/  / Porsche Cayenne odmłodzone

NOWOŚĆ | Porsche Cayenne odmłodzone

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nie mogło być inaczej. Po premierze modelu Macan niemiecka marka musiała wprowadzić zmiany modernizacyjne w ofercie większego Porsche Cayenne, aby ten mógł dorównać debiutantowi pod względem świeżości oraz dynamiki.

Nowe Cayenne trafi na rynek w pięciu wersjach: jako Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, a także – po raz pierwszy – jako Cayenne S E-Hybrid. To pierwsze w segmencie SUV-ów auto hybrydowe z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka (plug-in).

W rezultacie Porsche jest jedynym producentem oferującym już trzy takie modele: poza Cayenne oferta obejmuje ponadto Panamerę S E-Hybrid oraz supersportowe 918 Spyder.

Wszystkie odmiany silnikowe nowego Cayenne legitymują się jeszcze lepszymi osiągami i niższym względem poprzedników zużyciem paliwa. Wariant S otrzymuje nową, 3,6-litrową jednostkę V6 biturbo, w pełni opracowaną przez Porsche.

Bardziej wyrazista stylizacja
Projektanci Porsche nadali najnowszej odsłonie Cayenne jeszcze bardziej wyraziste rysy. Zupełnie nowy jest przedni pas, przednie błotniki i pokrywa silnika. Nowe są także wloty powietrza z "płetwami" po obu stronach auta, zapewniające efektywny dopływ powietrza do intercoolerów. Przy okazji podkreślają one optyczną pewność siebie nowego SUV-a.

Uwagę zwracają typowe dla Porsche, biksenonowe reflektory, standardowo montowane w modelu bazowym i S, wraz z czteropunktowym oświetleniem LED-owym do jazdy dziennej. Seryjne wyposażenie topowego Cayenne Turbo obejmuje reflektory LED-owe wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS).

Tylna partia nowego Cayenne również została odświeżona: wypełnienie lamp tworzy trójwymiarowy efekt, a światła stopu – podobnie jak LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej z przodu – mają czteropunktową formę. Wgłębienie tablicy rejestracyjnej, uchwyt bagażnika i klosze lamp zostały jeszcze płynniej zintegrowane z tylną klapą, nowe końcówki wydechu są teraz połączone z dolną częścią zderzaka, a automatycznie sterowana pokrywa bagażnika należy do wyposażenia seryjnego.

W kabinie projektanci skupili swoje wysiłki na miejscu kierowcy, który ma do dyspozycji nową, wielofunkcyjną kierownicę sportową z łopatkami do zmiany przełożeń (standard), wzorowaną na wolancie z 918 Spyder.

Wygodę pasażerów tylnych foteli zwiększa dostępne na życzenie osobne sterowanie wentylacją.

Liczy się wydajność
Wyższa moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa. W nowym Cayenne inżynierowie Porsche chcieli pogodzić te sprzeczności. W tym celu przeprowadzono szereg osobnych modyfikacji całego zespołu napędowego. Dla przykładu, wszystkie odmiany wyposażono w funkcję żeglowania, udoskonalony system "auto stop-start plus" oraz zoptymalizowane zarządzanie chłodzeniem. Po raz pierwszy zastosowano w Cayenne aktywne klapy powietrza, zlokalizowane w środkowym odcinku układu dolotowego. System kontroli silnika otwiera je i zamyka zależnie od sytuacji na drodze oraz potrzeb układu chłodzenia, regulując ilość dopływającego powietrza.

W zamkniętej pozycji klapy przyczyniają się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie – do obniżenia zapotrzebowania na paliwo.

Cayenne S E-Hybrid to pierwsza hybryda plug-in w omawianym segmencie SUV-ów. Model reprezentuje wyraźny postęp technologiczny, jaki poczyniono względem poprzedniego Cayenne S Hybrid. Wyposażono go w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 10,9 kWh, który w trybie elektrycznym zapewnia zasięg od 18 do 36 km (zależnie od stylu jazdy i topografii drogi). Ponad dwukrotnie zwiększono moc silnika elektrycznego: z 47 do 95 KM.

Według danych producenta, średnie zużycie paliwa wynosi teraz około 3,4 l/100 km. 3-litrowy, doładowany mechanicznie motor V6 (333 KM) wespół z 95-konną jednostką elektryczną generuje łącznie moc 416 KM przy 5500 obr./min i 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1250-4000 obr./min. Zestaw ten zapewnia osiągi na poziomie aut sportowych: przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 243 km/h. W trybie elektrycznym prędkość auta została ograniczona do 125 km/h.

Akumulator można ładować z gniazdka elektrycznego lub podczas jazdy. Dzięki standardowej funkcji Porsche Car Connect kierowca Cayenne S E-Hybrid w każdej chwili ma dostęp do danych na temat pojazdu za pośrednictwem smartfona.

Mocy przybywaj!
Nowy, 3,6-litrowy silnik V6 biturbo Cayenne S udowadnia, że downsizing (ograniczona pojemność i mniejsza liczba cylindrów) nie wpływa na kluczowe parametry. Model zużywa średnio 9,5-9,8 l/100 km, czyli o 1 l/100 km mniej od montowanej poprzednio jednostki V8.

Podwójnie turbodoładowana V-szóstka generuje moc 420 KM przy 6000 obr./min, czyli o 20 KM więcej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm i jest dostępny w przedziale od 1350 do 4500 obr./min. (przyrost o 50 Nm). Wcześniejszy motor osiągał moc 83 KM z 1 litra pojemności, obecny aż o około 40% więcej: 117 KM z 1 litra.

Ze standardową przekładnią Tiptronic S nowe Cayenne S przyspiesza od zera do "setki" w zaledwie 5,5 s (5,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), a więc o 0,4 s szybciej od poprzednika. Prędkość maksymalna wzrosła nieznacznie do 259 km/h.

Do napędu topowego Cayenne Turbo służy 4,8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 520 KM przy 6000 obr./min. i 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego, generowanego w zakresie 2250-4000 obr./min. To pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s (4,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i rozwinięcie prędkości maksymalnej równej 279 km/h. Zużycie paliwa wynosi według danych fabrycznych około 11,2-11,5 l/100 km.

385 koni z diesla
Teraz czas krótko omówić wysokoprężne odmiany w gamie nowego Cayenne. 3-litrowy turbodiesel V6 pod maską Cayenne Diesel osiąga moc 262 KM przy 4000 obr./min, 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale 1750-2500 obr./min. i zużywa średnio 6,6-6,8 l oleju napędowego na 100 km. Za sprawą systemu SCR spełnia już normę emisji spalin Euro 6.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje kierowcy 7,3 s (7,2 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), a prędkość maksymalna wynosi 221 km/h.

4,2-litrowy turbodiesel V8 w Cayenne S Diesel legitymuje się mocą 385 KM przy 3750 obr./min. i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2000-2750 obr./min. Na sprint do "setki" potrzebuje jedynie 5,4 s (5,3 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), osiąga prędkość maksymalną 252 km/h. Omawiana wersja według producenta zużywa średnio około 8 l/100 km.

Rynkowa premiera nowego Cayenne odbędzie się  już 11 października.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane