/  / Podsumowanie 10 edycji Supertestu Ekonomii

Podsumowanie 10 edycji Supertestu Ekonomii

AKDP|
null
© AKDP
nullnullnull

W 10 dotychczasowych edycjach Supertestu Ekonomii uczestniczyło łącznie 111 samochodów 26 marek. Jedyną, która miała swoich reprezentantów we wszystkich edycjach omawianego konkursu, jest Fiat.

Obok aut osobowych na trasach pojawiały się także: autobus, mikrobusy, samochody ciężarowe i dostawcze.

W klasyfikacji generalnej sześciokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi, trzykrotnie zasilane gazem ziemnym, a raz triumfował samochód hybrydowy.
      
Trzykrotnie zwyciężał Fiat Panda: dwa razy w wersji 1.3 MultiJet, a raz jako odmiana Natural Power; tegoroczne zwycięstwo Lancii Ypsilon jest czwartym triumfem samochodu Grupy Fiat.

Wśród triumfatorów są ponadto dwie Toyoty: Yaris 1.4 D oraz hybrydowy Prius; Opel Zafira 1.6 CNG oraz Peugeot 107 1.4 HDi, Skoda Fabia 1.4 TDI i Volkswagen Passat 2.0 BlueMotion.
      
Najniższe średnie zużycie paliwa udało się uzyskać w 2011 roku w Skodzie Octavii 1.6 TDI GreenLine (1,89 l/100 km), która jednak przegrała w klasyfikacji generalnej z Pandą zasilaną zdecydowanie tańszym gazem ziemnym (3,03 m3/100 km). Dodajmy, że ten wynik spalania jest najniższym w historii czterech dotychczasowych startów samochodów z CNG.
     
Wśród samochodów benzynowych najniższe do tej pory zużycie (3,26 l/100 km) uzyskała Skoda Octavia 1.2 TSI.

Samochody hybrydowe pięciokrotnie stawały na starcie Supertestu Ekonomii, a najczęściej była to Toyota Prius. Najlepszy rezultat, z 2007 roku to 3,11 l benzyny/100 km uzyskany na blisko 500-kilometrowej trasie z Warszawy do Poznania, w tym ponad 200 km odcinku A2 pokonywanym z autostradową prędkością.
     
Intrygująco wygląda lista triumfatorów w kategorii "najtańszy w eksploatacji", uwzględniającej cenę zakupu i zużycie paliwa, a na której ośmiokrotnie figuruje Fiat Panda, a dwukrotnie Fiat 500.
     
Kolejna klasyfikacja "mistrz zasięgu" uwzględnia dystans, jaki samochód mógłby pokonać na jednym zbiorniku paliwa przy zużyciu osiągniętym w Superteście Ekonomii. Już w pierwszej edycji poprzeczkę wysoko zawiesił Renault Clio 1.5 dCi: 1 635 km.

Rezultat ten trzykrotnie poprawiały: Citroen C3 1.4 HDi (1 643 km), Volkswagen Passat 2.0 BlueMotion (2 271 km) oraz Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine (2 910 km).
     
Hybrydowa Toyota Yaris z emisją 79 g CO2/km wyprzedza wszystkich rywali w klasyfikacji "mistrz ekologii".
    
Najtańsze paliwo było w 2004 roku: 3,26 zł za litr oleju napędowego i 3,96 zł dla benzyny. Z kolei najdroższe w roku 2012: odpowiednio 5,94 oraz 5,99 za litr (diesel zdrożał więc o 82%, a benzyna o 51%).

W tym roku ceny były niższe o 66 i 64 gr/l: olej napędowy kosztował 5,28 zł/l, a benzyna 95-oktanowa była za 5,35 zł/l.

Metr sześcienny gazu ziemnego przy pierwszym starcie pojazdów CNG w 2010 roku kosztował 2,22 zł, a w roku ubiegłym był już za 3,03 (zdrożał więc w ciągu dwóch lat o 36%). W tym roku był tańszy o 16 groszy.

Ciekawe statystyki dotyczące dotychczasowych edycji Supertestu Ekonomii znaleźć można w dwóch plikach WORD załączonych pod artykułem.
Pliki do pobrania
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane