/  / PREZENTACJA | Honda Civic Tourer w zbliżeniu

PREZENTACJA | Honda Civic Tourer w zbliżeniu

Honda|
null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Honda Civic, choć to jeden z najdłużej produkowanych modeli tej japońskiej marki, wydaje się wiecznie młoda. Ostatnio jednak nawet i ona nieco dojrzała. Nic dziwnego, że jazdy testowe jej najnowszą odmianą kombi odbyły się w Rzymie. Wieczne Miasto, jak rzadko które miejsce na ziemi, łączy w sobie młodość z dojrzałością. Podobnie jak Honda Civic Tourer.

Kompakt Hondy liczy sobie już ponad 40 wiosen, ale jego kolejne generacje niezmiennie uwodzą młodych kierowców swym wdziękiem, szczególnie w 3-drzwiowej wersji modelu. Najnowsza odmiana kombi to jednak propozycja dla innej grupy użytkowników. Analitycy Hondy doszli bowiem do przekonania, że w segmencie samochodów kombi dokonuje się zwrot w kierunku bardziej kompaktowych i wydajnych modeli, podczas gdy kombi klasy średniej cieszą się mniejszą popularnością.

Dlatego Honda oferuje model Civic Tourer głównie z myślą o dwóch grupach klientów: rodzinach z małymi dziećmi oraz klientach, których dzieci opuściły rodzinny dom. Pierwsza grupa to osoby w wieku około 40 lat, które szukają auta oferującego przestrzeń i wszechstronność. Druga – to ludzie starsi, których dzieci odeszły już z domu, w związku z czym chcą zamienić samochód wyższej klasy na auto mniejsze, ale zachowujące poziom komfortu, technologii i przyjemności z jazdy pojazdu segmentu D lub E.

Projektanci Hondy postawili więc sobie trudne zadanie stworzenia auta, które połączy sportowy design z jakością wykonania, osiągami kombi średniej klasy, wysoką wydajnością paliwową oraz użytecznością.



Kombi na wzór hatchbacka
Stylistycznie Honda Civic Tourer 2014 ma wiele cech wspólnych z 5-drzwiową wersją modelu Civic. Obie wersje łączy wygląd przedniej części nadwozia – takiej jak w pięciodrzwiowej wersji modelu Civic po face liftingu na rok 2014 (m.in. odświeżona stylistyka przedniego zderzaka). Honda Civic Tourer zachowuje również klimat wnętrza wersji 5-drzwiowej, zintegrowane tylne klamki, ciemne osłony rantów nadkoli oraz nowe, srebrno-czarne, 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich.

Projektanci wiele uwagi poświęcili za to stylizacji tylnej części pojazdu. Powierzchnię przeszklenia rozciągnięto na płaszczyznę ostatniego słupka oraz podniesiono linię okna w tylnych drzwiach (o 17mm w porównaniu z wersją 5-drzwiową), co pozwoliło stworzyć śmiały kontur bocznej części nadwozia. Zgodnie z założeniami projektantów kabina Hondy Civic Tourer stanowi połączenie sportowego stylu oraz elegancji. W efekcie, Honda Civic Tourer to najbardziej kompaktowe kombi w segmencie C, bowiem wersja ta jest jedynie o 235 mm dłuższa od 5-drzwiowej odmiany modelu Civic. Mimo tego, Civic Tourer oferuje najbardziej pojemny bagażnik w swojej klasie. Przy podniesionych oparciach przedział bagażowy pomieści 624 litrów ładunku (pomiar do wysokości rolety bagażnika), co pozwala na transport trzech dużych walizek przy zaciągniętej rolecie. Po złożeniu siedzeń, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1668 litrów (pomiar do linii dachu).

Nadwozie Hondy Civic Tourer skrywa jedną z najbardziej przestronnych kabin w segmencie C (1431 mm między przednimi fotelami na wysokości ramion oraz 795 mm między oparciem fotela kierowcy a siedziskiem tylnego fotela). Nadwozia obu wersji nadwoziowych - Tourer i 5-drzwiowej - zachowują identyczną wysokość i szerokość, ale dzięki nieco podwyższonej linii dachu, ta pierwsza oferuje więcej przestrzeni nad głowami pasażerów zasiadających w tylnych rzędzie foteli.

Na wzór wersji 5-drzwiowej, zbiornik paliwa w modelu Civic Tourer umieszczono centralnie pod przednimi fotelami, dzięki czemu wnętrze jest przestronne i umożliwia zastosowanie systemu „Magic Seats”. System ten umożliwia składanie siedzeń na wiele sposobów, pozwalając użytkownikowi dopasować przestrzeń w kabinie pasażerskiej do swoich indywidualnych potrzeb. Oparcia tylnej kanapy można łatwo złożyć, tworząc płaską powierzchnię bagażową, której podłoga została w tym celu nieco podwyższona.

Pod podłogą bagażnika Hondy Civic Tourer znajduje się znany z wersji 5-drzwiowej, dwupoziomowy schowek, jednak podłogę w kombi poprowadzono wyżej, dzięki czemu ma on teraz nie 75 ale 117 litrów pojemności. Po podniesieniu pokrywy schowka, w bagażniku zmieszczą się dwie skrzynie transportowe lub, po umieszczeniu pokrywy w najniższym położeniu, przedmioty o wysokości do 1 metra. Ponadto próg bagażnika obniżono do wysokości podłogi (565 mm), co znacznie ułatwia załadunek i rozładunek bagażu.

Jeden diesel, jedna benzyna
Honda Civic Tourer wyposażona jest w nowy silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM lub benzynową jednostkę 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM. Silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka z serii Earth Dreams Technology, której  głównym założeniem konstrukcyjnym jest osiągnięcie kompromisu pomiędzy zapotrzebowaniem na paliwo a osiągami. Najlżejszy silnik w tej klasie generuje do 300 Nm momentu obrotowego oraz emituje poniżej 99g CO2 na kilometr. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2.2 i-DTEC. Według danych producenta Honda Civic Tourer wyposażona w tę jednostkę przyspiesza do 100 km/h w 10,1 sek. W mieście spala średnio 4,2 l/100 km, poza miastem – 3,6 l/100 km, a w cyklu mieszanym 3,8 l/100 km.

Hondę Civic Tourer będzie można zamówić również z silnikiem 1.8 i-VTEC w wersji z przekładnią manualną lub automatyczną. Jednostka ta emituje do atmosfery od 148 g CO2 na kilometr i wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu VTEC.  Prędkość 100 km/h samochód z ręczną skrzynią biegów osiąga w 9,2 sek. (10,9 sek. w przypadku auta z automatyczną przekładnią). W mieście benzynowa Honda Civic Tourer zużywa średnio 7,7 l/100 km (8,9 l/100 km w „automacie”), poza miastem – 5,3 l/100 km (5,2 l/100 km w wersji z przekładnią automatyczną). Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi zaś odpowiednio 6,2 l/100 km lub 6,5 l/100 km.

Model wykorzystuje system Eco Assist, który pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, działając w oparciu o założenie, iż różnice w stylu jazdy powodują odchylenia zużycia paliwa sięgające 15%. Asystent Eco korzysta z podświetlenia tła prędkościomierza, by poinformować kierowcę, jak aktualny styl jazdy przekłada się na poziom zużycia paliwa przez samochód. Przy spokojnej jeździe prędkościomierz podświetlany jest na zielono. Zmiany koloru na biało-zielony będą pojawiały się w czasie delikatnego przyspieszania lub hamowania, sygnalizując niewielkie przekroczenie optymalnego zakresu pracy. Białe podświetlenie pojawi się w czasie dynamicznego przyspieszania i hamowania. Dodatkowo system wzbogacono o ekonomiczny tryb jazdy ECON. Po jego aktywacji sterowanie przepustnicą będzie odbywało się w taki sposób, by zmiany momentu obrotowego silnika następowały łagodniej, a pojazd zużywał mniej paliwa. Aby dodatkowo ograniczyć zużycie paliwa w modelu Civic Tourer, wersje z przekładnią manualną są standardowo wyposażane w system automatycznego zatrzymywania silnika na postoju (Idle Stop).

Tylne amortyzatory dostosują się do warunków jazdy
Honda Civic Tourer to pierwszy seryjny model Hondy z systemem adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia. System automatycznie dostosowuje siłę tłumienia tylnych amortyzatorów do warunków jazdy, co poprawia stabilność i komfort niezależnie od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych. Może też pracować w jednym z trzech trybów – komfortowym, standardowym i dynamicznym.

Amortyzatory wyposażone są w zawory elektromagnetyczne, które sterują przepływem oleju, tym samym regulując siłę tłumienia. Aby uzyskać optymalną charakterystykę tłumienia i komfort jazdy, jednostka sterująca ECU wykonuje obliczenia ruchu nadwozia oparte na sygnałach ze zintegrowanego czujnika rejestrującego odchylenia w trzech płaszczyznach. Jednostka sterująca ECU wykorzystuje informacje dostarczone poprzez magistralę CAN-BUS, a następnie, po analizie danych, odpowiednio koryguje charakterystykę tłumienia. Jeśli wybrany zostanie tryb Comfort, wyjściowe ustawienie charakterystyki tłumienia sprawiają, że układ zawieszenia pracuje bardziej miękko. Po wybraniu opcji Dynamic, amortyzatory utwardzają się, co zachęca do bardziej dynamicznej jazdy. Niezależnie od wybranego trybu, system adaptacyjnych amortyzatorów tylnego zawieszenia zawsze dostosowuje siłę tłumienia do stylu jazdy kierowcy oraz warunków jazdy.

Elektronika wspomoże kierowcę
Według producenta, bezpieczeństwo było jednym z kluczowych kryteriów podczas tworzenia koncepcji modelu Civic Tourer. Wiele uwagi poświęcono integracji systemów bezpieczeństwa aktywnego (Advanced Driving Assist Systems). W rezultacie auto korzysta z dobrodziejstw nowoczesnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, m.in. takich jak:

System aktywnego hamowania w ruchu miejskim (City-Brake Active system), który zapobiega lub łagodzi skutki kolizji przy małych prędkościach. W razie wykrycia bezpośredniego zagrożenia kolizją, system CBAS automatycznie przyhamowuje pojazd. System aktywnego hamowania w ruchu miejskim działa przy niskich prędkościach jazdy (do 32 km/h) i potrafi wykrywać samochody osobowe lub ciężarowe. Gdy system wykryje zagrożenie kolizją, informuje o tym kierowcę przy pomocy ostrzegawczych sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, automatycznie wykona hamowanie wstępne, a następnie uruchomi hamulce samochodu wykorzystując pełną wydajność układu hamulcowego.

System ostrzegania przed kolizją (Forward Collision Warning), który wykrywa przy pomocy kamery ryzyko najechania na pojazd (samochód osobowy lub ciężarowy) znajdujący się bezpośrednio przed Hondą Civic Tourer. System jest aktywny przy prędkości od 15 km/h, a po wykryciu zagrożenia wysyła ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe. Kierowca ma możliwość ustalenia zadanej odległości o pojazdu poprzedzającego.

System automatycznych świateł drogowych (High-Beam Support System),
który działa przy prędkości powyżej 40km/h, automatycznie włączając lub wyłączając światła drogowe zależnie od ruchu na drodze. System potrafi wykryć samochody osobowe, ciężarówki oraz jednoślady poruszające się w tym samym lub przeciwnym kierunku co Honda Civic Tourer, uwzględniając przy tym stopień doświetlenia drogi.

System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning) -
wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do śledzenia poziomych oznaczeń pasów ruchu na drodze. Jeśli pojazd zacznie opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system poinformuje o tym kierowcę przy pomocy dźwiękowych i wizualnych sygnałów ostrzegawczych. System działa przy prędkości powyżej 64km/h na odcinkach dróg o minimalnym promieniu skrętu wynoszącym 250 metrów.

System rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition System) -
wykorzystuje kamerę do wykrywania znaków drogowych, które - po ich minięciu - prezentowane są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i-MID. System potrafi wykrywać okrągłe znaki ograniczające prędkość oraz dotyczące zakazu wyprzedzania innych pojazdów. Możliwe jest również wyświetlenie dwóch znaków drogowych obok siebie. Po prawej stronie wyświetlane są zawsze ograniczenia prędkości, a po lewej znaki związane z zakazem wyprzedzania lub ograniczeniem prędkości przekazujące dodatkową informację, np. o warunkach pogodowych w jakich obowiązuje dane ograniczenie prędkości. System TSR potrafi również wykryć, czy ustawiony przy drodze znak odnosi się do pojazdów osobowych, dzięki czemu wyświetlane są tylko właściwe znaki. Oznacza to, iż system pomija ograniczenia prędkości dla pojazdów ciężarowych.

System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information),
który aktywuje się przy prędkości powyżej 20 km/h i przy pomocy wiązki radarowej automatycznie monitoruje martwe pole widzenia kierowcy, ostrzegając go przed potencjalnym zagrożeniem. System potrafi wykryć samochody osobowe oraz ciężarowe i wspomaga kierującego podczas wyprzedzania, włączania się do ruchu i zmiany pasa. Jeśli w martwym polu kierowcy znajdzie się inny pojazd, system przekazuje taką informację kierującemu przy pomocy ostrzegawczego sygnału wizualnego wyświetlanego w lusterku zewnętrznym. Ostrzeżenie wysyłane jest do chwili zniknięcia pojazdu z martwego pola. Jeśli w martwym polu został wykryty pojazd, a kierowca Hondy Civic Tourer włączy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu skrętu, system wyśle kierującemu migający sygnał ostrzegawczy oraz dodatkowy sygnał dźwiękowy, informując go o potencjalnym ryzyku kolizji.

System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (Cross Traffic Monitor),
który wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania. Kierunek, z którego nadjeżdża inny pojazd, wyświetlany jest na ekranie tylnej kamery cofania lub - przy pomocy strzałek - na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i-MID wraz z ostrzegawczymi sygnałami dźwiękowymi. System potrafi wykryć samochody osobowe i ciężarowe poruszające się z prędkością nieprzekraczającą 25 km/h.

Tempomat adaptacyjny ACC,
który pozwala zaprogramować prędkość jazdy oraz odległość pomiędzy Hondą Civic Tourer, a pojazdem ją poprzedzającym. Jeśli zadany dystans się zmniejszy, system automatycznie wytraci prędkość. Jeśli konieczne będzie bardziej gwałtowne hamowanie, system wyśle ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe aby wywołać odpowiednią reakcję kierowcy.

System ograniczający skutki kolizji (CMBS),
który monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego (osobowego lub ciężarowego) i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także zmniejsza prędkość zderzenia, gdy kolizji nie da się już uniknąć.

Honda Civic Tourer
korzysta także z szerokiej gamy systemów bezpieczeństwa dostępnych w 5-drzwiowej wersji modelu Civic, takich jak: system kontroli stabilności jazdy (VSA), układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS), system elektronicznego rozdziału sił hamowania (EBD).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane