/  / Pierwsza jazda | Nowy stary Avensis

Pierwsza jazda | Nowy stary Avensis

Toyota Avensis 2015
© IBRM Samar
Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015Toyota Avensis 2015

Kolejna edycja Avensisa bazuje na starej płycie podłogowej, z profilu wygląda identycznie jak poprzednik, a największe zmiany widoczne są we wnętrzu i pod maską auta. Czy to wystarczy, aby rywalizować z kompletnie nowymi modelami klasy średniej?

Avensis to jeden z najpopularniejszych modeli klasy średniej w Polsce, który w ubiegłym roku musiał uznać wyższość tylko trzech aut - Passata, Superba oraz Insignii. Dziś w segmencie D konkurencja jest jeszcze większa, z racji debiutu zupełnie nowych generacji Passata i Superba, a także długo oczekiwanego Mondeo oraz poliftingowych wersji Insignii, Mazdy 6 czy Peugeota 508. Kolejną edycję Avensisa, która jest tak naprawdę drugim liftingiem zaprezentowanego jesienią 2008 roku modelu T27, czeka zatem trudne zadanie.

Choć z profilu Avensis wygląda identycznie jak poprzednik, to jednak zmiana przedniego i tylnego pasa nadaje mu świeżości i sprawia, że auto nawiązuje do pozostałych nowości z gamy Toyoty. Całkowicie przeprojektowane wnętrze jest jego największym atutem. Dobrze wykończone, z wygodnymi fotelami i wieloma schowkami, pozwala podróżować w komfortowych warunkach, w czym dodatkowo pomaga miękko zestrojone zawieszenie i bardzo dobre wyciszenie kabiny. Obok tradycyjnego przepastnego schowka przed pasażerem, drugi duży schowek umieszczono w podłokietniku między przednimi fotelami. Niestety, zakrywa on jeden z dwóch uchwytów na kubek. Zegary umieszczone w oddzielnych tubach oraz 8-calowy ekran dotykowy, powodują że w zasadzie nudne wnętrze wygląda lepiej niż u poprzednika. Kierowcom Toyot z pewnością nie będzie przeszkadzała elektryczna regulacja lusterek umieszczona po lewej stronie kolumny kierownicy.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Toyota Avensis sedan
Skoda Superb hatchback
Ford Mondeo hatchback
Wersja   Premium Ambition Trend
Cena bazowej wersji [PLN]* 99 900 95 900 97 000

Długość [mm] 4750 4861 4871
Szerokość [mm] 1810 1864 1852
Wysokość [mm] 1480 1468 1482
Rozstaw osi [mm] 2700 2841 2850
Bagażnik min/max [litry] 509/b.d. 625/1760 541/1437
Masa własna/DMC [kg] 1370/2000 1320/1940 1410/2160
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/60 R16 215/60 R16 215/60 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe
tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Wykorzystanie starej płyty podłogowej już na starcie stawia Toyotę w trudnej sytuacji. Rozstaw osi wynosi zaledwie 2700 mm co jest najniższym wynikiem w klasie średniej. To mniej, niż oferują niektóre kompakty, a jednocześnie to identyczny rozmiar jak w Corolli. Dla porównania, Superb, Mondeo i Mazda 6 mają rozstaw o ponad 100 mm większy. To duża różnica, która widoczna jest przy porównaniu przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnej kanapy z większymi modelami z segmentu. Trzeba jasno powiedzieć, że miejsca tu nie brakuje, ale konkurencja ma go po prostu jeszcze więcej. Przednie fotele są umieszczone wyżej w porównaniu do innych modeli tej klasy, ale w istotny sposób ogranicza ilość miejsca nad głową kierowcy. Na plus zaliczyć należy brak szerokiego tunelu środkowego w tylnej części, choć z drugiej strony jest ku temu powód. W przeciwieństwie do konkurentów, samochód nie jest oferowany w wersji 4x4.

Istotne zmiany zaszły także pod maską auta. Poza trzema znanymi silnikami benzynowymi: 1.6 (132 KM), 1.8 (147 KM) oraz 2.0 (152 KM) w ofercie pojawiły się dwa nowe diesle z palety BMW: 1.6 112 KM oraz 2.0 143 KM. O ile dwulitrowe jednostki spisują się bez zarzutu, to do diesla 1,6 i benzyny 1,8 można mieć pewne zastrzeżenia, szczególnie wobec dynamiki obu silników przy dużym obciążeniu i stromych podjazdach. Nadadzą się do spokojnej, oszczędnej jazdy, ale kierowcy o bardziej sportowym zacięciu powinni raczej pomyśleć o jednostkach dwulitrowych.

Niewątpliwym mankamentem oferty jest brak możliwości zakupu Diesla z przekładnią automatyczną, co w tym segmencie jest ewenementem. Dostępna w połączeniu z silnikiem benzynowym 1,8 l przekładnia CVT nie jest ideałem, ale i tak sprawuje się lepiej (szczególnie podczas jazdy w górach) niż skrzynia ręczna o wyraźnie zbyt długich przełożeniach.

Podstawowa odmiana Active (ceny od 86 900 zł) wyposażona została m.in.: w system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System), siedem poduszek powietrznych (w tym jedna kolanowa), elektryczny hamulec postojowy, klimatyzację, elektrochromatyczne lusterko wsteczne oraz zestaw audio z sześcioma głośnikami. Do standardowego wyposażenia należą też światła do jazdy dziennej typu LED i skórzana kierownica. Czy czegoś brakuje? Przydałaby się dwustrefowa automatyczna klimatyzacja (konkurencja ma nawet trzystrefową), tempomat i elektrycznie regulowane szyby tylne, które u konkurentów przeważnie występują jako standard.

Wersja Premium (ceny od 96 900 zł) posiada dodatkowo systemy bezpieczeństwa: system ostrzegający o niezamierzonym przekroczeniu pasa ruchu oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Kierujący ma do dyspozycji także automatyczne światła drogowe oraz czujniki deszczu i zmierzchu. Dopiero w tej wersji oferowana jest dwustrefowa automatyczna klimatyzacja i elektryczna regulacja szyb tylnych. Kierowca ma także do dyspozycji elektrycznie składane lusterka, tempomat oraz elektryczną regulację odcinka lędźwiowego. Wnętrze odróżnia lepsza tapicerka z elementami alcantary oraz rozbudowany zestaw wskaźników, w skład których wchodzi kolorowy wyświetlacz między zegarami oraz aż 8-calowy ekran dotykowy na konsoli centralnej, połączony z kamerą cofania.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Toyota Avensis sedan
Skoda Superb hatchback
Ford Mondeo hatchback
Wersja   Premium Ambition Trend
Cena bazowej wersji [PLN]* 99 900 95 900 97 000

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V Benz. R4 16V Turbo Benz. R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1798 1395 1498
Moc [KM/obr./min] 147/6400 150/5000 160/5700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 180/4000 250/1500-3500 240/1600-4000
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,4 8,6 9,2
Prędkość maksymalna [km/h] 200 220 222
Spalanie miasto [l/100km] 8,1 6,0
7,8
Spalanie trasa [l/100km] 4,9
4,3 4,6
Spalanie średnie [l/100km] 6,0 4,9
5,8
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Topowa odmiana nazywa się Prestige (ceny od 117 900 zł). W przeciwieństwie do uboższych wersji, Prestige nie jest dostępny z podstawową jednostką o mocy 1.6 (132 KM), tylko z większą 1.8 (147 KM). Największą innowacją są montowane w tej wersji reflektory skrętne w technologii LED i spryskiwacze reflektorów. To także jedyna wersja, w której niezależnie od silnika, montowane są felgi aluminowe (17") oraz przyciemniane szyby tylne. Dodatkowo, w wersji kombi, standardem jest dach panoramiczny. Wnętrze również zasługuje na miano Prestige. Charakteryzuje je czarna, skórzana tapicerka, przednie fotele z podgrzewaniem i elektryczną regulacją. Jeżeli chodzi o elektronikę, to nabywca otrzymuje system bezkluczykowy oraz bardziej rozbudowany zestaw multimedialny, m.in. o cztery dodatkowe głośniki (w sumie 10), nawigację satelitarną i radio cyfrowe (DAB).

Braki? Z istotnych i coraz bardziej popularnych elementów, systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu oraz aktywnego tempomatu.

Podsumowanie
Przed sprzedawcami Avensisa stoi podobne wyzwanie, jak przez sprzedawcami Corsy - udowodnić że nowy model jest na tyle nowy, że warto go kupić. Podobne, nie znaczy takie same. Dealerzy Toyoty mają łatwiej, bo 80% nabywców auta stanowią firmy (w przypadku Corsy 40%), dla których liczą się przede wszystkim koszty eksploatacji auta w ciągu kilku lat. Legendarna niezawodność i wysoka wartość rezydualna dają Avensisowi przewagę nad konkurencją i z pewnością każda z firm rozważy zakup właśnie tego japońskiego modelu. Toyota ma też swój żelazny elektorat wśród osób prywatnych, preferujących marki japońskie, choć trzeba przyznać, że konkurencja w postaci Mazdy 6 po liftingu jest bardzo mocna... Toyota Motor Poland nie chce oficjalnie potwierdzić tej informacji, ale prawdopodobnie to już ostatnia edycja Avensisa, więc warto mieć to na uwadze. Chyba, że w jego miejsce importer doda do oferty legendarną Camry...

Zalety:
- wysoka jakość wykończenia,
- komfortowe zawieszenie,
- szansa na dużą niezawodność,

Wady:
- najkrótszy w segmencie rozstaw osi,
- osiągi silników o mniejszych pojemnościach,
- brak "automatu" dla Diesla.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane