja Carensa/Rondo oparta była na podzespołach Sonaty (poprzednik Optimy) i tak jak wcześniejsze generacje nie zdobyła wielu klientów w Europie.
Obecna, czwarta generacja Carens bazuje na rozwiązaniach technicznych z takich modeli jak Forte, Cee’d oraz Optima. Pojazd oparto na platformie o stosunkowo dużym rozstawie osi oraz prostym konstrukcyjnie i tanim w produkcji zawieszeniu.
Koreańska popularna (masowa) marka chce spróbować z Carensem swoich sił na Starym Kontynencie. Dlatego o pomoc w przygotowaniu stylizacji nadwozia poproszono Petera Schreyera, designer ten nadał autu bardziej europejski wygląd.

Gdzie jest produkowany?
Kompaktowy van Kii opuszcza zakłady w Gwanju w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Prezentowane auto reprezentuje klasę pojazdów wielofunkcyjnych (MPV). Na polskim rynku rywalizuje głównie z Chevroletem Orlando, Citroenem C4 Picasso, Dacią Lodgy i Renault Grand Scenic.

Kto kupuje prezentowany model?
Od dnia premiery do końca listopada 2013 roku Kia sprzedała w Polsce 300 kompaktowych vanów, 138 trafiło do firm, a 162 do osób prywatnych.

Podstawowe informacje
Kia Carens to kompaktowy pojazd wielofunkcyjny mogący przewieźć do pięciu lub nawet siedmiu pasażerów. Jest to obecnie największy van oferowany przez Koreańczyków (w salonach znajdziemy również mniejszy model Venga). Producent  zrezygnował z większego, ale przestarzałego i bardzo awaryjnego modelu Carnival.
Poprzednie generacje Carensa prezentowały się marnie. Na szczęście czwarta generacja została opracowana przez europejskich designerów. Samochód z pewnością nie jest najładniejszym w klasie, ale już tak nie odstrasza wyglądem jak poprzednicy. Nowością w tym modelu są reflektory w technice LED (światła dzienne) oraz tylne lampy również korzystające z diod elektroluminescencyjnych (opcja).
Wnętrze zostało zaprojektowane pod gusta europejskiego klienta, choć nie wyzbyło się ono niestety kilku cech typowych dla azjatyckich aut. Nie jest ono tak dopracowane jakościowo jak w wielu niemieckich czy japońskich vanach, ale wreszcie przynajmniej design kabiny można uznać za dość ciekawy.
Kia Carens występuje standardowo w wersji 5-osobowej, a za dopłatą można zamówić trzeci rząd z dwoma składanymi w podłodze bagażnika siedzeniami. Fotele drugiego rzędu można przesuwać lub składać uzyskując niemal płaską podłogę przestrzeni bagażowej.
Kompaktowy van zbudowany jest oszczędnie. Jakość plastików użytych do wykończenia kabiny – jak na ten poziom cen – wypada przeciętnie. W aucie wykorzystano nieskomplikowane zawieszenie. Z przodu znajdziemy kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, z tyłu wahacze wleczone połączone belką skrętną. Pozwoliło to obniżyć koszty produkcji.
Za czasów Daewoo plusem koreańskich aut były niewygórowane ceny i bogate wyposażenie. Te zalety to już właściwie historia, dzisiaj głównym atutem samochodów Kii, Hyundaia i Ssang-Yonga jest dłuższy okres gwarancji, natomiast poziom cen jest już wysoki, często mało atrakcyjny. Koreańczycy  przyciągają klientów do salonów siedmioletnią gwarancją, która obejmuje najważniejsze podzespoły, których naprawa kosztuje zwykle najwięcej. Siedem lat „ochrony” (limitowane przebiegiem  150 tys. km.) to największa zaleta Kii. W Polsce dłuższą gwarancję mechaniczną oferuje tylko Ford (opcjonalnie do 10 lat lub 200 tys. km).
W testach branżowych Kia Carens chwalona jest za sporą ilość miejsca w kabinie i komfortowe zawieszenie. Jednak najczęściej punktuje za długą gwarancję i dobre wyniki w testach zderzeniowych. Dziennikarze często krytykują auto za niedopracowany, mało precyzyjny układ kierowniczy, słabe trzymanie się drogi, przeciętną jakość materiałów wykończeniowych oraz mało wygodne fotele.
Kia Carens oferowana jest w czterech wersjach wyposażeniowych (S, M, L, XL) i z trzema silnikami do wyboru (spektrum mocy od 115 do 166 KM). Wyposażenie standardowe wypada dość poprawnie w relacji do ceny. Lista dodatków jest skromna, ale Carens nie stanowi przecież oferty dla wymagających klientów.

Wymiary, masy i objętości
Mimo mniejszych gabarytów nadwozia (pojazd jest krótszy o 2 cm, węższy o 1,5 cm i niższy o 4 cm) w stosunku do poprzednika, dzięki zwiększonemu rozstawowi osi (o 5 cm) oraz przesunięciu słupka A do przodu (pomysł Chryslera nazwany „cab-forward design”) uzyskano więcej przestrzeni w kabinie. Kompaktowej wielkości (4.525 x 1.820 x 1.610 mm) van oferuje sporo miejsca w kabinie dla pięciu pasażerów. Opcjonalny trzeci rząd siedzeń należy uznać jako „awaryjny” albo  przeznaczony dla dzieci. Pod względem rozstawu osi (równy 2.750 mm) Kia trafia w środek stawki w tej klasie. Najbliżsi konkurenci mają większy rozstaw osi (Orlando – 2.760; Lodgy – 2.810; Scenic – 2.770 mm).
Masa własna auta w opisywanej wersji wynosi 1.383 kg, dopuszczalna ładowność 617 kg, to przeciętny wynik (Orlando i Lodgy zabiorą na pokład ponad 700 kg, Scenic – 660 kg.).
Bagażnik również nie jest zbyt duży na tle rywali. Oferuje w zależności od zastosowanej konfiguracji foteli od 103 litrów (w wariancie 7-miejscowym) lub od 536 litrów (przy dwóch rzędach siedzeń) do maksymalnie 1.694 litrów.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Kii Carens wypada korzystnie. Od najtańszej wersji S w aucie montowane są cztery poduszki powietrzne (dwie czołowe, dwie boczne) oraz  dwie nadokienne kurtyny. W standardzie znajdziemy powszechnie stosowane systemy ABS, BAS i VSC (odpowiednik ESP). Bez dopłaty klient otrzyma także HAC wspomagający podjazd pod wzniesienia oraz VSM podpowiadający ruchy korygujące kierownicą.
Carens crashtesty Euro NCAP zakończyła wynikiem pięciu gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów oceniono wysoko (94%), w kategorii „safety assist” (oceniającej systemy bezpieczeństwa aktywnego) przyznano również dobrą ocenę: 81%. Kia Carens w testach europejskiej organizacji wypadła więc  ciut gorzej od Renault Scenic, nieco lepiej od Chevroleta Orlando i znacznie korzystniej w porównaniu z Dacią Lodgy.

Napęd
W przypadku wielofunkcyjnej Kii klient ma do wyboru jeden z trzech silników. W ofercie znajdziemy dwie jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem 1.6 i 2.0 GDI oraz jednego turbodiesla 1.7 CRDI w dwóch wariantach mocy. Silniki benzynowe zapewniają przeciętną dynamikę (szczególnie elastyczność jest słaba) i mają opinię mało oszczędnych, natomiast diesle znacząco podnoszą cenę samochodu. Optymalnym wyborem pod względem osiągów i zużycia paliwa jest Carens z silnikiem 1.7 VGT/ 136 KM i manualną skrzynią biegów.
Napęd przenoszony jest zawsze na przednią oś za pośrednictwem manualnych lub automatycznych 6-biegowych przekładni. Opcjonalne klasyczne „automaty” przewidziano dla dwóch mocniejszych silników.
W poniższym zestawieniu danych technicznych prezentujemy wersje z ręcznymi skrzyniami.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy 99 kW/ 135 KM i momencie równym 165 Nm. Koreański van z podstawowym silnikiem benzynowym osiąga maksymalnie 185 km/h, a setkę „robi” w 11,3 s. Z tą jednostką van średnio spala 6,8 l benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km).
2.0 o mocy 122 kW/ 166 KM i momencie równym 210 Nm. Z dwulitrową jednostką pojazd można rozpędzić do 203 km/h, a sprint do setki zabiera 9,7 s. Auto potrzebuje średnio 7,3 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 169 g/km).

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Kia Carens prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.7 o mocy 85 kW/ 115 KM i momencie równym 260 Nm. Podstawowy wysokoprężny silnik oferuje słabe osiągi, ale charakteryzuje się niskim apetytem na paliwo. Turbodiesel zużywa tylko 4,9  l/100 km ON i emituje 129 g/km CO2. Rodzinnego vana można rozpędzić do 181 km/h, a przyspieszenie do setki zabiera 13 s.
1.7 o mocy 100 kW/ 136 KM i momencie równym 330 Nm. Mocniejszy wariant jednostki 1.7 CRDI oferuje niezłe osiągi i nadal jest oszczędny. Pojazd zużywa tylko 5,1 l/100 km ON i emituje 134 g/km CO2. Carens osiąga maksymalnie 191 km/h, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 10,4 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Kia Carens prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana Carens 1.6 GDI w cyklu mieszanym zużywa 6,8 litra benzyny na 100 km, w mieście 9, a na trasie 5,6. Emisja CO2 w wysokości 159 g/km plasuje auto w klasie emisji D.

Koszty
Dotychczasowe trzy generacje Kii Carens były tak nieciekawe i niekonkurencyjne wobec japońskich czy europejskich kompaktowych vanów, że prawie nikt ich nie chciał w Europie. Obecne wcielenie auta zostało opracowane na nowo i prezentuje już wyraźnie wyższy poziom techniczno-jakościowy, ale nadal ma kilka rzeczy, które wymagają poprawienia.
Czy czwarta generacja ma szanse przyjąć się na Starym Kontynencie? No cóż, w starciu z Fordem C-MAX, Mazdą 5, Oplem Zafira Tour czy Volkswagenem Touran nie będzie łatwo. Może być natomiast ciekawą konkurencją dla Chevroleta Orlando czy Dacii Lodgy. Największy problem Kii to wysoki poziom cen.

Za prezentowaną, najtańszą Kię Carens 1.6 GDI S klient zapłaci 65.990 zł. To sporo. Chevrolet Orlando w wersji 1.8 LS kosztuje 60.990 zł, a Dacia Lodgy jeszcze mniej (1.6 Access od 37.900 zł). Z kolei Renault Grand Scenic 1.2 TCe Authentique jest nieznacznie droższy od Kii (różnica 4 tys. zł).
Najdroższa Kia Carens 1.7 CRDI XL kosztuje ponad sto tysięcy złotych, a to już mocno przesadzona cena. Za podobne pieniądze można wybierać spośród co najmniej tuzina lepszych pojazdów MPV.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane