/  / Pierwszy taki Fiat

NOWOŚĆ | Pierwszy taki Fiat

FIAT|
null
© FIAT
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Fiat 500X to pierwszy model włoskiej marki, który będzie można kupić z automatyczną skrzynią 9-stopniową. Przekładnia pojawi się na rynku europejskim w zestawieniu z silnikiem benzynowym 170 KM lub z turbodieslem 140 KM.

Fiat 500X – zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności podczas jesiennej wystawy motoryzacyjnej Paryż 2014 – powstał jako siostrzany model oparty na tej samej płycie podłogowej, którą wybrano dla Jeepa Renegade. Oba samochody będą jednak inaczej pozycjonowane na rynku: "amerykanin" to przede wszystkim samochód o mocnych walorach terenowych, z których słynie marka Jeep; z kolei 500X stawia bardziej na styl i swoje włoskie korzenie.

Fiat 500X mierzy 4,25 m długości oraz 1,8 m szerokości i 1,6 m wysokości. Wraz z relingiem dachowym lub napędem na 4 koła wysokość samochodu wynosi odpowiednio 161 cm i 162 cm. Pojemność bagażnika to natomiast 350 litrów.

Klienci będą mogli wybierać spośród 12 różnych wersji lakieru. Do tego dochodzi osiem różnych wzorów 16-, 17- oraz 18-calowych felg aluminiowych.


Fiat 500X będzie oferowany na rynku w następujących wersjach silnikowych do wyboru:
BENZYNA
- 1.6 E-torQ 110 KM
napęd przedni oraz skrzynia 5-biegowa manualna
- 1.4 Turbo MultiAir 140 KM
napęd przedni oraz skrzynia 6-biegowa manualna lub w wersji 4x4 oraz 6-biegowy automat dwusprzegłowy
- 1.4 Turbo MultiAir 170 KM
napęd 4x4 oraz 9-biegowy automat
- 2.4 Tigershark 184 KM (*)
napęd 4x4 oraz 9-biegowy automat
DIESEL
- 1.3 Multijet 95 KM
napęd przedni oraz skrzynia 5-biegowa manualna
- 1.6 Multijet 120 KM
napęd przedni oraz skrzynia 6-biegowa manualna
- 2.0 Multijet 140 KM
napęd 4x4 oraz skrzynia 6-biegowa manualna lub w wersji 4x4 oraz 9-biegowy automat

Wspomniany wyżej silnik 1.6 E-torQ jest konstrukcją fiatowską. To 4-cylindrowy silnik wolnossący o 4 cylindrach, który maksymalnie rozwija moc 110 koni.

9-stopniowa skrzynia automatyczna oferuje według Fiata takie korzyści jak dobre przyspieszanie oraz sprawne przeniesienie mocy. Przekładnia posiada funkcję przełączania "w locie" (shift-on-the-fly) z możliwością przełączenia na ręczny tryb sekwencyjny.

Jak już powiedziano, 500X będzie dostępny w konfiguracjach z napędem na dwa lub cztery koła. Szczególną cechą napędu na cztery koła nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania tylnej osi, który pozwala na zmniejszenie energii traconej przez opór, gdy nie jest wymagane działanie napędu na cztery koła. Wraz z Jeepem Renegade to jedyny samochód w segmencie oferujący ten system; układ odłączania tylnej osi – dzięki stałej kontroli momentu – niezauważalnie przełącza się pomiędzy napędem na dwa i na cztery koła bez konieczności interwencji kierowcy.

Fiat 500X oferuje system Drive Mood Selector. Układ oddziałuje na silnik, hamulce, układ kierowniczy i skrzynię biegów/przekładnię, pozwalając ustawić trzy różne zachowania samochodu zależnie od stylu jazdy najbardziej odpowiedniego do sytuacji i warunków nawierzchni: Auto (najlepsze pod względem komfortu, zużycia paliwa i emisji CO2), Sport (ustawienie sprzyjające osiągom) oraz All Weather (maksymalne bezpieczeństwo nawet w warunkach niskiej przyczepności).

W wersjach bardziej odpowiednich dla miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu tryb All Weather zastąpiono funkcją Traction, która w przypadku wersji z napędem na cztery koła przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Natomiast w wersjach z napędem na przednie koła aktywuje on system sterowania Traction Plus, który z jednej strony poprawia przyczepność w trudniejszym, śliskim terenie, a z drugiej kosztuje mniej i odznacza się niższą emisją niż konwencjonalny napęd na cztery koła, okazując się bardziej skutecznym w przypadku codziennych, lekkich zastosowań terenowych.



(*) nie będzie oferowany na rynku europejskim
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane