/  / Polskie samochody w niemieckich salonach

Polskie samochody w niemieckich salonach

null
© IBRM Samar
null

Samochody w Polsce są zazwyczaj tańsze niż w Niemczech. Zdają sobie z tego sprawę nasi dealerzy, dla których klient zza Odry jest bardzo mile widziany, szczególnie teraz, w czasie załamania sprzedaży. Wiedzą to także dealerzy samochodów zza Odry, którzy nie są w stanie rywalizować cenami ze sprzedawcami działającymi w Polsce. Wpadli jednak na pomysł, jak walczyć z tym procederem.

Dealerzy w Niemczech, nie tylko ci zlokalizowani blisko naszej granicy, zaczęli przyjmować zamówienia na samochody w tzw. "polskiej wersji". To pojazdy, które zostały wyprodukowane z przeznaczeniem na rynek polski, a następnie trafiły do Niemiec. Część z nich można kupić od ręki z zapasów stokowych, ale potencjalni klienci mogą także składać zamówienia na nowe samochody przewidziane dopiero do produkcji. To opłacalny biznes, co postaramy się pokazać na przykładzie Skody Rapid.

Do porównania wykorzystaliśmy wersję Ambition z nowoczesnym benzynowym silnikiem 1.2 TSI  o mocy 105 KM. Taki pojazd, po odliczeniu oficjalnego rabatu, kosztuje w Polsce (rocznik 2013) 55 450 PLN, czyli w przybliżeniu 13 330 EUR* (10 835 EUR netto). W Niemczech identyczna wersja kosztuje 18 260 EUR (15 345 EUR netto**), czyli różnica w cenie netto wynosi około 4 500 EUR. Dodatkowym kosztem dealera jest m.in. transport pojazdu, ale w przypadku większej floty rozkłada się na kilka aut.

Ceny aut w Polsce i w Niemczech

Według informacji z serwisu mobile.eu, przykładowego Rapida w "polskiej wersji" z oferty stokowej można kupić za zachodnią granicą za około 12 560 EUR netto, czyli według cen wywoławczych o ok. 2 000 EUR netto mniej niż wersja niemiecka. Teoretycznie więc, na różnicy w cenie netto - w tym przypadku ok. 4 500 EUR - zarabia zarówno dealer, jak i zadowolony klient. W przypadku Rapida oferta dla niemieckiego klienta prezentuje się nadzwyczaj korzystnie, tym bardziej, że "niemiecka" wersja Ambition ma tylko nieznacznie lepsze wyposażenie, wzbogacona jest m.in. o wielofunkcyjny wyświetlacz Maxi-Dot, radioodtwarzacz Swing w rozmiarze 2 DIN czy 6 głośników zamiast 4.  Zysk niemieckiego dealera sprowadzającego samochody z Polski jest oczywiście uzależniony od wielu czynników, m.in. od liczby samochodów i ceny jaką wynegocjował w naszym kraju, marki, rocznika pojazdu, specyfikacji czy kursu EUR, ale przy tak wyraźnych różnicach w cenach bazowych jak w przypadku Skody, import jest dla Niemców na pewno opłacalny.

Według danych statystycznych serwisu mobile.eu, najpopularniejszymi markami aut oferowanymi obecnie w Niemczech w "polskiej wersji" z zapasów stokowych są Skoda, Kia, Volkswagen, Dacia i Volvo. W przypadku modeli "do produkcji" liderem jest Dacia.

* 1 EUR = 4,16 PLN
** w Niemczech VAT wynosi 19%
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane