/  / PREZENTACJA | Audi R8 Coupe 5.2 FSI V10 FSI (525 KM)

PREZENTACJA | Audi R8 Coupe 5.2 FSI V10 FSI (525 KM)

IBRM Samar|
Audi R8 Coupe 2013
© IBRM Samar
Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013Audi R8 Coupe 2013

Najbardziej sportowy model niemieckiego producenta został lekko zmodernizowany w 2012 roku. Pod maskę Audi R8, samochodu z genami Lamborghini Gallardo, trafiła przekładnia S tronic. Kilka innych usprawnień i odświeżony wygląd sprawiły, że mimo upływu lat R8 nic nie straciło na atrakcyjności.

Audi R8 (Typ 42) debiutowało 30 września 2006 roku na salonie paryskim, by od 2007 roku trafić do sprzedaży. Samochód bazuje na koncepcyjnym modelu RSQ pokazanym we Frankfurcie w 2004 roku. Nazwa R8 pochodzi od bolidu startującego (i wygrywającego liczne 24-godzinne wyścigi) w LeMans.
Początkowo R8 występowało wyłącznie jako coupe z 420-konnym silnikiem (zmodyfikowana jednostka z modelu RS4). W 2009 roku zaprezentowano roadster (pod nazwą R8 Spyder), który do salonów wjechał w 2010 roku. Początkowo pod przeszkloną pokrywę miał trafić kolejny silnik 5.0 V10 TFSI (jednostka bi-turbo z modelu RS6), jednak ten się przegrzewał. Ostatecznie wybrano wolnossący silnik 5.2 FSI V10. W 2011 roku mniejszy silnik V8 wzmocniono do 430 KM.
R8, wyjątkowy model w gamie Audi, doczekał się wielu specjalnych, koncepcyjny i limitowanych wersji (m.in. GT, LMS, LMS Evolution, LMS ultra). Audi zastanawiało się nad wprowadzeniem wersji wysokoprężnej (prototyp z silnikiem V12 TDI znanym z Q7 pokazano w 2008 roku), ostatecznie większe szanse na produkcję uzyskało elektryczne R8 e-tron. R8 GT (limitowana seria 333 sztuk) z 560-konnym silnikiem było sprzedawane w latach 2010-2013.
Samochód został wykorzystany w wielu filmach m.in. Iron Man, Dirt, Transformers oraz grach komputerowych np. Need For Speed. Pojazdy te biorą udział w licznych zawodach sportowych oraz służą za safety car w wyścigach DTM.
Do dziś samochód znalazł ponad 20 tys. nabywców i zdobył kilka ważnych nagród. Dwukrotnie otrzymał tytuł „World Performance Car of the Year” (V8 w 2008 roku, V10 w 2010 roku).
W zeszłym roku auto poddano niewielkiemu liftingowi.
Za design R8 odpowiedzialny jest Walter de’Silva, twórca wielu modeli koncernu VW oraz Frank Lamberty.

Gdzie jest produkowany?
Audi R8 jest produkowane tam, gdzie powstają najszybsze pojazdy niemieckiego producenta, chodzi oczywiście o zakłady quattro GmbH w Neckarsulm. Co ciekawe, topowy model z czterema pierścieniami jest składany ręcznie, dziennie fabrykę opuszcza około 30 samochodów.

Segment i konkurenci
Audi R8 należy do klasy aut sportowych, wśród marek premium podobne samochody oferuje kilku producentów. Do najbardziej zbliżonych rywali można zaliczyć Jaguary XK i F-Type, Mercedesy SL i SLS oraz Porsche 911. Najdroższy model Audi może odebrać część klientów także luksusowym markom egzotycznym jak Aston Martin, Ferrari czy Lamborghini. Ten ostatni producent należy do niemieckiego koncernu, na czym skorzystało właśnie prezentowane auto.

Kto kupuje prezentowany model?
Audi po raz kolejny w tym roku może pochwalić się lepszymi wynikami sprzedaży niemal na całym świecie. W październiku niemiecki producent uzyskał 6,7-procentowy wzrost w stosunku do roku 2012. Od początku tego roku Niemcy dostarczyli klientom ponad 1,31 mln sztuk Audi, co stanowi 7,5-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku. Tym samym producent z Ingolstadt należy obok BMW i Mercedesa do czołówki w grupie luksusowych marek pod względem sprzedaży.
W zeszłym roku Polacy zakupili w salonach Audi tylko dwa super samochody (oba trafiły do firm). W tym roku do końca września sprzedano siedem pojazdów (z czego sześć kupiły firmy, a jedną osoba prywatna).

Podstawowe informacje
Audi R8 to sportowe, dwudrzwiowe, dwumiejscowe auto. „Supersportowiec” występuje w dwóch wersjach: Coupe i Spyder. W naszej prezentacji opisywana jest ta pierwsza.
Audi R8 Coupe mimo upływu lat wciąż wygląda nowocześnie i nadal budzi pożądanie. Na tle rywali wyróżnia się agresywnym przodem z dominującą osłoną chłodnicy singleframe, bocznymi osłonami wlotu powietrza sideblades i wyraźnie wysuniętą do przodu kabiną.
Awangardowy design nie tylko zachował świeżość, ale dzięki drobnym zmianom stał się jeszcze bardziej wyrazisty. Podczas liftingu dokonano niedużych modyfikacji, ale też większe nie były potrzebne. Przednie lampy otrzymały w pełni LED-owe oświetlenie (technikę tę Audi wprowadziło jako pierwsze w branży właśnie w tym modelu). Obecnie logo producenta umieszczono na masce, a nie na „grillu”, z kolei we wlotach powietrza pojawiły się trzy poprzeczki, a tylny dyfuzor został lekko przeprojektowany. W topowym wariancie V10 plus kilka detali nadwozia wykonano z kompozytów CRP (wzmacnianych włóknem węglowym), w V8 i V10 są one opcjonalne. Kolejną nowością są kierunkowskazy składające się z 30 diod LED o zdynamizowanym sposobie sygnalizowania (sygnał świetlny przebiega od środka na zewnątrz, w kierunku zamierzonego skrętu).
W modelu sprzed liftingu „automat” (6-biegowa skrzynia R tronic) spotkał się z krytyką w mediach branżowych (powolna praca, niezbyt płynna zmiana przełożeń), dlatego zmodernizowane R8 wyposażono w nową 7-stopniową skrzynię S tronic. To największa zmiana. W wariantach, w których pracuje 10 cylindrów, preselekcyjny „automat” nie wymaga dopłaty.
Wykonana z aluminium konstrukcja nadwozia Audi Space Frame waży zaledwie 210 kg, tj. o 40% mniej od tradycyjnej stalowej. Rozkład obciążenia między osiami wynosi 43:57 i jest zbliżony do idealnego w przypadku samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie.
Spoiler wysuwa się automatycznie przy 100 km/h, dociskając tylną część samochodu do jezdni. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cw wynosi 0,35 a powierzchnia czołowa równa jest 1,99 m2. Pod podwoziem, wokół wnęk tylnych kół, znajdują się cztery dysze NACA w kształcie rozszerzonego klina. Kolejne dyfuzory w przedniej części zwiększają docisk aerodynamiczny przedniej osi. Wszystkie te elementy poprawiają stabilność pojazdu przy wyższych prędkościach.
Wnętrze auta cechują minimalizm i doskonała jakość wykonania. Nawet w przypadku samochodów kosztujących tyle, ile ładne mieszkanie w stolicy zdarzają się wpadki jakościowe. Ale nie w Audi R8, tu jakość materiałów wykończeniowych i precyzja montażu prezentują wysoki poziom.
Przypomnijmy, że Lamborghini należy do koncernu Volkswagen i jest zarządzane przez szefostwo Audi. Stąd właśnie w R8 sporo zapożyczeń wprost z Gallardo, najtańszego modelu włoskiego producenta. Audi R8 otrzymało zmodyfikowany, wolnossący silnik V10 z „Lambo”. Budowa zawieszenia w niemieckim aucie była wzorowana na tej z Gallardo. W wielu testach R8 dziennikarze podkreślają, że prezentowane Audi jest wyjątkowo komfortowe jak na „supersportowca” i nawet dłuższe podróże nie są w nim męczące. Kolejną zaletą jest zaskakująco łatwe prowadzenie auta. Nierzadko konkurencyjne samochody wymagają od kierowców – przy dynamicznej jeździe - ponadprzeciętnych umiejętności. W Audi mimo dużej mocy, pojazd prowadzi się łatwo, jest stabilny i wybacza kierowcy wiele błędów (oczywiście w granicach rozsądku).
Audi R8 oferowane jest w jednej wersji wyposażeniowej, co jest typowe dla droższych modeli marek premium. Dla tego samochodu przewidziano dwa silniki: 430-konne V8 oraz V10 w dwóch wariantach mocy (525 i 550 KM). Najmocniejsza odmiana V10 plus ma nie tylko duży „power” i znacznie bardziej sztywne zawieszenie, została też odchudzona o 50 kg w stosunku do wersji V10, dzięki użyciu nowoczesnych materiałów i procesów produkcyjnych.
Seryjnie Audi R8 ma na pokładzie właściwie wszystko, ale sprzedawca w salonie chętnie wręcza potencjalnemu klientowi 20-stronicowy cennik z wieloma dodatkami. Doprawdy jest w czym wybierać, choć zapał przed doposażeniem auta do granic możliwości mogą ostudzić ceny niektórych elementów wyposażenia. Mimo wybitnie sportowego charakteru w aucie nie zabrakło pozycji znanych np. z limuzyn jak wysokiej klasy sprzętu audio (w R8 sygnowany przez Bang & Olufsen). Decydując się na najdroższe Audi warto rozważyć zakup bardziej sportowego zawieszenia czy wydajniejszych hamulców (dostępne są ceramiczne, wzmacniane włóknem węglowym; standard w V10 plus). Można też wybrać pojemność zbiornika paliwa (standardowo ma 75 l, jednak można zamówić 90-litrowy - to darmowa opcja). Dla bazowej wersji warto pomyśleć o elektromagnetycznym systemie kontroli zawieszenia magnetic ride (w V10 seryjny).
Możliwości personalizacji nadwozia i wnętrza coupe są równie szerokie. Dostępne są liczne pakiety stylizacyjne, wiele dodatków oferuje się z karbonu, spory jest też wybór aplikacji dekoracyjnych. W cenniku znajdziemy także pojedyncze elementy i pakiety nadające nadwoziu niepowtarzalny wygląd (elementy bodykitu, bardziej sportowe końcówki wydechu, sideblades w kolorze nadwozia lub kontrastującym z nim, itd).  

Wymiary, masy i objętości
Coupe mierzy na długość 4.440 mm i na szerokość 1.904 mm (bez lusterek), całkowita wysokość to 1.252 mm. Mimo tak nisko położonej linii dachu w kabinie osoby o wzroście 190 cm nie powinny narzekać na brak przestrzeni. Rozstaw osi jest spory i wynosi 2.650 mm.
Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów R8 Coupe V8 waży tylko 1.560 kg (bez kierowcy). Maksymalna ładowność to 300 kg.
Bagażnik umieszczony z przodu oferuje miejsce na zaledwie najważniejsze bagaże (tylko 100 litrów), dodatkowe miejsce (90 litrów) znajduje się za siedzeniami.

Bezpieczeństwo
Audi R8 ma kilka najważniejszych elektronicznych systemów bezpieczeństwa. W standardzie znajdziemy układy ABS, ASR, ESC oraz EDS. Pasażerów, w razie wypadku chroni specjalna konstrukcja nadwozia oraz cztery poduszki powietrzne. Seryjnie montowany jest system kontroli ciśnienia w oponach oraz aktywne zagłówki chroniące kręgosłup szyjny w przypadku uderzenia w tył samochodu. Układ ESC (odpowiednik ESP) ma dwa tryby pracy (normalny i sportowy; ten drugi pozwala uzyskać nadsterowność w czasie pokonywania zakrętów), można go też całkowicie wyłączyć.
Szybki samochód musi posiadać wydajne hamulce. Audi  zastosowało cztery wentylowane tarcze z aluminiowymi zaciskami (z przodu ośmiotłoczkowe, z tyłu czterotłoczkowe). Opcjonalne hamulce ceramiczne tolerują wyższe obciążenia, nie są podatne na fading, nie korodują i są o 12 kg lżejsze w stosunku do tych z tarczami ze stali.
Opisywane coupe nie zostało poddane badaniom przez organizację Euro NCAP.

Napęd
Dla Audi R8 przewidziano dwa benzynowe, wolnossące silniki z rodziny FSI: 4,2-litrowy V8 o mocy 430 KM oraz 5,2-litrowy V10 w dwóch wariantach (525 i 550 KM). Wszystkie jednostki składane są ręcznie w zakładach Gyor na Węgrzech (w tym samym miejscu, gdzie montowane jest Audi TT). Obydwa silniki mają sporo cech wspólnych, a tym co je wyróżnia jest użycie suchej miski olejowej. To rozwiązanie zapożyczone ze sportu motorowego pozwala zamontować silnik niżej, co w rezultacie obniża środek ciężkości pojazdu.
Mniejszy silnik (znany z modeli RS4/RS5) zapewnia dobre przyspieszenie i jest elastyczny (90 procent maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest od 3,5 do 7,5 tys. obr./min.).
525-konna jednostka V10 nie tylko świetnie się prezentuje pod  szklaną pokrywą, ale zapewnia dużą dawkę emocji. Wartości przyspieszeń uzyskiwanych przez R8 V10 budzą uznanie. Fakt, że jednostka pochodzi z Lamborghini sprawia, że nie potrzeba dla niej lepszej rekomendacji. Przy maksymalnej prędkości obrotowej tłoki silnika V10 w ciągu sekundy pokonują drogę równą 26,9 m. Kierowca topowego wariantu R8 ma do dyspozycji program "sport", który wyostrza reakcje silnika, przyspiesza działanie przekładni i sprawia, że aktywny wydech dostarcza mocniejszych doznań akustycznych. V10-ka korzystająca z techniki Common-Pin odznacza się brzmieniem podobnym do jednostek wyścigowych.
Dzięki seryjnemu napędowi na cztery koła quattro, Audi R8 (sprzęgło Haldex) oferuje dobrą trakcję, ale zawsze jest bardziej pchane niż ciągnięte. Podobne podejście od dawna stosują BMW i Porsche, bowiem sprawdza się ono znakomicie w rasowych autach sportowych. Napęd quattro ma za zadanie poprawę osiągów, zwiększenie przyczepności kół i uczynienie z R8 pojazdu łatwego w prowadzeniu, jednak bez odbierania bardziej doświadczonym kierowcom przyjemności z jazdy typowej dla aut z napędzaną tylną osią. Standardowo w R8 aż 85% momentu trafia na tył, dopiero gdy zajdzie potrzeba, proporcje te ulegają zmianie.
Opracowana od nowa, opcjonalna dwusprzęgłowa przekładnia S tronic poprawiła efektywność napędu (lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h o 0,3 s, mniejsze o 0,9 l/100 km średnie zużycie paliwa i szybsza zmiana przełożeń) w stosunku do półautomatycznego R tronica. Po włączeniu układu Launch Control pojazd katapultuje z miejsca wykorzystując niemal pełną moc silnika, przy minimalnym poślizgu opon.
W poniższym zestawieniu danych znajdują się wartości dla wersji ze standardowymi przekładniami (6-biegowe, ręczne).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
4.2 o mocy 316 kW/ 430 KM i momencie równym 430 Nm. Coupe z mniejszym silnikiem można rozpędzić do 302 km/h, a sprint do setki zabiera tylko 4,6 s. R8 V8 zużywa średnio 14,2 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 332 g/km).
5.2 o mocy 386 kW/ 525 KM i momencie równym 530 Nm. Sportowe auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,9 s (maksymalna prędkość równa jest 316 km/h). Coupe z silnikiem V10 potrzebuje 14,7 litra benzyny na przejechanie 100 km (emisja CO2 wynosi 351 g/km).
5.2 o mocy 404 kW/ 550 KM i momencie równym 540 Nm. Topowy wariant V10 plus zadowala się 12,9 l benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 299 g/km). Samochód rozpędza się maksymalnie do 317 km/h, a pierwszą setkę osiąga w 3,5 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Audi R8 prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowane Audi R8 Coupe 4.2 V8 zużywa średnio 14,2 litra benzyny na 100 km. W cyklu miejskim „konsumuje” 21,3 litra, a na trasie 10. Emisja CO2 w wysokości 332 g/km stawia pojazd w klasie G.

Koszty
Za prezentowane, najtańsze Audi R8 Coupe z silnikiem 4.2 V8 trzeba zapłacić 520.500 zł. W bazowej wersji opcjonalna przekładnia S tronic to wydatek równy 59 tys. zł. Dopłata do silnika V10 wynosi ponad ćwierć miliona złotych, to suma za którą można kupić całkiem „żwawe” Audi TT RS. Warianty R8, które po Lamborghini Gallardo odziedziczyły najwięcej kosztują (niezależnie z jaką przekładnią je wybierzemy): 786.800 zł (V10) oraz 858.500 zł (V10 plus). No cóż, ceny są wysokie, ale niektóre konkurencyjne auta są jeszcze droższe.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane