/  / PREZENTACJA | BMW 528i (245 KM) xDrive

PREZENTACJA | BMW 528i (245 KM) xDrive

BMW 528i xDrive - 2013
© IBRM Samar
BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013BMW 528i xDrive - 2013

W BMW serii 5 nowoczesne rozwiązania techniczne idą w parze z bardzo wysoką jakością wykonania. Naszpikowana elektroniką limuzyna oferuje nowoczesne, wydajne silniki i wiele systemów dbających o bezpieczeństwo.

Pierwsze BMW serii 5 (typoszereg E12) wyjechało na drogi w 1972 roku zastępując model E115. Kolejne generacje „piątki” stawały się większe, wygodniejsze i nowocześniejsze i z mocniejszymi silnikami. Ten samochód bardzo umocnił pozycję bawarskiego producenta jako jednej z czołowych wielkoseryjnych marek luksusowych (segment premium). Od lat seria 5 jest jednym z najchętniej wybieranych modeli BMW. Pod względem sprzedaży ustępuje dziś w gamie firmy tylko „trójce”, światowemu bestsellerowi w grupie marek premium.

Za najbardziej udane wcielenia serii 5 uznaje się generację E39. Przedostatnia, E60, była nowoczesna pod względem technicznym, jednak nieco krytykowana za stylizację odbiegającą od tradycyjnego wzornictwa BMW. Nowe „piątki” typoszeregu F10 (limuzyna) i F11 (kombi Touring) to powrót do najlepszych pomysłów i rozwiązań bawarskiego producenta.

Pojazd obecnej, szóstej generacji debiutował w 2011 roku. Auto bazuje na platformie F01 z serii 7 i wielu rozwiązaniach z topowej limuzyny producenta.

Seria 5 szóstej generacji dostępna jest również w wersji hybrydowej, wersji sportowej „M” i występuje – na wybranych rynkach - w wersji z wydłużonym rozstawem osi oraz z pakietem „Security” (kuloodporne nadwozie, specjalne koła).

Obecna „piątka” z miejsca stała się bestsellerem w segmencie na wielu rynkach europejskich i do dziś zajmuje w Polsce jedno z czołowych miejsc pod względem sprzedaży w swojej klasie.
BMW za ten model otrzymało wiele nagród i wyróżnień. Z ważniejszych warto wymienić nagrodę „Gelber Engel” przyznaną przez niemiecki automobilklub ADAC modelowi 520d EfficientDynamics Edition BluePerformance w kategorii „samochód przyszłości”. W innym konkursie, „Best Cars 2013” w swojej klasie - BMW serii 5 - podobnie, jak seria 3, okazało się najlepsze w 10 krajach, w których magazyn Auto Moto und Sport przeprowadził głosowanie wśród czytelników.

Gdzie jest produkowane?
BMW serii 5 sprzedawane w Europie opuszcza zakłady w Dingolfing w Niemczech, gdzie produkowana jest też topowa limuzyna tego producenta, seria 7. Na rynki Kanady i USA „piątki” montowane są w Meksyku, do Afryki trafiają z montowni w Egipcie, a na rynki azjatyckie są wytwarzane w kilku innych lokalizacjach.

Segment i konkurenci
Prezentowany pojazd należy do segmentu E, a więc reprezentuje klasę wyższą. BMW serii 5 rywalizuje na polskim rynku z takimi limuzynami marek premium jak Audi A6, Infiniti Q70, Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes E klasy i Volvo S80.

Kto kupuje prezentowany model?
Limuzyny luksusowych marek chętnie kupowane są w celach reprezentacyjnych. Nie inaczej jest z BMW. Do klientów biznesowych w Polsce w 2012 roku trafiło 1 151 aut, a tylko 118 do nabywców indywidualnych. W 2013 roku (do końca listopada) firmy zakupiły 824 auta, a osoby prywatne zaledwie 72.



Podstawowe informacje
Prezentowane BMW serii 5 to sedan klasy wyższej. „Piątka” występuje jako limuzyna, kombi Touring oraz GT (Gran Turismo). Nas tym razem zainteresował ten pierwszy wariant nadwoziowy.
Seria 5 szóstej generacji powróciła do starej dobrej szkoły BMW. Pozbawiona jest jakichkolwiek niepotrzebnych „fajerwerków” designerskich i prezentuje się znakomicie. Oprócz dużego rozstawu osi, dłuższej i smuklejszej maski silnika oraz krótszych zwisów z przodu, zastosowano przesuniętą w tył kabinę pasażerską oraz niską, wydłużoną linię dachu, dzięki czemu limuzyna wyróżnia się wśród aut klasy wyższej.

Auto wykończone jest z wysoką dbałością o szczegóły. W estetycznie zaprojektowanym wnętrzu użyto bardzo dobrych materiałów wykończeniowych, to absolutna czołówka w grupie aut marek wielkoseryjnych. Przejrzyste rozmieszczenie wskaźników i elementów obsługi ułatwia obsługę. Kokpit znów – jak w starszych modelach BMW – jest zorientowany na kierowcę. Standardowo montowana jest wielofunkcyjna kierownica z rozszerzoną paletą funkcji. Element wyposażenia dodatkowego, wyświetlacz Head-Up, został zoptymalizowany pod względem prezentacji informacji oraz rozdzielczości i rozmiaru przedstawianego obrazu. Limuzyna wyposażona jest standardowo w najnowszą generację systemu iDrive do obsługi urządzeń pokładowych. Za pomocą kontrolera na konsoli środkowej możliwe jest sterowanie wszystkimi funkcjami telekomunikacyjnymi, rozrywkowymi i nawigacyjnymi. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest ConnectedDrive oferujący innowacyjne systemy zapewniające bezpieczeństwo, komfort i dostęp do informacji w czasie podróży. ConnectedDrive oferuje również funkcję Online, Assist i TeleServices, a także opcję korzystania z Internetu.

Z ciekawych opcjonalnych rozwiązań warto wymienić tzw. dostęp komfortowy, wielokanałowy system audio, systemy rozrywki dla tylnych siedzeń, czterostrefową klimatyzację automatyczną, fotele aktywne, system domykania drzwi, wyprofilowany i zoptymalizowany pod względem stylizacji i tłumienia hałasu dach szklany oraz hak holowniczy z elektrycznie chowaną głowicą.

Samochód nie posiada typowego dla tej wielkości aut zawieszenia z przodu (czyli MacPhersona). W „piątce” zastosowano zaawansowany układ jezdny z dwuprzegubową osią przednią i zespoloną osią tylną typu V. Ma to gwarantować wysoki komfort i optymalne własności jezdne. Większy poziom wydajności zapewnia elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcją Servotronic, uwzględnioną po raz pierwszy w standardzie BMW serii 5. Z kolei opcjonalny zintegrowany aktywny układ kierowniczy jest połączony z funkcją skrętu kół tylnych (o 2,5 st.). Układ dynamicznej kontroli amortyzatorów oraz dynamicznej kontroli stabilności (Dynamic Damper Control i Dynamic Drive) pozwalają kierowcy wybrać odpowiedni do warunków na drodze tryb jazdy.

Limuzyna oferowana jest w 16 wariantach napędu, spektrum mocy silników wynosi od 143 do 450 KM (nie licząc wersji sportowych i z napędem hybrydowym). BMW serii 5 sprzedawane jest z kilkoma typami zawieszenia, kierownicami i skrzyniami biegów (do wyboru). Samochód dostępny jest w jednej wersji wyposażeniowej, ale za to możliwości doposażenia są niemal nieograniczone.

Wymiary, masy i objętości
Samochód mierzy na długość 4.907 mm i posiada prawie trzymetrowy rozstaw osi (dokładnie 2.968 mm). Te liczby gwarantują dużo przestrzeni w kabinie dla pięciu dorosłych pasażerów. Szerokość auta (bez lusterek) wynosi 1.860 mm, a wysokość 1.475 mm.
Prezentowane BMW 528i xDrive ma masę własną równą 1.710 kg, a ładowność wynosi 600 kg. Bagażnik ma 520 litrów pojemności.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w BMW serii 5 wypada bardzo dobrze. Oferowane są czołowe i boczne poduszki powietrzne, kurtyny chroniące głowę oraz zagłówki na przednich siedzeniach aktywujące się zależnie od uderzenia. W aucie zastosowano opony typu Runflat umożliwiające kontynuowanie jazdy po ich przebiciu, wraz z sygnalizacją uszkodzenia. „Piątka” posiada bezpieczną dla pieszych konstrukcję maski silnika. W wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy reflektory biksenonowe, reflektory adaptacyjne ze zmiennym rozdziałem światła i funkcją doświetlania zakrętów oraz udoskonaloną funkcję wzywania pomocy, która lokalizuje pojazd za pomocą systemu ConnectedDrive.

Większe bezpieczeństwo zapewnia wyjątkowo sztywna konstrukcja karoserii. Efekt ten uzyskano dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu stali o wysokiej i bardzo wysokiej wytrzymałości wpływającej na większą stabilność całej konstrukcji karoserii (o ok. 55 procent w stosunku do poprzedniego modelu) przy jednoczesnym zredukowaniu ogólnej masy pojazdu.

W tym modelu po raz pierwszy zastosowano asystent parkowania, ostrzegający przed kolizją i z funkcją automatycznej aktywacji hamulców w razie wystąpienia ryzyka „stłuczki”. W połączeniu z aktywnym tempomatem z funkcją Stop&Go, funkcją Surround View oraz nową funkcją Speed Limit Device ułatwione jest poruszanie się w gąszczu aut. Dostępne są ponadto takie funkcje jak ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu i zjechaniem z pasa ruchu, asystent świateł drogowych czy system Night Vision z rozpoznawaniem osób na drodze w ciemności.

Organizacja Euro NCAP przyznała BMW serii 5 najwyższą ocenę – pięć gwiazdek. Bardzo wysoko oceniono bezpieczeństwo dorosłych pasażerów (95%, to czołowy wynik w klasie) oraz maksymalną notę (100%) przyznano w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego. Żadne inne BMW nie otrzymało w kategorii „safety assist” aż tak dobrej oceny.
Napęd
W cenniku znajdziemy 16 wariantów napędu, które uzupełniają dodatkowo dwie specjalne wersje „M” oraz „hybryda” ActiveHybrid 5. Limuzyna debiutowała początkowo z jednym, 8-cylindrowym silnikiem oraz trzema 6-cylindrowym benzynowymi, a także z dwoma 6- cylindrowymi wysokoprężnymi. Najwyższy model 550i wyposażono w 450-konny silnik V8 w technice TwinPower Turbo oraz High Precision Injection. Dostępny jest też 306-konny, 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy (z układem TwinPower Turbo, High Precision Injection i Valvetronic) montowany w 535i, a także dwie jednostki R6 wyposażone w układ HPI i pracujące z tzw. ubogą mieszanką dla wersji 528i (245 KM) oraz BMW 520i (184 KM).

Najnowsza generacja 6-cylindrowych, rzędowych silników wysokoprężnych z aluminiową skrzynią korbową i wtryskiem bezpośrednim common-rail pozwoliła wariantowi 530d uzyskiwać moc 258 KM, a wersji 525d 218 KM. Dzięki poszerzeniu palety modelowej można wybierać obecnie spośród turbodiesli 520d (184 KM) oraz 518d (143 KM). Oba zapewniają wyjątkowo niskie zużycie paliwa (4,5 litra ON na 100 km i emisja CO2 równa 119 g/km).

W gamie wariantów modelu znajdziemy również trzy specjalne wersje: ActiveHybrid 5 (hybryda o mocy systemowej 340 KM), M550d xDrive (sportowy wariant z turbodieslem o mocy 381 KM) oraz M5 (wybitnie sportowy wariant z silnikiem V8 bi-turbo o mocy 560 KM i skrzynią preselekcyjną, dwusprzęgłową 7-DCT).

Standardowo montowana jest sześciobiegowa skrzynia ręczna. Ośmiobiegowa przekładnia automatyczna Steptronic montowana jest opcjonalnie, a seryjnie w topowym 550i.
 
Napęd, jak przystało na auta o sportowym zacięciu, przenoszony jest na tylną oś, z wybranymi silnikami można zażyczyć sobie napęd na cztery koła (xDrive). W przypadku aut z napędem na cztery koła (Xdrive), napęd przenoszony jest za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej Steptronic.

W poniższym zestawieniu występują wersje ze standardową dla danego wariantu skrzynią biegów.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie równym 270 Nm. Podstawowy silnik benzynowy napędza BMW 520i. Auto zużywa w cyklu mieszanym 6,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 149 g/km). Limuzyna osiąga maksymalnie 235 km/h, a setkę uzyskuje w 7,9 s.
2.0 o mocy 180 kW/ 245 KM i momencie równym 350 Nm. Mocniejszy wariant silnika 2.0 (w 528i) zużywa w cyklu mieszanym 6,6  litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 154 g/km). Auto klasy wyższej osiąga maksymalnie 250 km/h (ograniczona elektronicznie), a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,2 s.
3.0 o mocy 225 kW/ 306 KM i momencie równym 400 Nm. Z jednostką 3.0 BMW 535i spala w cyklu mieszanym 8 litrów benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 186 g/km). Setkę pojazd uzyskuje w 5,8 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 km/h.
4.4 o mocy 330 kW/ 449 KM i momencie równym 650 Nm. Z tą jednostką BMW 550i zużywa średnio 8,6 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 199 g/km). Setkę limuzyna osiąga w 4,6 s, a prędkość maksymalna równa jest 250 km/h.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 105 kW/ 143 KM i momencie równym 360 Nm. Podstawowy turbodiesel wariantu 518d zapewnia dobre osiągi i bardzo jest oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 4,5 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km). Sedan osiąga maksymalnie 214 km/h, a setkę uzyskuje w 9,7 s.
2.0 o mocy 135 kW/ 184 KM i momencie równym 380 Nm. Silnik wysokoprężny w odmianie 520d zapewnia niskie spalanie (4,5 litra ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 119 g/km). Pojazd klasy wyższej osiąga maksymalnie 234 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,1 s.
2.0 o mocy 160 kW/ 218 KM i momencie równym 450 Nm. Najmocniejszy z dwulitrowych turbodiesli, w wariancie 525d, zapewnia świetne osiągi i jest oszczędny. Zużywa w cyklu mieszanym 4,9 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 129 g/km). Limuzyna osiąga maksymalnie 248 km/h, a setkę uzyskuje w 7 s.
3.0 o mocy 190 kW/ 258 KM i momencie równym 560 Nm. Silnik wysokoprężny 3.0 to niskie spalanie (5,4 litra ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 143 g/km) oraz znakomite osiągi. BMW 530d  osiąga maksymalnie 250 km/h (ograniczona elektronicznie), a od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,1 s.
3.0 o mocy 230 kW/ 313 KM i momencie równym 630 Nm. Silnik wysokoprężny 3.0 w najmocniejszej wersji zapewnia niskie spalanie (5,6 litra ON na 100 km oraz emisja CO2 równa 142 g/km) i imponujące przyspieszenie. Wariant 535d osiąga maksymalnie 250 km/h (ograniczona elektronicznie), a od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 5,3 s.

Grupa emisyjna
Prezentowane BMW 528i xDrive zużywa w cyklu mieszanym 6,4 litra benzyny na 100 km, w mieście 8,4, na trasie 5,2. Emisja CO2 w wysokości 159 g/km stawia pojazd w grupie emisyjnej D.

Koszty
Na najtańsze BMW serii 5 (wariant wysokoprężny 518d) przygotować trzeba 173.900 zł, nieznacznie droższy (177.900 zł) jest podstawowy wariant benzynowy 520i. Opisywana wersja 528i xDrive kosztuje 217.900 zł. Dla porównania, odwieczni rywale Audi A6 i Mercedes E klasy kosztują podobnie. Topowe wersje „piątki” (nie licząc odmian specjalnych sygnowanych znaczkiem „M”) kosztują: 353.700 zł (550i xDrive) oraz 279.900 zł (535d xDrive).
W cenie BMW Serii 5 zawarty jest pakiet serwisowy na 5 lat lub 100 tys. km. (pokrycie kosztów przeglądów: robocizny i części).

Prezentowany materiał zdjęciowy dotyczy wersji 528i

Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane