/  / Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active - Lew praktyczności

TEST | Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi Active - Lew praktyczności

Peugeot 308 SW 2014
© IBRM Samar
Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014Peugeot 308 SW 2014

Komfortowe, przestronne i oszczędne - takie powinno być nowoczesne kompaktowe kombi z silnikiem diesla. W trudnym segmencie, obleganym przez największych graczy rynku motoryzacyjnego, swoich sił próbuje Peugeot z modelem 308 SW.

Francuskiej marce nie sposób odmówić doświadczenia w tworzeniu kombi segmentu C. Producent z Sochaux oferuje samochody tej klasy już od 1969 roku, kiedy to zaprezentowany został Peugeot 304, będący ojcem założycielem rodu kompaktowych trzysetek. Początkowo model ten występował na rynku wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan, jednak już w roku następnym ofertę uzupełniono o praktyczniejszą odmianę Break z nadwoziem typu kombi.

Obecnie spadkobiercą bogatej historii kompaktowych lwów, jest druga generacja Peugeot 308, której premiera odbyła się we wrześniu 2013 roku, podczas Frankfurt Motor Show. Nowy model stanowił zaskoczenie dla wielu fanów francuskiej motoryzacji, nie tylko z powodu pozostania przy oznaczeniu 308, ale głównie ze względu na całkowite zerwanie z liniami poprzednika i znaczne zbliżenie się do stylu reprezentowanego przez niemieckich konkurentów. Na praktyczne kombi nie trzeba było zbyt długo czekać. Premiera wersji SW miała miejsce w marcu 2014 roku, podczas salonu w Genewie, a pierwsze egzemplarze pojawiły się w sprzedaży kilka miesięcy później.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 308 SW
Skoda Octavia Combi
Hyundai i30 Wagon
Wersja   1.6 BlueHDi S&S Active 1.6 TDI Ambition 1.6 CRDi Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 88400 89320   79600
Długość [mm] 4585 4659 4485
Szerokość [mm] 1804 1814 1780
Wysokość [mm] 1461 1465 1470
Rozstaw osi [mm] 2730 2686 2650
Bagażnik min/max [litry] 556 / 1606 610 / 1740 528 / 1642
Masa własna/DMC [kg] 1380 / 1870 1242 / 1887 1313 / 1920
Rozmiar kół/opon 205 / 55 R16 205 / 55 R16 205 / 55 R16

Praktyczny do bólu
Koniec z eksperymentami! Porównując sylwetkę zdobywcy tytułu Car of the Year 2014 z poprzednikiem, można odnieść wrażenie, że te właśnie słowa musiały paść z ust szefa koncernu PSA przed rozpoczęciem prac projektowych nad 308 SW. Po kilku latach oferowania obłych, lekko brzuchatych kombi w stylu à la minivan, w końcu francuska marka przedstawiła kawał porządnego, dużego auta z nadwoziem uniwersalnym w tradycyjnej formie. Czy tego oczekiwali nabywcy? Jeśli patrzeć na statystki sprzedaży w Europie, odpowiedź może być tylko jedna – tak.

Do stylizacji nadwozia trudno mieć jakiekolwiek uwagi. Już na pierwszy rzut oka widać, że francuskim stylistom udało się stworzyć atrakcyjną sylwetkę o stonowanej i nowoczesnej linii, której nawet za kilka lat nie nadgryzie ząb czasu. W porównaniu do 5-drzwiowego hatchbacka, wersja SW jest dłuższa aż o 33 cm (4 585 mm) i ma o 11 cm zwiększony rozstaw osi – 2 730 mm. Parametr ten znacząco przewyższa średnią klasową. Dla porównania lider segmentu Skoda Octavia Combi może pochwalić się rozstawem 2 686 mm, Hyundai i30 – 2 650 mm, a czwarta generacja Renault Megane Grandtour - 2 712 mm.

Efekt kuracji powiększającej wymiary zewnętrzne, widoczny jest przede wszystkim w pierwszym rzędzie siedzeń. Nawet dla rosłego kierowcy i pasażera Peugeot zapewnia wystarczająco dużo przestrzeni, dzięki czemu długie podróże będą przebiegać w komfortowych warunkach. Na szczególną pochwałę zasługuje szerokość przedniej części kabiny, która jest większa niż u konkurentów z Grupy Volkswagena. Niestety w drugim rzędzie, pasażerowie nie mogą czuć się szczególnie rozpieszczeni. Ilość miejsca na nogi należy uznać za przeciętną, tak samo jak przestrzeni nad głową. Dla podróżnych o wzroście powyżej 180 cm może jej brakować. Do znacznego obniżenia komfortu podczas pokonywana dłuższych tras przyczynia się pionowo ustawione i twarde oparcie tylnej kanapy oraz niewystarczająca ilość miejsca na wysokości ramion.


Największym atutem wnętrza drugiej generacji 308 SW jest przestrzeń bagażowa. Pokaźnych rozmiarów bagażnik oferuje, aż 556 litrów pojemności, co pozwoli na zabranie wszystkich pakunków podczas wakacyjnych wypadów. Do wykorzystania możliwości transportowych bohatera testu, zachęca świetna aranżacja bagażnika o prostych, regularnych kształtach, z dwoma dodatkowymi schowkami umieszczonymi po bokach. Maksymalna pojemność – 1371 l, do wysokości linii okien lub 1606 l do sufitu, możliwa jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu dźwigni umieszczonej w bocznym panelu bagażnika. Za jej pomocą, jednym ruchem ręki można złożyć oparcie tylnej kanapy i uzyskać przestrzeń o długości 180 cm z całkowicie równą podłogą. Takie właśnie powinno być nowoczesne kombi.

Bez wątpienia elementem budzącym najwięcej emocji w kabinie auta jest jego deska rozdzielcza, której styl nawiązuje do skromnego wizerunku zewnętrznego. Liczbę przycisków ograniczono do niezbędnego minimum, a cały system sterowania urządzeniami pokładowymi skupiono na multimedialnym ekranie dotykowym o przekątnej 9,7 cala (niedostępny w podstawowej wersji Access). Zarządzanie audio za pomocą ekranu dotykowego to obecnie standard w wielu samochodach i nie sprawia użytkownikowi problemów, jednak regulacja ustawień klimatyzacji jest mało intuicyjna i może przysporzyć kłopotów – zmiana temperatury lub siły nadmuchu bez odrywania wzroku od drogi jest praktycznie niemożliwa. Może warto dla komfortu kierowcy, pewne rozwiązania zachować w tradycyjnej formie? Na plus zasługuje szybkość reakcji ekranu na dotyk.

Zakres regulacji fotela oraz budzącej sportowe skojarzenia, małej kierownicy pozwala na znalezienie wygodnej pozycji do prowadzenia nawet w przypadku wysokiego kierowcy. Nie każdemu jednak uda się ją tak ustawić tak, by nie zasłaniała zestawu wskaźników. Znaczny rozstaw prędkościomierza i obrotomierza ze strzałką podążającą w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, utrudnia śledzenie prędkości oraz wartości obrotów silnika. Konstruktorzy zapewne zdawali sobie sprawę z tej niedogodności ponieważ między tarczami wskaźników umieszczono dodatkowy wyświetlacz, z którego możliwe jest odczytanie danych o podstawowych parametrach auta. Jakość materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza oraz sposób ich montażu są więcej niż zadowalająca.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 308 SW
Skoda Octavia Combi
Hyundai i30 Wagon
Wersja   1.6 BlueHDi S&S Active 1.6 TDI Ambition 1.6 CRDi Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 88400 89320 79600
Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 8V Diesel, R4 16V Diesel, R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1560 1598 1582
Moc [KM/obr./min] 120 / 3500 110 / 3200 110 / 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 300 / 1750 150 / 1500 280 / 1500
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 195 194 188
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,9 10,8 11,5
Spalanie miasto [l/100km] 4,5 4,5 4,2
Spalanie trasa [l/100km] 3,3 3,5 3,5
Spalanie średnie [l/100km] 3,8 3,9 3,8

Ekologia w kolorze Blue
Pod maską testowanego egzemplarza pracuje wysokoprężny silnik 1.6 BlueHDi o mocy 120 KM, uzyskiwanej przy 3500 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm dostępnym od 1750 obr./min. W połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną stanowi optymalne źródło napędu rodzinnego kombi. Z werwą rozpędza samochód na każdym biegu, a przy tym rozbrzmiewa cicho i bez irytujących wibracji. Wrzucanie poszczególnych przełożeń skrzyni następuje w sposób bardzo płynny. Prędkość 100 km/h możliwa jest do osiągnięcia w czasie 9,9 s przy felgach 16 calowych lub 10,7 s - dla kół 17”.

Co typowe dla silników diesla, motor 1.6 BlueHDi najlepiej sprawdza się podczas podróży w trasie, na co szczególny wpływ ma długie przełożenie szóstego biegu. Producent z dumą informuje o niskim zużyciu paliwa oraz emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Deklarowanej wartości katalogowej w cyklu mieszanym niestety nie udało się uzyskać podczas testu, jednak średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4 l/100 km należy uznać za bardzo dobry wynik. Poza obszarem zabudowanym spalanie bez większego trudu uda się obniżyć do poziomu 4,2-4,4 l/100 km. Ekologiczny charakter silników serii BlueHDi, osiągnięto dzięki zastosowaniu technologii SCR – Selektywnej Redukcji Katalitycznej. W praktyce oznacza to konieczność zastosowania roztworu mocznika AdBlue. Zbiornik o pojemności 17 l wystarcza na kilkanaście tysięcy kilometrów, a o konieczności uzupełnienia roztworu kierowca informowany jest przez kontrolkę na około 2500 km przed jego brakiem.

Kto myśli o francuskich autach w sposób stereotypowy, tego zadziwi charakterystyka zawieszenia 308. Układ jezdny mocno trzyma w ryzach możliwości napędu, a przy tym z niemiecką twardością wybiera nierówności na drodze. Za to dużą lekkością pracy cechuje się działanie układu kierowniczego. Podczas jazdy w mieście elektryczne wspomaganie znacznie ułatwia manewrowanie sporych rozmiarów autem, jednak przy dynamiczniejszej jeździe zaczyna brakować komunikatywności między kierowcą, a kołami przednimi.

Bogato wyposażony
W wersji Active, która stanowi pośredni wariant wyposażenia między podstawową Access, a najdroższą Allure, bogactwo wnętrza może zaspokoić potrzeby nawet wymagających użytkowników. W standardzie nabywca otrzymuje 6 poduszek powietrznych w tym kurtyny dla drugiego rzędu siedzeń oraz system kontroli ASR i stabilizacji toru jazdy ESP. Seryjna jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby tylne oraz Radio z MP3 i Bluetooth. Na liście elementów dodatkowych znajdują się m.in. tylne czujniki parkowania (1000 zł), reflektory przeciwmgielne (800 zł), lusterka składa elektrycznie (600 zł), czy szklany dach panoramiczny (2000 zł), który posiada testowane auto.

Wart uwagi
Druga generacja 308, stanowi ważny krok dla rozwoju producenta z lwem w logo. Nowy model całkowicie odciął się od rozwiązań poprzedników i dzięki licznym zaletą stanowi mocne ogniwo
w łańcuchu ofertowym francuskiej marki. Przestronne wnętrze, bogate wyposażenie oraz oszczędny silnik sprawiają, iż przed zakupem auta kompaktowego warto zapoznać się z propozycją Peugeot. Cena 308 SW w wersji Active z silnikiem 1.6 BlueHDi startuje od 88 400 zł, co jest wartością porównywalną np. z popularną Skodą Octavia Combi 1.6 TDI Ambition -  89 320 zł (5-biegowa skrzynia), Hyundai i30 1.6 CRDi 110 KM Comfort – 79 600 zł czy Oplem Astra 1.6 CDTi 110 KM Dynamic wycenionym na 86 400 zł.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane