/  / Peugeot 308 SW – kombi o lwim sercu

PREZENTACJA | Peugeot 308 SW – kombi o lwim sercu

IBRM Samar|
Peugeot 2014
© IBRM Samar
Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014Peugeot 2014

Kompaktowe kombi kuszą niewielkimi rozmiarami, pojemnymi bagażnikami i oszczędnymi silnikami. Jak w tym segmencie sprawdzi się Peugeot 308 SW?

W dobie coraz bardziej rozbudowanych gam modeli i coraz szybciej pojawiających się nowych generacji trudno jest utrzymać jednorodność nazw wszystkich odmian. Peugeot zrezygnował z tradycyjnego nazewnictwa  i nowe modele nie mają już w nazwie coraz dłuższego ciągu liczb. Dlatego zaprezentowanego na jesieni ubiegłego roku zwycięzcę plebiscytu Car of the Year 2014, oznaczył jako „308 drugiej generacji”. W czerwcu debiutuje na polskim rynku wersja SW. Także tutaj w nazwach nastąpiła niewielka zmiana. Zrezygnowano z podziału na wersję kombi i SW – ta druga wersja była wcześniej przystosowana do ewentualnego przewożenia siedmiu osób. W obecnej generacji nie będzie takiej możliwości, gdyż Peugeot ma już w ofercie minivana z prawdziwego zdarzenia – model 5008.
Peugeot 308 SW jest dłuższy od hatchbacka o 33 cm mimo, że jest zbudowany na tej samej, modułowej, płycie podłogowej o nazwie EMP2.  Rozstaw osi zwiększył się o 11 cm, dzięki czemu pasażerowie tylnej kanapy mają 3 cm więcej miejsca na nogi, a powierzchnia bagażowa jest dłuższa o 30 cm.

Względem poprzednika samochód także urósł kilka centymetrów, natomiast na wadze wyraźnie stracił. Jest dłuższy o 8,5 cm, a jego rozstaw osi jest większy o ponad 2 cm. Pozwoliło to stworzyć znacznie większy bagażnik – 556 dm3 z kołem zapasowym (w Polsce w standardzie). Gdy zamiast koła jest  zestaw naprawczy pojemność bagażnika wzrasta do 610 dm3. Do tego samochód jest znacznie lżejszy, bo aż o przeszło 100 kg.

W porównaniu z najbardziej popularnymi modelami z tego segmentu wymiary są jednak przeciętne. Skoda Octavia, która wymiarami sięga segmentu D jest dłuższa i szersza, a przy tym lżejsza. Peugeot 308 SW jest za to większy od Volkswagena Golfa oraz Forda Focusa. Francuskie kombi jest za to zdecydowanie najniższe w segmencie, co niestety negatywnie wpływa na przestrzeń nad głowami pasażerów. Na minus trzeba zapisać także wagę samochodu, która mimo starań inżynierów odbiega od konkurentów. Efektem tego jest także niewielka ładowność pojazdu.  

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 308 SW
Ford Focus
KIA cee'd
Wersja   Allure Titanium XL
Cena bazowa wersji [PLN] 95 000 88 750 (80 250 po rabacie) 90 490

Długość [mm] 4585 4558 4505
Szerokość [mm] 1804 1823 1780
Wysokość [mm] 1461 1505 1485
Rozstaw osi [mm] 2730 2648 2650
Bagażnik min/max [litry] 556/1606 490/1516 528/1642
Masa własna/DMC [kg] 1380/1870 1293/1900 1345/1920
Zawieszenie tył belka skrętna wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/55/R16 215/55/R16 205/55/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Wizualnie samochód robi bardzo dobre wrażenie. Właściwie niezmieniona linia nadwozia w porównaniu z hatchbackiem, z umiejętnie wkomponowanym wydłużonym tyłem, może się podobać. Światła tylne wychodzące na boki auta wyglądają naturalnie i elegancko. Dzięki temu, że samochód jest niski, sylwetka robi wrażenie trochę bardziej dynamicznej, co dobrze podkreśla ładny grill.  Konserwatywna sylwetka, chociaż miłośników ekstrawagancji nie zachwyci, nie powinna się szybko zestarzeć.

We wnętrzu projektanci Peugeot wprowadzili nową koncepcję deski rozdzielczej, I-Cockpit, która może przypaść do gustu, przynajmniej po części. Z jednej strony, wszystko wygląda bardzo dobrze – mało przycisków, duży ekran, dobrze widoczne zegary oraz wygodna, mała kierownica. Trzymając ją w ręku kierowca ma poczucie pełnego panowania nad samochodem. Założeniem projektantów było to, żeby trzymać ją bardzo nisko, tak aby widzieć zegary powyżej kierownicy. Wielu osobom może to się podobać, ze względu na mniej wymagające ułożenie rąk. Na dodatek, nie trzeba odrywać wzroku daleko od drogi, by spojrzeć na prędkościomierz, gdy będziemy mijać kolejny napotkany fotoradar. Co ważne, łatwo można się dopasować do tego systemu niezależnie od wzrostu.  Na minus należy zapisać pewne trudności jakich nastręcza korzystanie z rozbudowanych systemów. Oddzielnych przycisków jest dosłownie kilka, resztę obsługuję się poprzez duży wyświetlacz dotykowy (dostępny w standardzie od drugiego poziomu wyposażenia). Jak wiadomo, do takich rzeczy trzeba się przyzwyczaić. O ile pod ręką mamy pokrętło do zmiany głośności radia, to brakuje takich samych pokręteł do sterowania klimatyzacją. W momencie gdy mamy włączoną np. nawigację przechodzenie do innej zakładki i „wyklikanie” zmiany temperatury, z pewności nie jest do wykonania bez odrywania wzroku od drogi. Wiadomo, że w dobie rozbudowanych systemów i opcji liczba przycisków byłaby ogromna, jednak minimalizm też niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem.



Gama silnikowa jest przyzwoicie skonstruowana, silniki są żwawe i oszczędne, chociaż rozpiętością mocy i pojemności nie grzeszą. Wśród silników benzynowych mamy tylko dwie opcje tej samej jednostki napędowej. Są to trzycylindrowe motory o mocy 110 i 130 KM i pojemności 1.2 litra. Dzięki turbosprężarce mają bardzo korzystny przebieg momentu obrotowego, bo aż 95% z 230 Nm (w przypadku mocniejszej wersji) jest dostępne od 1500 obr/min do 3500 obr/min. Dzięki temu samochodem jeździ się przyjemnie, silnik z łatwością radzi sobie z niezbyt lekkim nadwoziem, a nawet przyjemnie, trochę sportowo, operuje przy wyższych obrotach. Z pewnością jazda słabszą wersją, z pełnym obciążeniem już nie pozwoli na szaleńcze wyczyny za kierownicą, ale strachu przed wyprzedzaniem ciężarówki też nie powinna generować.

Wśród diesli występują trzy jednostki napędowe: dwie o pojemności 1.6 litra oraz najmocniejsza jednostka, 2.0 HDI 150 KM. Najsłabsza wersja, 92-konna, zapewnia osiągi wystarczające do spokojnego podróżowania, trochę ponad 11 sekund do „setki” i przeszło 180 km/h prędkości maksymalnej zadowoli niewybrednych kierowców, a oszczędność ucieszy tych, którzy lubują się w niskim spalaniu. Wynik około 4 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów w trasie nie powinien nastręczać problemów. Dla tych, którzy potrzebują trochę więcej koni pod maską Peugeot proponuje dwulitrowego diesla. Ta jednostka, dostępna tylko z najwyższym poziomem wyposażenia, gwarantuje spokój przy wyprzedzaniu niezależnie od obciążenia. Niespełna 9 sekund do stu kilometrów na godzinę, prędkość maksymalna 215 km/h nie przekłada się na wysokie spalanie. W trybie mieszanym, według danych producenta, powinno wynosić poniżej czterech litrów na sto kilometrów. Wynik ten jednak wydaje się trochę zaniżony, realne spalanie na poziomie pięciu litrów przy takiej mocy też wygląda przyzwoicie. Dla fanów ekologii warto zauważyć, że wszystkie jednostki spełniają nieobowiązkową jeszcze normę Euro 6.

Mieliśmy okazję najdłużej pojeździć tym „przeciętnym”, 115-konnym dieslem. Dlaczego użyliśmy cudzysłowu? Bo ten silnik nie jest przeciętny. Zapewnia odpowiednią dynamikę, wysoką, „niedieslowską” kulturę pracy oraz niskie spalanie, nie wyższe niż 5 litrów. Przy tym ani jazda po autostradzie ani szybkie wyprzedzanie nie nastręczały najmniejszych trudności. Nie było również czuć, że prowadzimy kombi. Samochód zachowywał się w zakrętach bardzo spokojnie, a zwrotności, potrzebnej na zatłoczonych parkingach nie można Peugeotowi odmówić. W bogatszych wersjach kamera cofania znacznie ułatwia takie manewry, gdyż widoczność przez tylną szybę jest minimalna. Manualna skrzynia biegów, z sześcioma przełożeniami, działa bardzo poprawnie. Nie sposób się pomylić przy wyborze przełożenia, a nieduży skok pozwala szybko nią operować. Wersja automatyczna, w Polsce dostępna tylko z mocniejszym silnikiem benzynowym, zapewnia płynną zmianę biegów, a tzw. kickdown umożliwia dynamiczne wyprzedzanie.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 308 SW
Ford Focus
KIA cee'd
Wersja   Allure Titanium XL
Cena bazowa wersji [PLN] 95 000 88 750 (80 250 po rabacie) 90 490

Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 16V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1560 1560 1582
Moc [KM/obr./min] 115/3600 115/3600 128/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 270/1750 270/1750 260/1900
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,6 11,1 11,2
Prędkość maksymalna [km/h] 193 193 193
Spalanie miasto [l/100km] 4,3 5,1 5,1
Spalanie trasa [l/100km] 3,5 3,7 3,9
Spalanie średnie [l/100km] 3,8 4,2 4,3

W wersji kombi Peugeot zaprezentował kilka nowych rozwiązań. Pierwszą z nich jest Pakiet Sport dostępny z silnikami benzynowymi i najmocniejszym dieslem. Zmienia on charakterystykę pracy pedału gazu i hamulca, automatyczna skrzynia biegów później wybiera przełożenia, dźwięk silnika zmienia się na bardziej sportowy. Peugeot 308 SW jest również wyposażony w Park Assist, system, który umie samodzielnie zaparkować prostopadle tyłem oraz wykonać tzw. kopertę i wyjechać z takiego miejsca. System ten jest szczególnie przydatny przy parkowaniu równoległym, potrzebuje zaledwie 60 cm ponad długość samochodu. Niestety parkowanie trwa dość długo, ale pozwala nauczyć się, jak potem wykonać ten manewr samemu, trochę szybciej.   

Najważniejsze systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, EBD, BAS, ASR, ESP występują we wszystkich wersjach, tak samo jak sześć poduszek powietrznych. Już w najtańszej wersji mamy do dyspozycji radio CD+MP3  z wejściem AUX i sześcioma głośnikami. Bardzo wygodne jest składanie tylnych foteli. Da się to zrobić przy użyciu jednej dźwigni, a przestrzeń staje się całkowicie płaska. Za dopłatą są takie udogodnienia jak ogromny panoramiczny dach i nawigacja z kamerą cofania i opisanym wcześniej systemem Park Assist. Do tego możemy dodać aktywny tempomat oraz pakiet skórzany. Niestety wtedy cena za kompaktowe auto łatwo sięga sześciocyfrowego pułapu.

Siedząc za kierownicą Peugeota 308 SW łatwo przymknąć oko na pewne wady. Samochód dobrze się prowadzi, szybko przyspiesza niezależnie od wersji silnikowych, bogatsze wersje ujmują dobrym wyposażeniem. Może jednak przeszkadzać mała ładowność samochodu, skomplikowana obsługa klimatyzacji oraz cena na poziomie najdroższych aut w segmencie. Mimo wszystko samochód zasługuje na dużo ciepłych słów. Liderom segmentu nie zagrozi, ale wielu klientów z pewnością da się przekonać do „kombiaka” spod znaku lwa.


Zalety:
- dobre wyciszenie,
- ciekawa gama silnikowa,
- pojemny, ustawny bagażnik.

Wady:
- mała ładowność,
- słaba widoczność do tyłu,
- utrudnione korzystanie z klimatyzacji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane