/  / Porsche Cayenne S po face liftingu

TEST | Porsche Cayenne S po face liftingu

Porsche Cayenne S 2014
© IBRM Samar
Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014Porsche Cayenne S 2014

Porsche Cayenne długo nie miał konkurencji, także we własnej stajni. Ale z czasem pojawił się rywal w postaci mniejszego Macana, który w krótkim czasie również zyskał popularność. Obecność młodszego brata wymusiła na producencie modernizację Cayenne’a. Zmiany są stosunkowo niewielkie, ale istotne, szczególnie pod maską auta.

Porsche Cayenne drugiej generacji pojawił się na rynku w 2010 roku. Konkurował bezpośrednio z modelami oferowanymi przez Audi, BMW, czy  Mercedesa. Pod koniec 2013 roku Porsche zaprezentowało nowy model klasyfikowany w segmencie SUV’ów. Choć nieco mniejszy niż Cayenne, to jednak w sposób zamierzony, czy też nie, stał się jego bezpośrednim rywalem. Nowa stylistyka Macan’a wymusiła na producencie modernizację Cayenne’a nie tylko po to, aby ograniczyć wewnętrzny „kanibalizm”, ale również, aby jeszcze skuteczniej walczyć o pozyskanie nowego grona klientów.

W najnowszej odsłonie Cayenne ma bardziej wyraziste linie nadwozia. Styliści marki przeprojektowali przedni pas, przednie błotniki i pokrywę silnika. Zmienili także wloty powietrza z "płetwami" po obu stronach auta, zapewniające efektywny dopływ powietrza do intercoolerów. Uwagę zwracają typowe dla Porsche, biksenonowe reflektory, standardowo montowane w modelu bazowym i S, wraz z czteropunktowym oświetleniem LED-owym do jazdy dziennej. Seryjne wyposażenie topowego Cayenne Turbo obejmuje reflektory LED-owe wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).


Do pokonania był dystans ponad 1500 km po drogach Turcji, Gruzji oraz Azerbejdżanu. Wszystkie auta, a było ich w sumie 14, warte po kilkaset tysięcy złotych, dojechały na metę bez większych uszkodzeń, za wyjątkiem drobnych rys na lakierze, czy też jednej, zniszczonej opony. Co ciekawe, często większym wyzwaniem dla załóg było zachowanie innych uczestników ruchu, niż stan samych dróg. W Gruzji, gdzie poza miastami każdy jeździ według  własnych reguł, często bez świateł, nie zważając na pierwszeństwo przejazdu, klakson zdawał się być najważniejszym elementem wyposażenia auta.

Bez względu na to po jakiej drodze podróżowaliśmy , w żadnym nie towarzyszyło nam poczucie dyskomfortu. Choć zawieszenie, jak przystało na samochód o zacięciu sportowym, było sztywniejsze, to jednak bardzo dobrze tłumiło wszelkie nierówności. Przednie fotele, odpowiednio wyprofilowane, były wygodne i świetnie trzymały na zakrętach. Dzięki temu nasze kręgosłupy nie doznały uszczerbku podczas pokonywania długich dystansów jazdy, a podróż przez góry Kaukazu, wbrew naszym początkowym obawom,  nie była aż tak wyczerpująca jak mogłaby być w mniej komfortowym pojeździe.

Udany „downsizing”?
Producent z dumą podkreśla, że w zmodernizowanym Cayenne wszystkie odmiany silnikowe legitymują się jeszcze lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa względem poprzedników. Nowością w gamie jednostek napędowych jest wersja hybrydowa z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in) oraz nowy silnik 3.6 V6 Biturbo, montowany w prezentowanej wersji S.

3.6-litrowy silnik V6 Biturbo udowadnia, że downsizing nie musi wpływać negatywnie na kluczowe parametry pojazdu. Cayenne z tym silnikiem zużywa średnio 9,5-9,8 l/100 km, czyli o 1 l/100 km mniej od montowanej poprzednio jednostki V8 dysponującej mocą 400 KM. Podwójnie turbodoładowana V-szóstka generuje moc 420 KM przy 6000 obr./min, czyli o 20 KM więcej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm i jest dostępny w przedziale od 1350 do 4500 obr./min. (przyrost o 50 Nm). Wcześniejszy motor osiągał moc 83 KM z 1 litra pojemności, obecny aż o około 40% więcej: 117 KM z 1 litra.


Trabzone, Batumi, Tibilisi, Stepancminda, czy Baku, mające aspiracje na bycie drugim Dubajem, to fascynujące miejsca. Bieda i bijące w oczy bogactwo, zniszczenia  i niesamowity rozwój infrastruktury to cechy wyraźnie różniące poszczególne miasta regionu. Możliwość bezpośredniego obcowania z lokalną kulturą oraz wizyta na granicy Gruzji z Północną Osetią, to dodatkowa nagroda. Wszystko staraliśmy się uwiecznić w przygotowanym materiale zdjęciowym i filmowym, wciąż dostępnym na facebookowych profilach poszczególnych załóg (wystarczy wybrać : Team 4 Poland - Porsche Performance Drive) oraz na stronie Porsche Performance Drive (http://www.porscheperformancedrive.com). Lojalnie musimy uprzedzić, że materiał ten wzbogacony został o  naszą „twórczość artystyczną”, która stanowiła część rywalizacji.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane