/  / Porsche 718 – auto prawie kompletne

PREZENTACJA | Porsche 718 – auto prawie kompletne

(2016-12-16 16:46)
Porsche 718 Cayman 2016
© IBRM Samar
Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016Porsche 718 Cayman 2016nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Lekka konstrukcja, turbodoładowany silnik umieszczony centralnie oraz moc – to najważniejsze cechy nowego Porsche 718 w dubeltowej wersji Cayman oraz Boxster. Miłośnicy marki będą zapewne rozczarowani tym, że producent „obciął” sześciocylindrowym jednostkom napędowym dwa cylindry. W zamian jednak dorzucił turbodoładowanie.

Roadster Boxster to w gamie niemieckiego producenta już całkiem dojrzały model. W tym roku obchodził swe 20-lecie. Coupe Cayman jest od niego o połowę młodsze (co samo w sobie świadczy, że w motoryzacji ciąże bliźniacze potrafią być znacznie przenoszone). Gdy coupe debiutowało w 2006 roku, roadster zaliczał już drugą generację. Trzecia ujrzała światło dzienne w 2012 roku, jednocześnie z drugą generacją Caymana. W tym roku bliźniaki przeszły facelifting i wreszcie po latach, jak na dobrane rodzeństwo przystało, zbliżyły się do siebie zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Po raz pierwszy też mają takie same silniki. Zmiana okraszona została dodaniem do obu modeli liczby 718, nawiązującej do nazwy sportowego auta produkowanego przez Porsche na przełomie lat 50-tych i 60-tych.

Emanacja mocy

Facelifting jest dość subtelny, dla niewprawnego oka prawie niewidoczny. Oczywiście, miłośnicy marki wychwycą zmiany natychmiast, tym bardziej że wedle zapewnień producenta oprócz pokrywy bagażnika, dachu i przedniej szyby, wszystko jest nowe. Co więcej, za wyjątkiem dachu i tylnej klapy, roadster i coupe przypominają siebie bardziej niż kiedykolwiek.

Nadwozie 718 zostało zaprojektowane tak, by korespondowało z koncepcją turbodoładowania. Wloty powietrza są zatem większe, a nowy przedni pas ma promieniować siłą, jaką daje temu modelowi turbo. Nowe są reflektory biksenonowe ze zintegrowanymi światłami diodowymi do jazdy dziennej. Linię boczną odświeżają zaś lusterka zewnętrze o zmienionym kształcie, inne klamki oraz osłony progów. Tył natomiast zmodernizowano poprzez zastosowanie ozdobnego pasa z dużym napisem Porsche oraz nowych świateł diodowych z czteropunktowymi światłami hamowania i trójwymiarowym układem diod.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Porsche 718
BMW 2
Mercedes SLC
Wersja   Cayman S M2 AMG 43
Cena bazowa wersji [PLN] 333 159 286 788   284 400
Długość [mm] 4379 4468 4133
Szerokość [mm] 1801 1854 1810
Wysokość [mm] 1295 1410 1301
Rozstaw osi [mm] 2475 2693 2430
Bagażnik min/max [litry] 275 / - 390 / b.d. 180 / 285
Masa własna/DMC [kg] 1385 / 1695 1520 / 2010 1595 / 1890
Rozmiar kół/opon Przód: 235/40 R19 Tył: 265/40 R19 Przód: 225/40 R18 Tył: 245/35 R18 Przód: 235/40 R18 Tył: 255/35 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane

Wnętrze również zostało poddane liftingowi, choć wyraźne są nawiązania do poprzedniej generacji, a także do koncepcji turbo ( np. okrągłe wloty wentylacyjne). Nowa jest kierownica oraz panel instrumentów. Oczywiście, jak na tę markę przystało, materiały użyte do wystroju kabiny są wysokiej jakości i znakomicie spasowane.

Głównym elementem nowego układu wnętrza jest system Porsche Communication Management (PCM) z możliwością instalacji telefonu komórkowego, interfejsami audio i systemem Sound Package Plus z ośmioma głośnikami i 150 watami mocy. Nowy  PCM oferuje szereg opcji indywidualizacji i może być rozszerzony o dodatkowe moduły, np. moduł Connect zawiera schowek do bezprzewodowego podłączenia smartfonu, port USB obsługujący iPoda na konsoli centralnej, Apple CarPlay z kontrolą głosową i Porsche Car Connect.

W opcji jest też dostępny moduł nawigacji z funkcją sterowania głosem, który ułatwia zaprogramowanie celu podróży. Moduł ten posiada ulepszony wyświetlacz, na którym mapy mogą być pokazywane dwuwymiarowo lub w perspektywie. Producent oferuje bezpłatne aktualizacje map w ciągu pierwszych trzech lat od zakupu auta.

6-2=4+turbo

W serii 718 Porsche wprowadziło dwa zupełnie nowe czterocylindrowe silniki typu boxer z turbodoładowaniem. Ich moc i skuteczność są większe w porównaniu do jednostek, które dotychczas napędzały Boxstera i Caymana. Zużycie paliwa jest za to niższe.

Nabywcy 718-tek mają do wyboru dwa rodzaje jednostek napędowych. W podstawowej wersji Boxster i Cayman są napędzane silnikiem 2-litrowym o mocy 300 KM i momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym w zakresie od 1,950 do 4500 obr./min. To parametry lepsze od poprzedniego Boxstera o 35 KM i aż o 100 Nm, zaś w przypadku poprzedniego Caymana – o 25 KM. Silnik ten rozpędza 718-kę do prędkości 100 km/h w 4,9 s. Po załączeniu funkcji Sport+ (dostępnej w pakiecie Sport Chrono) czas ten skraca się do 4,7 s. Dla miłośników jeszcze mocniejszych wrażeń przeznaczone są wersje Boxstera i Caymana oznaczone literą S, wyposażone w silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 350 KM. Sprint do setki zajmuje 718-kom S z pakietem Sport Chrono zaledwie 4,2 s.


Nabywcy Boxstera lub Caymana nie poświęcają zapewne zbytniej uwagi poziomowi spalania swych aut, ale warto zauważyć, że 718 jest pod tym względem raczej oszczędnym pojazdem – w podstawowej wersji zadowala się średnio ok. 7-8 litrami benzyny 98-oktanowej na 100 km, a w wersji S potrzebuje około 1 litra więcej. Oczywiście, pod warunkiem spokojnej jazdy.

Modele 718 są w standardzie wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy 1900 obr./min. auto jest bardzo elastyczne, szczególnie w zakresie niższych obrotów, a najwygodniejszym biegiem do jazdy jest… dwójka.

Siedmiobiegowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK) dostępna jest w opcji. PDK to zasadniczo dwie skrzynie biegów w jednej obudowie, niezbędne są zatem dwa sprzęgła. Taki zestaw podwójnego sprzęgła zapewnia zmienne połączenie połówek skrzyń biegów z silnikiem za pomocą dwóch osobnych wałków sprzęgłowych. Podczas zmiany biegu jedno sprzęgło się otwiera, a drugie w tym samym czasie zamyka sprawiając, że proces zmiany biegu trwa milisekundy. Aby jeszcze bardziej poprawić efektywność paliwową modelu PDK ma zaawansowaną funkcję Auto Start/Stop. Obie skrzynie znakomicie reagują na dodanie gazu, dzięki czemu kierowca 718-ki ma cały czas poczucie kontroli nad pojazdem.

Czysta przyjemność

Jednak tym, czym urzeka 718-ka nie jest ani sportowe przyspieszenia, ani basowe mruczenie silnika (co do jakości dźwięku niektórzy mają zastrzeżenia, wspominając z nostalgią perfekcyjne brzmienie V6, do którego czterocylindrowcom 718-ki ponoć bardzo daleko). To coś można określić mianem kultury jazdy. Porsche jest nie do podrobienia w tej dziedzinie. Już Boxster i Cayman poprzednich wcieleń znane były ze znakomitych właściwości jezdnych i trudno było spodziewać się jakichś spektakularnych ulepszeń w tej dziedzinie. A jednak… sztuka ta udała się inżynierom ze Stuttgartu. Już zmiana silników na mniejsze i lżejsze korzystnie wpłynęła w 718-ce na masę własną pojazdu i jej rozkład. Zupełnie nowe nastawy zawieszenia poprawiły trzymanie się modelu w zakrętach. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ma obecnie o 10 proc. bardziej bezpośrednie przełożenie, co sprawia, że ??kontrola nad autem jeszcze łatwiejsza. By uzyskać jeszcze większą stabilność boczną, inżynierowie Porsche zmodyfikowali tylne zawieszenie, poprawili sztywność poprzeczną modelu, poszerzyli o pół cala tylne koła. W opcji oferowany jest system Porsche Active Suspension Management (PASM) z obniżonym o 10 mm zawieszeniem. Dla wersji S zastosowano system PASM z obniżeniem zawieszenia nawet o 20 mm.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Porsche 718
BMW 2
Mercedes SLC
Wersja   Cayman S M2 AMG 43
Cena bazowa wersji [PLN] 333 159 286 788 284 400  
Budowa silnika/paliwo Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R6 24V Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, V6 24V
Pojemność silnika [cm3] 2497 2979 2996
Moc [KM/obr./min] 350 / 6500 370 / 6500 367 / 5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 420 / 1950-4500 465 / 1400-5560 520 / 2000-4200
Skrzynia biegów 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna 9-stopniowa, automatyczna
Napęd tylny tylny tylny
Prędkość maksymalna [km/h] 285 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 4,4 4,3 4,7
Spalanie miasto [l/100km] 9,5 10,5 10,7
Spalanie trasa [l/100km] 6,0 6,4 6,2
Spalanie średnie [l/100km] 7,3 7,9 7,8

Wszystko to sprawia, że jazda 718-ką, obojętnie w jakim nadwoziu, jest czystą przyjemnością. Auto, przyklejone do asfaltu, prowadzi się po prostu doskonale. Nawet przy dynamicznej jeździe na wąskich i krętych drogach kierowca nie ma w żadnym momencie poczucia, że może utracić kontrolę na pojazdem. Jednocześnie 718-ka oferuje znakomitą równowagę pomiędzy możliwościami sportowymi, a komfortem podróżowania. Przejazd przez nierówności nie prowadzi do odbicia nerek podróżnym, a dłuższa jazda nie powoduje typowego dla sportowych aut skręcenia kręgosłupa w „chiński paragraf”. Gdyby nie ten dźwięk z silnika, można by uznać 718 za auto kompletne.

Kosztowna przyjemność

Za przyjemność trzeba płacić, a za przyjemność posiadania Porsche 718 trzeba płacić dużo. Najtańsza wersja Boxstera z manualną skrzynią biegów kosztuje ponad 230 tys. zł. Cayman jest nieco tańszy (224,5 tys. zł). Roadster w wersji S to wydatek ponad 325 tys. zł, za coupe S nabywcy przyjdzie zapłacić co najmniej 318,6 tys. zł. Ale to dopiero początek zabawy. Porsche oferuje wiele możliwości indywidualizacji pojazdu, a to również drogo kosztuje. W takich warunkach nietrudno podwyższyć wartość 718-ki o kolejne 200 tys. zł. Cóż, za przyjemność trzeba płacić.

Autor: Dariusz Balcerzyk
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane