/  / PREZENTACJA | Citroen C4 Picasso

PREZENTACJA | Citroen C4 Picasso

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Świetnie się sprzedający, przestronny i bardzo oryginalny stylistycznie – Citroen C4 Picasso to podręcznikowy van ze szczyptą szaleństwa. Wygląda na to, że Francuzi znaleźli przepis na sukces.

Słynny Pablo Picasso (a właściwie Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso) nie do końca świadomie związał się z Citroenem już w latach 60. Wszystko za sprawą Manuela Mejido – wówczas 22-letniego, ambitnego dziennikarza mieszkającego we Francji. Mejido, jako pasjonat sztuki, chciał przeprowadzić wywiad ze stroniącym od prasy Picasso. Skłamał, że jest przedstawicielem hiszpańskiej organizacji założonej przez wygnanych z kraju za sprawą generała Franco opozycjonistów. Sam artysta również musiał wyjechać z Hiszpanii, dlatego – czując więź z innymi represjonowanymi republikanami – zgodził się na rozmowę z dziennikarzem. Mejido pożyczył robiącego wówczas furorę Citroena DS od kolegi, z którym (oraz dwójką innych przyjaciół) pojechał do posiadłości malarza. W trakcie rozmowy Picasso zniknął na dwie godziny. Jak się później okazało, przystrajał w tym czasie karoserię DS-a dziełem „Wieńce pokoju”. Mejido, chcąc zwiększyć jego wartość, poprosił artystę o złożenie podpisu na nadkolu („Wspaniałe! Zapomniałeś tylko o podpisie, maestro.”). Dowodem autentyczności są liczne fotografie, które wykonali koledzy dziennikarza. W drodze powrotnej Meksykanin odkupił auto od kolegi za tysiąc dolarów. Po powrocie do Francji sprzedał je w galerii sztuki za kwotę sześciokrotnie większą. Po pewnym czasie samochód zniknął. Dziś znajduje się zapewne w rękach prywatnego kolekcjonera sztuki, a jego wartość trudno oszacować. „Wieńce pokoju” nie trafiły do oficjalnego spisu dzieł Pabla Picasso. Mejido pytany przez dziennikarzy, dlaczego sprzedał auto, odpowiadał wprost: „Potrzebowałem kasy”.
Citroen niejako odkurzył historię pod koniec lat 90. Wówczas – w roku 1999 – do produkcji trafiła Xsara Picasso – kompaktowe MPV, które na początku 2007 roku zostało zastąpione modelem C4 Picasso, ale wciąż pozostawało w produkcji. Kilka miesięcy wcześniej (w listopadzie 2006 roku) francuska marka zaprezentowała jego 7-osobową odmianę o nazwie Grand C4 Picasso. Pierwsza generacja modelu została zastąpiona drugą w 2013 roku. Zapowiedzią auta był zaprezentowany w marcu koncept o nazwie Technospace. Świat motoryzacji już wiedział, że produkcyjna wersja auta zrobi niemniejsze wrażenie niż dzieło Picassa sprzed pół wieku.

Gdzie jest produkowany?
Najnowszy Citroen C4 Picasso produkowany jest w ojczyźnie Pabla Picasso – w hiszpańskiej fabryce PSA w mieście Vigo.

Segment i konkurenci
Citroen C4 Picasso jest vanem segmentu C. Konkuruje m.in. z Fordem C-Maxem, Renault Scenikiem, Dacią Lodgy, Oplem Zafirą i Chevroletem Orlando. Dodatkowym konkurentem z tego samego koncernu (PSA) jest Peugeot 5008.

Kto kupuje prezentowany model?
W gamie Citroena sprzedaż C4 Picasso stawia je na 3. miejscu w Polsce. Lepsze od niego są tylko Berlingo i C4. Liczba rejestracji kompaktowego vana w tym roku wynosi 991. 594 z nich dokonały firmy, a 397 – klienci indywidualni. Model sprzedaje się lepiej niż większość wymienionych konkurentów: Renault Scenic (693 rejestracje), Peugeot 5008 (698), Opel Zafira (577), Ford C-Max (823). Rywali daleko w tyle zostawiają jedynie Dacia Lodgy z wynikiem aż 1 850 rejestracji oraz Chevrolet Orlando z 1 387 rejestracjami.
W październikowych wynikach sprzedaży w Europie C4 Picasso jest numerem 1 w swojej klasie. Po 52-procentowym wzroście sprzedaży względem analogicznego okresu roku 2012 udało mu się wyprzedzić uwielbianego na Starym Kontynencie Scenika. W ujęciu całorocznym kompaktowy van Citroena musi jednak uznać wyższość rodzimego konkurenta, który zajmuje 28. miejsce w rankingu najpopularniejszych aut w Europie (C4 Picasso – 50.).

Podstawowe informacje
Citroen nie chce nazywać C4 Picasso vanem. Używa w zastępstwie nazwy Technospace, będącej nawiązaniem do studyjnej wersji auta, która została zaprezentowana w marcu 2013 roku w Genewie. Samochód trafił do sprzedaży w połowie tego roku. Zbudowano go na modułowej platformie EMP2. W porównaniu z pierwszą generacją modelu, nowe C4 Picasso jest lżejsze o 140 kg i o 40 mm krótsze (przy jednoczesnym zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm). Pomimo zmniejszonych gabarytów, wnętrze jest jeszcze bardziej przestronne niż u poprzednika. Jak opisuje je Citroen, zostało ono utrzymane w „loftowym stylu”. To nawiązanie do sporej powierzchni przeszklonej (5,3 m2), na którą składają się m.in. standardowa panoramiczna szyba przednia oraz opcjonalny szklany dach. Kokpit auta składa się głównie z dwóch ekranów – 7-calowego dotykowego (oferowanego standardowo) i 12-calowego wyświetlacza powyżej. Całość jest spójna i nowoczesna.
Podczas projektowania samochodu duży nacisk położono nie tylko na udoskonalenie praktycznych walorów wnętrza, ale również na ograniczenie zużycia paliwa. Redukcja masy w połączeniu z optymalnymi parametrami aerodynamicznymi (SCx 0,71) i gamą udoskonalonych silników wpłynęła istotnie na obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń: średnio zyskano 30 gramów, tj. ponad 1 litr na 100 km w stosunku do poprzednika. Dzięki temu najnowsza generacja modelu jest pierwszym kompaktowym minivanem z silnikiem spalinowym, który emituje poniżej 100 g CO2/km. Silnik e-HDi 90 KM Airdream, montowany z najnowszej generacji 6-biegową manualną skrzynią biegów, emituje według danych fabrycznych 98 g CO2/km, co przekłada się na średnie zużycie paliwa o wartości około 3,8 l/100 km. Ale to nie koniec atutów, jakimi może się pochwalić Citroen. Wszystkie silniki Diesla oferowane do auta wyposażono w technologię Stop&Start (z wyjątkiem HDi 90 KM z mechaniczną skrzynią biegów), a najczęściej wybierany silnik z gamy, czyli e-HDi 115 KM emituje 104 gramy CO2 w wersji ze skrzynią ETG6 i spala w cyklu mieszanym około 4 l/100 km.
Obok znanej 6-przełożeniowej, manualnej skrzyni biegów, w ofercie pojawiła się nowa 6-biegowa, manualna, elektronicznie sterowana przekładnia ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) o udoskonalonych parametrach, montowana z silnikami e-HDi 90 KM i e-HDi 115 KM. Oferuje ona kierowcy możliwość przełączania trybu jazdy z manualnego na automatyczny i odwrotnie, w zależności od sytuacji. Skrzynia posiada funkcję pełzania. Po jej włączeniu samochód zaczyna bardzo powoli jechać bez konieczności wciskania pedału gazu. Oferta skrzyń biegów uzupełniona zostanie o 6-biegową przekładnię automatyczną, która dostępna będzie w pierwszym półroczu 2014 roku.
Inżynierowie Citroena duży nacisk położyli na redukcję masy i obniżenie środka ciężkości. Umożliwiło to nie tylko ograniczyć zużycie paliwa, ale również znacząco poprawić przyjemność prowadzenia C4 Picasso. Francuzom zależało, by słynące z komfortu auto zyskało na przyczepności. W tym celu zmieniono mocowanie amortyzatorów i zamocowano zawieszenie powyżej osi kół. O tłumienie wibracji przenoszonych na kierownicę i redukowanie hałasu podczas jazdy po nierównościach dbają elektryczne wspomagania układu kierowniczego i nowe podkładki elastyczne w tylnej części zawieszenia, składające się z dwóch rodzajów materiałów.
W ofercie Citroena znajduje się również Grand C4 Picasso, czyli C4 Picasso ze zwiększonym o 55 mm rozstawem osi. Dopłata do niego we wszystkich wersjach silnikowych wynosi 1 500 PLN.

Wymiary, masy, objętości
Citroen C4 Picasso mierzy 4 430 mm długości, 1 830 mm szerokości i 1 610 mm wysokości. Rozstaw osi równy jest 2 785 mm. Pojemność bagażnika to 537 litrów, ale po przesunięciu foteli drugiego rzędu maksymalnie do przodu wzrasta ona do 630 l. To najlepszy wynik w klasie.
Dzięki użyciu lekkich materiałów masę C4 Picasso udało się zredukować do około 1 250–1 300 kg (w zależności od wersji silnikowej).

Bezpieczeństwo
W nowym Citroenie C4 Picasso zastosowano szereg systemów bezpieczeństwa. Oprócz licznych wspomagaczy hamowania i utrzymywania toru jazdy znajdziemy wśród nich m.in.:
- Aktywny tempomat, korzystający z czujnika usytuowanego w przednim zderzaku, który wykrywa i ostrzega kierowcę o zredukowaniu prędkości przez samochód jadący z przodu, utrzymując stały, uzależniony od prędkości odstęp od jadącego przed nim auta.
- W modelach wyposażonych w alarm niezamierzonego przekroczenia linii AFIL drugiej generacji, kierowca ostrzegany jest o przekroczeniu linii na jezdni za pomocą wibracji pasa bezpieczeństwa.
- Funkcja automatycznego przełączania świateł drogowych w zależności od natężenia światła i warunków na drodze.
- System kontroli martwego pola w lusterkach.
- Citroen eTouch, czyli usługa, która dzięki wbudowanej karcie SIM, obejmuje między innymi funkcję wezwania pomocy i assistance, co gwarantuje precyzyjną lokalizację samochodu i szybką interwencję odpowiednich służb w razie awarii lub wypadku.

Napęd
W ofercie Citroena C4 Picasso znajdują się dwa silniki benzynowe i dwa Diesla. Klient ma do wyboru trzy skrzynie biegów: 5- i 6-biegową manualną lub 6-stopniową zautomatyzowaną skrzynię ETG6. W przyszłym roku ofertę poszerzy 6-biegowy automat. Wszystkie przekładnie przekazują napęd na przednią oś.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
- 1.6 VTI o mocy 88 kW/120 KM (oferowany wyłącznie z 5-biegową skrzynią manualną) rozpędza auto do setki w 12,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 187 km/h. Wyposażone w ten silnik C4 Picasso zużywa średnio 6,3 l benzyny na 100 km.
- 1.6 THP o mocy 115 kW/156 KM (oferowany wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną) rozpędza auto do setki w równe 9 s. Prędkość maksymalna wynosi 209 km/h. Wyposażone w ten silnik C4 Picasso zużywa średnio 6 l benzyny na 100 km.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena C4 Picasso prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
- 1.6 HDi o mocy 68 kW/92 KM sprzęgnięty z 5-biegową skrzynią manualną przyspiesza do setki w 14,5 s i osiąga maksymalnie 173 km/h, zużywając średnio 4,2 l oleju napędowego na 100 km. W przypadku zautomatyzowanej skrzyni ETG6 osiągi wynoszą odpowiednio: 15,3 s, 173 km/h i 3,8 l/100 km.
- 1.6 e-HDi o mocy 85 kW/115 KM sprzęgnięty z 6-biegową skrzynią manualną przyspiesza do setki w 13,1 s i osiąga maksymalnie 185 km/h, zużywając średnio 4 l oleju napędowego na 100 km. W przypadku zautomatyzowanej skrzyni ETG6 osiągi wynoszą odpowiednio: 13,6 s, 189 km/h i 4 l/100 km.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Citroena C4 Picasso prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Najoszczędniejsza wersja Citroena C4 Picasso wyposażona w silnik 1.6 HDi o mocy 92 KM i wyposażona w zautomatyzowaną skrzynię ETG6 zużywa w trasie 3,5 l oleju napędowego na 100 km. Spalanie w mieście wynosi 4,2 l/100 km, co składa się na średnią równą 3,8 l/100 km. Przekłada się to na emisję CO2 równą 98 g/km i stawia auto w grupie emisyjnej A.

Koszty
Najtańszy Citroen C4 Picasso kosztuje 73 900 PLN, ale cena promocyjna wynosi 66 900 PLN. Za te pieniądze otrzymamy bazową wersję Attraction z silnikiem benzynowym 1.6 VTi o mocy 120 KM i manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Najdroższym C4 Picasso bez dopisku Grand jest odmiana wyposażona w silnik Diesla o mocy 115 KM sprzęgnięty ze zautomatyzowaną skrzynią ETG6 w wersji Exclusive. Za takie auto trzeba zapłacić 113 100 PLN (cena promocyjna – 90 900 PLN).

Piotr Kozłowski
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane