/  / Porsche Macan Turbo - adrenalina na czterech kołach

PREZENTACJA | Porsche Macan Turbo - adrenalina na czterech kołach

Porsche Macan 2014
© IBRM Samar
Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014Porsche Macan 2014

Macan jeszcze przed premierą zapowiadany był jako nadchodzący hit sprzedaży Porsche. Tak też się stało. Auto dobrze wygląda, jeszcze lepiej jeździ i jest tańsze od nieznacznie tylko większego Cayenne. Konsumenci na całym świecie ustawiają się w kolejkach, a producent zwiększa prognozy sprzedaży. W Polsce pula samochodów na 2014 rok już została wyczerpana...

Premiera Macana odbyła się w Los Angeles w listopadzie 2013 roku. Miesiąc później samochód pojawił się w Polsce… choć tak naprawdę tylko jako pozycja w cenniku. Oferowany jest w trzech konfiguracjach - S Diesel (3.0 258 KM za 66 189 EUR), S (3.0 340 KM za 66 572 EUR) oraz Turbo (3.6 400 KM za 91 418 EUR). W przyszłości gamę uzupełnią czterocylindrowe silniki turbo z palety Volkswagena. Samochód cieszy się bardzo dużą popularnością - na odbiór dziś zamówionego pojazdu trzeba czekać do 2015 roku.

Biały kruk
Do testów otrzymaliśmy wersję Turbo, którą wyróżnia nie tylko najmocniejszy silnik w gamie, ale również najbogatsze wyposażenie. Macan Turbo to prawdziwy biały kruk na rynku kompaktowych SUV-ów, gdzie auta z silnikami Diesla stanowią zdecydowaną większość sprzedaży. Trudno jest znaleźć tak "mały" samochód z tak mocnym, 400-konnym silnikiem benzynowym. Rywale oferują mniej mocy: BMW X3/X4 zaledwie 306 KM, Mercedes GLK również 306 KM, Volvo XC60 - 304 KM, a Audi Q5 tylko 272 KM. Porównywalny wielkościowo Infiniti QX50 dysponuje mocą 320 KM i to koniec.

Z czym zatem można porównać Macana? Z pewnością odbierze on klientów większemu Cayenne, który w wersji S z 400-konnym silnikiem ma niemal identyczną cenę (różnica 100 EUR). Dla nabywców samochodów z tej półki prestiż, wygląd i osiągi, często odgrywają większą rolę niż właściwości użytkowe auta. Do porównania dobrze pasuje więc nietuzinkowe i wciąż budzące kontrowersje BMW X6 w wersji 50i, które choć jest o numer większe, kosztuje podobnie i ma równie mocny silnik benzynowy o mocy 407 KM.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Porsche Macan
Porsche Cayenne
BMW X6
Wersja   Turbo S i50
Cena bazowa wersji [PLN] 382 127* 381 700* 379 900
Długość [mm] 4699 4846 4877
Szerokość [mm] 1923 1939 1983
Wysokość [mm] 1624 1705 1690
Rozstaw osi [mm] 2807 2895 2933
Bagażnik min/max [litry] 500/1500 670/1780 570/1450
Masa własna/DMC [kg] 1925/2550 2065/2840 2190/2840
Zawieszenie przód wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół - przód/tył 235/55/R19 - 255/50R19 255/55/R18 - 255/55/R18 255/50/R19 - 255/50/R19
Hamulce przód i tył tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* przy kursie 1 EUR = 4,18 PLN

Turbo = doskonałe osiągi
Jak już wspomniano, Macana napędza 3.6-litrowy benzynowy silnik z podwójnym doładowaniem, rozwijający okrągłe 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna (PDK), która jest klasą dla siebie. Przy masie własnej pojazdu przekraczającej 1,9 tony, taki zestaw zapewnia rewelacyjne osiągi - samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy i uzyskuje prędkość maksymalną 266 km/h. To nie wszystko. Za dopłatą (1 322 EUR) można doposażyć pojazd w pakiet Sport Chrono. Za pomocą przycisku Sport Plus, zmienia się charakterystyka pracy przepustnicy, nastawy napędu na cztery koła oraz system kontroli trakcji, dzięki czemu przy pomocy systemu "Launch Control" można osiągnąć "setkę" w 4,6 sekundy!!! To wyniki, jakimi szczycą się najszybsze i najdroższe SUV-y na rynku, takie jak BMW X6M (555 KM), Mercedes GLA 45 AMG (360 KM), Mercedes M 63 AMG (525 KM) czy Porsche Cayenne Turbo (500 KM). Tytuł króla nadal dzierży Porsche Cayenne Turbo S (551 KM), które rozpędza się do setki w 4,5 sekundy i może pojechać z prędkością 283 km/h.

Biorąc pod uwagę strategię Porsche, można spodziewać się, że niebawem na rynek trafi Macan Turbo S i to on zajmie fotel lidera. Warto podkreślić, choć może ma to niewielkie znaczenie w tym modelu, że Macan Turbo może być oszczędny. Na dystansie 260 kilometrów średnie spalanie wyniosło około 9,5 l/100 km. Producent chwali się wynikiem 7,5 l/100 km na trasie, a w mieście 12 l/100 km. Takie rezultaty może osiągnąć tylko maszyna w warunkach laboratoryjnych, siedzącemu za kierownicą tego modelu bardzo trudno zapanować nad emocjami. Producent chyba zdaje sobie z tego sprawę i w Turbo zamontował zbiornik paliwa o poj. 75 litrów, o 15l większy niż w Dieslu i o 10l większy niż w benzynowym S.



DNA Audi, ale osobowość Porsche
Przy budowie pojazdu inżynierowie wykorzystali Audi Q5 i to on jest dawcą 1/3 podzespołów. Co ciekawe, Macan jest o 7 cm dłuższy od bliźniaczego Audi Q5, ale ma o 40 litrów mniejszy bagażnik (równe 500 litrów). Nadwozie "mniejszego Cayenne", jak często nazywany jest Macan, pomimo swojej wielkości, nawiązuje do pozostałych modeli z gamy Porsche. Łezkowate reflektory i projekt bocznej linii nadwozia nie pozostawiają wątpliwości, z pojazdem jakiej marki mamy do czynienia. Porównania do Cayenne nie da się jednak uniknąć. Modele mają bardzo podobną sylwetkę, a ich długość różni się zaledwie o 15 cm. Na tle Cayenne, Macana z pewnością wyróżniają charakterystyczne lampy tylne, które są małym dziełem sztuki użytkowej. Przetłoczenia wyglądają bardzo oryginalnie i sprawiają wrażenie jakby lampa była pusta w środku.

Porównanie Macana Turbo i Audi SQ5

Testowaną wersję Turbo odróżniają od pozostałych również kwadratowe końcówki układu wydechowego (w wersjach S są okrągłe), 19" felgi (seryjnie 18") i większe tarcze hamulcowe o średnicy przód/tył - 360/ 356 mm z czerwonymi zaciskami. Podobnie jak Panamera, Macan w wersji Turbo posiada czteropunktowe światła do jazdy dziennej w technologii LED.

Wnętrze każdego Porsche jest wyjątkowe, nie do pomylenia z żadną inną marką i Macan wykorzystuje sprawdzone rozwiązania. Trzeba przyznać, że producent ze Stuttgartu bardzo sceptycznie podchodzi do coraz modniejszych wyświetlaczy dotykowych. Dzięki przyciskom (których jest naprawdę dużo) można szybko i łatwo obsługiwać pojazd, choć dla osób, które nigdy nie siedziały w nowym Porsche, rozbudowana konsola wymaga chwili przyzwyczajenia.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Porsche Macan
Porsche Cayenne
BMW X6
Wersja   Turbo S i50
Cena bazowa wersji [PLN] 382 127* 381 700* 376 900
Budowa silnika/paliwo Benz V6 24V Bi-Turbo Benz V8 32V Benz V8 32V Bi-Turbo
Pojemność silnika [cm3] 3604 4806 4395
Moc [KM/obr./min] 400/6000 400/6500 407/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 550/1350-4500 500/3500-5000 600/1750-4500
Skrzynia biegów 7-stopniowy dwusprzęgłowy automat 8-stopniowa automatyczna 8-stopniowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,8 5,9 5,4
Prędkość maksymalna [km/h] 266 258 240
Spalanie miasto [l/100km] 11,5 14,4 17,5
Spalanie trasa [l/100km] 7,5 8,2 9,6
Spalanie średnie [l/100km] 8,9 10,5 12,5
* przy kursie 1 EUR = 4,18 PLN

Trzy rodzaje zawieszenia
Porsche wysoko postawiło poprzeczkę konkurencji, oferując do Macana trzy rodzaje zawieszenia. Podstawowe odmiany S mają klasyczne zawieszenie ze sprężynami stalowymi. Jest to zaawansowany układ wielowahaczowy - oś przednia ma konstrukcję opartą na pięciu wahaczach, natomiast oś tylną tworzą wahacze w układzie trapezowym. Rozwinięciem tego układu jest opcjonalny system PASM (Porsche Active Suspension Management) dostępny w wersjach S (dopłata 1 424 EUR), który za pomocą przycisku na konsoli środkowej pozwala na wybór jednego z  trzech trybów amortyzacji - Comfort, Sport i Sport Plus.

Jednak tym, czym Porsche deklasuje rywali, jest zawieszenie pneumatyczne z systemem samopoziomowania, oferowane standardowo w wersji Turbo. Oczywiście, w tej konfiguracji pojazd również ma system PASM. W porównaniu do konstrukcji ze sprężynami stalowymi, Macan z zawieszeniem pneumatycznym jest o 15 mm niższy. W tym wariancie prześwit można dostosować do trzech różnych poziomów ustawienia: wysoki (High Level I), normalny (Normal Level) i niski (Low Level). Przy ustawieniu High Level I prześwit jest o 40 mm większy  niż normalny, przy czym maksymalny wynosi 230 mm. Opcję tę włącza się za pomocą przycisku off-road i można z niej korzystać przy prędkościach od 0 do 80 km/h.

Wyposażenie godne marki Premium
Testowy Macan wyceniony jest na 111 014 EUR, co oznacza, że został doposażony za 19 596 EUR. Trzeba jednak podkreślić, że już bazowa wersja Turbo posiada dużo lepszy standard w porównaniu do S. Seryjnie dostępne jest m.in.: pneumatyczne zawieszenie, kamera cofania, podgrzewana kierownica, elektryczne fotele przednie z pamięcią ustawień (14 kierunków) i ogrzewaniem (przód/tył), system dźwiękowy Bose z 14 głośnikami i subwooferem czy wreszcie reflektory biksenonowe. Kabinę wersji Turbo charakteryzuje czarna podsufitka z alcantary oraz wykończenie ze szczotkowanego aluminium. Lista opcji jest na tyle długa, że nikt nie powinien narzekać. Najdroższe są: zestaw audio Burmester (4 404 EUR), felgi 21" 911 Turbo Design (3 523 EUR), specjalny lakier (2 912 EUR), dach panoramiczny (1 982 EUR) i ogrzewanie postojowe (1 982 EUR). Za 500 EUR można dokupić logo Porsche wytłoczone na zagłówkach, a za 514 EUR wybrać jeden z sześciu kolorów pasów bezpieczeństwa.

Poniżej przedstawiamy ceny przeglądów okresowych oraz części zamiennych prezentowanego Porsche Macan, a także przykładowej konkurencji:

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Porsche Macan
Porsche Cayenne
BMW X6
Wersja silnikowa V6 Bi-Turbo (400 KM) V8 (400 KM) V8 Bi-Turbo (407 KM)
Paliwo Benzyna Benzyna Benzyna
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 30 000 km 2490 2390 bd.
Przegląd po 60 000 km 3655 2670 bd.
Przegląd po 90 000 km 2490 2615 bd.
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód/tył 1375/1080 1865/1235 1463/450
Tarcze hamulcowe przód/tył 2000/1145 2475/1645 1426/696
Katalizator 4800 5240 3956
* ceny brutto [PLN]

Porsche Macan TDI - najlepszy wybór?
Jest niemal pewne, że Macan odbierze klientów modelowi Cayenne, podobnie jak Audi Q5 zwróciło na siebie uwagę klientów Q7’ki. Podobnie może być z silnikami. Od kiedy świętokradztwo stało się faktem i pod maską Porsche Cayenne zadomowił się Diesel, klienci rozpoczęli masowy szturm na salony producenta. Choć tak naprawdę Cayenne z silnikiem TDI ma niewiele wspólnego z duchem Porsche, to jednak dzięki niemu koncern ze Stuttgartu świętuje kolejne wzrosty sprzedaży. Macan z Dieslem również będzie hitem i nic tego nie zmieni. W przypadku jednostki wysokoprężnej, atutem Macana jest jego cena, o blisko 40 000 PLN niższa niż  Cayenne. Tu jednak na horyzoncie pojawia się inny rywal - rewelacyjne Audi SQ5 (3.0 TDI 313 KM), które za podobne pieniądze (Audi kosztuje 280 500 PLN, Porsche 276 670 PLN*) oferuje lepsze osiągi. Pytanie, którą drogą pójdą spragnieni wrażeń klienci… Optymalnym wyborem w przypadku Macana wydaje się wersja S z silnikiem benzynowym V6 o mocy 340 KM, który ma nieznacznie gorsze osiągi od wersji Turbo, ale jest tańsza o ponad 100 000 PLN i nadal należy do czołówki najszybszych SUV-ów na rynku. Oszczędni, ale wciąż bogaci, muszą uzbroić się w cierpliwość i poczekać na wersje czterocylindrowe z doładowanymi silnikami o poj. 2 litrów. Ich pojawienie się sprawi, że podstawowy Macan będzie tańszy o kolejnych kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zalety:
- super osiągi,
- atrakcyjny wygląd,
- wysoka jakość wykończenia,
- prestiż Porsche.

Wady:
- wysoka cena w porównaniu do modeli z tego samego segmentu,
- w przypadku wyboru Diesla, bliźniacze Audi Q5 w wersji S kosztuje tyle samo, ale jest znacznie szybsze.

* po kursie 1 EUR = 4,18 PLN
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane